ПРОЦЕС СТАНОВЛЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ САМОСВІДОМОСТІ В ЖИВОПИСІ КАЗАХСТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247341Ключові слова:
живопис Казахстану, національна самосвідомість у мистецтві, професійна школа образотворчого мистецтва, національна самоідентифікація, давня традиція, кочова цивілізаціяАнотація
Мета статті спрямована на виявлення національної ідеї як визначальної константи в живописі Казахстану через аналіз основних етапів становлення та розвитку казахстанської професійної школи образотворчого мистецтва на прикладі колекції Державного музею мистецтв Республіки Казахстан імені О. Кастєєва. Методи дослідження. Базовим методом дослідження став мистецтвознавчий аналіз, спрямований на вивчення авторських творів провідних казахстанських художників. Порівняльно-співставний, аналітичний та історичний методи дозволили виявити характерні тенденції художніх поколінь у певні часові етапи та позначити ключові точки історико-культурної реконструкції процесу становлення національної самосвідомості у живописі. Фактологічною базою дослідження, окрім монографій та статей мистецтвознавців, культурологів та філософів, є оригінали та репродукції творів казахстанських художників. Наукова новизна. Національна ідентичність є визначальною культурологічною парадигмою сучасності, що знаходить свій відбиток у працях багатьох дослідників. Водночас уперше зроблено спробу простежити становлення національної ідеї у живописі Казахстану за 100-річну історію існування в історичній ретроспективі від витоків до сьогодення. Принциповою новизною матеріалу є опора на вивчення колекції живопису фондах провідного художнього музею країни — Державного музею мистецтв Республіки Казахстан імені О. Кастєєва. Висновки. Незважаючи на велику кількість наукових досліджкнь, проблема становлення національної самосвідомості, як і раніше, залишається маловивченою, тоді як «пошук національної самоідентифікації» як ключовий постулат сучасного художнього процесу визначає актуальність і затребуваність теми дослідження. Аналіз усіх художніх етапів дозволяє визначити характерні риси кожного десятиліття в становленні казахстанського живопису.
Посилання
Abylkhan Kasteyev State Museum of Arts of the Republic of Kazakhstan. (2017). Fine Arts of Kazakhstan. Painting (Vol. 1) [Catalog] [in English, in Kazakh, in Russian].
Abylkhan Kasteyev State Museum of Arts of the Republic of Kazakhstan. (2018). Fine Arts of Kazakhstan. Painting (Vol. 2) [Catalog] [in English, in Kazakh, in Russian].
Abylkhan Kasteyev State Museum of Arts of the Republic of Kazakhstan. (2020). Fine Arts of Kazakhstan. Painting (Vol. 3) [Catalog] [in English, in Kazakh, in Russian].
Akhmetova, E. (2015). Traditsii Klassicheskogo Iskusstva v Aspekte Formirovaniya Novykh Natsional'nykh Shkol Izobrazitel'nogo Iskusstva (na Primere Skul'ptury Kazakhstana) [Traditions of Classical Art in the Aspect of the Formation of New National Schools of Fine Arts (on the Example of the Sculpture of Kazakhstan)]. Obshchestvo. Sreda. Razvitie [Society. Environment. Development], 1, 102-110 [in Russian].
Ergalieva, R. (2008). Fenomen Stepi v Zhivopisi [The Phenomenon of the Steppe in Painting]. Arda [in Russian].
Ergalieva, R. (2017). Ornamental'nye Reministsentsii v Zhivopisi Kazakhstana [Ornamental Reminiscences in the Painting of Kazakhstan]. Estestvenno-Gumanitarnye Issledovaniya [Natural Humanitarian Studies], 18(4), 39-44 [in Russian].
Ibraeva, V. (2014). Iskusstvo Kazakhstana: Postsovetskii Period [Art of Kazakhstan: Post-Soviet Period]. Tonkaya Gran' [in Russian].
Kopbosinova, R. (2005). Zhivopis' Kazakhstana [Painting of Kazakhstan]. Shahar-Culture, 6, 106-126[in Russian].
Krykbaeva, S., Abdurakhmanova, G., & Bakirova, L. (2020). Arkhetipy i Obrazy Kazakhskoi Natsional'noi Kul'tury v Tvorchestve Sovremennykh Khudozhnikov [Archetypes and Images of Kazakh National Culture in the Work of Contemporary Artists]. Evraziiskii Soyuz Uchenykh [Eurasian Union of Scientists], 2(71), 4-7. https://doi.org/10.31618/ESU.2413-9335.2020.2.71.583 [in Russian].
Li, K. (Comp.). (2001). Fine Arts of Kazakhstan. The 20th [Album]. Atamura; ChevronTexaco ] [in English, in Kazakh, in Russian].
Shevtsova, A. A. (2016). Etnichnost' i Traditsionalizm v Tvorchestve Sovremennykh Kazakhstanskikh Khudozhnikov [Ethnicity and Traditionalism in the Contemporary Kazakhstan Art]. Samarskii Nauchnyi Vestnik [Samara Journal of Science], 2(15), 136-140. https://doi.org/10.17816/snv20162214 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Резнікова Катерина Іллівна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.