СТАНОВЛЕННЯ ПРИГОДНИЦЬКОГО ЖАНРУ В УКРАЇНСЬКОМУ КІНЕМАТОГРАФІ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ 1920-х РОКІВ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247343Ключові слова:
пригодницький жанр;, Всеукраїнське кіно- фото управління, український кінематограф, громадянська війна, фільмиАнотація
Мета статті — дослідити становлення пригодницького жанру в українському кінематографі першої половини 1920-х років на основі аналізу жанрових і тематичних особливостей національних фільмів про громадянську війну. Методологічні засади дослідження базуються на системі загальних науково-дослідних принципів, методів і наукових підходів. У статті застосовано комплексний та системний методи; принципи історизму, об’єктивності, всебічності, які забезпечують багатовекторне вивчення об’єкта та предмета дослідження, а також дають можливість розглянути особливості пригодницького жанру українського кінематографа першої половини 1920-х в контексті культурних взаємозв’язків і взаємозалежностей. Наукова новизна. Вперше в українському мистецтвознавстві здійснено системний аналіз жанрових і тематичних особливостей пригодницьких фільмів, знятих вітчизняними кінематографістами в першій половині 1920-х років. Висновки. Еволюція вітчизняного екранного мистецтва продемонструвала різноманітні варіації пригодницьких фільмів про громадянську війну, створених фахівцями Всеукраїнського кіно- фото управління (ВУФКУ) у першій половині 1920-х років. За допомогою аналізу тогочасних українських і російських спеціалізованих часописів доведено, що більшість фільмів пригодницького жанру мали невисоку якість з мистецької точки зору й не мали успіху в глядачів і критиків. Значною мірою це було пов’язано з тим, що формування багатьох традицій пригодницького жанру українського кіно відбувалося за умов переосмислення національних особливостей громадянської війни в Україні й водночас під тиском комуністичної ідеології, яка домінувала в радянському кінематографі.
Посилання
"Ataman Khmel'". (1926). Rabochii i Teatr [Worker and Theatre], 21, 16 [in Russian].
Bezruchko, O. V. (2013). Malovidomi Storinky Zhyttia Rezhysera Teatru i Kino, Pedahoha F. L. Lopatynskoho [Little-known Pages of the Life of the Director of Theatre and Cinema, Teacher F. L. Lopatynskyi]. Aktualni Problemy Mystetskoi Praktyky i Mystetstvoznavchoi Nauky [Actual Problems of Art Practice and Art History], 5(16), 206-212 [in Ukrainian].
Bezruchko, O. V. (2016). Lopatynskyi Favst Lvovych. In I. Dziuba (Ed.), Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine] (Vol. 17, pp. 669-670). NASU Institute of Encyclopedic Research [in Ukrainian].
Kholmskaya. (1924). "Ostap Bandura" (v "Khudozhestvennom"). Kino-nedelya [Film Week], 35, 8 [in Russian].
Lel'. (1925). "Lesnoi zver'". Teatral'naya nedelya [Theatre Week], 4, 6 [in Russian].
M. V. (1924). "Ostap Bandura". Kino-nedelya [Film Week], 33, 4 [in Russian].
Mik. (1924). "Ataman Khmel'" (VUFKU). Proletkino, 4-5, 43 [in Russian].
Myslavskyi, V. N. (2015). Pobutovi Filmy v Ukrainskomu Kinematohrafi 1927–1930-kh rokiv [Domestic Films in Ukrainian Cinema of 1927–1930s.]. Visnyk Kharkivskoi Derzhavnoi Akademii Dyzainu i Mystetstv [Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts], 8, 91-95 [in Ukrainian].
Myslavskyi, V. N. (2016). Komedii v Ukrainskom Kinematografe 1920-kh godov [Comedies in the Ukrainian Cinema in the 1920s]. Visnyk Kharkivskoi Derzhavnoi Akademii Dyzainu i Mystetstv [Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts], 2, 109-113 [in Russian].
Myslavskyi, V. N. (2017). Dytiachi Filmy v Ukrainskomu Kinematohrafi 1920-kh rr. [Children's Movies in the Ukrainian Cinematography in the 1920s]. Tradytsii ta Novatsii u Vyshchii Arkhitekturno-Khudozhnii Osviti [Traditions and Novations of the Higher Architectonic and Art Education], 3, 119-123 [in Ukrainian].
Myslavskyi, V. N. (2018). Filmy pro Sotsialno-politychni Kataklizmy v Ukrainskomu Kinematohrafi 1920-kh rokiv [Films about Socio-political Cataclysms in the Ukrainian Cinema of the 1920s]. In O. Bezruchko (Ed.), Mystetstvoznavstvo. Sotsialni Komunikatsii. Mediapedahohika [Art History. Social Communications. Media Pedagogy] (Vol. 6, pp. 121-143). KNUKIM Publishing [in Ukrainian].
Myslavskyi, V. N. (2019). Filmy na Internatsionalni Temy v Ukrainskomu Kinematohrafi 1920-kh rr. [Films On International Themes in Ukrainian Cinema in the 1920s.]. In O. Bezruchko (Ed.), Geneza Idei i Dynamika Rozvytku Ekrannykh Mystetstv [Genesis of Ideas and Dynamics of Development of Screen Arts] (Vol. 7, pp. 132-158). KNUKIM Publishing [in Ukrainian].
Na Kino-fabrikakh VUFKU: Ocherednye Postanovki [At the Film Factories of VUFKU: Next Productions]. (1923). Siluety [Silhouettes], 13, 14 [in Russian].
Skrynnikov, V. (1924). "Ostap Bandura". Rabochii Zritel' [Working Viewer], 24, 13 [in Russian].
Sokolov, I. (1926). "Lesnoi Zver'". Novyi Zritel' [New Viewer], 27, 16 [in Russian].
Ueiting. (1925). "Lesnoi Zver'". Teatral'naya Nedelya [Theatre Week], 4, 6 [in Russian].
Ur. (1925). "Lesnoi Zver'". Kino-nedelya [Film Week], 4, 12 [in Russian].
Urazov, I. (1924). "Ostap Bandura". Proletarii [The Proletarian], 70, 3 [in Russian].
Uspekhi Russkogo Kino [Achievements of Russian Cinema]. (1923). Siluety [Silhouettes], 12, 13 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Миславський Володимир Наумович, Безручко Олександр Вікторович
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.