СТАНОВЛЕННЯ ПРИГОДНИЦЬКОГО ЖАНРУ В УКРАЇНСЬКОМУ КІНЕМАТОГРАФІ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ 1920-х РОКІВ

Автор(и)

  • Володимир Наумович Миславський Харківська державна академія культури, Харків, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-0339-1820
  • Олександр Вікторович Безручко Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-8360-9388

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247343

Ключові слова:

пригодницький жанр;, Всеукраїнське кіно- фото управління, український кінематограф, громадянська війна, фільми

Анотація

Мета статті — дослідити становлення пригодницького жанру в українському кінематографі першої половини 1920-х років на основі аналізу жанрових і тематичних особливостей національних фільмів про громадянську війну. Методологічні засади дослідження базуються на системі загальних науково-дослідних принципів, методів і наукових підходів. У статті застосовано комплексний та системний методи; принципи історизму, об’єктивності, всебічності, які забезпечують багатовекторне вивчення об’єкта та предмета дослідження, а також дають можливість розглянути особливості пригодницького жанру українського кінематографа першої половини 1920-х в контексті культурних взаємозв’язків і взаємозалежностей. Наукова новизна. Вперше в українському мистецтвознавстві здійснено системний аналіз жанрових і тематичних особливостей пригодницьких фільмів, знятих вітчизняними кінематографістами в першій половині 1920-х років. Висновки. Еволюція вітчизняного екранного мистецтва продемонструвала різноманітні варіації пригодницьких фільмів про громадянську війну, створених фахівцями Всеукраїнського кіно- фото управління (ВУФКУ) у першій половині 1920-х років. За допомогою аналізу тогочасних українських і російських спеціалізованих часописів доведено, що більшість фільмів пригодницького жанру мали невисоку якість з мистецької точки зору й не мали успіху в глядачів і критиків. Значною мірою це було пов’язано з тим, що формування багатьох традицій пригодницького жанру українського кіно відбувалося за умов переосмислення національних особливостей громадянської війни в Україні й водночас під тиском комуністичної ідеології, яка домінувала в радянському кінематографі.

Біографії авторів

Володимир Наумович Миславський , Харківська державна академія культури, Харків, Україна

Доктор мистецтвознавства

Олександр Вікторович Безручко , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

"Ataman Khmel'". (1926). Rabochii i Teatr [Worker and Theatre], 21, 16 [in Russian].

Bezruchko, O. V. (2013). Malovidomi Storinky Zhyttia Rezhysera Teatru i Kino, Pedahoha F. L. Lopatynskoho [Little-known Pages of the Life of the Director of Theatre and Cinema, Teacher F. L. Lopatynskyi]. Aktualni Problemy Mystetskoi Praktyky i Mystetstvoznavchoi Nauky [Actual Problems of Art Practice and Art History], 5(16), 206-212 [in Ukrainian].

Bezruchko, O. V. (2016). Lopatynskyi Favst Lvovych. In I. Dziuba (Ed.), Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine] (Vol. 17, pp. 669-670). NASU Institute of Encyclopedic Research [in Ukrainian].

Kholmskaya. (1924). "Ostap Bandura" (v "Khudozhestvennom"). Kino-nedelya [Film Week], 35, 8 [in Russian].

Lel'. (1925). "Lesnoi zver'". Teatral'naya nedelya [Theatre Week], 4, 6 [in Russian].

M. V. (1924). "Ostap Bandura". Kino-nedelya [Film Week], 33, 4 [in Russian].

Mik. (1924). "Ataman Khmel'" (VUFKU). Proletkino, 4-5, 43 [in Russian].

Myslavskyi, V. N. (2015). Pobutovi Filmy v Ukrainskomu Kinematohrafi 1927–1930-kh rokiv [Domestic Films in Ukrainian Cinema of 1927–1930s.]. Visnyk Kharkivskoi Derzhavnoi Akademii Dyzainu i Mystetstv [Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts], 8, 91-95 [in Ukrainian].

Myslavskyi, V. N. (2016). Komedii v Ukrainskom Kinematografe 1920-kh godov [Comedies in the Ukrainian Cinema in the 1920s]. Visnyk Kharkivskoi Derzhavnoi Akademii Dyzainu i Mystetstv [Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts], 2, 109-113 [in Russian].

Myslavskyi, V. N. (2017). Dytiachi Filmy v Ukrainskomu Kinematohrafi 1920-kh rr. [Children's Movies in the Ukrainian Cinematography in the 1920s]. Tradytsii ta Novatsii u Vyshchii Arkhitekturno-Khudozhnii Osviti [Traditions and Novations of the Higher Architectonic and Art Education], 3, 119-123 [in Ukrainian].

Myslavskyi, V. N. (2018). Filmy pro Sotsialno-politychni Kataklizmy v Ukrainskomu Kinematohrafi 1920-kh rokiv [Films about Socio-political Cataclysms in the Ukrainian Cinema of the 1920s]. In O. Bezruchko (Ed.), Mystetstvoznavstvo. Sotsialni Komunikatsii. Mediapedahohika [Art History. Social Communications. Media Pedagogy] (Vol. 6, pp. 121-143). KNUKIM Publishing [in Ukrainian].

Myslavskyi, V. N. (2019). Filmy na Internatsionalni Temy v Ukrainskomu Kinematohrafi 1920-kh rr. [Films On International Themes in Ukrainian Cinema in the 1920s.]. In O. Bezruchko (Ed.), Geneza Idei i Dynamika Rozvytku Ekrannykh Mystetstv [Genesis of Ideas and Dynamics of Development of Screen Arts] (Vol. 7, pp. 132-158). KNUKIM Publishing [in Ukrainian].

Na Kino-fabrikakh VUFKU: Ocherednye Postanovki [At the Film Factories of VUFKU: Next Productions]. (1923). Siluety [Silhouettes], 13, 14 [in Russian].

Skrynnikov, V. (1924). "Ostap Bandura". Rabochii Zritel' [Working Viewer], 24, 13 [in Russian].

Sokolov, I. (1926). "Lesnoi Zver'". Novyi Zritel' [New Viewer], 27, 16 [in Russian].

Ueiting. (1925). "Lesnoi Zver'". Teatral'naya Nedelya [Theatre Week], 4, 6 [in Russian].

Ur. (1925). "Lesnoi Zver'". Kino-nedelya [Film Week], 4, 12 [in Russian].

Urazov, I. (1924). "Ostap Bandura". Proletarii [The Proletarian], 70, 3 [in Russian].

Uspekhi Russkogo Kino [Achievements of Russian Cinema]. (1923). Siluety [Silhouettes], 12, 13 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-17

Як цитувати

Миславський , В. Н., & Безручко , О. В. (2021). СТАНОВЛЕННЯ ПРИГОДНИЦЬКОГО ЖАНРУ В УКРАЇНСЬКОМУ КІНЕМАТОГРАФІ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ 1920-х РОКІВ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (45), 54–58. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247343

Номер

Розділ

АУДІОВІЗУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО