РОЛЬ ІНТОНАЦІЙНИХ ЗВ’ЯЗКІВ В ОБ’ЄДНАННІ ЦИКЛІЧНОЇ КОМПОЗИЦІЇ КОНЦЕРТУ ДЛЯ ФОРТЕПІАНО З ОРКЕСТРОМ БОРИСА ДУБОСCАРСЬКОГО

Автор(и)

  • Олена Альфредівна Варданян Академія музики, театру та образотворчих мистецтв Республіки Молдова, Кишинів, Республіка Молдова, Moldova, Republic of https://orcid.org/0000-0001-6469-4011

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247361

Ключові слова:

Борис Дубоссарський, концерт для фортепіано з оркестром, монотематизм, інтонаційні зв’язки

Анотація

Мета статті — визначення ролі інтонаційних зв’язків в об’єднанні циклічної композиції Концерту для фортепіано з оркестром Б. Дубоссарського. Методологія. За допомогою методу комплексного музикознавчого аналізу розглядаються інтонаційні зв’язки між усіма темами трьох частин аналізованого концерту, виявляється прояв принципу монотематизму. Наукова новизна. Вперше системно аналізуються інтонаційні процеси у концерті для фортепіано з оркестром Б. Дубоссарського, характеризуються співвідношення традиційних і новаторських характеристик цього твору. За жанровою атрибуцією концертний опус із яскраво вираженою приналежністю до молдавської національної музичної традиції відрізняється стильовими взаємодіями класицизму, романтизму та сучасного письма. Водночас інтонаційна єдність між частинами форми з розвитком романтичного принципу поемності виявляється у вигляді монотематизму. Висновки. Творчий метод Б. Дубоссарського проявляється у синтезі традиції та експерименту. Це підтверджується інтонаційно-тематичною будовою концерту для фортепіано з оркестром, в якому зближення контрастного матеріалу сприяє становленню цілісної музично-драматургічної концепції. Мотиви, що утворюють основу монотематичного комплексу, встановлюють інтонаційні арки між частинами твору, скріплюючи їх і підпорядковуючи спільному задуму. Важливе значення належить національним музичним елементам як основі молдавського професійного мистецтва. Вони є тим фундаментом, який виявляється ніби заповітом вітчизняній культурі з часів її основоположника Штефана Няги.

Біографія автора

Олена Альфредівна Варданян , Академія музики, театру та образотворчих мистецтв Республіки Молдова, Кишинів, Республіка Молдова

Кандидат мистецтвознавства та культурології, доцент, в.о. професора

Посилання

Ceaicovschi-Mereșanu, G. (Comp.). (1992). Compozitori și Muzicologi din Моldovа [The Composers and the Musicologists of Moldova]. Universitas [in Romanian].

Dubossarsky, B. (2013). Kontsert dlya Fortepiano s Orkestrom: Perelozhenie dlya Dvukh Fortepiano [The Concerto for Piano and Symphony Orchestra: Arrangement for Two Pianos] [Piano score] (A. Vardanyan, Ed.). Capatina-Print [in Russian].

Mironenco, Е. (2009). Concertul Instrumental în Creația Componistică din Moldova Instrumental [Concerto in the Composer’s Creativity in the Republic of Moldova]. In Arta Muzicală din Republica Moldova: Istorie și Modernitate [The Musical Art of the Republic of Moldova: History and Modernity] (рp. 29-31). Grafema Libris [in Romanian].

Pirogova, G. (1982). Boris Dubossarsky. In Molodye Kompozitory Sovetskoi Moldavii [The Young Composers of Moldavian Soviet Republic] (pp. 32-42). Literatura artistike [in Russian].

Vardanyan, А. (2017). Fortepiannyi Kontsert v Tvorchestve Kompozitorov Respubliki Moldova: Vtoraya Polovina ХХ – Nachalo ХХI vv. [The Concerto for Piano and Symphony Orchestra in the Creative Output of the Composers from the Republic of Moldova from the Second Half of the 20th Century to the Beginning of the 21st Century]. LAMBERT Academic Publishing [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-17

Як цитувати

Варданян , О. А. (2021). РОЛЬ ІНТОНАЦІЙНИХ ЗВ’ЯЗКІВ В ОБ’ЄДНАННІ ЦИКЛІЧНОЇ КОМПОЗИЦІЇ КОНЦЕРТУ ДЛЯ ФОРТЕПІАНО З ОРКЕСТРОМ БОРИСА ДУБОСCАРСЬКОГО. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (45), 79–85. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247361

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО