МУЗИЧНИЙ ПРОФІЛЬ РОМАНУ АГАТИ КРІСТІ «ХЛІБ ГЕНІЇВ»

Автор(и)

  • Уляна Богданівна Граб Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка, Львів, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-1352-1951

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247366

Ключові слова:

Агата Крісті, роман «Хліб геніїв», інтермедіальність, вербальна музика, британська музика, музичний модернізм, творчість А. Шенберга, балети С. Прокоф’єва

Анотація

Мета статті — дослідити музичний контекст роману Агати Крісті «Хліб геніїв» з точки зору відображення проблем британської музичної культури першої третини XX століття та пошуку нових музичних форм. Головним завданням статті є інтерпретація художніх явищ та музичних термінів як певних смислових знаків, за допомогою яких автор передає реальні музично-художні запити свого часу у художньому контексті роману. Методи дослідження. У статті застосовано комплекс загальнонаукових та спеціальних методів, а саме: порівняльний, історичний, біографічний та герменевтичний, а також метод теоретичного узагальнення. Новизна дослідження. Вперше об’єктом дослідження стала вербальна музика роману Агати Крісті «Хліб геніїв», британської письменниці, авторки детективних творів, яка друкувалася під псевдонімом Мері Вестмакотт. «Хліб геніїв», написаний у 1928 році, був одним із шести психологічних романів Агати Крісті. Висновки. Роман Агати Крісті «Хліб геніїв» належить до літературних творів, які можна визначити поняттям «роман, що тяжіє до музики». Авторка вербалізує музику в різних формах, відтворюючи реальний британський музичний контекст 20-х років, вводячи імена композиторів, їхні твори, художні явища тощо в художню концепцію роману. Аналіз їх як певного семантичного орієнтиру дає підстави стверджувати, що авторка зображує проблеми британської музичної культури через своїх героїв та оцінює музичні процеси в континентальній музиці з точки зору естетичних потреб британської музики того часу.

Біографія автора

Уляна Богданівна Граб , Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка, Львів, Україна

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Christie, A. (2017). Avtobyohrafyia [An Autobiograph] (Y. Doronyna & V. Chemberdzhy, Trans.). Эksmo [in Russian].

Christie, A. (2019). Khlib Heniiv [Giant’s Bread] (O. Zamoiska, Trans.). Snowdrop [in Ukrainian].

Griffiths, Р. (2010). Pół Wieku Muzyki Brytyjskiej (1900-1950) [Half a Century of British Music 1900-1950)]. In A. Kwiecińska (Ed.), Nowa Muzyka Brytyjska [New British Music] (pp. 9-35). Korporacja Ha!art [in Polish].

Korchova, O. (2020). Muzychnyi Modernizm yak Terra Cognita [Musical Modernism as Terra Cognita]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Matsenka, S. (2013). Smyslova Partytura Romanu, Spriamovanoho do Muzyky [Semantic Score of a Novel Pointed at Music]. Pytannia Literaturoznavstva [Problems of Literary Criticism], 87, 207-218 [in Ukrainian].

Matsenka, S. (2014). Partytura Romanu [The Musical Score of the Novel]. Ivan Franko National University of Lviv [in Ukrainian].

Matsenka, S. (2017). Metamystetstvo: Slovnyk Dosvidu Terminotvorennia na Mezhi Literatury y Muzyky [Metatart: A Glossary of the Terminology Compilation Experience at the Interface between Literature and Music]. Apriori [in Ukrainian].

Ovcharenko, O. (2012). Rol Polityky Bilshovytskoho Kerivnytstva v Zahostrenni Superechnostei iz Velykoiu Brytaniieiu i Roztorhnenni Neiu Dyplomatychnykh Vidnosyn z SRSR (1920-ti roky) [The Role of the Policy of the Bolshevik Leadership in Aggravation of Contradictions with Great Britain and Termination of Diplomatic Relations with the USSR (1920-ies)]. Visnyk Cherkaskoho Universytetu. Seriia: Istorychni nauky [Bulletin of the Cherkasy University. Series: Historical sciences], 9(222), 124-140 [in Ukrainian].

Pavlova, O. (2017). Londonskyi Tekst Anhliiskoi Literatury Pershoi Tretyny XX Stolittia [Scientific Library of the Petro Mohyla Black Sea National University] [PhD Dissertation, Ivan Franko National University of Lviv]. Scientific Library of the Petro Mohyla Black Sea National University [in Ukrainian].

Pavlyshyn, S. (1976). Pro Deiaki Tendentsii Rozvytku Suchasnoi Zarubizhnoi Muzyky [About Some Trends of the Contemporary Foreign Music Development]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Pchelkina, L. R., & Smirnov, A. I. (n.d.). Muzyka i Muzykal'nye Tekhnologii Avangarda [Music and Musical Technologies of the Avant-Garde]. In Entsiklopediya Russkogo Avangarda. Retrieved March 2, 2021, from http://rusavangard.ru/online/history/muzyka-i-muzykalnye-tekhnologii-avangarda/ [in Russian].

Redia, V. (2010). "Novyi Balet" v Antrepryzi S. Diahylieva: Pochatok Shliakhu ["New Ballet" in Diagilev’s Non-Repertory Theatre: the Early Stages]. Muzykoznavchi Studii Instytutu Mystetstv Volynskoho Natsionalnoho Universytetu im. Lesi Ukrainky ta Natsionalnoi Muzychnoi Akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 5, 5-17 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-17

Як цитувати

Граб , У. Б. (2021). МУЗИЧНИЙ ПРОФІЛЬ РОМАНУ АГАТИ КРІСТІ «ХЛІБ ГЕНІЇВ». Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (45), 86–92. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247366

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО