КОНЦЕРТ A-MOLL ДЛЯ ФОРТЕПІАНО З ОРКЕСТРОМ С. ЛЮДКЕВИЧА — ВІДНАЙДЕНИЙ ЗРАЗОК ПЕРШОГО УКРАЇНСЬКОГО ФОРТЕПІАННОГО КОНЦЕРТУ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247375Ключові слова:
творчість С. Людкевича, жанр сольного інструментального концерту, варіаційна форма, сонатно- симфонічний цикл, варіації для фортепіано з оркестром, Концерт a-moll для фортепіано з оркестромАнотація
Мета статті — проаналізувати історію створення Станіславом Людкевичем трьох концертів для фортепіано з оркестром, зокрема Концерту a-moll; дослідити подальшу виконавську проблематику цього твору; з’ясувати місце Концерту у творчості композитора та його жанрову унікальність. Методи дослідження ґрунтуються на історичному, джерелознавчому та аналітичному методах. Історичний метод дає можливість висвітлити процес роботи С. Людкевича над Концертом a-moll, розглянути наявні розбіжності трактувань щодо кількості творів цього жанру в композиторській спадщині Людкевича та їхні історії написання серед різних наукових праць та у відгуках його сучасників. Джерелознавчий дає змогу виявити шляхи сучасних пошуків, ознайомлення з рукописами всіх творів С. Людкевича в жанрі інструментального, а саме фортепіанного, концерту, кінцевим результатом чого стали редагування віднайденого Концерту a-moll, його підготовка до видання та прем’єрне виконання автором статті. Аналітичний метод дає змогу дослідити особливості тематизму і процесів формотворення, розглянути складну будову Концерту a-moll та поєднання композитором в одному творі двох різних форм: варіаційної та сонатно-симфонічної. Наукова новизна. Уперше системно аналізується Концерт a-moll для фортепіано з оркестром С. Людкевича. З головних результатів і висновків можна: 1) скласти детальнішу картину музичної спадщини С. Людкевича, зокрема його практично невідомого Концерту a-moll як одного з перших зразків жанру інструментального концерту в українській музиці; 2) виявити характерні риси композиторського та піаністичного стилю С. Людкевича; 3) визначити вплив Концерту a-moll на подальшу роботу композитора в жанрі фортепіанного концерту; 4) визначити причини забуття та невідомості двох перших фортепіанних концертів С. Людкевича та важливість їхнього долучення до музичної спадщини композитора та до репертуарного списку піаністів.
Посилання
Brylynska-Blazhkevych, H. (1999). Fortepianna Muzyka Stanyslava Liudkevycha [Piano Music by Stanyslav Liudkevych]. VMI imeni M. Lysenka [in Ukrainian].
Kyianovska, L. O. (2017). Liudkevych Stanyslav Pylypovych. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine]. Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrainy. http://esu.com.ua/search_articles.php?id=59909 [in Ukrainian].
Liudkevych, S. (1976). Doslidzhennia i Statti [Research and Articles] (M. M. Hordiichuk, Ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Liudkevych, S. (1999). Doslidzhennia, Statti, Retsenzii, Vystupy [Research, Articles, Reviews, Speeches] (Z. Shtunder, Ed.; Vol. 1). Dyvosvit [in Ukrainian].
Liudkevych, S. (2000). Doslidzhennia, Statti, Retsenzii, Vystupy [Research, Articles, Reviews, Speeches] (Z. Shtunder, Ed.; Vol. 2). Dyvosvit [in Ukrainian].
Lysenko, A. (2013, August 21). Andrii Shtoharenko Dovho kolo Mene Khodyv: Sim Spohadiv Onuky Kompozytora Mykoly Lysenka [Andrii Shtoharenko Walked around Me for a Long Time: Seven Memories of the Composer's Granddaughter Mykola Lysenko] (Interviewer S. Korzhenko). Gazeta.ua. https://gazeta.ua/articles/people-and-thingsjournal/_andrij-stogarenko-dovgo-kolo-mene-hodiv/512526?fbclid=IwAR3F0orVodlfo-WMW0RbUyBOSjr_g4X6JXTyCAuybOQALwtmXAKQgRFvwlE [in Ukrainian].
Masliukova, A. (2019). Tvorchyi Shliakh Halytskoho Prometeia Ukrainskoi Muzyky S. Liudkevycha [The Creative Path of the Galician Prometheus of Ukrainian Music S. Liudkevych]. Studentskyi Naukovyi Visnyk [Student Scientific Bulletin], 20, 27-30 [in Ukrainian].
Pavlyshyn, S. (1974). Stanyslav Liudkevych. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Pelina, H. (n.d.). Stanyslav Pylypovych Liudkevych. Natsionalna Spilka Kompozytoriv Ukrainy [National Union of Composers of Ukraine]. https://composersukraine.org/index.php?id=2412 [in Ukrainian].
Pylatiuk, O. B. (2003). Pershovykonannia Muzychnoho Tvoru yak Psykholoho-Estetychna Problema [The First Performance of a Musical Work as a Psychological and Aesthetic Problem]. Visnyk Lvivskoho Universytetu. Seriia Mystetstvoznavstvo [Visnyk of the Lviv University. Series Art Studies, 3, 84-91 [in Ukrainian].
Shtunder, Z. (2005). Stanyslav Liudkevych. Zhyttia i Tvorchist [Stanyslav Liudkevych. Life and Work] (Vol. 1). Binar [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Макаревич Андрій Анатолійович

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.