КОНЦЕРТ A-MOLL ДЛЯ ФОРТЕПІАНО З ОРКЕСТРОМ С. ЛЮДКЕВИЧА — ВІДНАЙДЕНИЙ ЗРАЗОК ПЕРШОГО УКРАЇНСЬКОГО ФОРТЕПІАННОГО КОНЦЕРТУ

Автор(и)

  • Андрій Анатолійович Макаревич Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка, Львів, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5290-3194

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247375

Ключові слова:

творчість С. Людкевича, жанр сольного інструментального концерту, варіаційна форма, сонатно- симфонічний цикл, варіації для фортепіано з оркестром, Концерт a-moll для фортепіано з оркестром

Анотація

Мета статті — проаналізувати історію створення Станіславом Людкевичем трьох концертів для фортепіано з оркестром, зокрема Концерту a-moll; дослідити подальшу виконавську проблематику цього твору; з’ясувати місце Концерту у творчості композитора та його жанрову унікальність. Методи дослідження ґрунтуються на історичному, джерелознавчому та аналітичному методах. Історичний метод дає можливість висвітлити процес роботи С. Людкевича над Концертом a-moll, розглянути наявні розбіжності трактувань щодо кількості творів цього жанру в композиторській спадщині Людкевича та їхні історії написання серед різних наукових праць та у відгуках його сучасників. Джерелознавчий дає змогу виявити шляхи сучасних пошуків, ознайомлення з рукописами всіх творів С. Людкевича в жанрі інструментального, а саме фортепіанного, концерту, кінцевим результатом чого стали редагування віднайденого Концерту a-moll, його підготовка до видання та прем’єрне виконання автором статті. Аналітичний метод дає змогу дослідити особливості тематизму і процесів формотворення, розглянути складну будову Концерту a-moll та поєднання композитором в одному творі двох різних форм: варіаційної та сонатно-симфонічної. Наукова новизна. Уперше системно аналізується Концерт a-moll для фортепіано з оркестром С. Людкевича. З головних результатів і висновків можна: 1) скласти детальнішу картину музичної спадщини С. Людкевича, зокрема його практично невідомого Концерту a-moll як одного з перших зразків жанру інструментального концерту в українській музиці; 2) виявити характерні риси композиторського та піаністичного стилю С. Людкевича; 3) визначити вплив Концерту a-moll на подальшу роботу композитора в жанрі фортепіанного концерту; 4) визначити причини забуття та невідомості двох перших фортепіанних концертів С. Людкевича та важливість їхнього долучення до музичної спадщини композитора та до репертуарного списку піаністів.

Біографія автора

Андрій Анатолійович Макаревич , Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка, Львів, Україна

Концертмейстер, пошукувач

Посилання

Brylynska-Blazhkevych, H. (1999). Fortepianna Muzyka Stanyslava Liudkevycha [Piano Music by Stanyslav Liudkevych]. VMI imeni M. Lysenka [in Ukrainian].

Kyianovska, L. O. (2017). Liudkevych Stanyslav Pylypovych. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine]. Instytut entsyklopedychnykh doslidzhen NAN Ukrainy. http://esu.com.ua/search_articles.php?id=59909 [in Ukrainian].

Liudkevych, S. (1976). Doslidzhennia i Statti [Research and Articles] (M. M. Hordiichuk, Ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Liudkevych, S. (1999). Doslidzhennia, Statti, Retsenzii, Vystupy [Research, Articles, Reviews, Speeches] (Z. Shtunder, Ed.; Vol. 1). Dyvosvit [in Ukrainian].

Liudkevych, S. (2000). Doslidzhennia, Statti, Retsenzii, Vystupy [Research, Articles, Reviews, Speeches] (Z. Shtunder, Ed.; Vol. 2). Dyvosvit [in Ukrainian].

Lysenko, A. (2013, August 21). Andrii Shtoharenko Dovho kolo Mene Khodyv: Sim Spohadiv Onuky Kompozytora Mykoly Lysenka [Andrii Shtoharenko Walked around Me for a Long Time: Seven Memories of the Composer's Granddaughter Mykola Lysenko] (Interviewer S. Korzhenko). Gazeta.ua. https://gazeta.ua/articles/people-and-thingsjournal/_andrij-stogarenko-dovgo-kolo-mene-hodiv/512526?fbclid=IwAR3F0orVodlfo-WMW0RbUyBOSjr_g4X6JXTyCAuybOQALwtmXAKQgRFvwlE [in Ukrainian].

Masliukova, A. (2019). Tvorchyi Shliakh Halytskoho Prometeia Ukrainskoi Muzyky S. Liudkevycha [The Creative Path of the Galician Prometheus of Ukrainian Music S. Liudkevych]. Studentskyi Naukovyi Visnyk [Student Scientific Bulletin], 20, 27-30 [in Ukrainian].

Pavlyshyn, S. (1974). Stanyslav Liudkevych. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Pelina, H. (n.d.). Stanyslav Pylypovych Liudkevych. Natsionalna Spilka Kompozytoriv Ukrainy [National Union of Composers of Ukraine]. https://composersukraine.org/index.php?id=2412 [in Ukrainian].

Pylatiuk, O. B. (2003). Pershovykonannia Muzychnoho Tvoru yak Psykholoho-Estetychna Problema [The First Performance of a Musical Work as a Psychological and Aesthetic Problem]. Visnyk Lvivskoho Universytetu. Seriia Mystetstvoznavstvo [Visnyk of the Lviv University. Series Art Studies, 3, 84-91 [in Ukrainian].

Shtunder, Z. (2005). Stanyslav Liudkevych. Zhyttia i Tvorchist [Stanyslav Liudkevych. Life and Work] (Vol. 1). Binar [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-17

Як цитувати

Макаревич , А. А. (2021). КОНЦЕРТ A-MOLL ДЛЯ ФОРТЕПІАНО З ОРКЕСТРОМ С. ЛЮДКЕВИЧА — ВІДНАЙДЕНИЙ ЗРАЗОК ПЕРШОГО УКРАЇНСЬКОГО ФОРТЕПІАННОГО КОНЦЕРТУ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (45), 107–115. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247375

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО