ВІДНАЙДЕНІ ДУХОВНІ КОНЦЕРТИ Д. БОРТНЯНСЬКОГО В КОНТЕКСТІ ТРАДИЦІЙ СОЛЬНОГО ВОКАЛЬНОГО ВИКОНАВСТВА

Автор(и)

  • Тетяна Володимирівна Петришина Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка, Львів, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-8891-2386

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247380

Ключові слова:

Д. Бортнянський, духовні концерти, архівно-музична спадщина, мішаний хор, сольно-ансамблеві побудови, хорові та оперні голоси

Анотація

Мета статті — дослідити та ввести в науковий і суспільний обіг віднайдені духовні концерти Д. Бортнянського в контексті традицій сольного вокального виконавства доби класицизму. Методи дослідження ґрунтуються на історичному, джерелознавчому та аналітичному підходах. Історичний метод дає можливість дослідити творчий процес створення Д. Бортнянським духовних концертів і виявити причини появи в них сольно-ансамблевих побудов. Джерелознавчий метод дозволяє окреслити шляхи сучасних пошуків невідомих концертів композитора. Аналітичний метод надає підстави дослідити особливості сольно-ансамблевих побудов, їхню ґенезу й виконавське призначення. Наукова новизна статті полягає у введенні в науковий обіг віднайдених хорових концертів Дмитра Бортнянського, які не увійшли в прижиттєве видання музичних творів композитора та не були об’єктом наукового дослідження. Аналіз віднайдених концертів Д. Бортнянського дає підстави зробити висновки про те, що в них відчутно проявляються ознаки, які вказують на тенденції сольного вокального виконавства. Вони сконцентровані у сольно-ансамблевих побудовах, які утворюють контрастні зіставлення з хоровими tutti. В аналізованих концертах, які є прикладом двох типів будови концертного циклу, ансамблі солістів вперше виникають у повільних частинах: або в другій частині, якщо цикл починається швидким tutti, а духовний концерт є святково-урочистим, або в першій частині (від найперших тактів), якщо цикл починається повільною частиною, а духовний концерт є лірико-драматичним. Особливості циклу впливають і на характер мелодики сольно-ансамблевих побудов, передусім — на трактування партії сопрано. У концертах першого типу мелодика є узагальненою і більш нейтральною, а самі побудови наслідують ознаки кантовості, тоді як у концертах другого типу мелодика партії сопрано-соло наближається до оперної, а виклад — до дуетного. Незважаючи на ознаки сольного вокального виконавства, зокрема оперну мелодику, сольні побудови аналізованих духовних концертів Д. Бортнянського цілком можуть співати не оперні солісти, а хористи. Однак, у виконанні солістів звучання ансамблів набуде особливої глибини й рельєфності.

Біографія автора

Тетяна Володимирівна Петришина , Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка, Львів, Україна

Аспірантка

Посилання

Asafyev, B. (1927). Ob Issledovanii Russkoi Muzyki XVIII Veka i Dvukh Operakh Bortnyanskogo [On the Study of Russian Music of the 18th Century and Two Operas by Bortnianskyi]. In State Institute of Art History, Muzyka i Muzykal'nyi Byt Staroi Rossii: Materialy i Issledovaniya [Music and Musical Life of Old Russia: Materials and Research] (pp. 7-29). Asademіa [in Russian].

Bortnyansky, D. S. (2009). Neizvestnye Dukhovnye Kontcerty: Dlia Smeshannogo Khora bez Soprovozhdeniia [Unknown Sacred Concerts: For Mixed Choir Unaccompanied] (A. V. Lebedeva-Emelina, Ed.) [Musical score]. Muzyka [in Russian].

Ivanov, V. (1980). Dmytro Bortnianskyi. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Khivrych, L. (1971). Fuhatni Formy v Khorovykh Kontsertakh D. Bortnianskoho [Explosive Forms in Choral Concerts of D. Bortnianskyi]. Ukrainske Muzykoznavstvo [Ukrainian Musicology], 6, 201-215 [in Ukrainian].

Kornii, L. (1998). Istoriia Ukraiinskoi Muzyky [History Of Ukrainian Music] (Pt. 2). Vydavnytstvo M. P. Kots [in Ukrainian].

Kostiuk, N. (2003). Dmytro Bortnianskyi i Ukrainska Kultovo-Relihiina Tradytsiia [Dmytro Bortnianskyi and Ukrainian Cult-Religious Tradition]. Visnyk Derzhavnoi Akademii Kerivnykh Kadriv Kultury i Mystetstv [State Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald], 1, 67-81 [in Ukrainian].

Kovalev, K. (1998). Bortnianskyi (2nd ed.). Molodaya gvardiya. (Zhizn' Zamechatel'nykh Lyudei; Iss. 701) [in Russian].

Mikhailenko, A. (1985). Fugirovannye Formy v Tvorchestve D. Bortnianskogo i Ikh Mesto v Istorii Russkoi Polifonii [Fugue Forms in the Works of D. Bortnianskyi and Their Place in the History of Russian Polyphony]. In V. Protopopov (Ed.), Voprosy Muzykalnoi Formy [Musical Form Issues] (Iss. 4; pp. 3-18). Muzyka [in Russian].

Rozanova, Yu. A., Sorokina, E. G., & Skvortsova, I. A. (Eds.). (2003). Bortnyanskii i Ego Vremya. K 250-letiyu so Dnya Rozhdeniya D. S. Bortnyanskogo [Bortnianskyi and His Time. To the 250th Anniversary of the Birth of D. Bortnianskyi], Proceedings of the International Conference. (Nauchnye trudy Moskovskoi Gosudarstvennoi Konservatorii im. P. I. Chaikovskogo; Iss. 43) [in Russian].

Rytsareva, M. (1979). Kompozitor D. S. Bortnyanskii: Zhizn' i Tvorchestvo [Composer D. Bortnianskyi: Life and Work]. Muzyka [in Russian].

Rytsareva, M. (2015). Dmitrii Bortnyanskii: Zhizn' i Tvorchestvo Kompozitora [D. Bortnianskyi: The Life and Work of the Composer] (2nd ed.). Kompozitor [in Russian].

Vikhoreva, T. (2010). Struktura Muzykal'nykh Tekstov Khorovykh Proizvedenii D. S. Bortnyanskogo [The Structure of Musical Texts of Choral Works by D. Bortnianskyi]. MUSICUS, 5, 21-25 [in Russian].

Vikhoreva, T. G. (2007). Khorovye Kontserty D. S. Bortnyanskogo [Choral Concerts of D. Bortnianskyi] [Abstract of PhD Dissertation, Rimsky-Korsakov St. Petersburg State Conservatory]. Library of the St. Petersburg State Conservatory [in Russian].

Yefymenko, A. (2004). Volfhanh Amadei Motsart ta Dmytro Bortnianskyi: Khudozhno-Filosofski ta Stylovi Paraleli [Wolfgang Amadeus Mozart and Dmytro Bortnianskyi: Artistic, Philosophical and Stylistic Parallels]. Zapysky Naukovoho Tovarystva imeni Tarasa Shevchenka [Notes of the Shevchenko Scientific Society], 247, 185-198 [in Ukrainian].

Zavodnova, L. A. (2002). D. S. Bortnianskyi u Spohadakh Suchasnykiv ta Naukovtsiv [D. Bortnianskyi in the Memoirs of Contemporaries and Scientists]. In V. I. Bielashov (Ed.), Zberezhennia Istoryko-Kulturnykh Nadban Hlukhivshchyny [Preservation of Historical and Cultural Heritage of Hlukhiv Region], Proceedings of the 1st Scientific and Practical Conference (pp. 49-53). RVV HDPU [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-17

Як цитувати

Петришина , Т. В. (2021). ВІДНАЙДЕНІ ДУХОВНІ КОНЦЕРТИ Д. БОРТНЯНСЬКОГО В КОНТЕКСТІ ТРАДИЦІЙ СОЛЬНОГО ВОКАЛЬНОГО ВИКОНАВСТВА. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (45), 124–132. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247380

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО