ВІДНАЙДЕНІ ДУХОВНІ КОНЦЕРТИ Д. БОРТНЯНСЬКОГО В КОНТЕКСТІ ТРАДИЦІЙ СОЛЬНОГО ВОКАЛЬНОГО ВИКОНАВСТВА
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247380Ключові слова:
Д. Бортнянський, духовні концерти, архівно-музична спадщина, мішаний хор, сольно-ансамблеві побудови, хорові та оперні голосиАнотація
Мета статті — дослідити та ввести в науковий і суспільний обіг віднайдені духовні концерти Д. Бортнянського в контексті традицій сольного вокального виконавства доби класицизму. Методи дослідження ґрунтуються на історичному, джерелознавчому та аналітичному підходах. Історичний метод дає можливість дослідити творчий процес створення Д. Бортнянським духовних концертів і виявити причини появи в них сольно-ансамблевих побудов. Джерелознавчий метод дозволяє окреслити шляхи сучасних пошуків невідомих концертів композитора. Аналітичний метод надає підстави дослідити особливості сольно-ансамблевих побудов, їхню ґенезу й виконавське призначення. Наукова новизна статті полягає у введенні в науковий обіг віднайдених хорових концертів Дмитра Бортнянського, які не увійшли в прижиттєве видання музичних творів композитора та не були об’єктом наукового дослідження. Аналіз віднайдених концертів Д. Бортнянського дає підстави зробити висновки про те, що в них відчутно проявляються ознаки, які вказують на тенденції сольного вокального виконавства. Вони сконцентровані у сольно-ансамблевих побудовах, які утворюють контрастні зіставлення з хоровими tutti. В аналізованих концертах, які є прикладом двох типів будови концертного циклу, ансамблі солістів вперше виникають у повільних частинах: або в другій частині, якщо цикл починається швидким tutti, а духовний концерт є святково-урочистим, або в першій частині (від найперших тактів), якщо цикл починається повільною частиною, а духовний концерт є лірико-драматичним. Особливості циклу впливають і на характер мелодики сольно-ансамблевих побудов, передусім — на трактування партії сопрано. У концертах першого типу мелодика є узагальненою і більш нейтральною, а самі побудови наслідують ознаки кантовості, тоді як у концертах другого типу мелодика партії сопрано-соло наближається до оперної, а виклад — до дуетного. Незважаючи на ознаки сольного вокального виконавства, зокрема оперну мелодику, сольні побудови аналізованих духовних концертів Д. Бортнянського цілком можуть співати не оперні солісти, а хористи. Однак, у виконанні солістів звучання ансамблів набуде особливої глибини й рельєфності.
Посилання
Asafyev, B. (1927). Ob Issledovanii Russkoi Muzyki XVIII Veka i Dvukh Operakh Bortnyanskogo [On the Study of Russian Music of the 18th Century and Two Operas by Bortnianskyi]. In State Institute of Art History, Muzyka i Muzykal'nyi Byt Staroi Rossii: Materialy i Issledovaniya [Music and Musical Life of Old Russia: Materials and Research] (pp. 7-29). Asademіa [in Russian].
Bortnyansky, D. S. (2009). Neizvestnye Dukhovnye Kontcerty: Dlia Smeshannogo Khora bez Soprovozhdeniia [Unknown Sacred Concerts: For Mixed Choir Unaccompanied] (A. V. Lebedeva-Emelina, Ed.) [Musical score]. Muzyka [in Russian].
Ivanov, V. (1980). Dmytro Bortnianskyi. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Khivrych, L. (1971). Fuhatni Formy v Khorovykh Kontsertakh D. Bortnianskoho [Explosive Forms in Choral Concerts of D. Bortnianskyi]. Ukrainske Muzykoznavstvo [Ukrainian Musicology], 6, 201-215 [in Ukrainian].
Kornii, L. (1998). Istoriia Ukraiinskoi Muzyky [History Of Ukrainian Music] (Pt. 2). Vydavnytstvo M. P. Kots [in Ukrainian].
Kostiuk, N. (2003). Dmytro Bortnianskyi i Ukrainska Kultovo-Relihiina Tradytsiia [Dmytro Bortnianskyi and Ukrainian Cult-Religious Tradition]. Visnyk Derzhavnoi Akademii Kerivnykh Kadriv Kultury i Mystetstv [State Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald], 1, 67-81 [in Ukrainian].
Kovalev, K. (1998). Bortnianskyi (2nd ed.). Molodaya gvardiya. (Zhizn' Zamechatel'nykh Lyudei; Iss. 701) [in Russian].
Mikhailenko, A. (1985). Fugirovannye Formy v Tvorchestve D. Bortnianskogo i Ikh Mesto v Istorii Russkoi Polifonii [Fugue Forms in the Works of D. Bortnianskyi and Their Place in the History of Russian Polyphony]. In V. Protopopov (Ed.), Voprosy Muzykalnoi Formy [Musical Form Issues] (Iss. 4; pp. 3-18). Muzyka [in Russian].
Rozanova, Yu. A., Sorokina, E. G., & Skvortsova, I. A. (Eds.). (2003). Bortnyanskii i Ego Vremya. K 250-letiyu so Dnya Rozhdeniya D. S. Bortnyanskogo [Bortnianskyi and His Time. To the 250th Anniversary of the Birth of D. Bortnianskyi], Proceedings of the International Conference. (Nauchnye trudy Moskovskoi Gosudarstvennoi Konservatorii im. P. I. Chaikovskogo; Iss. 43) [in Russian].
Rytsareva, M. (1979). Kompozitor D. S. Bortnyanskii: Zhizn' i Tvorchestvo [Composer D. Bortnianskyi: Life and Work]. Muzyka [in Russian].
Rytsareva, M. (2015). Dmitrii Bortnyanskii: Zhizn' i Tvorchestvo Kompozitora [D. Bortnianskyi: The Life and Work of the Composer] (2nd ed.). Kompozitor [in Russian].
Vikhoreva, T. (2010). Struktura Muzykal'nykh Tekstov Khorovykh Proizvedenii D. S. Bortnyanskogo [The Structure of Musical Texts of Choral Works by D. Bortnianskyi]. MUSICUS, 5, 21-25 [in Russian].
Vikhoreva, T. G. (2007). Khorovye Kontserty D. S. Bortnyanskogo [Choral Concerts of D. Bortnianskyi] [Abstract of PhD Dissertation, Rimsky-Korsakov St. Petersburg State Conservatory]. Library of the St. Petersburg State Conservatory [in Russian].
Yefymenko, A. (2004). Volfhanh Amadei Motsart ta Dmytro Bortnianskyi: Khudozhno-Filosofski ta Stylovi Paraleli [Wolfgang Amadeus Mozart and Dmytro Bortnianskyi: Artistic, Philosophical and Stylistic Parallels]. Zapysky Naukovoho Tovarystva imeni Tarasa Shevchenka [Notes of the Shevchenko Scientific Society], 247, 185-198 [in Ukrainian].
Zavodnova, L. A. (2002). D. S. Bortnianskyi u Spohadakh Suchasnykiv ta Naukovtsiv [D. Bortnianskyi in the Memoirs of Contemporaries and Scientists]. In V. I. Bielashov (Ed.), Zberezhennia Istoryko-Kulturnykh Nadban Hlukhivshchyny [Preservation of Historical and Cultural Heritage of Hlukhiv Region], Proceedings of the 1st Scientific and Practical Conference (pp. 49-53). RVV HDPU [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Петришина Тетяна Володимирівна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.