МУЗИЧНИЙ УНІВЕРСАЛІЗМ КОМПОЗИТОРА ІГОРА ШАМО ТА ЙОГО ВІДДЗЕРКАЛЕННЯ У БАГАТОЖАНРОВІЙ ТВОРЧОСТІ МИТЦЯ (ДРУГА ПОЛОВИНА XX СТОЛІТТЯ)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247382Ключові слова:
музичний універсалізм, багатоаспектність музичної творчості, жанрово-стильовий діапазон, музична виразністьАнотація
Мета дослідження — проаналізувати багатожанрову поліаспектність музичного універсалізму композитора Ігора Шамо як феноменального явища в національній музичній культурі радянської доби в повоєнні роки. Методи. Наукові положення статті аргументовані на рівні методів (емпірико-теоретичний, хронологічний, аналіз та синтез, індукція та дедукція, мистецтвознавчий аналіз), які дозволили виявити основні складові багатогранної музичної палітри митця. Наукова новизна полягає в тому, що автор робить спробу комплексно відтворити цілісну поліаспектну картину композиторського спадку митця, здійснивши його комплексний аналіз. Висновки. Багатогранний творчий спадок композитора Ігоря Шамо свідчить про його мистецький універсалізм як феномен української музичної культури другої половини минулого століття. У творчому доробку митця — три симфонії, хорова фольк-опера «Ятранські ігри», камерно-інструментальні твори й романси, фортепіанний цикл «Тарасові думи», 6 квартетів, велика кількість пісень. Найпотужнішим жанром, через який І. Шамо впевнено увійшов у композиторське мистецтво перших повоєнних десятиріч, стала пісня. У цьому жанрі чітко викарбовується досконала форма, яскравий тематизм, використовується інтонація та стилізація народних мелодій, своєрідні гармонія й фактура. Створивши цикли як ліричних, так і пісень героїко-патріотичної тематики, митець розвинув і започаткував окремі жанрово-пісенні різновиди. Таким чином, музичні твори Ігоря Шамо мають широкий жанрово-стильовий діапазон, що свідчить про високий універсалізм композитора, який зробив відчутний внесок в українську музичну культуру другої половини минулого століття.
Посилання
Arkhimovych, L. (1965). Muzyka u Filmi [Music in the Movie]. In L. Arkhimovych, N. Horiukhina, & V. Dovzhenko (Eds.), Suchasna Ukrainska Muzyka [Contemporary Ukrainian Music]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Efremova, L. (1958). Ihor Shamo. Sovetskii kompozitor [in Russian].
Lazarevska, Yu. (Director). (2004). Pisni Sertsia. “Kyieve Mii” [Songs of the Heart. “My Kyiv”] [Film]. Studiia "1+1"; Kinostudiia "Kontakt" [in Ukrainian].
Lutsenko, D. (1984, August 10). Pisnetvorets [Songwriter]. Kultura i Zhyttia [in Ukrainian].
Mokrenko, A. (2003). Spohad pro Druha: Kompozytor Ihor Shamo [Memoirs of a Friend: Composer Ihor Shamo]. Muzyka, 1-2, 14-15 [in Ukrainian].
Mukha, A. (2004). Kompozytory Ukrainy ta Ukrainskoi Diaspory [Composers of Ukraine and the Ukrainian Diaspora]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Nevenchannaya, T. (1982). Ihor Shamo. Muzychna Ukraina [in Russian].
Pashkova, S. (2019). Ihor Shamo – Kompozytor i Muzykant u Spohadakh Suchasnykiv [Ihor Shamo is a Composer and Musician in the Memories of Contemporaries]. In Kulturni ta Mystetski Studii XXI Stolittia: Naukovo-Praktychne Partnerstvo [Cultural and Artistic Studies of the 21st Century: Scientific-Practical Partnership], Proceedings of the International Symposium (pp. 234-238). NAKKKIM [in Ukrainian].
Roi, Ye., & Pashkova, S. (2020). Genre and Style Diversity of Ihor Shamo’s Music and Its Manifestation in the Artistic and Cultural Space of Ukraine (the 1950s – 1980s). Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 42, 131-141. https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207642
Shamo, T. (Ed.). (2006). Ya z Vamy Buv i Budu Kozhnu Myt...: Spohady, Statti, Materialy pro Kompozytora Ihoria Shamo [I Was with You and Will Be Every Moment...: Memories, Articles, Materials about the Composer Ihor Shamo]. Grono [in Ukrainian].
Vakhranov, Yu. (1969). Natsionalni Osoblyvosti Fortepiannoi Tvorchosti Ihoria Shamo [National Features of Ihor Shamo’s Piano Work]. Ukrainske Muzykoznavstvo [Ukrainian Musicology], 5, 148-156 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Рой Євгеній Євгенійович
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.