НАРОДНО-МУЗИЧНА ТРАДИЦІЯ В СУЧАСНИХ СЦЕНІЧНИХ ПРАКТИКАХ

Автор(и)

  • Іван Григорович Сінельніков Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-9556-6845
  • Валентина Володимирівна Сінельнікова Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0002-9556-6845

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247386

Ключові слова:

музичний фольклор, народна пісня, сценічне мистецтво, трансформація, традиційна культура, фольклорний ансамбль

Анотація

Мета статті: проаналізувати трансформації традиційного фольклору під впливом різноманітних соціокультурних чинників; описати тенденції появи й розвитку варіативних форм сценічної трансформації фольклорної традиції; виокремити різновиди втілення автентичного фольклору на сцені — від наближеного до автентичного звучання та поведінкових стереотипів виконання науково-етнографічних колективів до фольклорного театру та стилізацій, а також використання народно-музичної традиції в творчості сучасних музичних гуртів різних жанрів і стилів. Методологія дослідження: у процесі аналізу можливостей застосування фольклорно-етнографічної спадщини українського народу на естрадній сцені використано метод аналогії. Аналітичний метод застосовано для формулювання фундаментальних засад створення фольклористичних творчих проєктів у сучасних соціокультурних умовах. Наукова новизна: визначено та ґрунтовно осмислено тенденції сценічної трансформації фольклорної традиції та різновиди її втілення в сценічну практику на українській естраді. Висновки. Не зважаючи на соціально-економічні труднощі останніх десятиріч, в Україні спостерігається підвищення зацікавленості населення до збереження й поширення народної пісенної культури, що проявляється в її адаптації до сучасних соціокультурних вимог, у підтримці духовної й культурної спадкоємності поколінь. У сучасному суспільстві народна пісенна традиція спроможна виконувати найважливішу соціальну функцію повної чи часткової соціалізації особистості, інтеграції з національною свідомістю. Народна пісня не потребує штучного, насильницького «оновлення» чи консервації. Її розвиток і трансформації в сценічній творчості сучасних аматорських, напівпрофесійних (вторинних) та професійних виконавських колективів / солістів завжди мали й мають природний характер, оскільки народна пісня містить у собі живі, незмінні цінності, збереження яких має надважливе значення для існування українського народу. Історично створені форми фольклору в сучасному суспільстві в значній мірі визначають цілісність, своєрідність і неперервність національної культурної традиції, що обумовлює актуальність розробки системи заходів і технологій збереження, розвитку, поширення й популяризації народної пісні.

Біографії авторів

Іван Григорович Сінельніков , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Заслужений працівник культури України, доцент

Валентина Володимирівна Сінельнікова , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Кандидат історичних наук, доцент

Посилання

Kabanov, A. (1980). K Probleme Sokhraneniya Pesennoi Fol'klornoi Traditsii v Sovremennykh Usloviyakh [On the Problem of Preserving the Song Folklore Tradition in Modern Conditions]. In I. B. Zakshever, A. S. Kabanov, & V. F. Chesnokova (Eds.), Khudozhestvennaya Samodeyatel'nost': Voprosy Razvitiya i Rukovodstva [Amateur Arts: Development and Leadership Issues] (pp. 83-84). Research Institute of Culture [in Russian].

Kargin, A. (2008). Fol'klor v Sovremennom Sotsiokul'turnom Prostranstve: ot Povsednevnoi Praktiki do Elitnogo Dosuga [Folklore in the Modern Sociocultural Space: from Everyday Practice to Elite Leisure]. In A. Kargin, Pragmatika Fol'kloristiki [Pragmatics of Folklore] (pp. 142-160). Gosudarstvennyi Respublikanskii Tsentr Russkogo Fol'klora [in Russian].

Kuutma, K., & Kästik, H. (2014). Creativity and "Right Singing": Aural Experience and Embodiment of Heritage. Journal of Folklore Research, 51(3), 277-310. https://doi.org/10.2979/jfolkrese.51.3.277

Mukhitdenova, B. (2016). Traditional Folk, Vocal and Professional Songs as the Basis for Development and Modernization of the New Forms of Kazakh Musical Stage. International Electronic Journal of Mathematics Education, 11(9), 3203-3219.

Nurgayanova, N., & Kovrikova, E. (2018). The Embodiment of Ethnomusic Traditions in the Creative Work of Young Composers of Tatarstan. In International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM2018, SGEM2018 Conference Proceedings. https://sgemsocial.org/ssgemlib/spip.php?article6789&lang=en

Rehesha, N., & Skoptsova, O. (2021). Formuvannia Navychok Rezhysury Vykonavskoho Repertuaru u Studentiv Spetsializatsii "Narodnokhorove Mystetstvo" [Developing of Directing Skills of the Performing Repertoire with Students of Folk Choral Art Specialization]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 44, 102-106. https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235384 [in Ukrainian].

Sinelnikova, V., & Sinelnikov, I. (2019). Research Aspects of Youth Folklore Ensemble Singing in Ukrainian Study of Arts. Bulletin of KNUKIM. Series in Arts, 41, 127-133. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188666

Sinelnikova, V., & Sinelnikov, I. (2020). Vykorystannia IT-tekhnolohii u Profesiinii Diialnosti Praktykiv – Etnomuzykolohiv (u Konteksti Pidhotovky Kerivnykiv Folklornykh Kolektyviv v Ukrainskykh Mystetskykh ZVO) [The Use of IT Technologies in the Professional Activities of Practitioners – Ethnomusicologists (in the Context of Training Leaders of Folk Groups in the Ukrainian Art ZVO)]. In Social Sciences: Regularties and Development Trends (pp. 231-246). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-026-1-12 [in Ukrainian].

Sinelnikova, V., & Sinelnikov, I. (2021). Suchasna Ukrainska Folklorystyka: Metody i Formy Mystetskoi Diialnosti (Praktychnyi Aspekt) [Contemporary Ukrainian Folklore: Methods and Forms of Artistic Activity (Practical Aspect)]. Modern Ukrainian Musicology: from Musical Artifacts to Humanistic Universals (pp. 374-395). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-072-8-19 [in Ukrainian].

Sliuzinskas, R. (2019). Changeability in Musical Folklore Performing Process: Evolution or Just Variability? Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 2(1), 8-21. https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.1.2019.171783

Zebec, T. (2018). Folklore, Stage and Politics in the Croatian Context. In D. Stavělová & T. Jill (Eds.), Folklore Revival Movements in Europe post 1950. Shifting Context and Perspectives (pp.177-190). Institute of Ethnology of the Czech Academy of Sciences.

Zemtsovsky, I. (1983). Vvedenie v Veroyatnostnyi Mir Fol'klora (K Probleme Etnomuzykovedcheskoi Metodologii) [Introduction to the Probabilistic World of Folklore (To the Problem of Ethnomusicological Methodology)]. In V. Gusev (Ed.), Metody Izucheniya Fol'klora [Folklore Study Methods] (pp. 15-31). LGITMIK [in Russian].

Zhang, L. (2019). Zhanr Obrobky Narodnoi Pisni: Syntez Kompozytorskoi i Vykonavskoi Interpretatsii [The Genre of Folk Song Arrangements: the Synthesis of Composing and Performing Interpretations]. Problemy Vzaiemodii Mystetstva, Pedahohiky ta Teorii i Praktyky Osvity [Problems of Interaction Between Arts Pedagogy and the Theory and Practice of Education], 53, 92-104. https://doi.org/10.34064/khnum1‑5306

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-17

Як цитувати

Сінельніков , І. Г., & Сінельнікова , В. В. (2021). НАРОДНО-МУЗИЧНА ТРАДИЦІЯ В СУЧАСНИХ СЦЕНІЧНИХ ПРАКТИКАХ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (45), 148–155. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247386

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО