ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ ЯК ОБ’ЄКТ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ В ГАЛУЗІ ЕСТРАДНОГО МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

Автор(и)

  • Інна Петрівна Сітнікова Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6887-034X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247387

Ключові слова:

культурна ідентичність, творча особистість, національні культурні традиції, естрадне музичне мистецтво, естрадна культура, популярна музика

Анотація

Мета статті — висвітлити теоретико-методологічні аспекти формування та механізми самоорганізації творчої особистості в галузі естрадного музичного мистецтва. Охарактеризувати феномен творчої особистості як об’єкт наукових досліджень у соціологічному, психологічному, навчально-педагогічному, філософському аспектах, а також у контексті мистецтвознавчої науки. Методологія дослідження поєднала типологічний підхід до цілісної особистості фахівця у професійній діяльності та емпіричні дослідження індивідуально-психологічних особливостей творчої особистості. Базовими засадами дослідження є принципи історизму, об’єктивності, детермінізму та системності, всебічності, наступності світоглядності, єдності свідомості та діяльності. Враховуючи поділ цих методів на тріаду (методи теоретичного дослідження, емпіричного дослідження, методи аналізу та інтерпретації отриманих емпіричних даних), було застосовано: метод огляду та аналізу наукової літератури; типологічний метод. Новизна дослідження орієнтована на розмежування понять масової культури, естрадної культури і популярної культури на засадах аксіологічного та акмеологічного аспектів мистецтвознавчої науки, окреслено функційні детермінанти сучасних форм естрадного мистецтва. Підкреслено відмінність категорій «особистість» («індивідуальність») і «творча особистість» («творча індивідуальність»), що є пріоритетним у галузі естрадного музичного мистецтва. Вперше окреслено об’єктивний метод-підхід щодо інтегративності, інтерактивності та відмінності наукових понять «масова культура», «естрадна музична культура», «популярна музика». Висновки. Дослідження естрадного мистецтва як явища масової музичної культури виявило особливості його розвитку в системі духовної культури з урахуванням тих змін, які відбулися в естетичних запитах суспільства, у мистецькому житті. За такого підходу набуває актуальності мистецтвознавчий аналіз естрадного мистецтва, за основу якого взято критерій популярності, духовний та виховний потенціал музичної культури. Обґрунтовуючи закономірності й особливості розвитку різних форм масової музичної культури, доведено, що естетичні ознаки сучасної пісенної естради мають аналогії у класичному мистецтві. Теоретичною основою для такого дослідження стала традиційна для академічного мистецтва методологія аналізу творчості музикантів- виконавців і композиторів, а також дослідження питань психології особистості, специфічних стилістичних і жанрових характеристик, розкриття суспільного контексту й обставин особистого життя й творчості митця.

Біографія автора

Інна Петрівна Сітнікова , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Здобувач

Посилання

Barna, N. (2006). Imidzhmeikerstvo yak Riznovyd Mystetskoi Diialnosti v Aspekti Masovoi Kultury [Image-making as a Kind of Artistic Activity in the Aspect of Mass Culture]. Mystetstvoznavchi Zapysky [Notes on Art Criticism], 10, 136-141 [in Ukrainian].

Chepelenko, V. (1997). Pro Vidtvorennia Natsionalnykh Elementiv v Ukrainskii Estradi 20-70-kh rr. XX st. [On the Reproduction of National Elements in the Ukrainian Stage of the 1920s-1970s]. Kultura Ukrainy [Culture of Ukraine], 4, 183-187 [in Ukrainian].

Danyliuk, A. (2000). Masova Kultura v Konteksti Demokratychnykh Peretvoren XX Stolittia [Mass Culture in the Context of Democratic Transformations of the 20th Century] [Abstract of PhD Dissertation, Taras Shevchenko National University of Kyiv] [in Ukrainian].

Folomieieva, N. (2007, November 22-23). Perspektyvy Estradno-Vokalnoho Mystetstva u Suchasnomu Khudozhno- Osvitnomu Prostori Ukrainy [Prospects of Pop and Vocal Art in the Modern Art and Educational Space of Ukraine].

In Khudozhno-Osvitnii Prostir Ukrainy v Konteksti Novitnoi Istorii, Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, Kyiv (pp. 67-69). Ukrainian Center for Cultural Research [in Ukrainian].

Horenko, L. (2017a, August 22). Estradne Mystetstvo Ukrainy v Systemi Yevropeiskoho Prostoru XXI stolittia (do 25-richchia Zasnuvannia Tvorchoi Spilky “Asotsiatsiia Diiachiv Estradnoho Mystetstva Ukrainy”) [Variety Art of Ukraine in the System of the European Space of the 21st Century (to the 25th Anniversary of the Foundation of the Creative Union “Association of Pop Artists of Ukraine”)]. In Kultura u Stanovlenni Nezalezhnosti Ukrainskoi Derzhavy, Proceedings of the Scientific and Theoretical Conference, Kyiv (pp. 59-64) [in Ukrainian].

Horenko, L. (2017b, December 5-7). Stratehiia i Taktyka Prodiuserskoi Diialnosti v Ukraini XX – Pochatku XXI st.: Yevrointehratsiini Vymiry ta Natsionalni Tradytsii [Strategy and Tactics of Production in Ukraine the 20th – Early 21st Centuries: European Integration Dimensions and National Traditions]. In Diialnist Prodiusera v Kulturno-Mystetskomu Prostori XXI Stolittia: Vyklyky ta Kontseptsii Sohodennia, Proceedings of the 7th International Scientific and Practical Conference, Kyiv (pp. 64-70). NAKKKiM [in Ukrainian].

Information Center for Culture and Arts. (2005). Ukrainskyi Shou-Biznes: Suchasnyi Stan i Perspektyvy Rozvytku (Ohliadova Dovidka za Materialamy Presy) [Ukrainian Show Business: Current State and Prospects of Development (Review of the Press)]. National Parliamentary Library of Ukraine [in Ukrainian].

Klitin, S. (1990). Estrada i Nauchno-Tekhnicheskii Progress [Stage and Scientific and Technological Progress]. In Ovladevaya Teatral’noi Professiei: Problemy Kompleksnogo Vospitaniya i Obucheniya [Mastering the Theatrical Profession: Problems of Complex Education and Training] (pp. 81-86). Prometei [in Russian].

Klitin, S. (1991). “Zolotoi Vek” Evropeiskoi Estrady (Istoricheskii i Teoreticheskii Analiz) [“Golden Age” of European Pop (Historical and Theoretical Analysis)] [Abstract of DSc Dissertation, All-Russian Research Institute for Art Studies] [in Russian].

Konvaliuk, U. (2020). Personolohichnyi Dyskurs Vokalnoho Mystetstva Ukrainskoi Estrady 70-kh Rokiv XX – Pochatku XXI Stolit [Personological Discourse of Vocal Art of Ukrainian Pop Music of the 70s of the 20th – Beginning of the 21st Centuries] [Abstract of PhD Dissertation, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University] [in Ukrainian].

Koverza O. (2015). Stanovlennia Dzhazovoho Mystetstva yak Fenomenu Muzychnoi Kultury 20-30-kh rr. XX stolittia v Ukraini [Formation of Jazz Art as a Phenomenon of Musical Culture of the 20-30s of the 20th Century in Ukraine]. Aktualni Pytannia Humanitarnykh Nauk [Humanities Science Current Issues], 14, 87-93 [in Ukrainian].

Kuzyk, V. (2008). Estradna Muzyka [Pop Music]. In I. Sikorska & N. Kostiuk (Eds.), Ukrainska Muzychna Entsyklopediia (Vol. 2; pp. 41-42). Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology Rylsky NAS of Ukraine [in Ukrainian].

Mambetov, S. (2007). Vplyv Telebachennia i Radio na Rozvytok Estradnoi Kultury [The Influence of Television and Radio on the Development of Variety Culture]. Visnyk Derzhavnoi Akademii Kerivnykh Kadriv Kultury i Mystetstv [State Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald], 3, 126-129 [in Ukrainian].

Matushenko, V. (2016). Rozvytok Estradnoho Mystetstva [Development of Pop Art]. NAKKKiM [in Ukrainian].

Mozghovyi, M. (2008). Ukrainska Estradna Muzyka: Osoblyvosti Masovoho Vplyvu [Ukrainian Pop Music: Features of Mass Influence]. Muzychne Mystetstvo [Music Art], 8, 21-29 [in Ukrainian].

Reva, Yu. (2006). Estradne Mystetstvo v Sotsiokulturnomu Protsesi [Variety Art in the Socio-Cultural Process]. Mystetstvoznavchi Zapysky [Notes on Art Criticism], 10, 141-149 [in Ukrainian].

Sapozhnik, O. (2000). Suchasna Populiarna Estradna Muzyka [Contemporary Popular Pop Music]. DAKKKiM [in Ukrainian].

Sarkitov, H. (1988). Rok-Muzyka i Natsional’naya Kul’tura [Rock Music and National Culture]. Kul’turno-Prosvetitel’skaya Rabota [Cultural and Educational Work], 11, 56-58 [in Russian].

Sharoiev, I. (1986). Rezhysura Estrady i Masovykh Uiavlen [Variety Directing and Mass Performances]. Osvita [in Ukrainian].

Sitnikova, I. (2018). Reklama yak Transkulturnyi Fenomen Komunikatyvnoi Kultury: Istoryko-Teoretychnyi Aspect [Advertising as a Transcultural Phenomenon of Communicative Culture: Historical and Theoretical Aspect]. In O. Chebanova (Ed.), Problemy Sotsiokulturnoho Rozvytku y Khudozhnoho Dyskursu v Aspekti Komunikatsiinykh Protsesiv i Zviazkiv (pp. 16-25). Kyiv International University [in Ukrainian].

Skrypnyk, H. (Ed.). (2005). Ukrainska Kultura v Konteksti Svitovykh Hlobalizatsiinykh Protsesiv [Ukrainian Culture in the Context of World Globalization Processes]. Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology Rylsky NAS of Ukraine [in Ukrainian].

Solodovnyk, V. (2006, May 25-26). Muzychna Industriia ta Informatsiinyi Prostir Ukrainy [Music Industry and Information Space of Ukraine]. In Ukraina – Svit: vid Kulturnoi Svoieridnosti do Sporidnenosti Kultur, Proceedings of the International Scientific and Practical Conference, Kyiv (Ch. 1; pp. 122-129). DAKKKiM [in Ukrainian].

Vasiurina, A. (1996). Sotsialno-Estetychnyi Analiz Masovoi Muzychnoi Kultury [Socio-Aesthetic Analysis of Mass Music Culture] [Abstract of PhD Dissertation, Taras Shevchenko National University of Kyiv] [in Ukrainian].

Zharkov, A. (2003). Sotsial’no-Kul’turnye Osnovy Estradnogo Iskusstva: Istoriya, Teoriya, Tekhnologiya [Sociocultural Foundations of Variety Art: History, Theory, Technology]. MGUKI [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-17

Як цитувати

Сітнікова , І. П. (2021). ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ ЯК ОБ’ЄКТ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ В ГАЛУЗІ ЕСТРАДНОГО МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (45), 156–166. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247387

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО