СЦЕНІЧНИЙ ПЕРФОРМАНС У СИСТЕМІ НОВОГО ГУМАНІТАРНОГО ЗНАННЯ

Автор(и)

  • Марина Олександрівна Гринишина Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6010-2282

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247389

Ключові слова:

нове гуманітарне знання, сценічний перформанс, «мінлива» культура, нова візуальність, перформативні дослідження, перформативний поворот

Анотація

Метою статті є висвітлення концепції нового гуманітарного знання як складної, багатопрофільної та адаптивної системи. Методологія дослідження передбачає аналіз проблемного поля посткультури та виявлення його малодосліджених лакун; вона також визначає перформанс як один із найяскравіших феноменів посткультури; нарешті, вона допомагає встановити мотивації до вивчення історії й практики сценічного перформансу в контексті нового гуманітарного знання. Наукова новизна дослідження визначається значними змінами в культурному та мистецькому житті, генерованими розвитком гуманітарних знань, а також розширенням інформаційно-аналітичного поля культурних ініціатив та впровадженням цифрових технологій у процес творення художнього продукту. У цьому контексті також виявлено зв’язок між естетичними та художніми інноваціями у культурі й складністю системи художнього аналізу та мінливістю знань, отриманих у системі професійної освіти. Висновки. Було доведено, що формування нового гуманітарного знання стало одним із результатів модернізації гуманітарної, зокрема, культурологічної сфери — переходу до мобільної, багатопарадигмальної, методологічно багаторівневої моделі знання, що відповідає так званим «мінливим» креативним структурам із їхньою здатністю швидко ревізувати певні реалії та цінності й створювати нові практики. Вказано, що натепер найактуальнішою категорією нового гуманітарного знання є перформативні дослідження, сфокусовані на аналізі проявів перформативності. У їхній системі дослідницьких координат перформативний поворот став одним із вихідних пунктів епохи посткультури. В підсумку зазначено, що історія і практика сценічного перформансу, який від кінця минулого століття став повноправним учасником процесу організації складної, різноманітної, художньо неоднорідної театральної системи, перманентно підживлюють цікавість до перформативної тематики. Водночас функціонально та методологічно збагачене нове гуманітарне знання підтримує прогрес перформативної аналітики в системі нових театральних досліджень, насамперед щодо «нової візуальності» й перформансу як його важливої складової.

Біографія автора

Марина Олександрівна Гринишина , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Доктор мистецтвознавства, старший науковий співробітник

Посилання

Austin, J. L. (1962). How to Do Things with Words. Oxford University Press.

Barba, E., & Savarese, N. (2006). Dictionary of Theatre Anthropology: The Secret Art of the Performer (2nd ed.). Routledge.

Bial, H. (2011). Today I Am a Field: Performance Studies Comes of Age. In J. Harding & C. Rosenthal (Eds.), The Rise of Performance Studies. Rethinking Richard Schechner’s Broad Spectrum (pp. 85-97). Palgrave Macmillan.

Butler, J. (1993). Critically Queer. In J. Butler, Bodies That Matter: On the Discursive Limits of Sex (pp. 223-242). Routledge.

Cremona, V. A., Hoogland, R., Morries, G., & Sauter, W. (Eds.). (2014). Playing Culture: Conventions and Extensions of Performance. Rodopi.

Demekhina, D. O. (2017). K Voprosu o Kontseptualizatsii Performansa: Versiya Richarda Shekhnera [Revisiting Conceptualization of Performance: Version by Richard Schechner]. Articult [Art & Cult], 4(28), 144-152. https://doi.org/10.28995/2227-6165-2017-4-144-152 [in Russian].

Derrida, J. (1985). Margins of Philosophy (A. Bass, Trans.). University of Chicago Press.

Diamond, E. (Ed.). (1996). Performance and Cultural Politics. Routledge.

Dolan, J. (2005). Utopia in Performance: Finding Hope at the Theatre. University of Michigan Press.

Domanska, E. (2011). Performativnyi Povorot v Sovremennom Gumanitarnom Znanii [Performative Turn in Modern Humanitarian Knowledge]. In M. Kukartseva (Ed.), Sposoby Postizheniya Proshlogo: Metodologiya i Teoriya Istoricheskoi Nauki [Ways of Comprehending the Past: Methodology and Theory of Historical Science] (pp. 226-235). Kanon+ [in Russian].

Fisher-Lichte, E. (2004). Performativnost’ i Sobytie [Performativity and Event]. In E. Fisher-Lichte & A. Chepurov (Comps.), Тeatrovedenie Germanii: Sistema Koordinat [Theatre Studies in Germany: Coordinate System] (pp. 93-116). Baltiiskie Sezony [in Russian].

Helbo, A., Johansen, J. D., Pavis, P., & Ubersfeld, A. (1991). Approaching Theatre. Indiana University Press.

Knowles, R. (2004). Reading the Material Theatre. Cambridge University Press.

McAuley, G. (2006). Unstable Ground: Performance and the Politics of Place. Peter Lang Publishing.

Ryzhakova, S. I., & Sirotkina, I. E. (2016). Performance Studies: Kontseptsiya i Issledovatel'skie Podkhody [The Performance Studies: One Conception, Several Approaches]. Observatoriya Kul'tury [Observatory of Culture], 13(6), 726-735 [in Russian].

Schechner, R. (1985). Between Theatre and Anthropology. University of Pennsylvania Press.

Schechner, R. (1992). A New Paradigm for Theatre in the Academy. The Drama Review, 36(4), 7-10.

Schechner, R. (2001). Performance Studies in/for 21st Century. Anthropology and Humanism, 26(2), 158-166. https://doi.org/10.1525/ahu.2001.26.2.158

Schechner, R. (2002a). Foreword. Fundamentals of Performance Studies. In N. Stucky, & C. Wimmer (Ed.), Teaching Performance Studies (pp. 9-12). Southern Illinois University Press.

Schechner, R. (2002b). Performance Studies: An Introduction. Routledge.

Schechner, R. (2003). Performance Theory. Routledge.

Schechner, R. (2013). Performance Studies: An Introduction (3rd ed.). Routledge.

Shepherd, S. (2016). The Cambridge Introduction to Performance Theory. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139600194

States, B. (1996). Performance as Metaphor. Theatre Journal, 48(1), 64-86.

Szerszynski, B., Heim, W., & Waterton, C. (2003). Introduction. The Sociological Review, 51(2), 1-14. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.2004.00447.x

Wickstrom, M. (2012). Performance in the Blockades of Neoliberalism: Thinking the Political Anew. Palgrave McMillan.

Worthen,W. B. (1998). Drama, Performativity, and Performance. PMLA, 113(5), 1093-1107. https://doi.org/10.2307/463244

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-17

Як цитувати

Гринишина , М. О. (2021). СЦЕНІЧНИЙ ПЕРФОРМАНС У СИСТЕМІ НОВОГО ГУМАНІТАРНОГО ЗНАННЯ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (45), 167–173. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247389

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО