ІМЕРСИВНІСТЬ ЯК МИСТЕЦЬКА СТРАТЕГІЯ ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ (АНАЛІЗ ТЕАТРАЛЬНОГО ДОСВІДУ ТА ЙОГО ФІЛОСОФСЬКИХ ПІДВАЛИН)

Автор(и)

  • Олена Вікторівна Кундеревич Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-7248-5033
  • Катерина Михайлівна Кириленко Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-3303-3947
  • Олеся Богданівна Бенюк Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-7020-2666

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247390

Ключові слова:

мистецькі стратегії, імерсивність, імерсивний досвід, імерсивні практики, відкритість, тілесність, інтерсуб’єктивність, імерсивний театр

Анотація

Мета статті — розкрити полісемантичність поняття «імерсивність»; проаналізувати наявний імерсивний досвід сучасного театрального мистецтва в контексті реалізації ним новітніх мистецьких стратегій; визначити та опрацювати теоретичне та методологічне підґрунтя імерсивності як нового поняття в сучасній естетиці, філософії мистецтва та філософії культури. Методологію дослідження сформували методи емпіричного (спостереження, порівняння, моніторингу) та теоретичного дослідження (міждисциплінарного аналізу, конкретизації, абдуктивного міркування). Висновки. На основі поєднання емпіричного та теоретичного методів здійснено аналіз трансформаційного потенціалу імерсивних практик. Надано ширшу експлікацію таким поняттям, як «імерсивність», «імерсивні практики», «імерсивний театр». Встановлено теоретичні засади дослідження культурфілософських основ імерсивності. З’ясовано, що імерсивність є способом сприйняття, який визначає зміну свідомості. Імерсивний досвід є водночас символічним і фізичним: активно залучається сучасним театром (і імерсивним, й академічним), успішно реалізує потреби людини в самозаглибленні, чуттєвості, тілесності, в утвердженні себе як гармонійної особистості. На засадах методологічних рефлексій сучасної філософії проаналізовані теоретичні основи пізнання імерсивного досвіду шляхом вивчення ідей Е. Берна, Ж. Бодріяра, Й. Гейзінги, Ж. Делеза, Ж. Дерріда, Ж. Лакана, М. Мерло-Понті, зазначено продуктивність долучення до аналізу ритуального (ігрового) та релігійного досвіду. Розкрито концептуальні смисли імерсивних практик, які в контексті плюралістичної дійсності формують основи розвитку холістичного підходу до розуміння людської ідентичності, відтворення реальності в нових формах інтелекту, почуттів і творчості. Розвиток цілісного підходу до розуміння ідентичності людини шляхом формування імерсивного досвіду сприяє глибинним трансформаціям творчого потенціалу особистості. Досліджено формування особливого ставлення до життя на основі відкритості, «занурення», інтерсуб’єктивності та тілесності з залученням досвіду імерсивних практик.

Біографії авторів

Олена Вікторівна Кундеревич , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Кандидат філософських наук, доцент

Катерина Михайлівна Кириленко , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Доктор педагогічних наук, доцент

Олеся Богданівна Бенюк , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Кандидат філософських наук, доцент

Посилання

Alston, A. (2016). Making Mistakes in Immersive Theatre: Spectatorship and Errant Immersion. Journal of Contemporary Drama in English, 4(1), 61-73. https://doi.org/10.1515/jcde-2016-0006

Arto, A. (2000). Teatr i Ego Dvoinik: Manifesty. Dramaturgiya. Lektsii. Filosofiya Teatra [Theatre and Its Double: Manifestos. Dramaturgy. Lectures. Theatre Philosophy] (V. Maksimov, O. Kustova, G. Smirnova, & A. Zubkov, Trans.). Simpozium [in Russian].

Baudrillard, J. (2004). Symuliakry i Symuliatsiia [Simulacra and Simulation] (V. Khovkhun, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].

Berne, E. (2016). Ihry, u Yaki Hraiut Liudy [Games People Play] (K. Menshykova, Trans.). Klub Simeinoho Dozvillia [in Ukrainian].

Biggin, R. (2017). Immersive Theatre and Audience Experience: Space, Game and Story in the Work of Punchdrunk. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62039-8

Cambridge University Press. (n.d.). Immerse. In Cambridge Dictionary. Retrieved June 14, 2021, from https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/immerse

Deleuze, G., & Guattari, F. (1987). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia (B. Massumi, Trans.). University of Minnesota Press. (Original work published 1980).

Derrida, J. (2012). Polya Filosofii [Margins of Philosophy] (Yu. Kralechkin, Trans.). Akademicheskii Proekt [in Russian].

Hogarth, S., Bramley, E., & Howson-Griffiths, T. (2018). Immersive Worlds: an Exploration into How Performers Facilitate the Three Worlds in Immersive Performance. Theatre Dance and Performance Training, 9(2), 189-202. https://doi.org/10.1080/19443927.2018.1450780

Howson-Griffiths, T. (2020). Locating Sensory Labyrinth Theatre within Immersive Theatres’ History. Studies in Theatre and Performance, 40(2), 190-205. https://doi.org/10.1080/14682761.2019.1663649

Huizinga, J. (1994). Homo Ludens (O. Mokrovolskyi, Trans.). Osnovy [in Ukrainian].

Kuzilova, T. M. (Comp.). (2021). Imersyvni Tekhnolohii v Roboti Bibliotek dlia Ditei [Immersive Technologies in the Work of Libraries for Children]. National Library of Ukraine for Children. https://cutt.ly/7EZHtDZ [in Ukrainian].

Kyrylova, O. V. (2020). Ukrainski Perspektyvy Imersyvnoi Zhurnalistyky [Ukrainian Perspectives Of Immersive Journalism]. Communications and Communicative Technologies, 20, 49-55. https://doi.org/10.15421/292007 [in Ukrainian].

Lacan, J. (1999). Seminary. Kniga 2: "Ya" v Teorii Freida i v Tekhnike Psikhoanaliza [Seminars. Book 2: The Ego in Freud’s Theory and in the Technique of Psychoanalysis] (A. Chernoglazov, Trans.). Gnosis; Logos [in Russian].

Machon, J. (Ed.). (2013). Immersive Theatres: Intimacy and Immediacy in Contemporary Performance. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1017/S0040557415000423

Merleau-Ponty, M. (1996). V Zashchitu Filosofii [In Defense of Philosophy] (V. Vdovina, Trans.). Izdatel’stvo Gumanitarnoi Literatury [in Russian].

Smulson, M. L., Deputat, V. V., & Ivanova, O. V. (2018). Psykholohichni Umovy Rozvytku Subiektnoi Aktyvnosti u Virtualnomu Prostori na Prykladi Dystantsiinoho Kursu [Psychological Conditions of the Subjectness Activity Development in Virtual Space at the Example of the Distance Course]. Technologies of Intellect Development, 2(9). https://doi.org/10.31108/3.2019.2.9.1 [in Ukrainian].

Tepperman, J., & Cushman, M. (2018). BRANTWOOD: Canada’s Largest Experiment in Immersive Theatre. Canadian Theatre Review, 173, 9-14. https://doi.org/10.3138/ctr.173.002

Tereshchuk, V. (2016.). Virtualne Navchalne Seredovyshche: Sutnist ta Psykholoho- Pedahohichni Umovy Yoho Stvorennia [Virtual Learning Environment: the Essence and Psychological and Pedagogical Conditions of Its Creation]. Naukovyi Visnyk Uzhhorodskoho Natsionalnoho Universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna Robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work], 1, 279-283 [in Ukrainian].

Vasyliev, S., Chuzhynova, I., Sokolenko, N., Salata, O., Tukalevska, O., & Zhyla, V. (2018). Ukrainskyi Teatr: Shliakh do Sebe. Zdobutky. Vyklyky. Problemy [Ukrainian Theatre: the Way to Yourself. Achievements. Challenges. Problems]. Kulturna Asambleia. http://nstdu.com.ua/wp-content/uploads/2019/02/Doslidjennya_UKR_PDF_Final.pdf [in Ukrainian].

Whitmore, J. (1996). Coaching for Performance (2nd ed.). N. Brealey Pub.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-17

Як цитувати

Кундеревич , О. В., Кириленко , К. М., & Бенюк , О. Б. (2021). ІМЕРСИВНІСТЬ ЯК МИСТЕЦЬКА СТРАТЕГІЯ ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ (АНАЛІЗ ТЕАТРАЛЬНОГО ДОСВІДУ ТА ЙОГО ФІЛОСОФСЬКИХ ПІДВАЛИН). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (45), 174–182. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247390

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО