ІНКЛЮЗИВНА ТЕАТРАЛЬНА ВИСТАВА: ТИПОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • Катерина Олександрівна Лук’яненко Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-2908-3033

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247391

Ключові слова:

інклюзивний театр, інклюзивна вистава, театр відчуттів, незрячі та слабозорі глядачі, театр ляльок, арттерапія, вистави з аудіодискрипцією

Анотація

Мета статті — дослідити особливості інклюзивного театру, виокремити основні типи інклюзивних театральних вистав та притаманні їм виражальні засоби. Методологія дослідження. У процесі дослідження застосований описовий метод (для аналізу оригінальних театральних прийомів для різних форм інклюзивних вистав), методи емпіричного дослідження, спостереження, порівняння, моніторинг та статистичний аналіз для створення загальної картини стану розвитку інклюзивного культурного продукту в Україні та закордоном. Наукова новизна полягає в систематизації різних типів інклюзивних вистав й інтерпретації впровадження інклюзивних культурних проєктів у репертуари театрів України, зокрема у професійні театри ляльок. Здебільшого для людей з інвалідністю технічні, мистецькі, наукові ресурси залишаються недоступними, тому сьогодні особливої актуальності набувають питання, присвячені вивченню саме інклюзивного театру, який лише починає свій розвиток в українському сучасному просторі. Висновки. Під час порівняльного аналізу інклюзивного театру та інклюзивної вистави створили типологізацію інклюзивних вистав та виокремили основні мистецькі прийоми театральних вистав з урахуванням різних форм інвалідності реципієнтів. Інклюзивний театр націлений не лише на людей з інвалідністю, але й сприяє загальному розвитку паритетного суспільства, зменшенню дискримінаційних практик, культурному та освітньому розвитку всіх членів спільноти, а митці мають чітко розмежовувати різновиди інклюзивного театру та формулювати принципи роботи для кожного соціокультурного проєкту.

Біографія автора

Катерина Олександрівна Лук’яненко , Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Київ, Україна

Аспірантка

Посилання

Bowes, B. (2019, March 28). Opera for All: the Impact of Relaxed Performances. Victorian Opera. https://www.victorianopera.com.au/behind-the-scenes/opera-for-all-the-impact-of-relaxed-performances

Chebotarova, O., Hladchenko, I., Vasylenko-van de Rei, A., & Lishchuk, N. (2018). Dytyna iz Syndromom Dauna [A Child with Down Syndrome]. Ranok, Kenhuru [in Ukrainian].

Demchuk, A. (2014). Osnovni Pryiomy i Sposoby Tyflokomentuvannia [Basic Techniques and Methods of Typhlocommentation]. Visnyk Natsionalnoho Universytetu "Lvivska Politekhnika". Informatsiini Systemy ta Merezhi [Journal of Lviv Polytechnic National University. Information Systems and Networks], 783, 329-335 [in Ukrainian].

Kiseleva, M. (2006). Art-Terapiya v Rabote s Det’mi: Rukovodstvo dlya Detskikh Psikhologov, Pedagogov, Vrachei i Spetsialistov, Rabotayushchikh s Det’mi [Art Therapy in Working with Children: A Guide for Child Psychologists, Educators, Doctors and Specialists Working with Children]. Rech’ [in Russian].

Malyi Teatr. (n.d.). Tochka Zoru [Point of View]. http://www.mdt.org.ua/en/ [in Ukrainian].

National Union of Theatre Artists of Ukraine. (2017). Robymo Teatr Dostupnym dlia Vsikh! [We Make the Theatre Accessible to Everyone!]. https://nstdu.com.ua/publication/ceminar-z-audiodiskriptsiyi-dopomoga-lyudyam-z-vadami-zoru-pobachitivistavu/ [in Ukrainian].

Poltava Academic Regional Puppet Theatre. (2019). Prostir Mozhlyvostei [Space of Opportunities]. https://pl-puppet.com.ua/prostir [in Ukrainian].

Rubtsova, O., & Sidorov, A. (2017). “Osobyi Teatr” kak Sredstvo Sotsial’noi Inklyuzii: Zarubezhnyi i Otechestvennyi Opyt [“Special Theatre” as a Tool of Social Inclusion: International and Russian Experience]. Kul’turno-Istoricheskaya Psikhologiya [Cultural-Historical Psychology], 13(1), 68-80. https://doi.org/10.17759/chp.2017130107 [in Russian].

Rybakova, S. (2007). Art-Terapiya dlya Detei s Zaderzhkoi Psikhicheskogo Razvitiya [Art Therapy for Children with Mental Retardation]. Rech’ [in Russian].

Rylushko, I. O. (2020). Rol Lialkovoho Teatru v Komunikatyvnomu Rozvytku Ditei z Intelektualnymy Porushenniamy [The Role of Puppet Theatre in the Communicative Development of Children with Intellectual Disabilities]. Korektsiina ta Inkliuzyvna Osvita Ochyma Molodykh Naukovtsiv [Corrective and Inclusive Education through the Eyes of Young Scientists], 8, 199-203 [in Ukrainian].

Semeinyi Inklyuziv-Teatr. (n.d.). Spektakli [Performances]. https://www.theatre-i.by/plays#d_play_id_4 [in Russian].

TsBS TsAO. (2020, December 22). Ekaterina Negrutsa: Interv’yu s Rezhysserom Teatra "Nevidimki" [Ekaterina Negrutsa: Interview with the Director of the Theatre "Invisible"] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=HdjdcC2AxGc [in Russian].

United Nations. (2006, December 13). Convention on the Rights of Persons with Disabilities. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71#Text [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-17

Як цитувати

Лук’яненко , К. О. (2021). ІНКЛЮЗИВНА ТЕАТРАЛЬНА ВИСТАВА: ТИПОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (45), 183–190. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247391

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО