ГРИМ І МАСКА ЯК СТРУКТУРНІ СКЛАДНИКИ СЦЕНІЧНОГО ОБРАЗУ

Автор(и)

  • Катерина Геннадіївна Малярчук Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Україна https://orcid.org/0000-0001-6993-1127

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247392

Ключові слова:

театр, художній образ, костюм, грим, виразні засоби, функції гриму, зовнішня представленість

Анотація

Мета статті — виявлення особливостей гриму і масок у різножанрових сценічних образах. Методологія дослідження передбачає використання емпіричного, культурно-історичного та антропологічного методів для розуміння використання гриму як системи дій і засобів, спрямованих на кардинальну трансформацію зовнішнього вияву людини. Використано гуманістичний підхід до вивчення феноменів культури з опорою на дані антропології, етнології, етнографії, історії культури і соціології культури. Наукова новизна полягає у виокремленні функціональних особливостей гриму для визначення його подвійної природи: грим як елемент зовнішнього малюнка персонажа і грим як вплив на артиста, що сприяє різнобічному уявленню про сценічний образ. Висновки. Виявлено, що маска і грим обличчя як засоби художньої виразності доносять до глядача найсуттєвіші особистісні характеристики персонажа. Охарактеризовано специфіку зображень людського обличчя як одного із найважливіших і найскладніших завдань мистецтва. Різні види (література, музика, образотворче мистецтво, кінематограф, театр) мають власні специфічні засоби зображення. З’ясовано, що обличчя людини, її міміка, грим обличчя і маска є основними засобами театральної виразності, своєрідною візитною карткою актора. Доведено, що після виникнення кінематографа і можливостей великого плану особливості акторської гри зазнали істотних змін. Виокремлено естетику гриму для характеристики внутрішньої сутності образу.

Біографія автора

Катерина Геннадіївна Малярчук , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Аспірантка

Посилання

Boiko, T. (2021, April 22). Maska v Ukrainskomu Teatralnomu Mystetstvi: Natsionalni Estetyko-Khudozhni Parametry [Mask in Ukrainian Theatrical Art: National Aesthetic and Artistic Parameters]. In Stsenichne Mystetstvo: Dominuiuchi Problemy Khudozhno-Tvorchykh Protsesiv, Proceedings of the All-Ukrainian Scientific Conference, Kyiv (pp. 179-182). KNUKIM Publishing [in Ukrainian].

Ekman, P., & Wallace, F. V. (2016). Uznai Lzhetsa po Vyrazheniyu Litsa [Unmasking the Face: A Guide to Recognising Emotions from Facial Clues] (V. Kuzin, Trans.). Piter [in Russian].

Goffman, E. (2017). Povedenie v Publichnykh Mestakh: Zametki o Sotsial'noi Organizatsii Sborishch [Behaviour in Public Places: Notes on the Social Organisation of Gatherings]. Elementarnye formy [in Russian].

Golubovskii, B. (1986). Plastika v Iskusstve Aktera [Plastic in the Art of an Actor]. Iskusstvo [in Russian].

Maksimova, M. (2010). Iskusstvo Grima v Russkoi Teatral'noi Kul'ture Kontsa XIX – Pervoi Treti XX vv. [The Art of Makeup in Russian Theatrical Culture of the Late 19th – First Third of the 20th Centuries] [Abstract of PhD Dissertation, Russian State University for the Humanities] [in Russian].

Pechkurova, L., Grigoryants, T., & Berseneva, E. (2019). Funktsional'nye Osobennosti Grima v Strukture Khudozhestvennogo Obraza Roli [Functional Specific of Stage Makeup in the Structure of Art Image]. Vestnik Kemerovskogo Gosudarstvennogo Universiteta Kul'tury i Iskusstv [Bulletin of Kemerovo State University of Culture and Arts], 47, 150-156. https://doi.org/10.31773/2078-1768-2019-47-150-156 [in Russian].

Petrova, E. (2001). Znaki Obshcheniya [Communication Signs]. Gnom i D [in Russian].

Psikhologicheskie Tipy Lichnosti po K. Yungu [Psychological Personality Types According to C. Jung]. (n.d.). In Entsiklopediya Ekonomista! https://www.grandars.ru/college/psihologiya/tipy-lichnosti-po-yungu.html

Raugul, R. (1935). Grim [Makeup]. Goslitizdat [in Russian].

Schopenhauer, A. (n.d.). Mysli o Litse Cheloveka [Thoughts on the Human Face]. Friedrich Nietzsche. http://nitshe.ru/artur-shopengauer-mysli-1.html [in Russian].

Syromyatnikova, I. (2005). Iskusstvo Grima i Makiyazha [The Art of Greasepaint and Makeup]. Ripol Klassik [in Russian].

Varkholov, F. (1964). Grim [Makeup]. Sovetskaya Rossiya [in Russian].

Vasilyev, Yu. (2016). Stsenicheskaya Intonatsiya i Variativnost' Rechevogo Treninga [Stage Intonation and Variability of Speech Training]. In Stsenicheskaya Pedagogika: Opyt, Problemy, Issledovaniya [Stage Pedagogy: Experience, Problems, Research] (pp. 240-266). Russian State Institute of Performing Arts [in Russian].

Volkonskii, S. (2012). Vyrazitel'nyi Chelovek. Stsenicheskoe Vospitanie Zhesta (po Delsartru) [An Expressive Person. Stage Education of Gesture (According to Delsartre)] (2nd ed.). Lan; Planeta muzyki [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-17

Як цитувати

Малярчук , К. Г. (2021). ГРИМ І МАСКА ЯК СТРУКТУРНІ СКЛАДНИКИ СЦЕНІЧНОГО ОБРАЗУ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (45), 191–198. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247392

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО