ГРИМ І МАСКА ЯК СТРУКТУРНІ СКЛАДНИКИ СЦЕНІЧНОГО ОБРАЗУ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247392Ключові слова:
театр, художній образ, костюм, грим, виразні засоби, функції гриму, зовнішня представленістьАнотація
Мета статті — виявлення особливостей гриму і масок у різножанрових сценічних образах. Методологія дослідження передбачає використання емпіричного, культурно-історичного та антропологічного методів для розуміння використання гриму як системи дій і засобів, спрямованих на кардинальну трансформацію зовнішнього вияву людини. Використано гуманістичний підхід до вивчення феноменів культури з опорою на дані антропології, етнології, етнографії, історії культури і соціології культури. Наукова новизна полягає у виокремленні функціональних особливостей гриму для визначення його подвійної природи: грим як елемент зовнішнього малюнка персонажа і грим як вплив на артиста, що сприяє різнобічному уявленню про сценічний образ. Висновки. Виявлено, що маска і грим обличчя як засоби художньої виразності доносять до глядача найсуттєвіші особистісні характеристики персонажа. Охарактеризовано специфіку зображень людського обличчя як одного із найважливіших і найскладніших завдань мистецтва. Різні види (література, музика, образотворче мистецтво, кінематограф, театр) мають власні специфічні засоби зображення. З’ясовано, що обличчя людини, її міміка, грим обличчя і маска є основними засобами театральної виразності, своєрідною візитною карткою актора. Доведено, що після виникнення кінематографа і можливостей великого плану особливості акторської гри зазнали істотних змін. Виокремлено естетику гриму для характеристики внутрішньої сутності образу.
Посилання
Boiko, T. (2021, April 22). Maska v Ukrainskomu Teatralnomu Mystetstvi: Natsionalni Estetyko-Khudozhni Parametry [Mask in Ukrainian Theatrical Art: National Aesthetic and Artistic Parameters]. In Stsenichne Mystetstvo: Dominuiuchi Problemy Khudozhno-Tvorchykh Protsesiv, Proceedings of the All-Ukrainian Scientific Conference, Kyiv (pp. 179-182). KNUKIM Publishing [in Ukrainian].
Ekman, P., & Wallace, F. V. (2016). Uznai Lzhetsa po Vyrazheniyu Litsa [Unmasking the Face: A Guide to Recognising Emotions from Facial Clues] (V. Kuzin, Trans.). Piter [in Russian].
Goffman, E. (2017). Povedenie v Publichnykh Mestakh: Zametki o Sotsial'noi Organizatsii Sborishch [Behaviour in Public Places: Notes on the Social Organisation of Gatherings]. Elementarnye formy [in Russian].
Golubovskii, B. (1986). Plastika v Iskusstve Aktera [Plastic in the Art of an Actor]. Iskusstvo [in Russian].
Maksimova, M. (2010). Iskusstvo Grima v Russkoi Teatral'noi Kul'ture Kontsa XIX – Pervoi Treti XX vv. [The Art of Makeup in Russian Theatrical Culture of the Late 19th – First Third of the 20th Centuries] [Abstract of PhD Dissertation, Russian State University for the Humanities] [in Russian].
Pechkurova, L., Grigoryants, T., & Berseneva, E. (2019). Funktsional'nye Osobennosti Grima v Strukture Khudozhestvennogo Obraza Roli [Functional Specific of Stage Makeup in the Structure of Art Image]. Vestnik Kemerovskogo Gosudarstvennogo Universiteta Kul'tury i Iskusstv [Bulletin of Kemerovo State University of Culture and Arts], 47, 150-156. https://doi.org/10.31773/2078-1768-2019-47-150-156 [in Russian].
Petrova, E. (2001). Znaki Obshcheniya [Communication Signs]. Gnom i D [in Russian].
Psikhologicheskie Tipy Lichnosti po K. Yungu [Psychological Personality Types According to C. Jung]. (n.d.). In Entsiklopediya Ekonomista! https://www.grandars.ru/college/psihologiya/tipy-lichnosti-po-yungu.html
Raugul, R. (1935). Grim [Makeup]. Goslitizdat [in Russian].
Schopenhauer, A. (n.d.). Mysli o Litse Cheloveka [Thoughts on the Human Face]. Friedrich Nietzsche. http://nitshe.ru/artur-shopengauer-mysli-1.html [in Russian].
Syromyatnikova, I. (2005). Iskusstvo Grima i Makiyazha [The Art of Greasepaint and Makeup]. Ripol Klassik [in Russian].
Varkholov, F. (1964). Grim [Makeup]. Sovetskaya Rossiya [in Russian].
Vasilyev, Yu. (2016). Stsenicheskaya Intonatsiya i Variativnost' Rechevogo Treninga [Stage Intonation and Variability of Speech Training]. In Stsenicheskaya Pedagogika: Opyt, Problemy, Issledovaniya [Stage Pedagogy: Experience, Problems, Research] (pp. 240-266). Russian State Institute of Performing Arts [in Russian].
Volkonskii, S. (2012). Vyrazitel'nyi Chelovek. Stsenicheskoe Vospitanie Zhesta (po Delsartru) [An Expressive Person. Stage Education of Gesture (According to Delsartre)] (2nd ed.). Lan; Planeta muzyki [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Малярчук Катерина Геннадіївна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.