СПЕЦИФІКА ТЕАТРАЛЬНОЇ ІНСЦЕНІЗАЦІЇ ТВОРІВ В. ВИННИЧЕНКА НАПРИКІНЦІ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТ.
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247396Ключові слова:
В. Винниченко, п’єси, режисер, театр, культура, художні пошукиАнотація
Мета статті — розглянути театральну інсценізацію творів В. Винниченка в українському театрі наприкінці ХХ – початку ХХІ ст. Методологія дослідження полягає у використанні аналізу, синтезу та логічного узагальнення. Зокрема, під час контент-аналізу квантифікували п’єси В. Винниченка й інтерпретували концептуально-художні пошуки театральних діячів. Тематичний аналіз ювілейних публікацій, наукових досліджень та рецензій на п’єси засвідчив значну увагу національного театру до проблематики творів В. Винниченка. Наукова новизна полягає в аналізі режисерських втілень п’єс В. Винниченка «Чорна Пантера і Білий Ведмідь», «Гріх» та «Брехня» на українській сцені, а також у порівнянні вистави «Гріх» різних епох (Г. Юри і М. Горохова). Висновки. З’ясовано, що на початку 1990-х років ХХ століття п’єси В. Винниченка привертали увагу багатьох українських митців. Водночас режисерські втілення подекуди неочікувано дивували. Виявлено, що найбагатшу сценічну історію з-поміж усіх творів письменника мають п’єси «Чорна Пантера і Білий Ведмідь», «Гріх» та «Брехня». В истави Г. Юри і М. Горохова за п’єсою «Гріх» мають як подібні риси, так й істотно різняться. Зокрема, обидва режисери за основу обрали моральний аспект, у якому виділили три позиції спільного і відмінного: ціннісні орієнтації — ідеал; позиція — умови — вибір; відповідальність — проступок — кара. Наголосимо, що найбільш переконливого й цілісного втілення п’єси В. Винниченка набули у постановках А. Бабенко. Режисерка, застосовуючи нововведення, насичує вистави символізмом і створює образ швидкоплинності людського життя та вічності мистецтва. Доведено, що постановки п’єс В. Винниченка наочно засвідчують, що в українській драматургії і театральному мистецтві зростає особистісне начало, а вистави набувають ознак ідеологічної драми. Сьогодні актуально сприймається нагальна потреба відновлювати історично перевірені обставини й ситуації, висвітлюючи об’єктивні процеси розвитку театрального мистецтва в Україні.
Посилання
A. H. [Holovka A.]. (1921a, April 20). "Brekhnia", Piesa V. Vynnychenka v 3 Diiakh [The Lie, a Play by V. Vynnychenko in 3 Acts]. Vpered [in Ukrainian].
A. H. [Holovka A.]. (1921b, October 13). "Hrikh", Piesa V. Vynnychenka na 3 Dii. [The Sin, a Play by V. Vynnychenko in 3 Acts]. Vpered [in Ukrainian].
Babenko, A. (2004). "Tam Bahato Pozytyvnoi Enerhetyky" ["There's a Lot of Positive Energy"] (Interviewer I. Koval). Kino-Teatr [Kino Teatr Magazine], 1, 9-11 [in Ukrainian].
Bosyi, P. (n.d.). Spohady pro Vystavu "Hrikh" [Memories of the Play The Sin]. Personal archive of M. Soroka, Kyiv [in Ukrainian].
Hrynyshyna, M. (2012). V. Vynnychenko. "Brekhnia" [V. Vynnychenko. The Lie]. In M. Hrynyshyna (Ed.), Ukrainskyi Teatr XX Stolittia: Antolohiia Vystav [Ukrainian Theatre of the Twentieth Century: An Anthology of Performances] (pp. 67-70). Feniks [in Ukrainian].
Humeniuk, V. (2001). Syla Krasy: Problemy Poetyky Dramaturhii Volodymyra Vynnychenka [The Power of Beauty: Issues of Poetics of Volodymyr Vynnychenko's Drama]. Simferopol city printing house [in Ukrainian].
Hurbanska, A. (2015). Slovo – Liudyna – Svit: Studii z Literaturoznavstva, Kulturolohii ta Sotsialnykh Komunikatsii [Word – Man – World: Literary Studies, Cultural Studies and Social Communications]. KOD [in Ukrainian].
Hurbanska, A. (2020, April 23). Volodymyr Vynnychenko: Dramaturhiia – Teatr – Kino [Volodymyr Vynnychenko: Drama – Theatre – Cinema]. In Stsenichne Mystetstvo: Tvorchi Nadbannia ta Innovatsiini Protsesy [Performing Arts: Creative Achievements and Innovation Processes], Proceedings of the 2nd All-Ukrainian Scientific Conference, Kyiv (pp. 65-70). KNUKIM Publishing [in Ukrainian].
Husar-Struk, D. (1994). Vynnychenkova Moralna Laboratoriia [Vynnychenko's Moral Laboratory]. In V. Yaremenko & Ye. Fedorenko (Comps.), Ukrainske Slovo [Ukrainian Word] (Vol. 1; pp. 374-384). Ros [in Ukrainian].
Karas, A. (1992). Otkuda Vzyat' Tragicheskuyu Razvyazku [Where to Get the Tragic Denouement]. Moskovskii Nablyudatel' [Moscow Observer,], 11-12, 20 [in Russian].
Kierkegaard, S. (1993). Strakh i Trepet [Fear and Trembling]. Respublika [in Russian].
Kostiuk, H. (1980). Volodymyr Vynnychenko ta Yoho Doba [Volodymyr Vynnychenko and His Time]. Ukrainian Free Academy of Sciences [in Ukrainian].
Kostiuk, H. (1983). U Sviti Idei i Obraziv. Vybrane. Krytychni ta Istoryko-Literaturni Rozdumy. 1930–1980 [In the World of Ideas and Images. Favourites. Critical and Historical-Literary Reflections. 1930–1980]. Suchasnist [in Ukrainian].
Kovaliv, Yu. (2001). Podiia ta Syndrom V. Vynnychenka v Ukrainskomu Literaturno-Kulturnomu Sviti [V. Vynnychenko's Event and Syndrome in the Ukrainian Literary and Cultural World]. Literaturoznavchi Studii [Literary Studies], 1, 119-127 [in Ukrainian].
Kravchuk, P. (1999). Dramaturhiia V. Vynnychenka na Stseni Teatru M. Sadovskoho [V. Vynnychenko's Dramaturgy on the Stage of M. Sadovskyi's Theatre]. Ukrainskyi Teatr [Ukrainian Theater], 4, 16-20 [in Ukrainian].
Kravchuk, P. (2008). Dramaturhiia Volodymyra Vynnychenka u Stsenichnykh Interpretatsiiakh Hnata Yury [Volodymyr Vynnychenko's Dramaturgy in Stage Interpretations by Hnat Yura]. Visnyk Lvivskoho Universytetu. Seriia Mystetstvoznavstvo [Visnyk of the Lviv University. Serie Arts], 8, 27-38 [in Ukrainian].
Lozynskyi, M. (1912, March 5). "Bazar" Vynnychenka na Stseni [Vynnychenko’s Bazar on Stage]. Dilo, 3-4 [in Ukrainian].
Lypkivska, A. (2012). V. Vynnychenko. "Brekhnia" [V. Vynnychenko. "The Lie"]. In M. Hrynyshyna (Ed.), Ukrainskyi Teatr XX Stolittia: Antolohiia vystav [Ukrainian Theatre of the Twentieth Century: An Anthology of Performances] (pp. 70-76). Feniks [in Ukrainian].
Marko, V. (n.d.). Spohady [Memoirs]. Personal archive of A. Hurbanska, Kyiv [in Ukrainian].
Moroz, L. (1994). "Sto Rivnotsinnykh Pravd": Paradoksy Dramaturhii V. Vynnychenka ["One Hundred Equal Truths": Paradoxes of V. Vynnychenko's Dramaturgy]. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].
Mykhyda, S. (2002). Slidamy Yoho Eksperymentiv: Zmistovi Dominanty ta Poetyka Konfliktu v Dramaturhii Volodymyra Vynnychenka [In the Wake of His Experiments: Semantic Dominants and the Poetics of Conflict in the Drama of Volodymyr Vynnychenko]. Tsentralno-Ukrainske vydavnytstvo [in Ukrainian].
Panchenko, V. (2004). Volodymyr Vynnychenko: Paradoksy Doli i Tvorchosti [Volodymyr Vynnychenko: Paradoxes of Destiny and Creativity]. Tvim inter [in Ukrainian].
Rybalko, P. (2018, June 21). Do 100-richchia "Hrikha" Vynnychenka [To the 100th Anniversary of Vynnychenko's The Sin]. Narodne Slovo, 8 [in Ukrainian].
Selivanova, V. (2001). Mystetstvo yak Kult: Interpretatsiia Dramy V. Vynnychenka "Chorna Pantera i Bilyi Medvid" cherez Symvol Zhertvoprynesennia [Art as a Cult: Interpretation of V. Vynnychenko's Drama The Black Panther and the Polar Bear through the Symbol of Sacrifice]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy [Art Research of Ukraine], 2, 170-174 [in Ukrainian].
Simovych, V. (1911, June 9). "Brekhnia" V. Vynnychenka [The Lies by V. Vynnychenko]. Dilo, 3 [in Ukrainian]. Soroka, M. (2016). Stsenichni Interpretatsii Dramy Vynnychenka "Hrikh" u XX st. [Stage Interpretations of Vynnychenko's Drama The Sin in the 20th Century]. Visnyk KNUKiM. Seriia: Mystetstvoznavstvo [Bulletin of KNUKiM. Series in Arts], 35, 50-60 [in Ukrainian].
Vechernytskyi, A. [Kuzminskyi O.]. (1911, February 4). "Brekhnia" V. Vynnychenka [The Lies by V. Vynnychenko]. Rada, 3-4 [in Ukrainian].
Veselka, S. (2003, September 11). Iz Zankivchanskoho Hnizda [From the Zankivchansky Nest]. Postup [in Ukrainian].
Veselovska, H. I. (2010). Ukrainskyi Teatralnyi Avanhard [Ukrainian Theatrical Avant-Garde]. Feniks [in Ukrainian].
Visych, O. (2019). Teatralnyi Dyskurs yak Osnova Metadramatyzmu v Piesakh Volodymyra Vynnychenka [Theatrical Discourse as a Basis of Metadrama in Plays by Volodymyr Vynnychenko]. Vcheni Zapysky Tavriiskoho Natsionalnoho Universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka [Scientific Notes of V. I. Vernadsky Taurida National University. Series: Philology. Journalism], 30(1, 2), 26-31 [in Ukrainian].
Vynnychenko, V. (1991). Vybrani Piesy [Selected Plays]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Zhulynskyi, M. (1993). Volodymyr Vynnychenko (1880–1951). In V. Donchyk (Ed.), Istoriia Ukrainskoi Literatury XX Stolittia [History of Ukrainian Literature of the Twentieth Century] (Vol. 1; pp. 481-502). Lybid [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Сорока Марина Василівна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.