СПЕЦИФІКА ТЕАТРАЛЬНОЇ ІНСЦЕНІЗАЦІЇ ТВОРІВ В. ВИННИЧЕНКА НАПРИКІНЦІ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТ.

Автор(и)

  • Марина Василівна Сорока Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-0509-8508

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247396

Ключові слова:

В. Винниченко, п’єси, режисер, театр, культура, художні пошуки

Анотація

Мета статті — розглянути театральну інсценізацію творів В. Винниченка в українському театрі наприкінці ХХ – початку ХХІ ст. Методологія дослідження полягає у використанні аналізу, синтезу та логічного узагальнення. Зокрема, під час контент-аналізу квантифікували п’єси В. Винниченка й інтерпретували концептуально-художні пошуки театральних діячів. Тематичний аналіз ювілейних публікацій, наукових досліджень та рецензій на п’єси засвідчив значну увагу національного театру до проблематики творів В. Винниченка. Наукова новизна полягає в аналізі режисерських втілень п’єс В. Винниченка «Чорна Пантера і Білий Ведмідь», «Гріх» та «Брехня» на українській сцені, а також у порівнянні вистави «Гріх» різних епох (Г. Юри і М. Горохова). Висновки. З’ясовано, що на початку 1990-х років ХХ століття п’єси В. Винниченка привертали увагу багатьох українських митців. Водночас режисерські втілення подекуди неочікувано дивували. Виявлено, що найбагатшу сценічну історію з-поміж усіх творів письменника мають п’єси «Чорна Пантера і Білий Ведмідь», «Гріх» та «Брехня». В истави Г. Юри і М. Горохова за п’єсою «Гріх» мають як подібні риси, так й істотно різняться. Зокрема, обидва режисери за основу обрали моральний аспект, у якому виділили три позиції спільного і відмінного: ціннісні орієнтації — ідеал; позиція — умови — вибір; відповідальність — проступок — кара. Наголосимо, що найбільш переконливого й цілісного втілення п’єси В. Винниченка набули у постановках А. Бабенко. Режисерка, застосовуючи нововведення, насичує вистави символізмом і створює образ швидкоплинності людського життя та вічності мистецтва. Доведено, що постановки п’єс В. Винниченка наочно засвідчують, що в українській драматургії і театральному мистецтві зростає особистісне начало, а вистави набувають ознак ідеологічної драми. Сьогодні актуально сприймається нагальна потреба відновлювати історично перевірені обставини й ситуації, висвітлюючи об’єктивні процеси розвитку театрального мистецтва в Україні.

Біографія автора

Марина Василівна Сорока , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Кандидат мистецтвознавства

Посилання

A. H. [Holovka A.]. (1921a, April 20). "Brekhnia", Piesa V. Vynnychenka v 3 Diiakh [The Lie, a Play by V. Vynnychenko in 3 Acts]. Vpered [in Ukrainian].

A. H. [Holovka A.]. (1921b, October 13). "Hrikh", Piesa V. Vynnychenka na 3 Dii. [The Sin, a Play by V. Vynnychenko in 3 Acts]. Vpered [in Ukrainian].

Babenko, A. (2004). "Tam Bahato Pozytyvnoi Enerhetyky" ["There's a Lot of Positive Energy"] (Interviewer I. Koval). Kino-Teatr [Kino Teatr Magazine], 1, 9-11 [in Ukrainian].

Bosyi, P. (n.d.). Spohady pro Vystavu "Hrikh" [Memories of the Play The Sin]. Personal archive of M. Soroka, Kyiv [in Ukrainian].

Hrynyshyna, M. (2012). V. Vynnychenko. "Brekhnia" [V. Vynnychenko. The Lie]. In M. Hrynyshyna (Ed.), Ukrainskyi Teatr XX Stolittia: Antolohiia Vystav [Ukrainian Theatre of the Twentieth Century: An Anthology of Performances] (pp. 67-70). Feniks [in Ukrainian].

Humeniuk, V. (2001). Syla Krasy: Problemy Poetyky Dramaturhii Volodymyra Vynnychenka [The Power of Beauty: Issues of Poetics of Volodymyr Vynnychenko's Drama]. Simferopol city printing house [in Ukrainian].

Hurbanska, A. (2015). Slovo – Liudyna – Svit: Studii z Literaturoznavstva, Kulturolohii ta Sotsialnykh Komunikatsii [Word – Man – World: Literary Studies, Cultural Studies and Social Communications]. KOD [in Ukrainian].

Hurbanska, A. (2020, April 23). Volodymyr Vynnychenko: Dramaturhiia – Teatr – Kino [Volodymyr Vynnychenko: Drama – Theatre – Cinema]. In Stsenichne Mystetstvo: Tvorchi Nadbannia ta Innovatsiini Protsesy [Performing Arts: Creative Achievements and Innovation Processes], Proceedings of the 2nd All-Ukrainian Scientific Conference, Kyiv (pp. 65-70). KNUKIM Publishing [in Ukrainian].

Husar-Struk, D. (1994). Vynnychenkova Moralna Laboratoriia [Vynnychenko's Moral Laboratory]. In V. Yaremenko & Ye. Fedorenko (Comps.), Ukrainske Slovo [Ukrainian Word] (Vol. 1; pp. 374-384). Ros [in Ukrainian].

Karas, A. (1992). Otkuda Vzyat' Tragicheskuyu Razvyazku [Where to Get the Tragic Denouement]. Moskovskii Nablyudatel' [Moscow Observer,], 11-12, 20 [in Russian].

Kierkegaard, S. (1993). Strakh i Trepet [Fear and Trembling]. Respublika [in Russian].

Kostiuk, H. (1980). Volodymyr Vynnychenko ta Yoho Doba [Volodymyr Vynnychenko and His Time]. Ukrainian Free Academy of Sciences [in Ukrainian].

Kostiuk, H. (1983). U Sviti Idei i Obraziv. Vybrane. Krytychni ta Istoryko-Literaturni Rozdumy. 1930–1980 [In the World of Ideas and Images. Favourites. Critical and Historical-Literary Reflections. 1930–1980]. Suchasnist [in Ukrainian].

Kovaliv, Yu. (2001). Podiia ta Syndrom V. Vynnychenka v Ukrainskomu Literaturno-Kulturnomu Sviti [V. Vynnychenko's Event and Syndrome in the Ukrainian Literary and Cultural World]. Literaturoznavchi Studii [Literary Studies], 1, 119-127 [in Ukrainian].

Kravchuk, P. (1999). Dramaturhiia V. Vynnychenka na Stseni Teatru M. Sadovskoho [V. Vynnychenko's Dramaturgy on the Stage of M. Sadovskyi's Theatre]. Ukrainskyi Teatr [Ukrainian Theater], 4, 16-20 [in Ukrainian].

Kravchuk, P. (2008). Dramaturhiia Volodymyra Vynnychenka u Stsenichnykh Interpretatsiiakh Hnata Yury [Volodymyr Vynnychenko's Dramaturgy in Stage Interpretations by Hnat Yura]. Visnyk Lvivskoho Universytetu. Seriia Mystetstvoznavstvo [Visnyk of the Lviv University. Serie Arts], 8, 27-38 [in Ukrainian].

Lozynskyi, M. (1912, March 5). "Bazar" Vynnychenka na Stseni [Vynnychenko’s Bazar on Stage]. Dilo, 3-4 [in Ukrainian].

Lypkivska, A. (2012). V. Vynnychenko. "Brekhnia" [V. Vynnychenko. "The Lie"]. In M. Hrynyshyna (Ed.), Ukrainskyi Teatr XX Stolittia: Antolohiia vystav [Ukrainian Theatre of the Twentieth Century: An Anthology of Performances] (pp. 70-76). Feniks [in Ukrainian].

Marko, V. (n.d.). Spohady [Memoirs]. Personal archive of A. Hurbanska, Kyiv [in Ukrainian].

Moroz, L. (1994). "Sto Rivnotsinnykh Pravd": Paradoksy Dramaturhii V. Vynnychenka ["One Hundred Equal Truths": Paradoxes of V. Vynnychenko's Dramaturgy]. Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].

Mykhyda, S. (2002). Slidamy Yoho Eksperymentiv: Zmistovi Dominanty ta Poetyka Konfliktu v Dramaturhii Volodymyra Vynnychenka [In the Wake of His Experiments: Semantic Dominants and the Poetics of Conflict in the Drama of Volodymyr Vynnychenko]. Tsentralno-Ukrainske vydavnytstvo [in Ukrainian].

Panchenko, V. (2004). Volodymyr Vynnychenko: Paradoksy Doli i Tvorchosti [Volodymyr Vynnychenko: Paradoxes of Destiny and Creativity]. Tvim inter [in Ukrainian].

Rybalko, P. (2018, June 21). Do 100-richchia "Hrikha" Vynnychenka [To the 100th Anniversary of Vynnychenko's The Sin]. Narodne Slovo, 8 [in Ukrainian].

Selivanova, V. (2001). Mystetstvo yak Kult: Interpretatsiia Dramy V. Vynnychenka "Chorna Pantera i Bilyi Medvid" cherez Symvol Zhertvoprynesennia [Art as a Cult: Interpretation of V. Vynnychenko's Drama The Black Panther and the Polar Bear through the Symbol of Sacrifice]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy [Art Research of Ukraine], 2, 170-174 [in Ukrainian].

Simovych, V. (1911, June 9). "Brekhnia" V. Vynnychenka [The Lies by V. Vynnychenko]. Dilo, 3 [in Ukrainian]. Soroka, M. (2016). Stsenichni Interpretatsii Dramy Vynnychenka "Hrikh" u XX st. [Stage Interpretations of Vynnychenko's Drama The Sin in the 20th Century]. Visnyk KNUKiM. Seriia: Mystetstvoznavstvo [Bulletin of KNUKiM. Series in Arts], 35, 50-60 [in Ukrainian].

Vechernytskyi, A. [Kuzminskyi O.]. (1911, February 4). "Brekhnia" V. Vynnychenka [The Lies by V. Vynnychenko]. Rada, 3-4 [in Ukrainian].

Veselka, S. (2003, September 11). Iz Zankivchanskoho Hnizda [From the Zankivchansky Nest]. Postup [in Ukrainian].

Veselovska, H. I. (2010). Ukrainskyi Teatralnyi Avanhard [Ukrainian Theatrical Avant-Garde]. Feniks [in Ukrainian].

Visych, O. (2019). Teatralnyi Dyskurs yak Osnova Metadramatyzmu v Piesakh Volodymyra Vynnychenka [Theatrical Discourse as a Basis of Metadrama in Plays by Volodymyr Vynnychenko]. Vcheni Zapysky Tavriiskoho Natsionalnoho Universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka [Scientific Notes of V. I. Vernadsky Taurida National University. Series: Philology. Journalism], 30(1, 2), 26-31 [in Ukrainian].

Vynnychenko, V. (1991). Vybrani Piesy [Selected Plays]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Zhulynskyi, M. (1993). Volodymyr Vynnychenko (1880–1951). In V. Donchyk (Ed.), Istoriia Ukrainskoi Literatury XX Stolittia [History of Ukrainian Literature of the Twentieth Century] (Vol. 1; pp. 481-502). Lybid [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-17

Як цитувати

Сорока , М. В. (2021). СПЕЦИФІКА ТЕАТРАЛЬНОЇ ІНСЦЕНІЗАЦІЇ ТВОРІВ В. ВИННИЧЕНКА НАПРИКІНЦІ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (45), 199–210. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247396

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО