БАЛЕТМЕЙСТЕРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ІРЖІ КИЛІАНА: ВІД БАЛЕТНОЇ СЦЕНИ ДО КІНОТАНЦЮ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247398Ключові слова:
хореографія, постановка, балет, балетмейстер, театр танцю, хореограф-філософ, кінотанецьАнотація
Мета статті — висвітлити етапи балетмейстерської діяльності Іржі Киліана та їх вплив на розвиток хореографічного мистецтва епохи постмодерну. Методологія дослідження. Аналіз, синтез, узагальнення, систематизація, які застосовувалися для з’ясування стану розробленості проблеми, виявлення біографічних відомостей, характеристики балетмейстерської діяльності Іржі Киліана; біографічний метод, який посприяв вивченню творчої діяльності балетмейстера; історико-генетичний аналіз та метод періодизації, які дозволили розглянути проблему дослідження у часовому континуумі та виокремити чотири етапи балетмейстерської діяльності хореографа-філософа, з’ясувати особливості стилю, хореографічної мови на кожному із етапів. Наукова новизна. Уперше в українському мистецтвознавстві висвітлено етапи балетмейстерської діяльності Іржі Киліана; розкрито сутність його унікального авторського стилю; узагальнено методику та специфіку роботи митця із танцівниками власно створеної трупи при Нідерландському театрі танцю; виявлено особливості хореографічної мови Киліана крізь призму постмодерністської епохи. Висновки. Доведено, що балетмейстерська діяльність Іржі Киліана характеризується чотирма етапами (сюжетно-драматургічний, «чорно-білий», віддалено-ілюзійний, візуальний) та відзначається авторським стилем, експериментальним новаторством, який полягає у поділі балетної трупи за віковою категорією та участю танцівників у постановочному процесі. Постмодерністська філософсько-естетична концепція сприяє пошуку нового авторського хореографічного напряму, який втілюється в кінотанці Іржі Киліана. Традиційна версія балету «Кармен», представлена Киліаном у новій трагікомічній інтерпретації, стала еталоном короткометражних хореографічних фільмів та продемонструвала широкому загалу зовсім інше трактування. Класичні взаємини та почуття між чоловіком і жінкою, які присутні в «Кармен» Бізе, Киліан перетворює на любов жінки до автомобіля, що пояснюється буденністю постіндустріального суспільства.
Посилання
Bernadska, D. (2013). Suchasna Khoreohrafiia v Konteksti Syntezu Mystetstv [Contemporary Choreography in the Context of Arts Synthesis]. Aktualni Pytannia Humanitarnykh Nauk [Humanities Science Current Issues], 7, 78-86 [in Ukrainian].
Chepalov, O. (2007). Khoreohrafichnyi Teatr Zakhidnoi Yevropy XX st. [Choreographic Theatre of Western Europe of the Twentieth Century]. Kharkiv State Academy of Culture [in Ukrainian].
Jiri Kylian. (2018). Belcanto.ru. https://www.belcanto.ru/kylian.html [in Russian].
Konotom, I. (2019). Kinorakurs Khoreografii Irzhy Kiliana [Film Perspective Choreography by Jiri Kylian]. Vestnik Akademii Russkogo Baleta im. A. Ya. Vaganovoi [Bulletin of Vaganova Ballet Academy], 5, 94-106 [in Russian].
Legka, S. (2019). Filosofske Pidgruntia Tvorchosti Baletmeistera Irzhy Kiliana [The Philosophical Basis of Creativity of Balletmaster Jiří Kylián]. Aktualni Pytannia Mystetskoi Pedahohiky [Current Issues of Art Pedagogy], 10, 22-26 [in Ukrainian].
Malinovskyi, V. (2018). Syntez Klasychnoho ta Postmodern Tantsiu yak Fundament dlia Bilshoho Vplyvu Ideinoi ta Emotsiinoi Sfery Vystavy na Hliadacha [Synthesis of Classical and Postmodern Dance as a Foundation for Greater Influence of the Ideological and Emotional Sphere of the Performance on the Viewer]. Molodyi Vchenyi [Young Scientist], 5(57), 144-146 [in Ukrainian].
Sharykov, D. (2008). Klasyfikatsiia Suchasnoi Khoreohrafii: Napriamy, Styli, Vydy [Classification of Modern Choreography: Directions, Styles, Types]. Vydavets V. Karpenko [in Ukrainian].
Vaccarino, E. (2001). Jiri Kylian. L’Epos [in Italian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Ткаченко Ірина Олександрівна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.