МІЖДИСЦИПЛІНАРНІСТЬ НЕОПЛАСТИЦИЗМУ НА ПРИКЛАДІ ПРОЄКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТОМАСА ГЕРРІТА РІТВЕЛЬДА
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247399Ключові слова:
неопластицизм, «Де Стиль», будинок Трус Шредер, Академія Герріта Рітвельда, дизайн, архітектураАнотація
Мета статті — розкрити міждисциплінарний потенціал неопластицизму в контексті дослідження проєктної діяльності одного з яскравих представників групи «Де Стиль» Томаса Герріта Рітвельда. Для вивчення стану досліджуваної проблеми були використані наступні методи: комплексного історико-культурного і стилістичного аналізу, що дозволив осмислити проєктну діяльність Т. Г. Рітвельда в контексті фактичних соціальних та культурних тенденцій розвитку європейського суспільства того часу; хронологічного аналізу і синтезу — для узагальнення історико-культурних завдань і мистецьких трансформацій у проєктній діяльності Т. Г. Рітвельда; аналітично- систематичний — для систематизації результатів дослідження проблеми. Наукова новизна роботи полягає у розкритті міждисциплінарного характеру течії неопластицизму, висвітленні основних віх цього багатозначного розвитку в розрізі проєктної діяльності Томаса Герріта Рітвельда, оскільки саме цей аспект є недостатньо розкритим в навчальній та професійній літературі з дизайну. Висновки. Трансформація неопластицизму в міждисциплінарний була неможлива без проєктної діяльності Томаса Герріта Рітвельда, який одним із перших перетворив образотворчі якості неопластицизму в тривимірні, що проявилося в безлічі його новаторських об’єктів дизайну та архітектурних споруджень. Починаючи з будинку Трус Шредер в 1924 році та впродовж всієї проєктної діяльності Г. Рітвельд експериментував з матеріалами, конструкціями та технологіями, розроблюючи індивідуальні проєктні рішення під кожний окремий випадок в об’єктах дизайну та архітектури. Щодо візуального сприйняття цих об’єктів, то в них графічна виразність неопластицизму знайшла нове тривимірне відображення. Додавання глибини, перспективи та різних площин розкриття перетворило неопластичне мистецтво в неопластичний дизайн та архітектуру. Навіть сьогодні ці проєкти, а деякі з них майже сторічної давнини, все ще мають сучасний вигляд та новаторське значення, що надихає митців із різних країн та різних творчих галузей доповнювати здобутки проєктно-художньої культури власними «неопластичними» розробками.
Посилання
Bhaskaran, L. (2006). Dizajn i Vremya: Stili i Napravleniya v Sovremennom Iskusstve i Arhitekture [Design of the Times: Using Key Movements and Styles for Contemporary Design]. Art-Rodnik [in Russian].
Gabison, M., & Kranen, J. (Eds.). (1989). De ene Hemel is de andere niet – A Choice of Heavens. Gerrit Rietveld Academie [in Dutch, in English].
Gogh, J. (2005). Doe het zelf – Do It Yourself. Gerrit Rietveld Academie [in Dutch, in English].
Ikonnikov, A. V. (2002). Arhitektura ХХ Veka: Utopii i Real’nost’ [20th Century Architecture: Utopias and Reality] (Vol. 2). Progress-Traditsiya [in Russian].
Kurita, J. (2005). G. T. Rietveld, Schröder House 1923 the Netherlands (K. Miyamoto, Phot.). Banana Books.
Nedostupov, R. A. (2008). Neoplastitsizm kak Napravlenie Abstraktsionizma i Ego Vliyanie na Sovremennyi Dizain i Arkhitekturu [Neoplasticism as a Direction of Abstractionism and Its Influence on the Modern Design and Architecture]. Visnyk Kharkivskoi Derzhavnoi Akademii Dyzainu i Mystetstv [Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts], 3, 94-106 [in Russian].
Speaks, M., & Hadders, G. (1999). Mart Stam’s Trousers: Stories from Behind the Scenes of Dutch Moral Modernism.010 Publishers.
UNESCO. (2000, November 30). Rietveld Schröderhuis (Rietveld Schröder House). https://whc.unesco.org/en/list/965/ White, M. (2003). De Stijl and Dutch Modernism. Manchester University Press.
Zijl, I. van (2001). Rietveld in Utrecht: Burg, Straat, Kade, Gracht, Laan. Centaal Museum [in Dutch].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Вергунова Наталія Сергіївна, Вергунов Сергій Віталійович

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.