ПРО ЗАГАЛЬНІ ОСНОВИ ОРНАМЕНТАЛЬНОСТІ В ДЕКОРАТИВНО- ПРИКЛАДНОМУ МИСТЕЦТВІ ТЮРКОМОВНИХ НАРОДІВ

Автор(и)

  • Саяли Кулієва Азербайджанський державний університет культури і мистецтв, Баку, Азербайджан, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6507-3700

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.257959

Ключові слова:

орнамент, культура, тюрки, мистецтво, морфологія, аналіз, тип, порівняння

Анотація

Мета дослідження полягає в розгляді основних ідентифікаційних параметрів орнаментальності в декоративно-прикладному мистецтві тюркського світу. Методологія дослідження спирається на порівняльно-типологічний метод, адже порівняльний аналіз розкриває, з одного боку, загальні універсалії орнаментальності в декоративно-прикладному мистецтві тюркомовних народів, а з іншого — їхню специфіку. Методологія дослідження також спирається на принцип історизму, що орієнтує на взаємозв’язки культур у просторі етапів історії народів. Саме історико-культурний вектор сприяє узагальненій демонстрації основних домінант орнаментальності в декоративно-прикладному мистецтві тюркських народів. Результати статті свідчать про те, що декоративно-прикладне мистецтво тюркомовних народів має безсумнівні типологічні підстави спорідненості. У статті сформульовані положення, що мають певну перспективу для класифікації матеріалу. Результативність виконаного дослідження дозволяє трактувати орнаментальність як єдину функціональну основу морфологічної системи мистецтв. Наукова новизна представленої статті полягає в тому, що вперше узагальнені та диференційовані загальні підстави орнаментальності в декоративно-прикладному мистецтві тюркомовних народів. До аналізу залучаються етнокультурні моделі світогляду тюркських народів та їхні зв’язки з орнаментальними формулами.

Біографія автора

Саяли Кулієва, Азербайджанський державний університет культури і мистецтв, Баку, Азербайджан

декан факультету живопису

Посилання

Adamchik, V. (Comp). (2008). Polnaya entsiklopediya simvolov i znakov [Complete encyclopedia of symbols and signs]. Harvest [in Russian].

Akhmedov, R. (1992). Keramika Baku IX-XVII vv. [Ceramics of Baku of the 9th – 17th centuries]. Elm [in Russian].

Aliyeva, K. (1999). Tebrizskaya shkola kovrodeliya XVI– XVII vv. i ego svyaz' s kovrovym iskusstvom Blizhnego i Srednego Vostoka [Tabriz carpet school of the 16th – 17th centuries and its connection with the carpet art of the Near and Middle East] [in Russian].

Azizova, A. (2005). Azerbaidzhanskii kostyum XIX v. v kontekste razvitiya dekorativno-prikladnogo iskusstva [Azerbaijani costume of the 19th century in the context of the development of decorative and applied arts] [Abstract of PhD Dissertation, Azerbaijan Academy of Fine Arts] [in Russian].

Efendiyev, R. (1984). Narodnoye iskusstvo Azerbaydzhana [Folk art of Azerbaijan]. Ishyg [in Russian].

Gemuyev, I. (Ed.). (1988). Traditsionnoye mirovozzreniye tyurkov Yuzhnoy Sibiri: Prostranstvo i vremya. Veshchnyi mir [The traditional worldview of the Turks of Southern Siberia. Space and time. The world of things]. Nauka [in Russian].

Ivanov, S. (1963). Ornament narodov Sibiri kak istoricheskii istochnik (po materialam XIX – nachala XX v.) [Ornament of the peoples of Siberia as a historical source (based on the materials of the 19th – early 20th centuries)]. Publishing House of the Academy of Sciences of the USSR [in Russian].

Izmailova, A. (2001). Zhenskie yuvelirnye ukrasheniya Azerbaidzhana [Azerbaijani women's jewelry]. In Azərbaycan Tarixi Muzeyi [Azerbaijan History Museum] (Iss. 80, pp. 146-161). Elm [in Russian].

Kerimov, L. (1983). Azerbaidzhanskii kover [Azerbaijani carpet] (Vol. 2). Ganjlik [in Russian].

Mamedova, R. (2011). O edinom funktsional'nom soderzhanii tyurkskogo iskusstva [On the unified functional content of Turkic art]. In Simvoly tyurkskoi kul'tury [Symbols of Turkic culture] (pp. 6-10). Mezhdunarodnyi Problemnyi Sovet po tyurkologicheskomu iskusstvoznaniyu; Assotsiatsiya antikvarov Uzbekistana "Menos" [in Russian].

Razina, T. (1985). O professionalizme narodnogo iskusstva [On the professionalism of folk art]. Sovetskii khudozhnik [in Russian].

Rudenko, N. (2011). Bulgarskoe zoloto: Filigrannye visochnye podveski. Drevnosti Bilyara [Bulgar gold: Filigree temporal pendants. Antiquities of Bilyar] (Vol. 1). Zaman [in Russian].

Semenova, T. (1977). Narodnoe iskusstvo i ego problemy [Folk art and its problems]. Sovetskii khudozhnik [in Russian].

Valeyev, F. (2002). Tatarskii narodnyi ornament [Tatar folk ornament]. Tatarskoe knizhnoe izdatel'stvo [in Russian].

Zarif, M. (2006). Kovry [Carpets] (I. Zamoiskaya, Trans.). AST [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-22

Як цитувати

Кулієва, С. . (2022). ПРО ЗАГАЛЬНІ ОСНОВИ ОРНАМЕНТАЛЬНОСТІ В ДЕКОРАТИВНО- ПРИКЛАДНОМУ МИСТЕЦТВІ ТЮРКОМОВНИХ НАРОДІВ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (46), 27–31. https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.257959

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ МИСТЕЦТВА