ПРО ЗАГАЛЬНІ ОСНОВИ ОРНАМЕНТАЛЬНОСТІ В ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОМУ МИСТЕЦТВІ ТЮРКОМОВНИХ НАРОДІВ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.257959Ключові слова:
орнамент, культура, тюрки, мистецтво, морфологія, аналіз, тип, порівнянняАнотація
Мета дослідження полягає в розгляді основних ідентифікаційних параметрів орнаментальності в декоративно-прикладному мистецтві тюркського світу. Методологія дослідження спирається на порівняльно-типологічний метод, адже порівняльний аналіз розкриває, з одного боку, загальні універсалії орнаментальності в декоративно-прикладному мистецтві тюркомовних народів, а з іншого — їхню специфіку. Методологія дослідження також спирається на принцип історизму, що орієнтує на взаємозв’язки культур у просторі етапів історії народів. Саме історико-культурний вектор сприяє узагальненій демонстрації основних домінант орнаментальності в декоративно-прикладному мистецтві тюркських народів. Результати статті свідчать про те, що декоративно-прикладне мистецтво тюркомовних народів має безсумнівні типологічні підстави спорідненості. У статті сформульовані положення, що мають певну перспективу для класифікації матеріалу. Результативність виконаного дослідження дозволяє трактувати орнаментальність як єдину функціональну основу морфологічної системи мистецтв. Наукова новизна представленої статті полягає в тому, що вперше узагальнені та диференційовані загальні підстави орнаментальності в декоративно-прикладному мистецтві тюркомовних народів. До аналізу залучаються етнокультурні моделі світогляду тюркських народів та їхні зв’язки з орнаментальними формулами.
Посилання
Adamchik, V. (Comp). (2008). Polnaya entsiklopediya simvolov i znakov [Complete encyclopedia of symbols and signs]. Harvest [in Russian].
Akhmedov, R. (1992). Keramika Baku IX-XVII vv. [Ceramics of Baku of the 9th – 17th centuries]. Elm [in Russian].
Aliyeva, K. (1999). Tebrizskaya shkola kovrodeliya XVI– XVII vv. i ego svyaz' s kovrovym iskusstvom Blizhnego i Srednego Vostoka [Tabriz carpet school of the 16th – 17th centuries and its connection with the carpet art of the Near and Middle East] [in Russian].
Azizova, A. (2005). Azerbaidzhanskii kostyum XIX v. v kontekste razvitiya dekorativno-prikladnogo iskusstva [Azerbaijani costume of the 19th century in the context of the development of decorative and applied arts] [Abstract of PhD Dissertation, Azerbaijan Academy of Fine Arts] [in Russian].
Efendiyev, R. (1984). Narodnoye iskusstvo Azerbaydzhana [Folk art of Azerbaijan]. Ishyg [in Russian].
Gemuyev, I. (Ed.). (1988). Traditsionnoye mirovozzreniye tyurkov Yuzhnoy Sibiri: Prostranstvo i vremya. Veshchnyi mir [The traditional worldview of the Turks of Southern Siberia. Space and time. The world of things]. Nauka [in Russian].
Ivanov, S. (1963). Ornament narodov Sibiri kak istoricheskii istochnik (po materialam XIX – nachala XX v.) [Ornament of the peoples of Siberia as a historical source (based on the materials of the 19th – early 20th centuries)]. Publishing House of the Academy of Sciences of the USSR [in Russian].
Izmailova, A. (2001). Zhenskie yuvelirnye ukrasheniya Azerbaidzhana [Azerbaijani women's jewelry]. In Azərbaycan Tarixi Muzeyi [Azerbaijan History Museum] (Iss. 80, pp. 146-161). Elm [in Russian].
Kerimov, L. (1983). Azerbaidzhanskii kover [Azerbaijani carpet] (Vol. 2). Ganjlik [in Russian].
Mamedova, R. (2011). O edinom funktsional'nom soderzhanii tyurkskogo iskusstva [On the unified functional content of Turkic art]. In Simvoly tyurkskoi kul'tury [Symbols of Turkic culture] (pp. 6-10). Mezhdunarodnyi Problemnyi Sovet po tyurkologicheskomu iskusstvoznaniyu; Assotsiatsiya antikvarov Uzbekistana "Menos" [in Russian].
Razina, T. (1985). O professionalizme narodnogo iskusstva [On the professionalism of folk art]. Sovetskii khudozhnik [in Russian].
Rudenko, N. (2011). Bulgarskoe zoloto: Filigrannye visochnye podveski. Drevnosti Bilyara [Bulgar gold: Filigree temporal pendants. Antiquities of Bilyar] (Vol. 1). Zaman [in Russian].
Semenova, T. (1977). Narodnoe iskusstvo i ego problemy [Folk art and its problems]. Sovetskii khudozhnik [in Russian].
Valeyev, F. (2002). Tatarskii narodnyi ornament [Tatar folk ornament]. Tatarskoe knizhnoe izdatel'stvo [in Russian].
Zarif, M. (2006). Kovry [Carpets] (I. Zamoiskaya, Trans.). AST [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Саяли Кулієва
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.