ТВОРЧИЙ СПАДОК ХУДОЖНИКІВ ФОРМИ І РОЗПИСУ БОРИСЛАВСЬКОГО ФАРФОРОВОГО ЗАВОДУ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.257968Ключові слова:
фарфор, напівфарфор, Бориславський фарфоровий завод, Україна, друга половина ХХ — початок ХХІ столітьАнотація
Мета дослідження — окреслити особливості розвитку формотворення та розпису виробів Бориславського фарфорового заводу на Львівщині (1964–2007). Методологія дослідження базується на принципі історичної достовірності, мистецтвознавчому і дизайнерському підходах, сукупності онтологічного, аксіологічного, типологічного та методу мистецтвознавчого аналізу. Її використання продиктоване необхідністю осягнути буттєві, ціннісні, художні аспекти напрацювань на згаданому підприємстві другої половини ХХ — початку ХХІ століть. Результати. Дослідження продукції Бориславського фарфорового заводу акцентує увагу на історії фарфору та напівфарфору другої половини України ХХ — початку ХХІ століть. Діяльність підприємства співвідносна з іменами авторів форм і декору та асортиментом виробів, які донедавна складали частину вітчизняної культури харчування. Враховуючи необхідність верифікації даних про художників, скульпторів, модельмайстрів Бориславського фарфорового заводу та їх внесок у розвиток формування лінії художньо-образних особливостей асортименту продукції підприємства, вдалося визначити справжній внесок його творчого колективу у розвиток вітчизняної галузі «білого золота» й унаочнити найкращі мистецькі результати за період у близько п’ятдесят років (1964–2004/2007 рр.) на тлі інших українських виробництв. Важливим аспектом напрацювань стали дані, зібрані завдяки польовим дослідженням, проведеним у Дрогобицькому районі Львівської області, котрі дозволили охопити техніко-технологічну специфіку діяльності вказаного виробництва. Наукова новизна полягає у введенні до наукового обігу імен авторів форм і оздоблення фарфорових виробів Бориславського фарфорового заводу у період між 1964 та 2007 роками, а також аналізі найвизначніших творів з асортименту підприємства за його п’ятдесятирічну діяльність. З’ясовані техніко-технологічні умови праці провідних художників і скульпторів на виробництві, опрацьовано матеріали про сортність і маркування готової продукції заводу.
Посилання
All-Union Institute of Light Industry Assortment. (n.d.). Katalohy Asortymentnoho biuro VIALehpromu (1960-kh – 1990-kh rr.) [Catalogs of VIALegprom's Assortment Bureau (1960s – 1990s)] [in Ukrainian].
Boryslav City Committee of the Communist Party of Ukraine. (1987). Boryslavskyi miskkom kompartii Ukrainy: prohrama yakosti: (Z dosvidu roboty kolektyvu Boryslavskoho farforovoho zavodu po zbilshenniu vypusku produktsii naivyshchoho gatunku) [Boryslav City Committee of the Communist Party of Ukraine: quality programme: (From the experience of the staff of the Boryslav Porcelain Factory to increase production of the highest grade)] [Flyer]. Oblpolihrafvydav [in Ukrainian].
Moroz, I. (1972). Tekhnologiya stroitel'noi keramiki [Technology of building ceramics].Vyshcha shkola [in Russian].
Porcelain Closed Joint-Stock Company. (ca. 2000). Boryslavska portseliana [Boryslav porcelain] [Postcards] [in Ukrainian].
Shkolna, O. (2013). Farfor-faians Ukrainy: Istoriia vyrobnytstv. Reiestr imen providnykh maistriv haluzi [Porcelain and faience of Ukraine: History of production. Register of names of leading masters of the industry] (Vol. 2, pt. 1). Den Pechati [in Ukrainian]. Ukrpromfarfor. (1987). Borislavskii farforovyi zavod L'vovskoi oblasti: Katalog produktsii [Borislav Porcelain Factory, Lviv region: Product catalog]. Oblpoligrafizdat [in Russian].
Yaremko, Z. (2016). Dorohy i perekhrestia [Roads and crossroads]. Avers [in Ukrainian].
Yaremko, Z. (n.d.). Archive of the Yaremko Zenon family, former director of the Boryslav Porcelain Factory, Boryslav, Lviv region, Ukraine [in Ukrainian].
Zhuk, S. (n.d.). Archive of Svitlana Zhuk, a former artist and sculptor of the Boryslav Porcelain Factory, Skhidnytsia, Drohobych district, Lviv region, Ukraine [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Ольга Школьна, Алла Буйгашева

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.