ТВОРЧИЙ СПАДОК ХУДОЖНИКІВ ФОРМИ І РОЗПИСУ БОРИСЛАВСЬКОГО ФАРФОРОВОГО ЗАВОДУ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.257968Ключові слова:
фарфор, напівфарфор, Бориславський фарфоровий завод, Україна, друга половина ХХ — початок ХХІ столітьАнотація
Мета дослідження — окреслити особливості розвитку формотворення та розпису виробів Бориславського фарфорового заводу на Львівщині (1964–2007). Методологія дослідження базується на принципі історичної достовірності, мистецтвознавчому і дизайнерському підходах, сукупності онтологічного, аксіологічного, типологічного та методу мистецтвознавчого аналізу. Її використання продиктоване необхідністю осягнути буттєві, ціннісні, художні аспекти напрацювань на згаданому підприємстві другої половини ХХ — початку ХХІ століть. Результати. Дослідження продукції Бориславського фарфорового заводу акцентує увагу на історії фарфору та напівфарфору другої половини України ХХ — початку ХХІ століть. Діяльність підприємства співвідносна з іменами авторів форм і декору та асортиментом виробів, які донедавна складали частину вітчизняної культури харчування. Враховуючи необхідність верифікації даних про художників, скульпторів, модельмайстрів Бориславського фарфорового заводу та їх внесок у розвиток формування лінії художньо-образних особливостей асортименту продукції підприємства, вдалося визначити справжній внесок його творчого колективу у розвиток вітчизняної галузі «білого золота» й унаочнити найкращі мистецькі результати за період у близько п’ятдесят років (1964–2004/2007 рр.) на тлі інших українських виробництв. Важливим аспектом напрацювань стали дані, зібрані завдяки польовим дослідженням, проведеним у Дрогобицькому районі Львівської області, котрі дозволили охопити техніко-технологічну специфіку діяльності вказаного виробництва. Наукова новизна полягає у введенні до наукового обігу імен авторів форм і оздоблення фарфорових виробів Бориславського фарфорового заводу у період між 1964 та 2007 роками, а також аналізі найвизначніших творів з асортименту підприємства за його п’ятдесятирічну діяльність. З’ясовані техніко-технологічні умови праці провідних художників і скульпторів на виробництві, опрацьовано матеріали про сортність і маркування готової продукції заводу.
Посилання
All-Union Institute of Light Industry Assortment. (n.d.). Katalohy Asortymentnoho biuro VIALehpromu (1960-kh – 1990-kh rr.) [Catalogs of VIALegprom's Assortment Bureau (1960s – 1990s)] [in Ukrainian].
Boryslav City Committee of the Communist Party of Ukraine. (1987). Boryslavskyi miskkom kompartii Ukrainy: prohrama yakosti: (Z dosvidu roboty kolektyvu Boryslavskoho farforovoho zavodu po zbilshenniu vypusku produktsii naivyshchoho gatunku) [Boryslav City Committee of the Communist Party of Ukraine: quality programme: (From the experience of the staff of the Boryslav Porcelain Factory to increase production of the highest grade)] [Flyer]. Oblpolihrafvydav [in Ukrainian].
Moroz, I. (1972). Tekhnologiya stroitel'noi keramiki [Technology of building ceramics].Vyshcha shkola [in Russian].
Porcelain Closed Joint-Stock Company. (ca. 2000). Boryslavska portseliana [Boryslav porcelain] [Postcards] [in Ukrainian].
Shkolna, O. (2013). Farfor-faians Ukrainy: Istoriia vyrobnytstv. Reiestr imen providnykh maistriv haluzi [Porcelain and faience of Ukraine: History of production. Register of names of leading masters of the industry] (Vol. 2, pt. 1). Den Pechati [in Ukrainian]. Ukrpromfarfor. (1987). Borislavskii farforovyi zavod L'vovskoi oblasti: Katalog produktsii [Borislav Porcelain Factory, Lviv region: Product catalog]. Oblpoligrafizdat [in Russian].
Yaremko, Z. (2016). Dorohy i perekhrestia [Roads and crossroads]. Avers [in Ukrainian].
Yaremko, Z. (n.d.). Archive of the Yaremko Zenon family, former director of the Boryslav Porcelain Factory, Boryslav, Lviv region, Ukraine [in Ukrainian].
Zhuk, S. (n.d.). Archive of Svitlana Zhuk, a former artist and sculptor of the Boryslav Porcelain Factory, Skhidnytsia, Drohobych district, Lviv region, Ukraine [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Ольга Школьна, Алла Буйгашева
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.