ІНСТРУМЕНТАЛЬНА СПАДЩИНА ІГНАЦІЯ ПАДЕРЕВСЬКОГО В АСПЕКТІ НАЦІОНАЛЬНОГО КОЛОРИТУ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258616Ключові слова:
І. Я. Падеревський, творча діяльність, авторський стиль, композиторська спадщина, інструментальна музикаАнотація
Мета статті — висвітлити стилістичні та художньо-образні парадигми інструментального доробку І. Я. Падеревського крізь призму національної самобутності творчого амплуа митця. Методологія дослідження. У процесі дослідження для розкриття представленої проблематики використали такі методи: біографічний (вивчення життєвого шляху); джерелознавчий (опрацювання наукових праць із дотичних питань); історичний (визначення ролі політичних і культурних обставин доби у становленні та формуванні особистості); аналітичний та структурно-логічний (висвітлення хронологічного аспекту проблеми, осмислення специфіки напрямів діяльності); метод теоретичного узагальнення (для підбиття підсумків). Результати. Діяльність І. Я. Падеревського посіла ключове місце в польській культурі: музикант увійшов в історію піанізму як один із найяскравіших, найвідоміших та найпопулярніших віртуозів кінця ХІХ — початку ХХ ст.; він полонив світ переконливо глибокою інтерпретацією музики Ф. Шопена; як композитор створив чимало яскравих шедеврів польської музики пізньоромантичного зразка; завдяки активній сценічній практиці артист зміг привернути увагу світової спільноти до питань національної самобутності й ідентичності нації. Інструментальна творчість у двох напрямах — виконавському та композиторському — акумулювала весь спектр патріотичних ідей цього визначного діяча, стала яскравим репрезентантом польської культури на світовій мистецькій арені. Наукова новизна. Вперше в історії вітчизняного мистецтвознавства інструментальний, а саме — виконавський та композиторський доробок Ігнація Падеревського, розглянутий як комплексне явище взаємодії цих сфер самореалізації митця.
Посилання
Astalosh, G. (2021). Istorychna postat Ihnatsiia Yana Paderevskoho kriz pryzmu syntezu mystetskoi ta politychnoi diialnosti [The historical figure of Ignaсy Jan Paderewski through the prism of synthesis of artistic and political activity]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [National Academy of Culture and Arts Management Нerald], 4, 129-133. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2021.250274 [in Ukrainian].
Chuprina, N. (2018). Tvory ta vykonavstvo M. Shymanovskoi, I. Paderevskoho yak bidermaierivska stylova liniia u polskii muzytsi [Works and performances of M. Szymanowska, I. Paderewski as a Biedermeier style line in Polish music]. Muzychne mystetstvo i kultura [Music Art and Culture], 1(27), 266-279. https://doi.org/10.31723/2524–0447–2018–27–1–266–279 [in Ukrainian].
Król, T. (2018). Sonaty skrzypcowe polskich kompozytorów z przełomu XIX i XX wieku jako przykład kształtowania emocji w muzyce [Violin sonatas of Polish composers from the turn of the 19th and 20th centuries as an example of shaping emotions in music]. In Polska muzyka kameralna I połowy XX wieku: źródła, style, interpretacje [Polish chamber music in the first half of the 20th century: sources, styles, interpretations], Polish National Scientific Conference, Lodz, December 7-8, 2018 (pp. 87-108). http://31.186.81.235:8080/api/files/view/921512.pdf [in Polish].
Mikheishina, O. (2012). Ignatsii Yan Paderevskii: k voprosu o nekotorykh chertakh kompozitorskogo stilya na primere simfonii h-moll op. 24 "Poloniya" [Ignaсy Jan Paderewski: on the question of some features of the composer's style on the example of Symphony h-moll op. 24 "Polonia"]. In Transformatsiia osvity i kultura: tradytsii ta suchasnist [Transformation of education and culture: traditions and modernity], Proceedings of the International Scientific and Creative Conference, Kyiv, May 2-3, 2012 (pp. 53-55). National Academy of Culture and Arts Management [in Russian].
Nechepurenko, V. (2018). Noktiurn op. 16 I. Ya. Paderevskoho: stylovyi ta interpretatsiinyi aspekty [Nocturne op. 16 by I. J. Paderewski: stylistic and interpretive aspects]. Kyivske muzykoznavstvo [Musicology of Kyiv], 57, 231-243 [in Ukrainian].
Sitenko, T. (2004). Kyivski epizody tvorchoi biohrafii I. Paderevskoho [Kyiv episodes of I. Paderewski's creative biography]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho [Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine], 42, 40-51 [in Ukrainian].
Tomasik, S. (2020). Polskie sonaty skrzypcowe od Elsnera do Szymanowskiego [Polish violin sonatas from Elsner to Szymanowski]. https://konwencjamuzyki.pl/files/referaty/slawomir_tomasik_-_xix_xx_w.pdf [in Polish].
Zaborin, S. (2014). Uroki Ignatsa Yana Paderevskogo v Rion-Bosson [Lessons of Ignacy Jan Paderewski in Rion-Bosson]. Mir nauki, kul'tury, obrazovaniya [The world of science, culture and education], 3 (46), 338-341 [in Russian].
Zahladko, A. (2019). Predstavnyky shkoly Teodora Leshetytskoho v kontsertnomu zhytti Kyieva 80-kh rokiv XIX stolittia (za materialamy presy) [Representatives of Teodor Leszetycki’s school in the concert space of Kyiv in the 80s of the 19th century (on the stuff of periodicals)]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho [Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine], 2(43), 98-117. https://doi.org/10.31318/2414-052x.2(43).2019.171478 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Габріела Асталош
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.