МЮЗИКЛ ЯК ІНТОНАЦІЙНА ПРАКТИКА

Автор(и)

  • Андрій Бондаренко Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6856-991X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258619

Ключові слова:

мюзикл, інтонаційна практика, музична мова, українська музика

Анотація

Мета статті — виявити особливості жанру мюзиклу та перспективи його розвитку в українському середовищі з точки зору використовуваних інтонаційних практик. Методологія дослідження спирається на комплексний аналіз часо-просторових характеристик музичної мови, використаної у мюзиклах, що дозволяє визначити характер залучених інтонаційних практик, виявити спільне й відмінне у творах цього жанру. Результати. Проаналізовано характерні риси музичної мови ранніх кіномюзиклів США та Великої Британії, ранніх мюзиклів СРСР та мюзиклів українських авторів доби незалежності. На основі проведеного аналізу зроблено висновок про те, що попри стильову і навіть жанрову різнорідність мюзиклів різних історичних періодів та національних шкіл для композиторів, що залучаються до написання музики до мюзиклів, є важливим вибір інтонаційних практик, що спонукають до її легкого, гедоністичного сприйняття. Для ранніх американських мюзиклів такий вибір передбачав використання переважно мажорних тональностей та численних оркеструвань із залученням елементів джазу. Становлення в 1960-х роках рок- і поп-музики змінило інтонаційну палітру мюзиклів, обумовивши орієнтацію композиторів на інтонаційний світ поп- і рок-музики, а згодом і танцювальної електроніки. Активізація стилістичних пошуків українських авторів у цьому жанрі, зокрема орієнтація на інтонаційні практики сучасного українського року й танцювальної електроніки, спонукає до висновку про те, що потенціал цього жанру в Україні ще не вичерпано. Наукова новизна полягає у дослідженні проблеми інтонаційної специфічності мюзиклу, аналізі «часо-просторових» параметрів — ладо-гармонічних, темпо-ритмічних особливостей, жанрових і стильових зв’язків.

Біографія автора

Андрій Бондаренко, Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

кандидат мистецтвознавства, старший викладач

Посилання

Andrushchenko, E. (2019). Myuzikl i rok-opera na rubezhe XX–XXI stoletii: vzaimodeistviya i dialogi [Musical and rock opera at the turn of the 20th – 21st centuries: interactions and dialogues]. Problemy muzykal'noi nauki [Music Scholarship], 3, 122-129. https://doi.org/10.17674/1997-0854.2019.3.122-129 [in Russian].

Bondarenko, A. (2011). Do problemy terminolohii u klasyfikatsii populiarnoi muzyky za zhanramy, styliamy ta napriamkamy [To the problem of terminology in the classification of popular music by genres, styles and directions]. Mystetstvoznavchi zapysky [Notes on Art Criticism], 19, 70-77 [in Ukrainian].

Chekan, Yu. (2009). Intonatsiinyi obraz svitu [Intonation image of the world]. Lohos [in Ukrainian].

Chekan, Yu. (2010). Intonatsiinyi obraz svitu yak katehoriia istorychnoho muzykoznavstva [Intonation image of the world as a category of historical musicology] [Abstract of PhD Dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music] [in Ukrainian].

Cohan, S. (Ed.). (2019). The Sound of Musicals. British Film Institute.

Dabkus, M. (2014). Miuziklo "Ugnies medžioklė su varovais" pastatymų kaita [The staging changes in the musical "Fire Hunt with Beaters"] [Master's thesis, Vytautas Magnus University]. https://hdl.handle.net/20.500.12259/120483 [in Lithuanian].

Everett, W. A. (2011). The Musical: A Research and Information Guide (2nd ed.). Routledge.

Everett, W. A., & Laird, P. R. (Eds.). (2017). The Cambridge Companion to the Musical. Cambridge University Press.

Filts, B. (1979). Harmoniia solospivu [Harmony of solo singing]. Naukova dumka [in Ukrainian].

Gordon, R., & Jubin, O. (Eds.). (2016). The Oxford Handbook of the British Musical. Oxford University Press.

Kravchenko, D. (2015) Teatralnyi miuzykl yak praktyka vydovyshchnoi kultury [Theatrical musical as a practice of entertainment culture]. In Kulturni praktyky yak chynnyk sotsiokulturnoi modernizatsii suchasnoho ukrainskoho suspilstva [Cultural practices as a factor in socio-cultural modernization of modern Ukrainian society], Proceedings of the Scientific Conference (pp. 242-245). Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University [in Ukrainian].

Manko, S. (2014). Istoriia rozvytku zhanru miuzyklu v Ukraini v pershodzherelakh ta publikatsiiakh [History of the genre of the musical in Ukraine in the primary sources and publications]. Tradytsii ta novatsii u vyshchii arkhitekturno-khudozhnii osviti [Traditions and Novations of the Higher Architectonic and Art Education], 1, 43-47 [in Ukrainian].

Melnyk, M. (2018, March 22). Miuzykl yak fenomen mystetstva ukrainskoi estrady XXI stolittia [Musical as a phenomenon of Ukrainian pop art of the 21st century]. In Ekonomika i kultura Ukrainy v svitovykh hlobalizatsiinykh protsesakh: pozytsionuvannia i realii, Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference (pp. 137-140). KNUKIM Publishing [in Ukrainian].

Papernyi, V. (2010, November 24). Pochemu amerikanskie i sovetskie fil'my 30-kh godov tak pokhozhi? [Why American and Soviet films of the 1930s are so similar]? Snob. https://snob.ru/selected/entry/27654/ [in Russian].

Riabukha, T. (2017). Vytoky ta intonatsiini skladovi ukrainskoi pisennoi estrady [Sources and intonation components of Ukrainian pop music] [Abstract of PhD Dissertation, Kharkiv National I. P. Kotlyarevsky University of Arts] [in Ukrainian].

Saharova, A. (2008). Muzykal'nyi teatr Endryu Lloid Uebbera: zhanrovo-stilevye modeli massovoi i akademicheskoi muzyki [Musical theatre of Andrew Lloyd Webber: genre and style models of popular and academic music] [Abstract of PhD Dissertation, Gnesin Russian Academy of Music] [in Russian].

Shumylovych, B. (2018, August 15). Ukrainski radianski miuzykly i perekodovuvannia radianskoho mifa [Ukrainian soviet musicals and soviet myth transcoding]. Ukraina Moderna. https://uamoderna.com/md/shumylovych-media-and-soviet-myth [in Ukrainian].

Sineokii, O. (2015). Sotsiodinamika sredneaziatskogo roka v paradigme sovetskoi zvukozapisi. [Sociodynamics of Central Asian rock in Soviet sound recording paradigm]. Sociodinamika [Sociodynamics], 6, 39- 68. https://doi.org/10.7256/2409-7144.2015.6.14625 [in Russian].

Stanislavska, K. (2016). Mystetsko-vydovyshchni formy suchasnoi kultury [Art and entertainment forms of modern culture]. National Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].

Vakulenko, D. (2021). Ctanovlennia miuzykliv yak populiarnoho zhanru v Ukraini [Formation of musicals as a popular genre in Ukraine]. Hraal nauky [Grail of Science], 1, 559-561. https://doi.org/10.36074/grailof-science.19.02.2021.122 [in Ukrainian].

Verkhovenko, O. (2013). Tantsiuvalna skladova miuzyklu druhoi polovyny XX–XXI stolittia [Dance component of musical of the second half of the 20th–21st centuries] [Abstract of PhD Dissertation, Kyiv National University оf Culture and Arts] [in Ukrainian].

Zaitseva, I. (2017). Deiaki tendentsii rozvytku ukrainskoho miuzyklu yak mystetstva i haluzi shou-industrii [Some trends in the development of the Ukrainian musical as art and the sphere of the show industry]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 10, 262-267 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-22

Як цитувати

Бондаренко, А. . (2022). МЮЗИКЛ ЯК ІНТОНАЦІЙНА ПРАКТИКА. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (46), 78–86. https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258619

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО