НАРОДНА ПІСНЯ ТА ЇЇ ТРАНСФОРМАЦІЯ В РЕПЕРТУАРІ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДНОГО ХОРУ ІМЕНІ СТАНІСЛАВА ПАВЛЮЧЕНКА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258620

Ключові слова:

хор, народна пісня, обробка, трансформація народної пісні, фольклор, голосоведіння, мізансцена, Український народний хор імені Станіслава Павлюченка

Анотація

Мета — проаналізувати особливості трансформації народних пісень у репертуарі Українського народного хору імені Станіслава Павлюченка. Методологія дослідження ґрунтується на музично- теоретичному аналізі репертуару Українського народного хору. У статті, поряд із загальнонауковими методами (аналіз, синтез, узагальнення), використано кроскультурний і системний аналіз, що дає можливість цілісно охарактеризувати процеси трансформації української народної пісні. Методи обробки музичного матеріалу спрямовані на збереження рис фольклорного першоджерела. Методологічна основа статті ґрунтується на науково-теоретичних засадах і дослідженнях українських музикознавців, які окреслювали специфіку звернення до фольклору у вітчизняній практиці. Результати. Аналіз народних пісень, що увійшли до репертуару Українського народного хору імені Станіслава Павлюченка, свідчить про наявність єдиної домінантної тенденції щодо трансформації музичного матеріалу. Зокрема, наявне прагнення максимально зберігати структуру, інтонаційну, ладову основу народних пісень. Під час вибору типу голосоведіння перевага надається терцієвому подвоєнню, що притаманне фольклорному багатоголоссю. Водночас спостерігається прагнення за допомогою чергування хорових груп та співу солістів створити такий тип драматургії, при якому будуть ще яскравіше проступати художньо- образні смисли пісні. Отже, можна зазначити, що пісні з репертуару Українського народного хору хоча й відрізняються від автентичних зразків, їхня модифікація спрямована на збереження традиційних форм музикування. Наукова новизна. Вперше проаналізовано особливості інтерпретації народнопісенного матеріалу в репертуарі Українського народного хору імені С. Павлюченка.

Біографії авторів

Володимир Горобець, Київський національний університет культури і мистецтв

Викладач

Валентин Сластьон, Київський національний університет культури і мистецтв

Старший викладач

Посилання

Danylets, V. (2021). Stylizatsiia hutsulskoho folkloru v ukrainskii muzytsi kintsia XIX – pochatku XXI stolittia: kompozytorskyi i vykonavskyi aspekty [Stylisation of Hutsul folklore in Ukrainian music of the late 19th – early 21st centuries: compositional and performing aspects] [PhD Dissertation, Kharkiv National I. P. Kotlyarevsky University of Arts] [in Ukrainian].

Dubinchenko, Ye., & Hnatiuk, L. (2017). Khorovi obrobky narodnykh pisen v tvorchosti Hanny Havrylets [Choral arrangements of folk songs in the works of Hanna Havrylets]. Molodyi vchenyi [Young Scientist], 9(49), 200-203 [in Ukrainian].

Hrytsa, S. (2002). Transmisiia folklornoi tradytsii: Etnomuzykolohichni rozvidky [Transmission of folklore tradition: Ethnomusicological explorations]. Aston [in Ukrainian].

Husak, R. (2018). Pavliuchenko Stanislav Yevstyhniiovych. In H. Skrypnyk (Ed.), Ukrainska muzychna entsyklopediia [Ukrainian Music Encyclopedia] (Vol. 5, pp. 34-35). Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology [in Ukrainian].

Ivanytskyi, A. (1997). Ukrainska muzychna folklorystyka: Metodolohiia i metodyka [Ukrainian musical folklore: Methodology and technique]. Zapovit [in Ukrainian].

Konovalova, I. (2007). Fenomenolohiia muzychnoi obrobky (na materiali khorovykh tvoriv ukrainskykh kompozytoriv v ХІХ–ХХ st.) [Phenomenology of musical processing (on the material of choral works of Ukrainian composers in the 19th–20th centuries)] [PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Culture] [in Ukrainian].

Koroliuk, N. (1994). Koryfei ukrainskoi khorovoi kultury XX st. [Coryphaeus of Ukrainian choral culture of the twentieth century]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Kyselov, H. (1951). Derzhavnyi ukrainskyi narodnyi khor [State Ukrainian Folk Choir]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Mironenko, Ya. (1988). Moldavsko-ukrainskie svyazi v muzykal'nom fol'klore: istoriya i sovremennost' [Moldovan-Ukrainian Relations in Musical Folklore: Past and Present]. Shtinitsa [in Russian].

Molnar, M. (Comp.). (1963). Liudvih Kuba pro Ukrainu [Ludwig Cuba about Ukraine] [in Ukrainian].

Perpeliuk, V. (1970). Povist pro narodnyi khor: Storinky z shchodennyka [The story of the folk choir: Pages from the diary] (V. Danyleiko, Ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Pravdiuk, O. (1961). Ladovi osnovy ukrainskoi narodnoi muzyky [Frequency foundations of Ukrainian folk music]. USSR Academy of Sciences Publishing Ukraina [in Ukrainian].

Savluk, I. (Comp.). (2019). Metodychni rekomendatsii z samostiinoho opratsiuvannia kontsertmeisterom riznovydiv partytur [Methodical recommendations for self-study by the accompanist of the types of scores]. Bogdan Khmelnytsky Melitopol State Pedagogical University [in Ukrainian].

Sinelnikova, V., & Sinelnikov, I. (2019). Muzychnyi folklor v umovakh stseny: suchasni tendentsii [Music folklore in the scene: sustainable trends]. Innovatsiina pedahohika [Innovative Pedagogy], 14(1), 140-144. https://doi.org/10.32843/2663-6085-2019-14-1-28 [in Ukrainian].

Skoptsova, O. (2001). Aspektnyi analiz narodnoho hurtovoho spivu [Aspect analysis of folk group singing]. Visnyk KNUKiM. Seriia: Mystetstvoznavstvo [Bulletin of KNUKiM. Series in Arts], 5, 107-112 [in Ukrainian].

Skoptsova, O. (2005). Narodne bahatoholossia yak stylova oznaka folklornoho vykonavstva [Folk polyphony as a stylistic feature of folklore performance]. Visnyk KNUKiM. Seriia: Mystetstvoznavstvo [Bulletin of KNUKiM. Series in Arts], 12, 133-139 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-22

Як цитувати

Горобець, В., & Сластьон, В. (2022). НАРОДНА ПІСНЯ ТА ЇЇ ТРАНСФОРМАЦІЯ В РЕПЕРТУАРІ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДНОГО ХОРУ ІМЕНІ СТАНІСЛАВА ПАВЛЮЧЕНКА. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (46), 87–93. https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258620

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО