АКАДЕМІЧНА НАРОДНО-ІНСТРУМЕНТАЛЬНА ОСВІТА В УКРАЇНІ ТА КРАЇНАХ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258621Ключові слова:
академічна народно-інструментальна освіта, українські та європейські освітні тенденції, традиційні та академічні народні інструменти, народно-інструментальне мистецтвоАнотація
Мета статті — аналіз специфіки формування й сучасного функціонування академічного народно- інструментального освітнього простору в Україні в порівнянні з сусідніми європейськими країнами. Методологія. Основним методологічним принципом у роботі виступає порівняльний та історичний, що дозволяє проаналізувати тенденції розвитку освітніх процесів для народних інструментів в Україні та країнах Західної Європи впродовж ХХ — початку ХХІ ст. Результати. Окреслено універсальні народні інструменти, які є першими в спеціальній та вищій освіті вищезгаданих країн: це акордеон (баян), гітара, цимбали, струнні щипкові інструменти регіонального характеру (бандура, домра, канклес тощо). Представлена характеристика послідовності формування та специфіки освітніх процесів у галузі академічного народно-інструментального мистецтва в Україні, його основних репертуарних пріоритетів. Відзначається важливість удосконалення та хроматизації народних інструментів для впровадження їх у навчальний процес, конкурсно-фестивальний рух, видання методичної та навчально-дидактичної літератури, що формують сферу народно-інструментального мистецтва на майбутнє. Наукову новизну статті становить компаративна характеристика представлення народно-інструментального мистецтва в Україні та європейських країнах в освітніх процесах, здійснена на рівнях аналізу народного інструментарію (універсального та регіонального, спорідненого та неспорідненого) в освітніх програмах.
Посилання
Academy of Music, Theatre and Fine Arts. (n.d.). Planuri de învățământ [Curricula]. Retrieved February 10, 2021, from https://amtap.md/ro/planuri-deinva%C8%9Bamant.html [in Romanian].
Belarusian State Academy of Music. (n.d.). Fakul'tet narodnykh instrumentov [Faculty of Folk Instruments]. Retrieved February 10, 2020, from https://www.bgam.by/structure/departments/ [in Russian].
Carl Maria von Weber College of Music Dresden. (n.d.). Akustische Gitarre: Konzertmusik/Worldmusic/Jazz/Pop [Acoustic Guitar: Concert Music/World Music/Jazz/ Pop]. Retrieved February 10, 2021, from https://www.hfmdd.de/studium/jazzrockpop/akustische-gitarre/ [in German].
Davydov, M. (2005). Istoriia vykonavstva na narodnykh instrumentakh: (Ukrainska akademichna shkola) [History of Playing the Folk Instruments: (Ukrainian Academic School)]. Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2018). Narodnyi muzychnyi instrumentarii hutsuliv, boikiv, lemkiv, rusyniv: komparatyvna kharakterystyka, dynamika rozvytku i suchasnoi reprezentatsii [Folk Musical Instruments of Hutsuls, Boyks, Lemkos, Ruthenians: Comparative Characteristics, Dynamics of Development and Modern Representation]. In Lemkovia, Bojkovia, Rusíni : dejiny, súčasnosť, materiálna a duchovná kultúra [Lemkovia, Bojkovia, Ruthenians: History, Present, Material and Spiritual Culture] (Vol. 7, pt. 2; pp. 240-251). Belianum. Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2019). Narodno-instrumentalne mystetstvo na pohranychchi Ukrainy ta krain Yevropy: tradytsiia, innovatsiia, vzaiemovplyvy [Folk Instrumental Art in the Border Areas between Ukraine and European Countries: Tradition, Innovation, Mutual Influences]. In R. Lipelt (Ed.), Na pograniczach: Z odległej i bliskiej przeszłości. Studia o stosunkach kulturowych [On the Borderlands: From the Distant and Near Past. Studies on Cultural Relations] (pp. 113-126). Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Grodka w Sanoku. (Seria: Na Pograniczach Kultur i Narodów, t. 12) [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2020a). Folk Music Instruments of Western Ukrainian Region: Research History in Context of Culture Interaction. In R. Lipelt (Ed.), Na pograniczach: Instytucje i ludzie pogranicza [On Borderlands: Borderland Institutions and People] (pp. 155-169). Uczelnia Panstwowa im. Jana Grodka w Sanoku. (Seria: Na Pograniczach Kultur i Narodów, t. 14).
Dutchak, V. (2020b). Klyment Kvitka and Kobzar Tradition (to the 140th Anniversary of the Researcher’s Birth). Bulletin of KNUKIM. Series in Arts, 42, 11-19. https://doi.org/10.31866/2410-1176.42.2020.207626
Dutchak, V. (2021). Specifics of Instrumental Folk Education: Experience of Ukraine and Neighbouring European Countries. In Sbornik z 35.rocnik mezinarodni online muzikologicke konference Jаnackiana 2020, konane v dnech 5, a 6 listopadu 2020 [Proceedings of the 35th International Online Musicology Conference Janackiana 2020, 5-6 November 2020] (pp. 229-236). Ostravska Univerzita.
Dutchak, V., Cherepanyn, M., Bulda, M., Paliichuk, І., & Fabryka-Protska, O. (2021). Higher Academic Folk Instrumental Music Education: Ukrainian Experience and Specifics of Development. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, 11(1, special issue 15), 103- 108. http://www.magnanimitas.cz/11-01-xv
Lithuanian Academy of Music and Theatre. (n.d.). Muzikos fakultetas [Faculty of Music]. Retrieved February 10, 2021, from https://lmta.lt/lt/fakultetas/muzikosfakultetas/ [in Lithuanian].
The Academy of Performing Arts in Prague. (n.d.). Music and dance faculty (HAMU). Retrieved February 10, 2021, from https://www.hamu.cz/en/
University of Music and Performing Arts Munich. (n.d.). Volksmusik [Folk music]. Retrieved February 10, 2021, from https://www.hmtm.de/de/hochschule/instituteund-akademien/11-deutsch/hochschulprofil/instituteund-akademien/70-volksmusik [in German].
Liszt Academy. (n.d.). Népzene [Folk Music]. Retrieved February 10, 2021, from http://www.konzi.hu/Nepzene [in Hungarian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Віолетта Дутчак
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.