НЕЗНАЙОМКА В МУЗИЧНОМУ ІНТЕР’ЄРІ РОМАНТИЗМУ: ФАННІ-ЦЕЦІЛІЯ МЕНДЕЛЬСОН-ГЕНЗЕЛЬ

Автор(и)

  • Тетяна Молчанова Львівська національна музична академія імені Миколи Лисенка, Україна https://orcid.org/0000-0002-2152-7341

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258623

Ключові слова:

Фанні-Цецілія Мендельсон-Гензель, жіноча композиторська творчість, гендерна політика, пріоритетні напрями творчості

Анотація

Метою статті є спроба привернути увагу вітчизняних дослідників і виконавців до життєтворчості німецької композиторки, старшої сестри Фелікса Мендельсона-Бартольді, значущої фігури музичного життя Німеччини першої половини XIX століття — Фанні-Цецілії Мендсельсон-Гензель, яка належить до невивчених постатей в українському музикознавстві; окреслити її виконавські та композиторські принципи; визначити жанрово-стилістичний напрям творчості. Вмотивовується актуальність аналізу її спадщини, встановлено взаємозв’язок між подіями життя та основними сферами її діяльності як піаністки, композиторки, просвітниці. Методологія. У статті застосовано системний аналіз, який поєднав у собі такі методи: аналітичний (відтворення загальної картини життєвого й творчого шляху Ф.-Ц. Мендельсон-Гензель на підставі об’єктивного аналізу віднайдених джерел німецькою та англійською мовами, інформації з пояснювальних записок до нотних збірок, інтернет-ресурсів і власної статті автора), культурологічний (з метою виявлення умов, що передбачили становлення композиторської творчості Ф.-Ц. Мендельсон-Гензель), аксіологічний (для визначення художньої та виконавської цінності її творів) та обсерваційний (власний педагогічний аналіз та експеримент: керівництво творчим проєктом «Маловідомі жінки-композиторки» з 2011 року, в контексті якого — впровадження у навчальний процес студентів і магістрів класу концертмейстерства, кафедри сольного і камерного співу, кафедри камерного ансамблю Львівської національної музичної академії ім. М. Лисенка, кафедри музики Університету ім. Я. Длугоша (курс «Warsztaty Artystyczne», Польща, Ченстохова) творів цієї композиторки та виконання їх на концертній естраді. Результати. На підставі аналізу життєтворчості маловідомої німецької композиторки доби романтизму Ф.-Ц. Мендельсон-Гензель відкриваються перспективи для нових досліджень жіночої композиторської творчості минулого у контексті тогочасних естетичних цінностей та подальшого обмірковування його внутрішньої змістової сутності. Наукова новизна. Стаття є першим досвідом спеціального аналізу життєпису маловідомої німецької композиторки та виконавиці в українському музикознавстві, що заповнює наявну прогалину в історії вітчизняного дослідництва й виконавства, розширює світоглядні орієнтири студентів і виконавців, збагачує їхній навчальний репертуар і концертні програми.

Біографія автора

Тетяна Молчанова, Львівська національна музична академія імені Миколи Лисенка

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Bartsch, C. (2010, March 22). Fanny Hensel. In B. Borchard & N. Noeske (Eds.), MUGI. Musikvermittlung und Genderforschung: Lexikon und multimediale Präsentationen [MUGI. Music education and gender research: Lexicon and multimedia presentations]. Hamburg University of Music and Theater. Retrieved April 13, 2022 from https://mugi.hfmt-hamburg.de/receive/mugi_person_00000359?XSL.back=H

Bekker, L. (2021). Fanny (Mendelssohn-Bartholdi) Hansel – nemetskii kompozitor XIX veka [Fanny (Mendelssohn-Bartholdy) Hensel is a German composer of the 19th century. Zametki po evreiskoi istorii [Notes on Jewish History], 4(229). https://z.berkovich-zametki.com/y2021/nomer4/bekker/ [in Russian].

Bok, A. (2017, February 11). Fanny Mendelssohn i ee znamenityi marsh [Fanny Mendelssohn and her famous march]. IsraLove. https://isralove.org/load/5-1-0-950 [in Russian].

Borchard, B. (2007). Einschreiben in eine männliche Genealogie? Überlegungen zur Bach-Rezeption Fanny Hensels [Enroll in a male genealogy? Reflections on Fanny Hensel's reception of Bach.]. In A. Hartinger, C. Wolff, & P. Wollny (Eds.), "Zu groß, zu unerreichbar". Bach-Rezeption im Zeitalter Mendelssohns und Schumanns ["Too big, too unattainable". Bach reception in the age of Mendelssohn and Schumann] (pp. 59-78). Breitkopf & Härtel [in German].

Borchard, B., & Schwarz-Danuser, M. (Eds.). (2002). Fanny Hensel geb. Mendelssohn Bartholdy: Komponieren zwischen Geselligkeitsideal und romantischer Musikästhetik [Fanny Hensel née Mendelssohn Bartholdy: Composing between the ideal of conviviality and romantic music aesthetics]. Furore [in German].

Büchter-Römer, U. (2001). Fanny Mendelssohn-Hensel (4th ed.). Rowohlt Taschenbuch [in German].

Cohen, A. I. (1987). International Encyclopedia of Women Composers (2nd ed.; Vols. 1-2). Books & Music USA.

Härtling, P. (2011). Liebste Fenchel! Das Leben der Fanny Hensel-Mendelssohn in Etüden und Intermezzi [Dearest Fenchel! The life of Fanny Hensel‑Mendelssohn in etudes and intermezzi] (7th ed.). Kiepenheuer & Witsch [in German].

Hellwig-Unruh, R. (2000). List of works of Fanny Hensel. International Music Score Library Project (IMSLP). Petrucci Music Library http://imslp.org/wiki/List_of_works_by_Fanny_Hensel

Helmig, M. (Ed.). (1997). Fanny Hensel, geb. Mendelssohn Bartholdy. Das Werk [Fanny Hensel, born Mendelssohn Bartholdy. The work]. Edition Text und Kritik [in German].

Hensel, F. (1993). Ausgewählte Lieder für Singstimme und Klavier [Selected songs for voice and piano] (Vol. 1; A. Maurer, Ed.). Breitkorf & Härtel [in German].

Hensel-Mendelssohn, F. (1989). Das Jahr: 12 Charakterstücke für das Forte-Piano [The year: 12 character pieces for the pianoforte] (L. G . Serbescu & B. Heller, Eds.). Furore [in German].

Hensel-Mendelssohn, F. (1990). Klavierquartett As-Dur [Piano Quartet in A flat major] (R. Eggebrecht-Kupsa. Ed.). Furore [in German].

Kamen, G. (1996). Hidden Music: The life of Fanny Mendelssohn. Atheneum.

Klein, H.-G. (2005). "… mit obligater Nachtigallenund Fliederblütenbegleitung": Fanny Hensels Sonntagsmusiken ["... with the obligatory accompaniment of nightingales and lilac blossoms": Fanny Hensel's Sunday music]. Reichert [in German].

Mace Christian, A. (2018, 28 November). Hensel [née Mendelssohn (-Bartholdy)], Fanny Cäcilie. In Grove Music Online. https://doi.org/10.1093/omo/9781561592630.013.3000000159

Macenka, S. (2018). Literaturnyi portret Fanni Henzel- Mendelson (roman “Naidorozhcha Fenkhel! Zhyttia Fanni Henzel-Mendelson v etiudakh i intermetso” Petera Hertlinga) [Literary Portrait of Fanny Hensel- Mendelssohn (in Peter Härtling’s novel “Dearest Fenchel! The Life of Fanny Hensel‑Mendelssohn in Etudes and Intermezzi”)]. Aspekty istorychnoho muzykoznavstva [Aspects of Historical Musicology], 17, 195-212. https://doi.org/10.34064/khnum2-17.13 [in Ukranian].

Molchanova, T. (2020). Zhinky-kompozytorky: genderna polityka chasu [Women composers: gender politics of time]. Naukovi zbirky Lvivskoi natsionalnoi muzychnoi akademii imeni M. V. Lysenka. Muzykoznavchyi Universum [Collection of Scientific Articles of the M. V. Lysenko National Music Academy of Lviv. Musicological Universum], 46, 311-332 [in Ukranian].

Molchanova, T. (2021). Muzychna tvorchist Dory Pieiachevych yak fenomen piznoromantychnoho styliu [The musical work of Dora Pejačević as a phenomenon of the late-romantic style]. Visnyk KNUKiM. Seriia: Mystetstvoznavstvo [Bulletin of KNUKiM. Series in Arts], 45, 116-123. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247377 [in Ukranian].

Riemann, G. (1901). Muzykal'nyi slovar' [Musical Dictionary] (Yu. Engel, Ed.; B. Yurgenson, Trans. Vol. 1). Edition P. Jurgenson [in Russian].

Rodgers, S. (2011). Fanny Hensel’s Lied Aesthetic. Journal of Musicological Research, 30, 175-201. https://doi.org/10.1080/01411896.2011.588641

Shichtman, S. H., & Indenbaum, D. (2007). Gifted sister: The story of Fanny Mendelssohn. Morgan Reynolds Pub.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-22

Як цитувати

Молчанова, Т. (2022). НЕЗНАЙОМКА В МУЗИЧНОМУ ІНТЕР’ЄРІ РОМАНТИЗМУ: ФАННІ-ЦЕЦІЛІЯ МЕНДЕЛЬСОН-ГЕНЗЕЛЬ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (46), 108–118. https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258623

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО