ФІЛОСОФІЯ ТАНЦЮВАЛЬНИХ РУХІВ ГЕРТРУДИ БОДЕНВІЗЕР У КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ЕКСПРЕСИВНОГО ТАНЦЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258631

Ключові слова:

австрійський вільний танець, експресивний танець, Ausdruckstanz, Гертруда Боденвізер, філософія руху, імпровізація

Анотація

Мета статті — охарактеризувати танцювальну і педагогічну діяльність Г. Боденвізер, виявити особливості розвитку експресивного танцю першої половини ХХ ст. Методологія дослідження. Застосовано біографічний метод для вивчення «історії» становлення особистості Г. Боденвізер, методом системного аналізу досліджено феномен експресивного танцю, типологічний метод посприяв виявленню атрибутивних характеристик віденської школи Ausdruckstanz, а завдяки аналітичному методу і логіко- теоретичному аналізу опрацьовано наукову літературу. Результати. Г. Боденвізер як безпосередня учасниця європейських модерністських рухів належала до першого покоління експресивних віденських танцюристок. Засоби модерністського танцю розкривали соціальні, емоційні та політичні проблеми, концентрували на рухах тіла, а не на складному реквізиті або костюмах. Особливості ідей і філософії руху Г. Боденвізер введено до вітчизняного наукового обігу, описано маловідомі та невідомі матеріали з історії австрійського вільного танцю, а також нові історіографічні джерела. Розглянуто принципи імпровізації видатної танцюристки, зокрема підхід до швидкості та динаміки танцювального руху «гра у грі». Окреслено перспективи застосування філософії руху Г. Боденвізер у контексті еволюції сучасного танцю початку третього десятиліття ХХІ ст. З’ясовано, що у філософському баченні Г. Боденвізер рух танцю має бути сповнений плавності та ритмічної тонкості, засвідчувати бездоганне чуття музики і делікатної реакції тіла на неї — рух сильний у пульсі, тонкий в ритмі та повноцінний у своєму зв’язку з текстом танцю. Принципи імпровізації, викладені Гертрудою Боденвізер та її послідовниками, актуальні для сучасних хореографічних теорій і практик. Наукова новизна. Досліджено танцювальну та педагогічну діяльність однієї з провідних представниць австрійського танцю Ausdruckstanz Г. Боденвізер.

Біографія автора

Ольга Бабич, Київський національний університет культури і мистецтв

Викладач

Посилання

Basych, Y. (2014). Suchasnyi tanets ta mistse tradytsiinoi tantsiuvalnoi symvoliky v ukrainskii khoreohrafii [Modern dance and place of traditional symbols in Ukrainian choreography]. Filosofiia ta politolohiia v konteksti suchasnoi kultury [Philosophy and political science in the context of modern culture], 7, 26-31 [in Ukrainian].

Bodenwieser, G. (1960). The New Dance (M. Cuckson, Ed.). Rondo Studios.

Brown, C. (2006). Migration and Memory: The dances of Gertrud Bodenwieser. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/281645079_Migration_and_Memory_The_dances_of_Gertrud_Bodenwieser

Cuckson, М. (1960). Іntroduction. In G. Bodenwieser, The New Dance. Rondo Studios.

Herts, I. (2016). Mystetstvo Marty Hrem u konteksti stanovlennia suchasnoho yevropeiskoho tantsiu [Martha Graham’s art in the context of modern European dance]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [Bulletin of the National Academy of Management of Culture and Arts], 4, 75-79 [in Ukrainian].

Kampe, Т. (2021). Displaced/Displayed – Surviving Dance in Exile. Dance Today (Mahol Akhshav), 39, 64-57.

MacTavish, S. D. (1987). An Ecstasy of Purpose: The Life and Art of Gertrud Bodenwieser. S.D. MacTavish, Les Humphrey & Associates.

Manshylin, O. (2018). Formation and development of contemporary dance in Ukraine. Dance Studies, 1, 37-47. https://doi.org/10.31866/2616-7646.1.2018.140394

Mikulinskaya, O. S. (2010, November 27-28). Contemporarydance kak vid sovremennogo tantseval'nogo iskusstva [Contemporary-dance as a kind of modern dance art]. In V. Filippov (Ed.), Tendentsii rozvytku suchasnoi khoreohrafii [ Trends in the development of modern choreography], Proceedings of the II International Scientific and Practical Seminar, Luhansk (pp. 58-61). Luhansk State Institute of Culture and Arts Publishing [in Russian].

Oberzaucher-Schüller, G. (2019, February 9). Gertrud Bodenwieser – die frühen Jahre [Gertrud Bodenwieser– the early years]. Tanz.at. https://www.tanz.at/index.php/wiener-tanzgeschichten/2103-gertrud-bodenwieser-diefruehen-jahre [in German]

Papers of Gertrud Bodenwieser. (1919-2020). (MS 9263, MS Acc16.119, MS Acc21.039), National Library of Australia, Canberra.

Pohrebniak, M. (2020). Pershi kroky tantsiu "Modern" na ukrainskii stseni pershoi polovyny XX st. [The first steps of the modern dance on the Ukrainian scene of the first half of the 20th century]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. Napriam: Mystetstvoznavstvo [Ukrainian Culture: the Past, Modern, Ways of Development. Branch: Art Criticism], 34, 150-155 [in Ukrainian].

Vernon-Warren, B., & Warren, C. (Eds.). (1999). Gertrud Bodenwieser and Vienna's Contribution to Ausdruckstanz. Harwood Academic Publishers.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-22

Як цитувати

Бабич, О. (2022). ФІЛОСОФІЯ ТАНЦЮВАЛЬНИХ РУХІВ ГЕРТРУДИ БОДЕНВІЗЕР У КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ЕКСПРЕСИВНОГО ТАНЦЮ. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (46), 155–160. https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258631

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО