ДЕРЖАВНИЙ АНСАМБЛЬ ТАНЦЮ УКРАЇНИ ЯК КУЛЬТУРНЕ ЯВИЩЕ І ЙОГО РОЛЬ У РОЗВИТКУ НАЦІОНАЛЬНОГО НАРОДНО-ХОРЕОГРАФІЧНОГО МИСТЕЦТВА
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258642Ключові слова:
український танцювальний фольклор, симбіоз народної і класичної хореографії, класичний танець, етнографічні цінності, професійний танцювальний ансамбль, акторсько-танцювальна імпровізація, театралізована образністьАнотація
Мета статті — простежити історико-культурні передумови створення та функціонування одного з перших в Україні державного танцювального ансамблю, який повинен був не лише збирати й популяризувати фольклорні танці, але й публічно репрезентувати їх у сценічному варіанті. Проаналізувати організаційний і творчий процес в перші роки його існування та виявити роль балетмейстера П. Вірського у визначенні курсу мистецького колективу на популяризацію та збереження національних культурних цінностей як невичерпної скарбниці підживлення національного хореографічного мистецтва. Методологія дослідження — для досягнення поставленої мети використовувалися такі методи: історико-аналітичний — для вивчення історичних, мистецтвознавчих і культурологічних джерел і літератури; пошуково-теоретичний для збирання матеріалів, які підтверджують авторські висновки статті. З’ясування тенденції народно-сценічного танцювального мистецтва України в середині 30-х років минулого століття, визначення його специфіки та способів вираження, уможливлювалося завдяки застосуванню у науковій праці принципу історизму та наукової об’єктивності. Результати. Після визнання у другій половині 30-х років у країні професійних гуртів як основної форми популяризації народного пісенно-танцювального мистецтва стала відчутною тенденція до створення мережі професійних танцювальних колективів в Україні. Одним із перших у 1937 році було засновано Державний ансамбль танцю, який очолили П. Вірський і М. Болотов. Колектив із перших років свого існування швидко почав набувати популярності на теренах України, вносячи свою частку в розвиток національного народно-хореографічного мистецтва. Новизна одержаних результатів обумовлена метою, завданнями й проблематикою дослідження, пов’язаного з виявленням культурно- історичних передумов створення Державного ансамблю танцю України як носія народно-танцювальної національної культури. У статті вперше робиться аналіз ранніх концертних програм колективу.
Посилання
Bilash, P. (1995). Deiaki osoblyvosti rozvytku ukrainskoho narodno-stsenichnoho tantsiu v 10-30-kh rokakh XX stolittia [Some Features of the Development of Ukrainian Folk and Stage Dance in the 10s-30s of the 20th Century]. In A. Obertynska (Ed.), Zbirnyk statei aspirantiv Kyivskoho derzhavnoho instytutu kultury [Collection of articles by graduate students of the Kyiv State Institute of Culture] (Iss. 2, pp. 90-99). KDIK [in Ukrainian].
Borymska, G. (1972). Nekotorye problemy sovremennoi ukrainskoi narodno-stsenicheskoi khoreografi: (Na tvorcheskom opyte Gosudarstvennogo zasluzhennogo akademicheskogo ansamblya tantsa USSR pod rukovodstvom P. Virskogo) [Some Problems Of Modern Ukrainian Folk Stage Choreography: (On The Creative Experience of the State Honored Academic Dance Ensemble of the Ukrainian SSR Under the Leadership of P. Virsky] [PhD Dissertation, Lunacharsky State Institute for Theatre Arts] [in Russian].
Borymska, G. (1974). Samotsvity ukrainskoho tantsiu [Gems of Ukrainian Dance]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Dulenko, V. (n.d.). Spohady Valentyny Dulenko [Memoirs of Valentyna Dulenko]. Private archive of Ya. Verkhovynets [in Ukrainian].
Elyash, M. (1961, April 7). Talantlivyi kollektiv [Talented Team]. Trud [in Russian].
Government documents. (1936, March 27). Proletarska pravda [in Ukrainian].
Herasymchuk, R. (1958). Ansambl tantsiu URSR [Dance Ensemble of the USSR]. Mystetstvo, 6, 14-21 [in Ukrainian].
Iving, V. (1936, March 22). Itogi ukrainskoi Dekady [Results of the Ukrainian Decade]. Izvestiya [in Russian].
Iving, V. (1938). Gosudarstvennyi ansambl' narodnogo tantsa URSR [State Folk Dance Ensemble of the URSR]. Sovetskoe iskusstvo [in Russian].
Lytvynenko, V. (2008). Zrazky narodnoi khoreohrafii [Samples of Folk Choreography] (2nd ed.). Alterpres [in Ukrainian].
P. Virsky State Honored Academic Folk Dance Ensemble of the USSR of Ministry of Culture of the USSR. (n.d.). (F. 643, op. 1, spr. 715, od. zb. 68). Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].
Posadov, A. (1937, December 2). Derzhavnyi ansambl narodnoho tantsiu [State Folk Dance Ensemble]. Visti [in Ukrainian].
Roy, Ye. (2015a). Rysy symfonizmu v teatralizovanykh kompozytsiinykh strukturakh narodno-stsenichnoi khoreohrafii Pavla Virskoho [Features of Symphony in Theatrical Compositional Structures of Folk- Stage Choreography by Pavlo Virsky]. Kultura i suchasnist [Culture and Contemporaneity], 1, 99-107 [in Ukrainian].
Roy, Ye. (2015b). Stanovlennia i rozvytok narodnostsenichnoho tantsiuvalnoho mystetstva yak skladnyka khoreohrafichnoi kultury [Formation and Development of Folk-Stage Dance Art as a Component of Choreographic Culture]. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury [Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture], 34, 109-118 [in Ukrainian].
Roy, Ye. (2019). Istoryko-kulturni peredumovy stvorennia Derzhavnoho ansambliu tantsiu Ukrainy yak formy reprezentatsii natsionalnoho mystetstva narodnoi khoreohrafii [Historical and Cultural Preconditions for the Creation of the State Dance Ensemble of Ukraine as a Form of Representation of the National Art of Folk Choreography]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald], 2, 323-327. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177707 [in Ukrainian].
Roy, Ye., & Roy, V. (2018). Mystetska vzaiemodiia tvorchykh kontseptsii P. Virskoho ta K. Holeizovskoho yak vahomyi evoliutsiinyi faktor u protsesi transformatsii khudozhno-obraznoho myslennia ukrainskoho myttsia [Artistic Interaction of Creative Concepts of P. Virsky and K. Goleizovsky as an Important Evolutionary Factor in the Process of Transformation of Artistic and Figurative Thinking of the Ukrainian Artist]. Kultura i suchasnist [Culture and Contemporaneity], 2, 61-67 [in Ukrainian].
Sehal, O. (n.d.). [Neopublikovani materialy, lystuvannia / Unpublished Materials, Correspondence]. Private archive of O. Sehal [in Ukrainian].
Verkhovynets, V. (1963). Teoriia ukrainskoho narodnoho tantsiu [Theory of Ukrainian Folk Dance] (3rd ed.). Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR [in Ukrainian].
Verkhovynets, V. (n.d.). Neopublikovani materialy, shcho hotuvalysia do druku v 1930-ti roky [Unpublished Materials Prepared for Publication in the 1930s]. Private archive of Ya. Verkhovynets [in Ukrainian].
Verkhovynets, Ya., & Sivkovych, M. (1993). Yak vynyk i buv zaboronenyi “Londonskyi hopak” [How the “London Hopak” Originated and Was Banned]. Narodna tvorchist ta etnohrafiia [Folk Art and Ethnography], 4, 17-22 [in Ukrainian].
Virsky, P. (1968). Peredmova do chetvertoho vydannia [Preface to the Fourth Edition]. In V. Verkhovynets, Teoriia ukrainskoho narodnoho tantsiu [Theory of Ukrainian Folk Dance] (4th ed., pp. 11-12). Mystetstvo [in Ukrainian].
Virsky, P. (1969, May 24). "Sekrety" tvorchestva ["Secrets" of creativity] (T. Borimskaya, interviewer). Sovetskaya kul'tura, 3 [in Russian].
Za spravzhnii narodnyi tanets [For a Real Folk Dance]. (1937, February 5). Bilshovyk [in Ukrainian].
Zobina, Z. (Comp.). (1959). Kulturne budivnytstvo v Ukrainskii RSR: Naivazhlyvishi rishennia Komunistychnoi partii i radianskoho uriadu 1917-1959 rr. [Cultural Construction in the Ukrainian SSR: the Most Important Decisions of the Communist Party and the Soviet Government of 1917-1959] (Vol. 1). Derzhpolitvydav URSR [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Євгеній Рой, В’ячеслав Рой
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.