ДЕРЖАВНИЙ АНСАМБЛЬ ТАНЦЮ УКРАЇНИ ЯК КУЛЬТУРНЕ ЯВИЩЕ І ЙОГО РОЛЬ У РОЗВИТКУ НАЦІОНАЛЬНОГО НАРОДНО-ХОРЕОГРАФІЧНОГО МИСТЕЦТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258642

Ключові слова:

український танцювальний фольклор, симбіоз народної і класичної хореографії, класичний танець, етнографічні цінності, професійний танцювальний ансамбль, акторсько-танцювальна імпровізація, театралізована образність

Анотація

Мета статті — простежити історико-культурні передумови створення та функціонування одного з перших в Україні державного танцювального ансамблю, який повинен був не лише збирати й популяризувати фольклорні танці, але й публічно репрезентувати їх у сценічному варіанті. Проаналізувати організаційний і творчий процес в перші роки його існування та виявити роль балетмейстера П. Вірського у визначенні курсу мистецького колективу на популяризацію та збереження національних культурних цінностей як невичерпної скарбниці підживлення національного хореографічного мистецтва. Методологія дослідження — для досягнення поставленої мети використовувалися такі методи: історико-аналітичний — для вивчення історичних, мистецтвознавчих і культурологічних джерел і літератури; пошуково-теоретичний для збирання матеріалів, які підтверджують авторські висновки статті. З’ясування тенденції народно-сценічного танцювального мистецтва України в середині 30-х років минулого століття, визначення його специфіки та способів вираження, уможливлювалося завдяки застосуванню у науковій праці принципу історизму та наукової об’єктивності. Результати. Після визнання у другій половині 30-х років у країні професійних гуртів як основної форми популяризації народного пісенно-танцювального мистецтва стала відчутною тенденція до створення мережі професійних танцювальних колективів в Україні. Одним із перших у 1937 році було засновано Державний ансамбль танцю, який очолили П. Вірський і М. Болотов. Колектив із перших років свого існування швидко почав набувати популярності на теренах України, вносячи свою частку в розвиток національного народно-хореографічного мистецтва. Новизна одержаних результатів обумовлена метою, завданнями й проблематикою дослідження, пов’язаного з виявленням культурно- історичних передумов створення Державного ансамблю танцю України як носія народно-танцювальної національної культури. У статті вперше робиться аналіз ранніх концертних програм колективу.

Біографії авторів

Євгеній Рой, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор історичних наук, професор

В’ячеслав Рой, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова

Здобувач

Посилання

Bilash, P. (1995). Deiaki osoblyvosti rozvytku ukrainskoho narodno-stsenichnoho tantsiu v 10-30-kh rokakh XX stolittia [Some Features of the Development of Ukrainian Folk and Stage Dance in the 10s-30s of the 20th Century]. In A. Obertynska (Ed.), Zbirnyk statei aspirantiv Kyivskoho derzhavnoho instytutu kultury [Collection of articles by graduate students of the Kyiv State Institute of Culture] (Iss. 2, pp. 90-99). KDIK [in Ukrainian].

Borymska, G. (1972). Nekotorye problemy sovremennoi ukrainskoi narodno-stsenicheskoi khoreografi: (Na tvorcheskom opyte Gosudarstvennogo zasluzhennogo akademicheskogo ansamblya tantsa USSR pod rukovodstvom P. Virskogo) [Some Problems Of Modern Ukrainian Folk Stage Choreography: (On The Creative Experience of the State Honored Academic Dance Ensemble of the Ukrainian SSR Under the Leadership of P. Virsky] [PhD Dissertation, Lunacharsky State Institute for Theatre Arts] [in Russian].

Borymska, G. (1974). Samotsvity ukrainskoho tantsiu [Gems of Ukrainian Dance]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Dulenko, V. (n.d.). Spohady Valentyny Dulenko [Memoirs of Valentyna Dulenko]. Private archive of Ya. Verkhovynets [in Ukrainian].

Elyash, M. (1961, April 7). Talantlivyi kollektiv [Talented Team]. Trud [in Russian].

Government documents. (1936, March 27). Proletarska pravda [in Ukrainian].

Herasymchuk, R. (1958). Ansambl tantsiu URSR [Dance Ensemble of the USSR]. Mystetstvo, 6, 14-21 [in Ukrainian].

Iving, V. (1936, March 22). Itogi ukrainskoi Dekady [Results of the Ukrainian Decade]. Izvestiya [in Russian].

Iving, V. (1938). Gosudarstvennyi ansambl' narodnogo tantsa URSR [State Folk Dance Ensemble of the URSR]. Sovetskoe iskusstvo [in Russian].

Lytvynenko, V. (2008). Zrazky narodnoi khoreohrafii [Samples of Folk Choreography] (2nd ed.). Alterpres [in Ukrainian].

P. Virsky State Honored Academic Folk Dance Ensemble of the USSR of Ministry of Culture of the USSR. (n.d.). (F. 643, op. 1, spr. 715, od. zb. 68). Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].

Posadov, A. (1937, December 2). Derzhavnyi ansambl narodnoho tantsiu [State Folk Dance Ensemble]. Visti [in Ukrainian].

Roy, Ye. (2015a). Rysy symfonizmu v teatralizovanykh kompozytsiinykh strukturakh narodno-stsenichnoi khoreohrafii Pavla Virskoho [Features of Symphony in Theatrical Compositional Structures of Folk- Stage Choreography by Pavlo Virsky]. Kultura i suchasnist [Culture and Contemporaneity], 1, 99-107 [in Ukrainian].

Roy, Ye. (2015b). Stanovlennia i rozvytok narodnostsenichnoho tantsiuvalnoho mystetstva yak skladnyka khoreohrafichnoi kultury [Formation and Development of Folk-Stage Dance Art as a Component of Choreographic Culture]. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury [Topical Problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture], 34, 109-118 [in Ukrainian].

Roy, Ye. (2019). Istoryko-kulturni peredumovy stvorennia Derzhavnoho ansambliu tantsiu Ukrainy yak formy reprezentatsii natsionalnoho mystetstva narodnoi khoreohrafii [Historical and Cultural Preconditions for the Creation of the State Dance Ensemble of Ukraine as a Form of Representation of the National Art of Folk Choreography]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald], 2, 323-327. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177707 [in Ukrainian].

Roy, Ye., & Roy, V. (2018). Mystetska vzaiemodiia tvorchykh kontseptsii P. Virskoho ta K. Holeizovskoho yak vahomyi evoliutsiinyi faktor u protsesi transformatsii khudozhno-obraznoho myslennia ukrainskoho myttsia [Artistic Interaction of Creative Concepts of P. Virsky and K. Goleizovsky as an Important Evolutionary Factor in the Process of Transformation of Artistic and Figurative Thinking of the Ukrainian Artist]. Kultura i suchasnist [Culture and Contemporaneity], 2, 61-67 [in Ukrainian].

Sehal, O. (n.d.). [Neopublikovani materialy, lystuvannia / Unpublished Materials, Correspondence]. Private archive of O. Sehal [in Ukrainian].

Verkhovynets, V. (1963). Teoriia ukrainskoho narodnoho tantsiu [Theory of Ukrainian Folk Dance] (3rd ed.). Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR [in Ukrainian].

Verkhovynets, V. (n.d.). Neopublikovani materialy, shcho hotuvalysia do druku v 1930-ti roky [Unpublished Materials Prepared for Publication in the 1930s]. Private archive of Ya. Verkhovynets [in Ukrainian].

Verkhovynets, Ya., & Sivkovych, M. (1993). Yak vynyk i buv zaboronenyi “Londonskyi hopak” [How the “London Hopak” Originated and Was Banned]. Narodna tvorchist ta etnohrafiia [Folk Art and Ethnography], 4, 17-22 [in Ukrainian].

Virsky, P. (1968). Peredmova do chetvertoho vydannia [Preface to the Fourth Edition]. In V. Verkhovynets, Teoriia ukrainskoho narodnoho tantsiu [Theory of Ukrainian Folk Dance] (4th ed., pp. 11-12). Mystetstvo [in Ukrainian].

Virsky, P. (1969, May 24). "Sekrety" tvorchestva ["Secrets" of creativity] (T. Borimskaya, interviewer). Sovetskaya kul'tura, 3 [in Russian].

Za spravzhnii narodnyi tanets [For a Real Folk Dance]. (1937, February 5). Bilshovyk [in Ukrainian].

Zobina, Z. (Comp.). (1959). Kulturne budivnytstvo v Ukrainskii RSR: Naivazhlyvishi rishennia Komunistychnoi partii i radianskoho uriadu 1917-1959 rr. [Cultural Construction in the Ukrainian SSR: the Most Important Decisions of the Communist Party and the Soviet Government of 1917-1959] (Vol. 1). Derzhpolitvydav URSR [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-22

Як цитувати

Рой, Є., & Рой, В. (2022). ДЕРЖАВНИЙ АНСАМБЛЬ ТАНЦЮ УКРАЇНИ ЯК КУЛЬТУРНЕ ЯВИЩЕ І ЙОГО РОЛЬ У РОЗВИТКУ НАЦІОНАЛЬНОГО НАРОДНО-ХОРЕОГРАФІЧНОГО МИСТЕЦТВА. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (46), 181–190. https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258642

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО