МЕТОДОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ СЕРЕДОВИЩА ЗА ДОБИ ГЛОБАЛІЗАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258803Ключові слова:
культура, середовище, проєкт, антропологічний, семіотичний, візуальний повороти, системогенез, культурогенезАнотація
Мета статті — визначити методологію сучасного екологічного підходу щодо середовища як системної цілісності. Методологію дослідження становить сукупність методів наукового дослідження: системний, полісистемний, компаративний підхід, трансцендентальний метод, феноменологічний, діалектичний, які використовуються як для культурно-історичної реконструкції середовища, так і для розкриття сутності сучасного проєктного процесу. Результати. Доведено, що культурні практики формування сучасного середовища стають ретрансляторами антропологічного, семіотичного та візуального поворотів, а інституції культурних практик — розгалуженим цілим, починаючи від ідеологічних настанов, шкіл, формальних і неформальних рухів, арт-утворень до віртуальних спільнот. Дизайн є конструктивно- будівна діяльність, яка моделює всесвіт. Це особливо чітко визначається в архаїчних культурах, зокрема в грецькій культурі. Культури Середньовіччя та Відродження вже змінюють парадигму, Новий час її трансформує, але етнокультура зберігає космоцентризм і варіативність моделей космосу, тобто, світобудова входить у моделі середовища на правах конструктивно-будівної стратегії. Кожна річ моделює всесвіт, несе в собі архетипи соборності, космологічного гурту, орієнтованого на тотальність спільноти, що розуміється як родова цілісність. Наукова новизна статті полягає в тому, що визначено, як сучасний проєктний простір дає можливість охарактеризувати процеси модернізаціі, трансформації імагінативного простору середовища. Середовище розглянуто як метакультурна цілісність на локальному, регіональному, глобальному рівнях презентації свого культурно-історичного потенціалу.
Посилання
Abyzov, V., & Sidorova, A. (2020). Osoblyvosti dyzainu vnutrishnoho vystavkovoho prostoru: kompozytsiini pryiomy ta zasoby [Features of the design of the internal exhibition space: compositional techniques and means]. Tekhnolohii ta dyzain [Technology and Design], 4(37). https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/17013 [in Ukrainian].
Anokhin, P. (1978). Izbrannye trudy. Filosofskie aspekty teorii funktsional'noi sistemy [Selected Works. Philosophical Aspects of the Theory of Functional System]. Nauka [in Russian].
Aseev, Yu. (1989). Stili v arkhitekture Ukrainy [Styles in the Architecture of Ukraine]. Budivelnyk [in Russian].
Barna, N. (2016). Estetychna evoliutsiia proektnoi diialnosti v konteksti khudozhnoi kultury XX-XXI stolit [Aesthetic Evolution of Project Activity in the Context of Artistic Culture of the 20th and 21st Centuries] [Doctoral Dissertation, National Pedagogical Dragomanov University]. Electronic National Pedagogical Dragomanov University Repository. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/11787 [in Ukrainian].
Gabrichevskiy, A. (2002). Morfologiya iskusstva [Morphology of Art]. Agraf [in Russian].
Glazychev, V. (2002). Arkhitektura. Entsiklopediya [Architecture. Encyclopedia]. Astrel', AST [in Russian].
Ikonnikov, A. (2002). Arkhitektura XX veka. Utopii i real'nost' [Architecture of the 20th Century. Utopias and Reality] (Vol. 2). Progress-Traditsiya [in Russian].
Kyselov, M., Hardashuk, T., Zarubytskyi, K., Derkach V., & Vyshniak, Ye. (2006). Ekolohichni vymiry hlobalizatsii [Environmental Dimensions of Globalisation]. Parapan [in Ukrainian].
Le Corbusier. (1977). Arkhitektura XX veka [20th-Century Architecture] (2nd ed.; K. Topuridze, Ed.). Progress [in Russian].
Legenkyi, Yu. (2005). Ob arkhitekture (ocherki teorii dizaina inter'era) [About Architecture (Essays On the Theory of Interior Design)]. KNUKIM Publishing [in Russian].
Likhachev, D. (1991). Ekologiya – problema nravstvennaya [Ecology is a Moral Problem]. Nashe nasledie, 1, 3-7 [in Russian].
Morin, E. (2005). Metod. Priroda Prirody [Method. Nature of Nature] (E. Knyazeva, Trans.). Progress-Traditsiya [in Russian].
Venturi, R. (1993). Raznoobrazie, umestnost' i izobrazhenie v istoritsizme ili PLUS Ca CANGE... [Diversity, Relevance and Depiction in Historicism or PLUS Ca CANGE...]. Arkhitekton, 4, 21-25 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Юрій Легенький, Анна Ареф’єва
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.