Сакральні мотиви творчості Мирослава Ясінського

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269512

Ключові слова:

живопис, сакральне мистецтво, зображення, сюжет, техніка, твір

Анотація

Мета статті – дослідити сакральні мотиви творчості Мирослава Ясінського в контексті розкриття сюжетних, композиційних та колористичних особливостей живопису; простежити за подачею сюжетних ліній, їх інтерпретацією в сучасному авторському живописі.

Методологія дослідження базується на використанні емпіричних методів – спостереження, порівняння та співбесіди, завдяки яким було зібрано та опрацьовано матеріал. Також для розкриття представленої проблематики використано біографічний та хронологічний методи (вивчення життєвого й творчого шляху); історичний (визначення ролі соціокультурних обставин доби у становленні та формуванні особистості художника); аналітичний та структурно-логічний (осмислення специфіки напрямів діяльності митця).

Результати. У дослідженні наведено аспекти використання сакральних мотивів у сучасній живописній інтерпретації Мирослава Ясінського. Водночас систематизовано ілюстративний матеріал та виділено основні твори за сакральними мотивами. На основі здійсненого аналізу доведено, що митець осучаснив манеру подачі сакральних сюжетів – завдяки індивідуальній стилістиці запропонував неканонічне зображення, зберігаючи водночас початковий зміст твору. Таке трактування суголосне з наївними образами в ікономалярстві. Зазначено, що на тлі сучасних мистецьких тенденцій Мирослав Ясінський розвиває власну концепцію творення, поєднуючи ознаки мистецтва народного примітиву та авторської живописної інтерпретації.

Наукова новизна статті полягає в комплексному дослідженні, спрямованому на розкриття новітніх аспектів творчості Мирослава Ясінського, Вперше проаналізовано доробок художника як самобутнє явище, сформоване на грунті народних традицій іконопису й водночас втілене в схему постмодерністського живопису. Практичнее значення дослідження полягає у проведенні аналізу творів, що може бути використано як матеріал, який заповнює прогалини мистецтвознавчої критики про сучасне мистецтво міста Коломиї. Творча діяльність художника ще недостатньо висвітлена й потребує належної уваги з боку наукового кола. З огляду на це можна підтвердити новизну запропонованої теми, що стане ціннісним доповнення до мистецтвознавчої критики про постмодерністське мистецтво Прикарпаття.

Біографії авторів

Марія Дяків, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Олена Дяків, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Beniakh, N. (2017). Malovidoma ikona "Pokrova Bohorodytsi" u konteksti sakralnoi tematyky tvoriv Mykhaila Boichuka [The Little-Known Icon "The Protection of the Mother of God" in the Context of the Sacred theme of Mykhailo Boychuk’s Works]. Visnyk of Lviv National Academy of Arts, 32, 101–114. http://doi.org/10.5281/zenodo.1068628 [in Ukrainian].

Hnatiuk, M. V. (2018). Narodni khudozhni promysly i remesla Hutsulshchyny ta Pokuttia: tradytsii, maistry, shkoly, yikh vplyv na rozvytok etnodyzainu Halychyny [Folk Art and Crafts of Hutsulshchyna and Pokuttya: Traditions, Craftsmen, Schools, their Impact on the Development of Ethnodesign in Halychyna]. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Specialization: Art Studies, 2,(39), 336–344 [in Ukrainian].

Kozachenko, O. (2016, February 15). Khudozhnyk Myroslav Yasinskyi vidkryv personalnu vystavku, [Artist Myroslav Yasinskyi Opened a Personal Exhibition]. Firtka. https://firtka.if.ua/blog/view/hudoznik-miroslava-asinskij-vidkriv-personalnuvistavku-foto99461 [in Ukrainian].

Lukan, V. H. (2009). Vybrani statti pro mystetstvo. Yavyshcha. Postati. Imena [Selected Articles About Art. Phenomena Figures. Names]. Publisher I. Ya. Tretiak [in Ukrainian].

Makoida, O. (2013, December 6–7). Ukrainski ikony "Strasti Khrystovi" XV–XVI stolit: stylistyka ta ikonohrafiia [Ukrainian Icons of the "Passion of Christ" of the XV–XVI Centuries: Stylistics and Iconography]. In Khrystyianska sakralna tradytsiia: istoriia i sohodennia [Christian Sacred Tradition: History and Present], Proceedings of the International Scientific Conference (pp. 32–40). Ukrainian Catholic University [in Ukrainian].

Maksymliuk, I. (2018). Problema tradytsii u tvorchosti khudozhnykiv-hrafikiv Ivano-Frankivshchyny [ The Problem of Tradition in the Art of Graphic Artists of the Ivano-Frankivsk Region]. Visnyk of Lviv National Academy of Arts, 36, 268–282 [in Ukrainian].

Shpak, O. (2017). Oseredok narodnoho maliarstva na skli druhoi polovyny XX stolittia u seli Torhovytsia Horodenkivskoho raionu Ivano-Frankivskoi oblasti [Center of Folk Painting on Glass of the Second Half of the Twentieth Century in the Village of Torhovytsia, Horodenka District, Ivano-Frankivsk Region]. Ethnology Notebooks, 1(133), 225–232. https://doi.org/10.15407/nz2017.01.225 [in Ukrainian].

Stanychnov, O. (2018). Rol obrazu yanhola v tvorchosti Ya. Malchevskoho [The role of the image of an angel in the work of J. Malchevsky]. Visnyk of Lviv National Academy of Arts, 37, 265–271 [in Ukrainian].

Tsuhorka, O. P. (2016). Sakralne mystetstvo zhyvopysu: vitchyzniana naukova refleksiia [Sacral art of painting: domestic scientific reflection]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, 115–119 [in Ukrainian].

Udiak, H. (2011). Khudozhnia riznomanitnist, funktsionuvannia obrazu anhela ta yoho symvolichni znachennia u yevropeiskii literaturi [Artistic Diversity, Functioning of the Image of an Angel and its Symbolic Meaning in European Literature]. Youth & Market, 8(79), 91–94 [in Ukrainian].

Velihotska, N. (Comp.). (2005). Myroslav Yasinskyi. Maliarstvo [Myroslav Yasinskyi. Painting] [Catalogue] [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Як цитувати

Дяків, М., & Дяків, О. (2022). Сакральні мотиви творчості Мирослава Ясінського. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (47), 8–14. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269512

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ МИСТЕЦТВА