Перли-парагони в західноєвропейському ювелірному мистецтві XVI–XIX ст.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269519

Ключові слова:

Ренесанс, маньєризм, ювелірне мистецтво, прикраси, підвіски, прес-пап’є, барокові перли, перли-парагони

Анотація

Мета статті – дослідити основні тенденції застосування перлів-парагонів у виготовленні ювелірних виробів держав Західної Європи, починаючи з XVI ст.

Методи дослідження. До основних методів ведення наукового пошуку в цій розвідці належать історичний, хронологічний, комплексний, компаративний методи мистецтвознавчого аналізу з метою максимально повного, ґрунтовного висвітлення феномену використання парагонів у ювелірному мистецтві постренесансової доби на теренах провідних держав Західної Європи.

Результати. Починаючи з кінця XV ст., перли належали до найпопулярніших матеріалів, якими користувалися ювеліри Англії, Італії, Німеччини, Фландрії, Франції для створення виробів як із категорії особистих прикрас різних типів, так і для декорування, наприклад, інтер’єрних ювелірних композицій. Наведено причини популярності барокових перлів, перлів-парагонів, стилістичні характеристики виробів XVI ст., успадковані і в пізніші часи. Подано аналіз низки найхарактерніших прикладів різних типів виробів із використанням парагонів за часів Ренесансу та маньєризму, передусім – підвісок; згодом до них усе частіше додавалися фантазійні композиції, стає популярним прес-пап’є. Акцентовано популярність виробів XVI ст. у ХІХ ст., поширення змінених у ХІХ ст. ренесансових творів завдяки доповненням – через великий попит прикраси доби Відродження прикрашали додатковими деталями у ХІХ ст. та давали їм нове життя. Проаналізовано також і нові вироби з парагонами у ХІХ ст. у стилістиці доби Ренесансу. Виявлено провідні мотиви декору виробів із використанням парагонів, а також і стилістичні ознаки певних виробів доби.

Наукова новизна статті визначається тим, що в масиві вітчизняних мистецтвознавчих розвідок обмаль праць, присвячених ювелірному мистецтву Західної Європи означеної доби загалом, і ,зокрема, відсутні роботи, що окремо висвітлюють феномен виробів із використанням парагонів, хоча це було одним із найпопулярніших явищ у ювелірному світі того періоду.

Біографія автора

Юлія Романенкова, Національний авіаційний університет

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Bury, Sh. (1982). Jewellery Gallery: Summary Catalogue (2nd ed.). Victoria and Albert Museum [in English].

Detrates, Y. (1975). Late Renaissance jewellery from Waddesdon collection. The Connoisseur, 766, 54 [in English].

Dirlam, D. M., Misiorowski, E. B., & Thomas, S. A. (1985). Pearl fashion through the ages. Gems & Gemology, 21, 63–78 [in English].

Hackenbroch, Y. (1996). Enseignes Renaissance Hat Jewels [Renaissance Signs Hat Jewels]. Studio Per Edizioni Scelte [in French].

Hackenbroch, Y. (2015). Jewels of the Renaissance. Assouline [in English].

Massinelli, A. M., & Tuena, F. (1992). Treasures of the Medici. Vendome Press [in English].

Munn, G. C. (1993). The Triumph of Love: Jewelry 1530–1930. Thames & Hudson [in English].

Renesansovyi khudozhnii metal [Renaissance artistic metal]. (n.d.). Entsyklopediia khudozhnoho metalu. Retrieved June 28, 2022, from https://cutt.ly/3CcunmG [in Ukrainian].

Rodini, E. (2000). The Language of Stones. Art Institute of Chicago Museum Studies, 25(2), 17–28. https://doi.org/10.2307/4113058 [in English].

Romanenkova, Iu. (2017). Zhemchug v iuvelirnom iskusstve Zapadnoi Evropy XVI veka [Pearls in the jewelry art of Western Europe of the 16th century]. Text and image: essential problems in art history, 2, 83–103 [in Russian].

Romanenkova, J., Bratus, I., & Gunka, A. (2020). Historical jewels in the museums of the world. Agathos, 11, 1(20), 131–144 [in English].

Romanenkova, J., Kuzmenko, H., & Bratus, I. (2019). Pendant in the Jewelry Fashion of the Northern Renaissance and Mannerism. Journal of History Culture and Art Research, 8(3), 317–329. https://doi.org/10.7596/taksad.v8i3.2198 [in English].

Scarisbrick, D., Wagner, C., & Boardman, J. (2016). The Guy Ladrière Collection of Gems and Rings: The Philip Wilson Gems and Jewellery Series. Philip Wilson Publishers [in English].

Seling, H. (2011). Die Kunst der Augsburger Goldschmiede 1529–1868 [The Art of the Augsburg Goldsmiths 1529–1868]. Verlag C.H. Beck [in German].

Shmahalo, R. (2015). Entsyklopediia khudozhnoho metalu [Encyclopedia of artistic metal]. Apriori [in Ukrainian].

Sibel, A . İ. (2020). Jewels of Renaissance and Baroque: Pearls and Corals in the European Art of Painting. ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4, 10–28 [in English].

Thorton, D. (2015). A Rothschild Renaissance: Treasures from the Waddeston Bequest. The British Museum Press [in English].

Wardropper, I. (2000). Between Art and Nature: Jewelry in the Renaissance. Art Institute of Chicago Museum Studies, 25(2), 7–15. https://doi.org/10.2307/4113057 [in English].

Warner, P. C. (1990). Fetters of Gold: The Jewelry of Renaissance Saxony in the Portraits of Cranach the Elder. Dress, 16(1), 17–27. https://doi.org/10.1179/036121190805298447 [in English].

Weldon, M., Carlson, J., Reedy, S., & Swann, C. P. (1996). Application of PIXE to the study of Renaissance style enameled gold jewelry. Nuclear Instruments & Methods in Physics Research Section B: Beam Interactions with Materials and Atoms, 109-110, 653–657. https://doi.org/10.1016/0168-583X(95)00986-8 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Як цитувати

Романенкова, Ю. (2022). Перли-парагони в західноєвропейському ювелірному мистецтві XVI–XIX ст. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (47), 15–20. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269519

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ МИСТЕЦТВА