Перли-парагони в західноєвропейському ювелірному мистецтві XVI–XIX ст.
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269519Ключові слова:
Ренесанс, маньєризм, ювелірне мистецтво, прикраси, підвіски, прес-пап’є, барокові перли, перли-парагониАнотація
Мета статті – дослідити основні тенденції застосування перлів-парагонів у виготовленні ювелірних виробів держав Західної Європи, починаючи з XVI ст.
Методи дослідження. До основних методів ведення наукового пошуку в цій розвідці належать історичний, хронологічний, комплексний, компаративний методи мистецтвознавчого аналізу з метою максимально повного, ґрунтовного висвітлення феномену використання парагонів у ювелірному мистецтві постренесансової доби на теренах провідних держав Західної Європи.
Результати. Починаючи з кінця XV ст., перли належали до найпопулярніших матеріалів, якими користувалися ювеліри Англії, Італії, Німеччини, Фландрії, Франції для створення виробів як із категорії особистих прикрас різних типів, так і для декорування, наприклад, інтер’єрних ювелірних композицій. Наведено причини популярності барокових перлів, перлів-парагонів, стилістичні характеристики виробів XVI ст., успадковані і в пізніші часи. Подано аналіз низки найхарактерніших прикладів різних типів виробів із використанням парагонів за часів Ренесансу та маньєризму, передусім – підвісок; згодом до них усе частіше додавалися фантазійні композиції, стає популярним прес-пап’є. Акцентовано популярність виробів XVI ст. у ХІХ ст., поширення змінених у ХІХ ст. ренесансових творів завдяки доповненням – через великий попит прикраси доби Відродження прикрашали додатковими деталями у ХІХ ст. та давали їм нове життя. Проаналізовано також і нові вироби з парагонами у ХІХ ст. у стилістиці доби Ренесансу. Виявлено провідні мотиви декору виробів із використанням парагонів, а також і стилістичні ознаки певних виробів доби.
Наукова новизна статті визначається тим, що в масиві вітчизняних мистецтвознавчих розвідок обмаль праць, присвячених ювелірному мистецтву Західної Європи означеної доби загалом, і ,зокрема, відсутні роботи, що окремо висвітлюють феномен виробів із використанням парагонів, хоча це було одним із найпопулярніших явищ у ювелірному світі того періоду.
Посилання
Bury, Sh. (1982). Jewellery Gallery: Summary Catalogue (2nd ed.). Victoria and Albert Museum [in English].
Detrates, Y. (1975). Late Renaissance jewellery from Waddesdon collection. The Connoisseur, 766, 54 [in English].
Dirlam, D. M., Misiorowski, E. B., & Thomas, S. A. (1985). Pearl fashion through the ages. Gems & Gemology, 21, 63–78 [in English].
Hackenbroch, Y. (1996). Enseignes Renaissance Hat Jewels [Renaissance Signs Hat Jewels]. Studio Per Edizioni Scelte [in French].
Hackenbroch, Y. (2015). Jewels of the Renaissance. Assouline [in English].
Massinelli, A. M., & Tuena, F. (1992). Treasures of the Medici. Vendome Press [in English].
Munn, G. C. (1993). The Triumph of Love: Jewelry 1530–1930. Thames & Hudson [in English].
Renesansovyi khudozhnii metal [Renaissance artistic metal]. (n.d.). Entsyklopediia khudozhnoho metalu. Retrieved June 28, 2022, from https://cutt.ly/3CcunmG [in Ukrainian].
Rodini, E. (2000). The Language of Stones. Art Institute of Chicago Museum Studies, 25(2), 17–28. https://doi.org/10.2307/4113058 [in English].
Romanenkova, Iu. (2017). Zhemchug v iuvelirnom iskusstve Zapadnoi Evropy XVI veka [Pearls in the jewelry art of Western Europe of the 16th century]. Text and image: essential problems in art history, 2, 83–103 [in Russian].
Romanenkova, J., Bratus, I., & Gunka, A. (2020). Historical jewels in the museums of the world. Agathos, 11, 1(20), 131–144 [in English].
Romanenkova, J., Kuzmenko, H., & Bratus, I. (2019). Pendant in the Jewelry Fashion of the Northern Renaissance and Mannerism. Journal of History Culture and Art Research, 8(3), 317–329. https://doi.org/10.7596/taksad.v8i3.2198 [in English].
Scarisbrick, D., Wagner, C., & Boardman, J. (2016). The Guy Ladrière Collection of Gems and Rings: The Philip Wilson Gems and Jewellery Series. Philip Wilson Publishers [in English].
Seling, H. (2011). Die Kunst der Augsburger Goldschmiede 1529–1868 [The Art of the Augsburg Goldsmiths 1529–1868]. Verlag C.H. Beck [in German].
Shmahalo, R. (2015). Entsyklopediia khudozhnoho metalu [Encyclopedia of artistic metal]. Apriori [in Ukrainian].
Sibel, A . İ. (2020). Jewels of Renaissance and Baroque: Pearls and Corals in the European Art of Painting. ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4, 10–28 [in English].
Thorton, D. (2015). A Rothschild Renaissance: Treasures from the Waddeston Bequest. The British Museum Press [in English].
Wardropper, I. (2000). Between Art and Nature: Jewelry in the Renaissance. Art Institute of Chicago Museum Studies, 25(2), 7–15. https://doi.org/10.2307/4113057 [in English].
Warner, P. C. (1990). Fetters of Gold: The Jewelry of Renaissance Saxony in the Portraits of Cranach the Elder. Dress, 16(1), 17–27. https://doi.org/10.1179/036121190805298447 [in English].
Weldon, M., Carlson, J., Reedy, S., & Swann, C. P. (1996). Application of PIXE to the study of Renaissance style enameled gold jewelry. Nuclear Instruments & Methods in Physics Research Section B: Beam Interactions with Materials and Atoms, 109-110, 653–657. https://doi.org/10.1016/0168-583X(95)00986-8 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Юлія Романенкова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.