Зародження комедії нового типу у фільмах Чарлі Чапліна
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269545Ключові слова:
кінокомедія, жанр, біографія, знімальний процес, міжлюдські стосунки, Чарлі ЧаплінАнотація
Мета статті – визначити передумови у формуванні та становленні нових жанрів кінокомедії у творчості американського режисера Чарлі Чапліна та систематизувати основні принципи побудови його комедійної драматургії.
Методи дослідження. Застосовано біографічний метод (за його допомогою проведено паралелі та знайдено закономірності між професійною діяльністю та життєвими перипетіями, що спіткали митця впродовж життя, особливо у ранніх періодах) та соціокультурний підхід (розкриває професійний та особистісний контекст, в якому жив та працював режисер). Також використано загальнонаукові та наукові методи, зокрема, метод мистецтвознавчого аналізу (для виявлення особливих засобів виразності у візуальному та музичному ряді) та метод історичного аналізу (для узагальнення результатів дослідження).
Результати. Комедії Чарлі Чапліна засновані на всьому спектрі людських почуттів; через смішні та кумедні ситуації розкриваються глибокі теми, що одвічно турбують людство: любов, родина, турбота, прив’язаність, відповідальність, добро та зло. Одна з основних тем – бідність в модерному суспільстві – геніально реалізується за допомогою придуманого режисером знаменитого героя-волоцюжки (у власному виконанні), який змушений підкорюватись законам андеграунду мегаполіса, але є взірцем чуйної та інтелігентної людини. Виявлено, що у жанровому відношенні комедії Чарлі Чапліна не вписуються в наявну на той час (і пізніше) класифікацію, адже його фільми – нове слово в кінокомедії. На прикладі ранніх комедій Ч. Чапліна розглянуто формування знаменитого образу незграбного волоцюги. Аналіз фільму «Малюк» за допомогою біографічного методу виявив риси вдачі нового комедійного героя, адже його поведінка впливає на емоційне сприйняття глядача. Власний життєвий досвід режисера дозволив створити унікальні екранні твори, засновані на гуманізмі та любові до життя.
Наукова новизна полягає в тому, що вперше в українському мистецтвознавстві висвітлено питання жанрової проблематики в фільмах Чарлі Чапліна.
Посилання
Chaplin, Ch. (2012). My Autobiography. Melville House [in English].
Deleuze, G. (1997). Cinema 1. The Movement-Image. University of Minnesota Press [in English].
Girgus, S. B. (2002). America on Film: Modernism, Documentary, and a Changing America. Cambridge University Press [in English].
Grey Chaplin, L., & Vance, J. (1998). Wife of the Life of the Party: A Memoir. Scarecrow Press [in English].
Hansmeyer, C. (1999). Charlie Chaplin's Techniques for the Creation of Comic Effect in His Films. GRIN Verlag [in English].
Harness, K. (2007). The Art of Charlie Chaplin: A Film-by-Film Analysis. McFarland &Co [in English].
James, S. (2016, March 1). The Beginner’s Guide: Charlie Chaplin, Director. Film Inquiry. https://www.filminquiry.com/the-beginners-guide-charlie-chaplin/ [in English].
Kris, E. (1952). Psychoanalytic Explorations in Art. International Universities Press [in English].
Kuriyama, C. B. (1992). Chaplin’s Impure Comedy: The Art of Survival. Film Quarterly, 45(3), 26–38. https://doi.org/10.2307/1213221 [in English].
Maland, Ch. J. (1989). Chaplin and American Culture: The Evolution of a Star Image. Princeton University Press [in English].
Mast, G. (1979). The Comic Mind. Comedy and the Movies (2nd ed.). The University of Chicago Press [in English].
McCabe, J. (1978). Charlie Chaplin. Doubleday & Company, Inc [in English].
Mierzejewska, Z. (2011). Charlie Chaplin: The Genius Behind Comedy. ESSAI, 9, 88–93 [in English].
Simmons, Sh. (1985). The Montage Man: Charlie Chaplin’s Reception by the European Avant-Garde. https://www.academia.edu/11094235/The_Montage_Man_Charlie_Chaplins_Reception_by_the_European_Avant-Garde [in English].
Wada, L. (n.d.). Charlie Chaplin's Wives (Pt. 2). Edna Purviance. Retrieved May 20, 2022 from http://www.ednapurviance.org/chaplininfo/chaplinwives.html [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Євгенія Морєва, Андрій Маслов-Лисичкін
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.