Риси епохи неоліту в музичному фольклорі

Автор(и)

  • Анатолій Іваницький Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-1991-5679

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269554

Ключові слова:

музичний фольклор, обрядовий фольклор, неоліт, солярний цикл, річне календарне коло, наспів, ритуал

Анотація

Мета статті – дослідити роль сонцевороту та сонцестояння у віруваннях та ритуалах неолітичної людини, а також звернути увагу на певну особливість календарного фольклору – «переходу» обрядовості солярних циклів.

Методологія. У процесі дослідження використано такі методи: джерелознавчий (опрацювання наявних досліджень, присвячених створеній в неоліті сакрально-профанної картини світу, яка відома нам у вигляді різноманітних структурно-типологічних моделей); аналітичний (осмислення неоліту та його відгомонів у музичному фольклорі), а також метод теоретичного узагальнення.

Результати. Колядування й щедрування (зимове сонцестояння), веснянки, гаївки (весняне рівнодення) та купайло (літнє сонцестояння) – є трьома головними віхами календарного циклу й пов’язаної з ними обрядовості. Між обрядовістю цих трьох сонячних фаз спостерігається певна причинно-наслідковість; до нашого часу дійшли ритмоструктури, які були знаками пір року. Обрядовість зимового сонцестояння у неоліті (колядування та щедрування) зосереджувалася на відтворювально-вегетативній магії (а саме – забезпечення врожаю, приплоду тварин). Надалі сакральний місток вибудовувався до весняного рівнодення – власне, до початку землеробського року. Навесні розпочиналася реалізація ініційованого у день зимового сонцестояння сакрального забезпечення рослинного й тваринного відтворення. Таке значення мають очевидні у весняному циклі паралелі до зимових обрядів (часові лінії з обходом дворів: колядки – риндзівки – кустові та ін.). Ці тематично-функційні цикли у тогочасному світогляді не є ізольованими: вони були свого роду магічними сходинками до наступного сонцевороту, а значить – психологічно готували зміну обрядових дійств та музичного «супроводу» цих дійств.

Наукова новизна статті полягає у виявленні особливостей відображення доби неоліту в музичному фольклорі.

Біографія автора

Анатолій Іваницький, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, професор, член-кореспондент НАН України

Посилання

Dovzhenok, V. Y. (1961). Zemlerobstvo drevnoi Rusi do seredyny XIII stolittia [Agriculture of Ancient Rus Until the Middle of the 13th Century] (A. T. Braichevska, Ed.). Vydavnytstvo Akademii nauk Ukrainskoi RSR [in Ukrainian].

Filyanina, N., Ruptash, O., Chitishvili, V., Rudenko, O., & Sinelnikova, V. (2021). Problems of Humanitarian Discourse in Modern Philosophies. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, 11(2), 143–147. http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/110222/papers/A_26.pdf [in English].

Hrytsa, S. (2022). Paradoksy suchasnoi kultury (dynamika vzaiemodii kolektyvno-indyvidualnoho ta indyvidualno-kolektyvnoho) [ The Paradoxes of Modern Culture (Interaction Dynamics of Collective-Individual and Individual-Collective One)]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 5(1), 83–95. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258151 [in Ukrainian].

Huizinga, J. H. (1980). Homo Ludens: A Study of the Play-Element in Culture. London, Boston and Henley. Routledge & Kegan Paul [in English].

Ivanytskyi, A. I. (2003). Osnovy lohiky muzychnoi formy (problemy pokhodzhennia muzyky) [Basics of the Logic of Musical form (Problems of the Origin of Music)]. Alterpres [in Ukrainian].

Ivanytskyi, A. I. (2009). Istorychnyi syntaksys folkloru. Problemy pokhodzhennia, khronolohizatsii ta dekoduvannia narodnoi muzyky [Historical Syntax of Folklore. Problems of Origin, Chronology and Decoding of Folk Music]. Nova knyha [in Ukrainian].

Ivanytskyi, A. I. (2022). Sakralni pidstavy narodnopisennoi tvorchosti [Sacred Foundations of Folk Song Art]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 5(1), 14–23. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258134 [in Ukrainian].

Kant, I. (n.d.). Krytyka zdatnosti sudzhennia [Criticism of Judgment]. Retrieved August 3, 2022, from https://uadoc.zavantag.com/text/23002/index-1.html [in Ukrainian].

Kharchyshyn, O. (Comp.). (2005). Narodna pisennist pidlvivskoi Zvenyhorodshchyny [Folk Songs of the Zvenyhorodshchyna of Podlviv]. Lviv State Music Academy named after Mykola Lysenko [in Ukrainian].

Kolessa, F. M. (1970). Starynni melodii ukrainskykh obriadovykh pisen (vesilnykh i koliadok) na Zakarpatti [Ancient Melodies of Ukrainian Ritual Songs (Wedding and Carols) in Transcarpathia]. In Muzykoznavchi pratsi [Musicological Works] (pp. 368–398). Naukova dumka.

Lysenko, M. V. (1964). Lysty [Letters] (O. Lysenko, Comp.). Mystetstvo [in Ukrainian].

Mamedova (Sarabska), R. (2021). On the comparative analysis of the Eurasian region cultures. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 4(1), 34–44. https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233336 [in English].

Rozdolskyi, O. I., & Liudkevych, S. P. (Comps.). (1906). Etnohrafichnyi zbirnyk [Ethnographic Collection] (Vol. 21: Halytsko-ruski narodni melodii [Galician-Russian Folk Melodies], Pt. 1). Naukove Tovarystvo imeni Shevchenka [in Ukrainian].

Sinelnikov, I., & Sinelnikova, V. (2021). Folk music tradition in contemporary performing practices. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 45, 148–155. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247386 [in English].

Sinelnikova, V. V., & Sinelnikov, I. H. (2019). Deiaki pytannia zasvoiennia avtentychnoi tradytsii spivu u miskomu molodizhnomu folklorystychnomu kolektyvi [Some Issues of Assimilation of the Authentic Tradition of Singing in the Urban Youth Folkloristic Collective]. Image of the Modern Pedagogue, 4(187), 94–99. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-4(187)-94-99 [in Ukrainian].

Skazhenyk, M. (2020). Rannotradytsiini zymovi naspivy prydniprovskykh sil Pereiaslavshchyny: typolohiia ta heohrafiia [Early Traditional Winter Tunes of the Villages of the Pereiaslav Region Located on the Dnieper: Typology and Geography]. Problems of Music Ethnology, 15, 100–133. https://doi.org/10.31318/2522-4212.2020.15.219392 [in Ukrainian].

Skrypnyk, N., Sinelnikova, V., Ovcharenko, S., Shnurenko, T., Ivanish, A., & Pavliuchenko, P. (2022). Public Morality as a Mental, Social and Determinative Phenomenon: Neuroethical Aspects. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 13(3), 195–210. https://doi.org/10.18662/brain/13.3/362 [in English].

Smoliak, O. (2004). Vesniana obriadovist Zakhidnoho Podillia v konteksti ukrainskoi kultury [Spring Rituals of Western Podillia in the Context of Ukrainian Culture] [Monograph]. Aston [in Ukrainian].

Svientsitskyi, I. (1933). Rizdvo Khrystove v pokhodi vikiv (istoriia literaturnoi temy y formy) [Christmas in the Course of Ages (History of Literary theme and Form)]. Dilo [in Ukrainian].

Tkach, A. (2022). Hlobalizatsiini protsesy ta yikhnii vplyv na ukrainskyi muzychnyi folklore [Globalisation Processes and their Impact on Ukrainian Musical Folklore]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 46, 145–149. https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258628 [in Ukrainian].

Troitska, O., Sinelnikova, V., Matsko, V., Vorotniak, L., Fedorova, O., & Radzyniak, T. (2022). Conceptual Shifts in the Post-Non-Classical Philosophical Understanding of Dialogue: Developing Cultural-Educational Space. Postmodern Openings, 13(1), 388–407. https://doi.org/10.18662/po/13.1/403 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Як цитувати

Іваницький, А. (2022). Риси епохи неоліту в музичному фольклорі. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (47), 42–51. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269554

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО