Риси епохи неоліту в музичному фольклорі
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269554Ключові слова:
музичний фольклор, обрядовий фольклор, неоліт, солярний цикл, річне календарне коло, наспів, ритуалАнотація
Мета статті – дослідити роль сонцевороту та сонцестояння у віруваннях та ритуалах неолітичної людини, а також звернути увагу на певну особливість календарного фольклору – «переходу» обрядовості солярних циклів.
Методологія. У процесі дослідження використано такі методи: джерелознавчий (опрацювання наявних досліджень, присвячених створеній в неоліті сакрально-профанної картини світу, яка відома нам у вигляді різноманітних структурно-типологічних моделей); аналітичний (осмислення неоліту та його відгомонів у музичному фольклорі), а також метод теоретичного узагальнення.
Результати. Колядування й щедрування (зимове сонцестояння), веснянки, гаївки (весняне рівнодення) та купайло (літнє сонцестояння) – є трьома головними віхами календарного циклу й пов’язаної з ними обрядовості. Між обрядовістю цих трьох сонячних фаз спостерігається певна причинно-наслідковість; до нашого часу дійшли ритмоструктури, які були знаками пір року. Обрядовість зимового сонцестояння у неоліті (колядування та щедрування) зосереджувалася на відтворювально-вегетативній магії (а саме – забезпечення врожаю, приплоду тварин). Надалі сакральний місток вибудовувався до весняного рівнодення – власне, до початку землеробського року. Навесні розпочиналася реалізація ініційованого у день зимового сонцестояння сакрального забезпечення рослинного й тваринного відтворення. Таке значення мають очевидні у весняному циклі паралелі до зимових обрядів (часові лінії з обходом дворів: колядки – риндзівки – кустові та ін.). Ці тематично-функційні цикли у тогочасному світогляді не є ізольованими: вони були свого роду магічними сходинками до наступного сонцевороту, а значить – психологічно готували зміну обрядових дійств та музичного «супроводу» цих дійств.
Наукова новизна статті полягає у виявленні особливостей відображення доби неоліту в музичному фольклорі.
Посилання
Dovzhenok, V. Y. (1961). Zemlerobstvo drevnoi Rusi do seredyny XIII stolittia [Agriculture of Ancient Rus Until the Middle of the 13th Century] (A. T. Braichevska, Ed.). Vydavnytstvo Akademii nauk Ukrainskoi RSR [in Ukrainian].
Filyanina, N., Ruptash, O., Chitishvili, V., Rudenko, O., & Sinelnikova, V. (2021). Problems of Humanitarian Discourse in Modern Philosophies. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, 11(2), 143–147. http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/110222/papers/A_26.pdf [in English].
Hrytsa, S. (2022). Paradoksy suchasnoi kultury (dynamika vzaiemodii kolektyvno-indyvidualnoho ta indyvidualno-kolektyvnoho) [ The Paradoxes of Modern Culture (Interaction Dynamics of Collective-Individual and Individual-Collective One)]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 5(1), 83–95. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258151 [in Ukrainian].
Huizinga, J. H. (1980). Homo Ludens: A Study of the Play-Element in Culture. London, Boston and Henley. Routledge & Kegan Paul [in English].
Ivanytskyi, A. I. (2003). Osnovy lohiky muzychnoi formy (problemy pokhodzhennia muzyky) [Basics of the Logic of Musical form (Problems of the Origin of Music)]. Alterpres [in Ukrainian].
Ivanytskyi, A. I. (2009). Istorychnyi syntaksys folkloru. Problemy pokhodzhennia, khronolohizatsii ta dekoduvannia narodnoi muzyky [Historical Syntax of Folklore. Problems of Origin, Chronology and Decoding of Folk Music]. Nova knyha [in Ukrainian].
Ivanytskyi, A. I. (2022). Sakralni pidstavy narodnopisennoi tvorchosti [Sacred Foundations of Folk Song Art]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 5(1), 14–23. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258134 [in Ukrainian].
Kant, I. (n.d.). Krytyka zdatnosti sudzhennia [Criticism of Judgment]. Retrieved August 3, 2022, from https://uadoc.zavantag.com/text/23002/index-1.html [in Ukrainian].
Kharchyshyn, O. (Comp.). (2005). Narodna pisennist pidlvivskoi Zvenyhorodshchyny [Folk Songs of the Zvenyhorodshchyna of Podlviv]. Lviv State Music Academy named after Mykola Lysenko [in Ukrainian].
Kolessa, F. M. (1970). Starynni melodii ukrainskykh obriadovykh pisen (vesilnykh i koliadok) na Zakarpatti [Ancient Melodies of Ukrainian Ritual Songs (Wedding and Carols) in Transcarpathia]. In Muzykoznavchi pratsi [Musicological Works] (pp. 368–398). Naukova dumka.
Lysenko, M. V. (1964). Lysty [Letters] (O. Lysenko, Comp.). Mystetstvo [in Ukrainian].
Mamedova (Sarabska), R. (2021). On the comparative analysis of the Eurasian region cultures. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 4(1), 34–44. https://doi.org/10.31866/2616-7581.4.1.2021.233336 [in English].
Rozdolskyi, O. I., & Liudkevych, S. P. (Comps.). (1906). Etnohrafichnyi zbirnyk [Ethnographic Collection] (Vol. 21: Halytsko-ruski narodni melodii [Galician-Russian Folk Melodies], Pt. 1). Naukove Tovarystvo imeni Shevchenka [in Ukrainian].
Sinelnikov, I., & Sinelnikova, V. (2021). Folk music tradition in contemporary performing practices. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 45, 148–155. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247386 [in English].
Sinelnikova, V. V., & Sinelnikov, I. H. (2019). Deiaki pytannia zasvoiennia avtentychnoi tradytsii spivu u miskomu molodizhnomu folklorystychnomu kolektyvi [Some Issues of Assimilation of the Authentic Tradition of Singing in the Urban Youth Folkloristic Collective]. Image of the Modern Pedagogue, 4(187), 94–99. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-4(187)-94-99 [in Ukrainian].
Skazhenyk, M. (2020). Rannotradytsiini zymovi naspivy prydniprovskykh sil Pereiaslavshchyny: typolohiia ta heohrafiia [Early Traditional Winter Tunes of the Villages of the Pereiaslav Region Located on the Dnieper: Typology and Geography]. Problems of Music Ethnology, 15, 100–133. https://doi.org/10.31318/2522-4212.2020.15.219392 [in Ukrainian].
Skrypnyk, N., Sinelnikova, V., Ovcharenko, S., Shnurenko, T., Ivanish, A., & Pavliuchenko, P. (2022). Public Morality as a Mental, Social and Determinative Phenomenon: Neuroethical Aspects. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 13(3), 195–210. https://doi.org/10.18662/brain/13.3/362 [in English].
Smoliak, O. (2004). Vesniana obriadovist Zakhidnoho Podillia v konteksti ukrainskoi kultury [Spring Rituals of Western Podillia in the Context of Ukrainian Culture] [Monograph]. Aston [in Ukrainian].
Svientsitskyi, I. (1933). Rizdvo Khrystove v pokhodi vikiv (istoriia literaturnoi temy y formy) [Christmas in the Course of Ages (History of Literary theme and Form)]. Dilo [in Ukrainian].
Tkach, A. (2022). Hlobalizatsiini protsesy ta yikhnii vplyv na ukrainskyi muzychnyi folklore [Globalisation Processes and their Impact on Ukrainian Musical Folklore]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 46, 145–149. https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258628 [in Ukrainian].
Troitska, O., Sinelnikova, V., Matsko, V., Vorotniak, L., Fedorova, O., & Radzyniak, T. (2022). Conceptual Shifts in the Post-Non-Classical Philosophical Understanding of Dialogue: Developing Cultural-Educational Space. Postmodern Openings, 13(1), 388–407. https://doi.org/10.18662/po/13.1/403 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Анатолій Іваницький
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.