Творчість композитора Миколи Ластовецького в контексті музичного життя міста Дрогобича
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269560Ключові слова:
музична інфраструктура, Дрогобич, композитор, Микола Ластовецький, музичні твори, соціокультурні потребиАнотація
Мета статті – дослідити творчий доробок сучасного українського композитора Миколи Ластовецького крізь призму музичної інфраструктури міста Дрогобича.
Методологія. В процесі аналізу конкретних прикладів суспільно-культурних інспірацій та мистецьких потреб дрогобичан використано аналітичний методологічний принцип.
Результати. Акцентовано, що в місті Дрогобич Львівської області наявна розвинена музична інфраструктура, яка почала формуватись ще наприкінці ХІХ ст. відповідно до суспільних та культурно-мистецьких потреб мешканців краю. Сучасна музична інфраструктура міста забезпечує умови для оптимальної реалізації виконавської, композиторської, освітньої, гастрольно-концертної, культурно-організаторської, мистецько-громадської та нотовидавничої діяльності. Констатується безпосередній вплив музичної інфраструктури міста на творчість Миколи Ластовецького. Значну частину творів митець написав «на замовлення», які мали різний характер – особисті; замовлення від громади міста (з нагоди відкриття пам’ятника Юрію Дрогобичу була написана кантата «Повернення Дрогобича», відкриттю пам’ятника В’ячеславові Чорноволу приурочена кантата «Пісня про Чорновола»); від церковних установ (кантата «Псалми Давида» булла створена до відкриття пам’ятника 2000-літтю від Різдва Христового); театрів. Окрім вищезгаданих присвятних кантат, композитор створив симфонічні, хорові, фортепіанні та камерно-інструментальні композиції, музику для театру, різножанрові твори на слова локальних поетів. Активний фестивальний та конкурсний рух міста зумовив потребу написати низку творів, розрахованих на конкретних виконавців (Ірину Лемех, Яну Гордельянову (Ващук) та ін.).
Наукову новизну становить як аналітичний ракурс статті, так і аплікація категорії інфраструктури на музичну творчість сучасного українського композитора у зв’язку із регіональними мистецькими потребами та суспільно-культурними традиціями дрогобицького краю.
Посилання
Lastovetska, L. V. (2006). Kantata "Psalmy Davyda" Mykoly Lastovetskoho: sproba analizu [The Cantata "Psalms of David" by Mykola Lastovetskyi: An Attempt at Analysis]. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Specialisation: Art Studies, 2(17), 43–47 [in Ukrainian].
Lastovetska, L. V. (2018). Zhanrovo-stylova paradyhma kantaty "Pisnia pro Chornovola" Mykoly Lastovetskoho [Genre and Style Paradigm of the Cantata "Song of Chornovol" by Mykola Lastovetskyi]. Ukrainian Culture: Past, Modern and Ways of Development. Branch: Art Criticism, 28, 260–265. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrkm_2018_28_45 [in Ukrainian].
Lastovetska, L., & Lastovetskyi, M. (Comps.). (2022). Kozhna kvitka – pisnia Ukraini: Tvory dlia dytiachoho khoru [Each Flower is a Song of Ukraine: Works for a Children's Choir]. Posvit [in Ukrainian].
Lastovetska-Solanska, Z. (2018, November 30). Katehoriia infrastruktury v proektsii na suchasnu muzychnu kulturu Ukrainy [The Category of Infrastructure in the Projection of Modern Musical Culture of Ukraine]. In Mystetska kultura: istoriia, teoriia, metodolohiia [Artistic Culture: History, Theory, Methodology], Abstracts of Reports of the All-Ukrainian Scientific Conference (pp. 112–116). Lviv [in Ukrainian].
Lastovetska-Solanska, Z. M. (2019). Fortepianni piesy dlia ditei ta yunatstva Mykoly Lastovetskoho: obraznotematychnyi vymir [Piano Pieces for Children and Youth by Mykola Lastovetsky: The Imaginative and Thematic Dimension]. Ukrainian Musicology, 45, 149–162. https://doi.org/10.31318/0130-5298.2019.0.45.190059 [in Ukrainian].
Lastovetska-Solanska, Z. M., & Lastovetska, L. V. (2019). Ukrainski zhnyvarski pisni u fokusi zatsikavlen doslidnykiv ta kompozytoriv [Ukrainian Arvest Songs as a Focus of Attention of Researchers and Composers]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 41, 120–126. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188662 [in Ukrainian].
Lastovetskyi, M. (2005). Vstupne slovo [An Introductory Word]. In Vybrani vokalni ta instrumentalni nomery z muzyky do dramy "Malvy" ("Ianychary") za Romanom Ivanychukom [Selected Vocal and Instrumental Numbers from the Music for the Drama "Malva" ("Janissaries") by Roman Ivanychuk] (pp. 3–5). Kolo [in Ukrainian].
Lastovetskyi, M. (2006). Pisnia pro Chornovola: Kantata dlia solistiv, zhinochoho khoru ta kapely bandurystiv [Song about Chornovol: Cantata for Soloists, Women’s Choir and Bandurists’ Band] (L. Lastovetska, Ed.). Vymir [in Ukrainian].
Lastovetskyi, M. (2013). Haivky. Strunno-smychkova kamerna miniatiura [Hayivka String and Bow Chamber Miniature] (A. Slavych, Ed.). Posvit [in Ukrainian].
Lastovetskyi, M. (2015). Zhnyvarski pisni: Ukrainski narodni pisni v opratsiuvanni dlia mishanoho khoru bez suprovodu [Harvest Songs: Ukrainian Folk Songs Performed for Unaccompanied Mixed Choir] (L. Lastovetska, Ed.). Kolo [in Ukrainian].
Lastovetskyi, M. (2016). Melodii smutku i nadii: Tsykl pies dlia zhinochoho khoru bez suprovodu na slova Lesi Ukrainky [Melodies of Sadness and Hope: A Cycle of Pieces for Unaccompanied Women's Choir to the Words of Lesya Ukrainka] (L. Lastovetska, Ed.). Posvit [in Ukrainian].
Lastovetskyi, M. (2017). Ne zabud yunykh dniv: Khory na virshi I. Franka [Do not Forget the Young Days: Choirs on the Poems of I. Franko] (Synkevych, Ed.). Posvit [in Ukrainian].
Lastovetskyi, M. (2018). Contra spem spero! Zhinochi khory bez suprovodu na slova Lesi Ukrainky [Contra Spem Spero! Unaccompanied Women’s Choirs to the Words of Lesya Ukrainka] (L. Lastovetska, Ed.). Posvit [in Ukrainian].
Lastovetskyi, M. (2019). Zhnyvarski pisni: Dlia zhinochoho khoru bez suprovodu [Harvest Songs: For an Unaccompanied Female Choir] (L. Lastovetska, Ed.; Notebook 2). Posvit [in Ukrainian].
Lastovetskyi, M. (2020). Poetyka. Mishani khory bez suprovodu na slova Maksyma Rylskoho [Poetics. Mixed Unaccompanied Choirs to the Words of Maksym Rylskyi] (L. Lastovetska, Ed.). Posvit [in Ukrainian].
Lastovetskyi, M. (2021a). Povernennia Drohobycha. Kantata dlia solistiv, khoru ta symfonichnoho orkestru na slova Yuriia Drohobycha, Fedora Malytskoho, Romana Pastukha, Mykoly Lastovetskoho [Return of Drohobych. Cantata for Soloists, Choir and Symphony Orchestra to the Words of Yuriy Drohobych, Fyodor Malytsky, Roman Pastukh, Mykola Lastovetsky] [Score] (L. Lastovetska, Comp.). Posvit [in Ukrainian].
Lastovetskyi, M. (2021b). Psalmy Davyda. Kantata dlia solistiv, mishanoho i dytiachoho khoriv ta symfonichnoho orkestru [Psalms of David. Cantata for Soloists, Mixed and Children’s Choirs and Symphony Orchestra] [Score] (L. Lastovetska, Ed.). Posvit [in Ukrainian].
Martyniv, L. I. (2019). Etapy profesionalizatsii muzychnoho zhyttia Drohobychchyny [Stages of Professionalization of the Musical Life of Drohobychchyna] [PhD Dissertation, Lviv National Music Academy named after Mykola Lysenko] [in Ukrainian].
Mazepa, L. (2001). Storinky muzychnoho mynuloho Lvova (z neopublikovanoho) [Pages of the Musical past of Lviv (from the Unpublished)]. Spolom [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Зоряна Ластовецька-Соланська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.