Творчий життєпис Віктора Теличка: наратив музичної культури Закарпаття кінця ХХ–ХХІ століть
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269564Ключові слова:
Віктор Теличко, музична культура, Закарпаття, біографія, митецьАнотація
Мета статті – шляхом імплементування життєпису Віктора Теличка осягнути мистецькі процеси Закарпаття кінця ХХ–ХХІ століть.
Методологія дослідження включає низку підходів: біографічний – з’ясування творчих принципів маестро; аналітичний – вивчення літератури за проблематикою статті; історичний – тлумачення цивілізаційних напрацювань регіону; системний – комплексне опанування багатоманітних національних досягнень; теоретичного узагальнення – підбиття підсумків студії.
Результати. Хроніки життя майстра – науковий дискурс, який розкриває хронотоп бутя самобутньої персони у тісній взаємодії з провідними концептами її доби. Зазначений жанр експлікує духовні та матеріальні здобутки людства. Літопис В. Теличка – оповідь про успішну реалізацію креативного потенціалу неординарної постаті, чия онтологія розгорталася паралельно з мистецькими явищами Закарпаття. Біографія метра ілюструє суб’єктивні виміри через особистісні риси (порядність, людяність, морально-етичні норми, сімейні цінності й т.д.), професійну сферу (композиторську, виконавську, педагогічну, просвітницьку, організаційну та ін.). Хроніки Віктора Теличка – історія трансформації, прогресу духовного простору регіону. Окремому етапу еволюції маестро відповідає певний період функціонування культури області: 80-ті роки ХХ століття – пошуки власного унікального творчого стилю, шляху поступу, прагнення подолати радянський застій; 90-ті – освоєння інноваційних композиторських прийомів, технік, оновлення форм організації мистецького побутування, активна євроінтеграція краю; ХХІ століття – укріплення самостійності, незалежності, адаптивності, відкритості експериментам, що поєднується із шанобливим ставленням до традицій, регіонального колориту, бажанням зберегти, науково обґрунтувати музичне життя і транслювати його майбутнім поколінням. Практика майстра утвердила цивілізаційну спадщину локусу в загальнонаціональному і світовому контексті.
Наукова новизна – вперше в українській гуманітаристиці висвітлено життєпис В. Теличка як засіб інтерпретації музичної культури краю.
Посилання
Buchok, L. V. (2019). Osoblyvosti stanovlennia ta rozvytku zakarpatskoi kompozytorskoi shkoly u prykladakh fortepiannoi tvorchosti druhoi polovyny XX stolittia [Formation and Development of Peculiarities of Transcarpathian School of Composition Based on Examples of Piano Art of the Second Half of XX Century]. Notes on Art Criticism, 35, 298–304. https://doi.org/10.32461/181639 [in Ukrainian].
Mykulanynets, L. M. (2012). Etnokulturni vymiry stanovlennia ta rozvytku profesiinoho muzychnoho mystetstva Zakarpattia druhoi polovyny XX stolittia [Ethnocultural Dimensions of Formation and Development of Transcarpathia Professional Musical Art in the Second Half of the XX Century]. Karpaty [in Ukrainian].
Mykulanynets, L. M. (2015). Biohrafiia myttsia yak zasib interpretatsii kultury [Biography of the Artist as a Means of Cultural Interpretation]. Ukrainian Culture: Past, Modern and Ways of Development. Cultural Studies, 21(2), 80–84 [in Ukrainian].
Mykulanynets, L. M. (2021, November 10). Zhyttiepys myttsia u eksplikatsii kulturnoho lokusu [Biography of the Artist in the Explication of the Cultural Locus]. In Kulturni ta mystetski studii XXI stolittia: naukovopraktychne partnerstvo [Cultural and Artistic Studies of the 21st Century: Scientific and Practical Partnership], Proceedings of the Second International Scientific and Practical Conference (pp. 91–92). National Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].
Olenych, K. (2005). Kompozytor Viktor Telychko [Composer Viktor Telychko]. In Profesiina muzychna kultura Zakarpattia: etapy stanovlennia [Professional Musical Culture of Transcarpathia: Stages of Formation] (Iss. 1, pp. 168–178). Karpaty [in Ukrainian].
Rosul, T. I. (2021). Intonatsiinyi obraz maloi Batkivshchyny u kamernii symfonii "Reministsentsii" V. Telychka [Intonation Image of the Home Area in "Reminiscences" Chamber Symphony by V. Telychko]. Notes on Art Criticism, 39, 130–134. https://doi.org/10.32461/2226-2180.39.2021.238707 [in Ukrainian].
Rosul, T. I. (2022). Stylova paradyhma zakarpatskoi kompozytorskoi shkoly [Style Paradigm of the Transcarpathian Composer School]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 164–169. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2022.257679 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Леся Микуланинець
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.