Риси хорової творчості Володимира Зубицького на прикладі «Concerto strumentale»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269584

Ключові слова:

хор, композитор, постмодернізм, фольклор, прийоми

Анотація

Мета статті – визначити домінантні принципи, що притаманні хоровій творчості Володимира Зубицького (на прикладі «Concerto strumentale»). Вказана мета реалізується через виділення рис постмодернізму у творах композитора, визначення особливостей індивідуального стилю митця та дослідження специфіки трактування хорового складу в концертному жанрі.

Методологія дослідження. Наукові положення статті аргументовані на рівні методів (емпірико-теоретичний, аналіз і синтез, індукція та дедукція, мистецтвознавчий аналіз), які узагальнюють основні стратегії розвитку хорової творчості Володимира Зубицького. Аналіз здійснюється за принципом визначення рис авторського стилю митця на прикладі «Concerto strumentale».

Результати. Хорова творчість Володимира Зубицького є зразком творчості митця постмодерної епохи. У творах наявне поєднання здобутків сучасного композиторського мислення, джазового мистецтва та українського фольклору. Митець творчо переосмислює спадок минулого та демонструє власне його бачення, що характеризується виходом на мета-рівень. Стильова багатоманітність подається в дещо іронічному ключі, що однак є беззаперечними рисами авторського методу. В. Зубицькому властиве застосування інтонацій, ладів, ритмів, які поєднуються із джазовими акордовими вертикалями, що притаманно народному музикуванню. Хоровий склад трактується композитором як універсальний інструмент, який має високу віртуозність та здатний не лише виконувати суто вокальні партії, а й уподібнюватись оркестру. Композитор використовує широку палітру художніх засобів, які включають спів із закритим ротом, скандування, рецитацію. Нерідко вокальні лінії сягають межі співацького регістру. Кожен художній прийом є доцільним та таким, що допомагає створити цілісний образ завдяки хоровим барвам.

Наукова новизна полягає у визначенні специфіки хорового мислення Володимира Зубицького, який спирається у своїй творчості на принципи постмодернізму. Стильовий синтез різних музичних феноменів (фольклору, джазу та сучасних композиторських технік) є гармонічно поєднаним та таким, що розкривається завдяки хоровому складу.

Біографії авторів

Олена Скопцова, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Наталія Ковмір, Київський національний університет культури і мистецтв

Асистент

Олена Семенова, Київський національний університет культури і мистецтв

Концертмейстер

Посилання

Afonina, O. S. (2022). Kody kultury u suchasnii muzychnii tvorchosti [Codes of culture in modern musical creative work]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 111–116 [in Ukrainian].

Aleksiievets, M., & Yurii, M. (2016). Postmodernizm i ukrainska kultura [Postmodernism and Ukrainian culture]. Ukraine–Europe–World. Series: History, International Relations, 18, 210–214 [in Ukrainian].

Bentia, Yu. (2011, July 15). Try ipostasi Volodymyra Zubytskoho. Vidomyi mytets pro baian, konkurentsiiu i polityku [Three hypostases of Volodymyr Zubytskyi. A famous artist about accordion, competition and politics]. Den. https://day.kyiv.ua/uk/article/kultura/tri-ipostasi-volodimira-zubickogo [in Ukrainian].

Heichenko, M. (2012). Narodna tematyka v baiannii tvorchosti vydatnoho kompozytora, vykonavtsia i pedahoha Volodymyra Zubytskoho [Folk themes in the accordion work of the outstanding composer, performer and teacher Volodymyr Zubytskyi]. Academic notes Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences, 112, 123–130 [in Ukrainian].

Lunina, A. (2011). Formula uspikhu Volodymyra Zubytskoho: hrani elitarnoho y popsovoho [Volodymyr Zubytskyi’s formula for success: the edges of elitist and pop]. Muzyka, 4-6, 52–57 [in Ukrainian].

Nevinchana, T., & Sikorska, I. (2008). Zubytskyi Volodymyr Danylovych. In H. Skrypnyk, A. Kalenychenko & I. Sikorska (Eds.), Ukrainska muzychna entsyklopediia [Ukrainian Musical Encyclopedia] (Vol. 2, pp. 172–173). Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology [in Ukrainian].

Siuta, B. (2008). Kontsert [Concert]. In H. Skrypnyk, A. Kalenychenko & I. Sikorska (Eds.), Ukrainska muzychna entsyklopediia [Ukrainian Musical Encyclopedia] (Vol. 2, pp. 535–537). Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology [in Ukrainian].

Yakobenchuk, N. O. (2021, March 24–25). Khorove mystetstvo V. Zubytskoho [Choral art of V. Zubytskyi]. In Ukraina u svitovykh hlobalizatsiinykh protsesakh: kultura, ekonomika, suspilstvo [Ukraine in the world globalisation processes: culture, economy, society], Abstracts of Papers of the III International Scientific and Practical Conference (Pt. 2, pp. 94–96). KNUKiM Publishing Centre [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Як цитувати

Скопцова, О., Ковмір, Н., & Семенова, О. (2022). Риси хорової творчості Володимира Зубицького на прикладі «Concerto strumentale». Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (47), 88–93. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269584

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО