Життєтворчість Анатолія Маціяки як феномен української бандурної традиції

Автор(и)

  • Оляна-Квітослава Созанська Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка, Україна https://orcid.org/0000-0002-2517-9567

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269593

Ключові слова:

Анатолій Маціяка, бандура, український композитор, Національна заслужена капелла бандуристів України імені Г. Майбороди, перший концерт для бандури з оркестром

Анотація

Мета статті – проаналізувати становлення оригінального композиторського стилю українського бандуриста, композитора Анатолія Маціяки та систематизувати його творчу спадщину.

Методологія дослідження. У процесі дослідження для розкриття представленої проблематики використали такі методи: біографічний та хронологічний (вивчення життєвого й творчого шляху); історичний (визначення ролі соціокультурних обставин доби у становленні та формуванні особистості митця); аналітичний та структурно-логічний (осмислення специфіки напрямів діяльності).

Результати. Творчість Анатолія Маціяки своєю своєрідністю, професіоналізмом та невпинним зверненням до народного інструмента – бандури – яскраво репрезентує національну самобутність української музики кінця минулого століття. Саме його значний внесок в оригінальний бандурний репертуар ставить композитора на один щабель із тими творцями українського мистецтва, які перед усім працювали над збереженням національної ідентичності музичної культури України. Завдяки відкриттю досі невідомих сторінок творчості митця можна з певністю стверджувати, що Анатолій Маціяка – професіонал, чий музичний спадок, безсумнівно, заслуговує того, аби згадуватися на рівні з творчістю професійних композиторів.

Наукова новизна. На сьогодні вперше ґрунтовно розглянуто життєвий шлях та творчість Анатолія Маціяки, здійснено аналіз основних віх його творчої спадщини й стилю та складено найповніший перелік творів композитора.

Біографія автора

Оляна-Квітослава Созанська, Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка

Аспірантка, старший викладач

Посилання

Kalenychenko, A. (2009). Napriamy, styli, techii ta estetychni sytuatsii v ukrainskii muzytsi [Directions, Styles, Currents and Aesthetic Situations in Ukrainian Music]. Ukrainian Art Studies: Materials, Investigations and Reviews, 9, 106–113. http://um.etnolog.org.ua/zmist/2009/106.pdf [in Ukrainian].

Mandziuk, L. (2008). Metodychni rekomendatsii [Guidelines]. In A. D. Matsiiaka, Akvareli: Piesy dlia bandury solo [Matsiyaka, Watercolors: Pieces for Bandura Solo] (pp. 3–15). Styl-Izdat [in Ukrainian].

Sozanskyi, O. (2017). Peredmova ta metodychni rekomendatsii [Foreword and Methodical Recommendations]. In A. D. Matsiiaka, Dytiachyi albom dlia bandury [Children's Album for Bandura] (pp. 3–6). Kamula [in Ukrainian].

Yashchenko, L. (1970). Derzhavna zasluzhena kapela bandurystiv Ukrainskoi RSR [State Honored Chapel of Bandurists of the Ukrainian SSR] (L. S. Kashyrina, Ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Zheplynskyi, B. M., & Kovalchuk, D. B. (2011). Ukrainski kobzari, bandurysty, lirnyky: Entsyklopedychnyi dovidnyk [Ukrainian Kobzars, Bandurists, Lyrniks: Encyclopedic Guide]. Halytska vydavnycha spilka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Як цитувати

Созанська, О.-К. (2022). Життєтворчість Анатолія Маціяки як феномен української бандурної традиції. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (47), 94–101. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269593

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО