Життєтворчість Анатолія Маціяки як феномен української бандурної традиції
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269593Ключові слова:
Анатолій Маціяка, бандура, український композитор, Національна заслужена капелла бандуристів України імені Г. Майбороди, перший концерт для бандури з оркестромАнотація
Мета статті – проаналізувати становлення оригінального композиторського стилю українського бандуриста, композитора Анатолія Маціяки та систематизувати його творчу спадщину.
Методологія дослідження. У процесі дослідження для розкриття представленої проблематики використали такі методи: біографічний та хронологічний (вивчення життєвого й творчого шляху); історичний (визначення ролі соціокультурних обставин доби у становленні та формуванні особистості митця); аналітичний та структурно-логічний (осмислення специфіки напрямів діяльності).
Результати. Творчість Анатолія Маціяки своєю своєрідністю, професіоналізмом та невпинним зверненням до народного інструмента – бандури – яскраво репрезентує національну самобутність української музики кінця минулого століття. Саме його значний внесок в оригінальний бандурний репертуар ставить композитора на один щабель із тими творцями українського мистецтва, які перед усім працювали над збереженням національної ідентичності музичної культури України. Завдяки відкриттю досі невідомих сторінок творчості митця можна з певністю стверджувати, що Анатолій Маціяка – професіонал, чий музичний спадок, безсумнівно, заслуговує того, аби згадуватися на рівні з творчістю професійних композиторів.
Наукова новизна. На сьогодні вперше ґрунтовно розглянуто життєвий шлях та творчість Анатолія Маціяки, здійснено аналіз основних віх його творчої спадщини й стилю та складено найповніший перелік творів композитора.
Посилання
Kalenychenko, A. (2009). Napriamy, styli, techii ta estetychni sytuatsii v ukrainskii muzytsi [Directions, Styles, Currents and Aesthetic Situations in Ukrainian Music]. Ukrainian Art Studies: Materials, Investigations and Reviews, 9, 106–113. http://um.etnolog.org.ua/zmist/2009/106.pdf [in Ukrainian].
Mandziuk, L. (2008). Metodychni rekomendatsii [Guidelines]. In A. D. Matsiiaka, Akvareli: Piesy dlia bandury solo [Matsiyaka, Watercolors: Pieces for Bandura Solo] (pp. 3–15). Styl-Izdat [in Ukrainian].
Sozanskyi, O. (2017). Peredmova ta metodychni rekomendatsii [Foreword and Methodical Recommendations]. In A. D. Matsiiaka, Dytiachyi albom dlia bandury [Children's Album for Bandura] (pp. 3–6). Kamula [in Ukrainian].
Yashchenko, L. (1970). Derzhavna zasluzhena kapela bandurystiv Ukrainskoi RSR [State Honored Chapel of Bandurists of the Ukrainian SSR] (L. S. Kashyrina, Ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Zheplynskyi, B. M., & Kovalchuk, D. B. (2011). Ukrainski kobzari, bandurysty, lirnyky: Entsyklopedychnyi dovidnyk [Ukrainian Kobzars, Bandurists, Lyrniks: Encyclopedic Guide]. Halytska vydavnycha spilka [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Оляна-Квітослава Созанська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.