Камерно-вокальна спадщина Віталія Кирейка 2000-х років: світоглядні парадигми

Автор(и)

  • Вікторія Цюпак Карабулут Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0001-7454-2337

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269602

Ключові слова:

романси Віталія Кирейка нового тисячоліття, музична стилістика, українська вокальна класика

Анотація

Мета статті – дослідити й актуалізувати невідомі до сьогодні камерно-вокальні твори Віталія Кирейка доби 2000-х років, що стали вагомим внеском митця в скарбницю української вокальної класики.

Методологія дослідження спирається на комплексне застосування наукових методів: музикознавчого й аналітичного (для здійснення аналізу романсів В. Кирейка нового міленіуму), системно-структурного (для узагальнення набутої інформації), а також крос-культурного (для уточнення контексту написання романсів).

Результати. На основі здійсненого музикознавчого аналізу вокальних творів Віталія Кирейка 2000-х років доведено, що композитор, передаючи широкий спектр образності, застосовував численні камерно-вокальні жанрові їх різновиди. Крім соціальних, історичних романсів-монологів, громадянсько-патріотичних та психологічних картин, філософських роздумів, балади й реквієму, він широко використовував жанри лірико-поетичного романсу, вальсу, колискової та дитячої пісні. Відзначено критичне ставлення композитора до поетичного першоджерела, що проявилось у виборі лаконічного сюжетно-образного смислу, який дозволяв розкрити музичними засобами його філософсько-психологічний підтекст. Доведено, що камерно-вокальна спадщина В. Кирейка нового тисячоліття відзначається образно-тематичною та жанровою багатоплановістю, лірико-психологічним узагальненням образного змісту, а також оригінальними прийомами музичного розкриття поетичних ідей, почуттів і переживань. Смислове й філософське навантаження в його романсах має не тільки вокальна, а й фортепіанна партія, що зазвичай доповнює й художньо узагальнює поетичне першоджерело.

Новизна та значимість цієї роботи полягає в тому, що виявлено цінний аналітичний фактаж невідомих досі камерно-вокальних творів В. Кирейка та визначено їхні жанрово-стильові аспекти. Результати дослідження будуть корисними як теоретикам-музикознавцям для подальшого вивчення творчої спадщини В. Кирейка, так і інтерпретаторам вокальних творів митця.

Біографія автора

Вікторія Цюпак Карабулут, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Творча аспірантка

Посилання

Antoniuk, V. H. (2002). Ukrainska vokalna shkola: etnokulturolohichnyi aspekt [Ukrainian Vocal School: Ethnocultural Aspect] [Monograph]. Ukrainska ideia [in Ukrainian].

Antoniuk, V. H. (2007, February 22). Vichni noty koryfeia [Eternal Notes of the Luminary]. Literaturna Ukraina, 3 [in Ukrainian].

Shesterenko, I. V. (2008). Tvorchist Vitaliia Kyreika v kursi istorii ukrainskoi muzyky [Vitalii Kyreiko’s Work is in the Course of the History of Ukrainian Music]. Kupriianova O. O. [in Ukrainian].

Shesterenko, I. V. (2009). Tvorchist Vitaliia Kyreika v aspekti biohrafichnykh doslidzhen [Vitalii Kyreiko’s Creativity in the Aspect of Biographical Studies] [Abstract of PhD Dissertation, Lviv National Music Academy named after Mykola Lysenko] [in Ukrainian].

Shesterenko, I. V. (2013). Postat Vitaliia Kyreika v istorii ukrainskoi muzyky [The Figure of Vitalii Kyreiko in the History of Ukrainian Music]. Scientific Herald of the Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 86, 168–182 [in Ukrainian].

Shesterenko, I. V. (2016). Vitalii Kyreiko [Booklet]. Spilka kompozytoriv Ukrainy [in Ukrainian].

Shesterenko, I. V. (2020, November 5–7). Novi obrii doslidzhennia tvorchosti Vitaliia Kyreika 2000-kh rokiv [New Horizons of the Research of Vitaly Kireiko’s Creativity in the 2000]. In Ukraine. Europe. World. History and Names in Cultural and Artistic Reflections, Report Thesis of the Fourth International Research-To-Practice Conference (pp. 208–212). Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].

Shesterenko, I. V. (2021, November 4–5). Synerhiia tvorchoi spadshchyny Vitaliia Kyreika: do 95-richchia vid dnia narodzhennia [Synergy of the Creative Heritage of Vitalii Kyreiko: to the 95th Anniversary of his Birth]. In Ukraine. Europe. World. History and Names in Cultural and Artistic Reflections, Materials of the Fifth International Research-To-Practice Conference (pp. 250–253). Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].

Shylenko, L. A. (2021). Opernyi dorobok Vitaliia Kyreika u rezhyserskykh stsenichnykh vtilenniakh [Vitaliy Kyreyko’s operatic body of work in directors’ stage embodiments] [PhD Dissertation, Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko] [in Ukrainian].

Zahaikevych, M. P. (2002). Mytets i doba [The Artist and the Age]. In I. Lobovyk (Comp.), Tvorets charivnykh melodii: Rozpovidi, virshi, esei pro vydatnoho kompozytora suchasnosti Kyreika Vitaliia Dmytrovycha [The Creator of Magical Melodies: Stories, Poems, Essays on the Outstanding Modern Composer Vitalii Dmytrovych Kyreiko] (pp. 79–83). Krynytsia [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Як цитувати

Цюпак Карабулут, В. (2022). Камерно-вокальна спадщина Віталія Кирейка 2000-х років: світоглядні парадигми. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (47), 102–109. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269602

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО