Камерно-вокальна спадщина Віталія Кирейка 2000-х років: світоглядні парадигми
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269602Ключові слова:
романси Віталія Кирейка нового тисячоліття, музична стилістика, українська вокальна класикаАнотація
Мета статті – дослідити й актуалізувати невідомі до сьогодні камерно-вокальні твори Віталія Кирейка доби 2000-х років, що стали вагомим внеском митця в скарбницю української вокальної класики.
Методологія дослідження спирається на комплексне застосування наукових методів: музикознавчого й аналітичного (для здійснення аналізу романсів В. Кирейка нового міленіуму), системно-структурного (для узагальнення набутої інформації), а також крос-культурного (для уточнення контексту написання романсів).
Результати. На основі здійсненого музикознавчого аналізу вокальних творів Віталія Кирейка 2000-х років доведено, що композитор, передаючи широкий спектр образності, застосовував численні камерно-вокальні жанрові їх різновиди. Крім соціальних, історичних романсів-монологів, громадянсько-патріотичних та психологічних картин, філософських роздумів, балади й реквієму, він широко використовував жанри лірико-поетичного романсу, вальсу, колискової та дитячої пісні. Відзначено критичне ставлення композитора до поетичного першоджерела, що проявилось у виборі лаконічного сюжетно-образного смислу, який дозволяв розкрити музичними засобами його філософсько-психологічний підтекст. Доведено, що камерно-вокальна спадщина В. Кирейка нового тисячоліття відзначається образно-тематичною та жанровою багатоплановістю, лірико-психологічним узагальненням образного змісту, а також оригінальними прийомами музичного розкриття поетичних ідей, почуттів і переживань. Смислове й філософське навантаження в його романсах має не тільки вокальна, а й фортепіанна партія, що зазвичай доповнює й художньо узагальнює поетичне першоджерело.
Новизна та значимість цієї роботи полягає в тому, що виявлено цінний аналітичний фактаж невідомих досі камерно-вокальних творів В. Кирейка та визначено їхні жанрово-стильові аспекти. Результати дослідження будуть корисними як теоретикам-музикознавцям для подальшого вивчення творчої спадщини В. Кирейка, так і інтерпретаторам вокальних творів митця.
Посилання
Antoniuk, V. H. (2002). Ukrainska vokalna shkola: etnokulturolohichnyi aspekt [Ukrainian Vocal School: Ethnocultural Aspect] [Monograph]. Ukrainska ideia [in Ukrainian].
Antoniuk, V. H. (2007, February 22). Vichni noty koryfeia [Eternal Notes of the Luminary]. Literaturna Ukraina, 3 [in Ukrainian].
Shesterenko, I. V. (2008). Tvorchist Vitaliia Kyreika v kursi istorii ukrainskoi muzyky [Vitalii Kyreiko’s Work is in the Course of the History of Ukrainian Music]. Kupriianova O. O. [in Ukrainian].
Shesterenko, I. V. (2009). Tvorchist Vitaliia Kyreika v aspekti biohrafichnykh doslidzhen [Vitalii Kyreiko’s Creativity in the Aspect of Biographical Studies] [Abstract of PhD Dissertation, Lviv National Music Academy named after Mykola Lysenko] [in Ukrainian].
Shesterenko, I. V. (2013). Postat Vitaliia Kyreika v istorii ukrainskoi muzyky [The Figure of Vitalii Kyreiko in the History of Ukrainian Music]. Scientific Herald of the Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 86, 168–182 [in Ukrainian].
Shesterenko, I. V. (2016). Vitalii Kyreiko [Booklet]. Spilka kompozytoriv Ukrainy [in Ukrainian].
Shesterenko, I. V. (2020, November 5–7). Novi obrii doslidzhennia tvorchosti Vitaliia Kyreika 2000-kh rokiv [New Horizons of the Research of Vitaly Kireiko’s Creativity in the 2000]. In Ukraine. Europe. World. History and Names in Cultural and Artistic Reflections, Report Thesis of the Fourth International Research-To-Practice Conference (pp. 208–212). Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].
Shesterenko, I. V. (2021, November 4–5). Synerhiia tvorchoi spadshchyny Vitaliia Kyreika: do 95-richchia vid dnia narodzhennia [Synergy of the Creative Heritage of Vitalii Kyreiko: to the 95th Anniversary of his Birth]. In Ukraine. Europe. World. History and Names in Cultural and Artistic Reflections, Materials of the Fifth International Research-To-Practice Conference (pp. 250–253). Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].
Shylenko, L. A. (2021). Opernyi dorobok Vitaliia Kyreika u rezhyserskykh stsenichnykh vtilenniakh [Vitaliy Kyreyko’s operatic body of work in directors’ stage embodiments] [PhD Dissertation, Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko] [in Ukrainian].
Zahaikevych, M. P. (2002). Mytets i doba [The Artist and the Age]. In I. Lobovyk (Comp.), Tvorets charivnykh melodii: Rozpovidi, virshi, esei pro vydatnoho kompozytora suchasnosti Kyreika Vitaliia Dmytrovycha [The Creator of Magical Melodies: Stories, Poems, Essays on the Outstanding Modern Composer Vitalii Dmytrovych Kyreiko] (pp. 79–83). Krynytsia [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Вікторія Цюпак-Карабулут
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.