Дитячі мюзикли на сцені сучасних музичних та музично-драматичних театрів України
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269609Ключові слова:
дитячий мюзикл, музичний театр, музично-драматичний театр, драматична складова, жанрова специфіка, художність образівАнотація
Мета статті – виявити особливості постановок дитячих мюзиклів на сценах українських музичних та музично-драматичних театрів у драматургічному, художньо-естетичному, стилістичному й режисерсько-постановочному аспектах.
Методологія дослідження. Застосовано системний метод (для дослідження дитячого мюзиклу як самостійного жанру), компаративний метод, метод мистецтвознавчого та жанрово-стильового аналізу (для виявлення особливостей розвитку вітчизняного дитячого мюзиклу та специфічних особливостей його постановок на сценах музичних та музично-драматичних театрів України), а також метод узагальнення.
Результати. Дитячі мюзикли, представлені в репертуарі музичних та музично-драматичних театрів України, репрезентують унікальну форму функціонування вітчизняної школи з усіма її національними та художньо-естетичними особливостями, а також необмежені можливості в сценічній репрезентації цілісних і багатоаспектних культурних шарів минулого й сучасності. Виявлено особливості дитячого мюзиклу, його основні жанрові та естетичні характеристики (тяжіння до синтезу мистецтв, універсальної сценічної мови, в якій органічно поєднано драматичні, музичні, пластичні та образотворчі засоби виразності) на прикладі сучасних постановок. З’ясовано, що відповідно до специфіки і тенденцій розвитку українського сценічного мистецтва перших десятиліть ХХІ ст. вітчизняний дитячий мюзикл поєднує інтеркультурні та національні елементи. Дослідження виявило, що основою формування українського дитячого мюзиклу є різноманітні музично-драматичні жанрові різновиди (зонг-опера, рок-опера, музична комедія) та художньо-естетичні принципи бродвейських мюзиклів.
Наукова новизна. Досліджено драматургічні, художньо-естетичні, стилістичні та режисерсько-постановочні аспекти дитячих мюзиклів, представлених в репертуарі музичних та музично-драматичних театрів України на сучасному етапі; розглянуто особливості вітчизняних дитячих мюзиклів та виявлено їхні основні характеристики; вперше у вітчизняному мистецтвознавстві проаналізовано дитячі мюзикли «Кицин дім», «Жив собі пес», «School of rock».
Посилання
Kharchenko, M. V. (2021). Rezhyserski tekhnolohii pry stvorenni suchasnykh dytiachykh miuzykliv [Directing Technologies in the Creation of Modern Children’s Musicals]. In Aktualni dyskursy mystetstva estrady: tradytsii ta yevropeiska intehratsiia [Actual Discourses of Stage Art: Traditions and European Integration], Proceedings of the All-Ukrainian Scientific Conference of Scientific and Pedagogical Workers, Doctoral Students, Post-Graduate Students, Candidates, Master's Students and Students (pp. 80–84). KNUKiM Publishing Center [in Ukrainian].
Kovalenko, Yu. P. (2007). Evoliutsiia form miuzyklu v postanovkakh Kharkivskoho, Kyivskoho ta Odeskoho muzychnykh teatriv (1980–2005) [The Evolution of Musical Forms in the Productions of Kharkiv, Kyiv and Odesa Musical Theaters (1980–2005)]. Culture of Ukraine, 18, 144–153 [in Ukrainian].
Kravchenko, D. (2015). Teatralnyi miuzykl yak praktyka vydovyshchnoi kultury [Theater musical as a practice of spectacular culture]. In Kulturni praktyky yak chynnyk sotsiokulturnoi modernizatsii suchasnoho ukrainskoho suspilstva [Cultural Practices as a Factor of Socio-Cultural Modernization of Modern Ukrainian Society], Proceedings of the Scientific Conference (pp. 242–245). Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University. http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/5704/1/Kravchenko.pdf [in Ukrainian].
Lapko, V. (2011). Novorichnyi miuzykl M. Papernyka "Za dvoma zaitsiamy" yak adaptatsiia piesy M. Starytskoho do rozvazhalnoho zhanru [M. Papernyk's New Year’s Musical "Behind Two Hares" as an Adaptation of M. Starytskyi’s Play to the Entertainment Genre]. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Philological Sciences, 6(1), 97–105 [in Ukrainian].
Maliukova, N. (2021, April 15–16). Zhanr miuzyklu v kyivskykh teatrakh [The Musical Genre in Kyiv Theaters]. In Stsenichne ta muzychne mystetstvo: tsyrkovi ta estradni zhanry. Naukovo-metodychnyi aspect [Stage and Musical Art: Circus and Variety Genres. Scientific and Methodological Aspect], Proceedings of the 11th Scientific and Practical Conference (pp. 31–33). Kyiv Municipal Academy of Circus and Performing Arts [in Ukrainian].
Manko, S. (2014). Istoriia rozvytku zhanru miuzyklu v Ukraini v pershodzherelakh ta publikatsiiakh [History of the Genre of the Musical in Ukraine in the Primary Sources and Publications]. Traditions and Innovations in the Higher Architectural-Artistic Education, 1, 43–47 [in Ukrainian].
Melnyk, M. (2018, March 22). Miuzykl yak fenomen mystetstva ukrainskoi estrady XXI stolittia [Musical as a Phenomenon of Ukrainian Pop Art of the 21st Century]. In Ekonomika i kultura Ukrainy v svitovykh hlobalizatsiinykh protsesakh: pozytsionuvannia i realii [Economy and Culture of Ukraine in World Globalization Processes: Positioning and Realities], Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (pp. 137–140). KNUKiM Publishing Center [in Ukrainian].
Novosad-Lesiuk, Kh. N. (2022). Stanovlennia zhanru miuzyklu na Lvivskii stseni (1986–1990) [Formation of the Musical Genre on the Lviv Stage (1986–1990)]. Grail of Science, 11, 605–609. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.24.12.2021.116 [in Ukrainian].
Polishchuk, T. (n.d.). School of Rock (Shkola roku) ziavylasia v Kyievi [School of Rock Appeared in Kyiv]. Kyivska opera. Retrieved September 12, 2022, from https://kyivoperatheatre.com.ua/school-of-rock-shkola-roku-zyavylasya-v-kyyevi/ [in Ukrainian].
Shevelova, O. (2020). Dytiacho-iunatskyi repertuar suchasnoho muzychnoho teatru Ukrainy: problemy doslidzhennia rezhyserskoho kontseptu [Children’s and Youth Repertoire of Modern Musical Theater of Ukraine: Problems of Director's Concept Research]. Ukrainian Musicology, 46, 31–44 [in Ukrainian].
Shevelova, O. (2021). Suchasnyi dytiachyi miuzykl "Zhaba Masha" O. Spilioti v konteksti rezhyserskoho modeliuvannia tvorchoho mystetskoho proiektu [Modern Childrens Musical "Frog Masha" by O. Spilioti in the Context of Directors Modeling of a Creative Art Project]. Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 3–4(52–53), 262–276. https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251827 [in Ukrainian].
Shevelova, O. (2022). Suchasnyi dytiachyi miuzykl "Zhaba Masha" O. Spilioti v konteksti subkultury molodoho pokolinnia [Realization of Modern Childrens Musical "Frog Masha" by O. Spiliotti in the Context of the Youth Subculture]. Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 1(54), 149–161. https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(54).2022.255436 [in Ukrainian].
Vakulenko, D. Yu. (2021). Stanovlennia miuzykliv yak populiarnoho zhanru v Ukraini [Development of Musicals as a Popular Genre in Ukraine]. Grail of Science, 1, 559–561. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.19.02.2021.122 [in Ukrainian].
Zaitseva, I. (2017). Deiaki tendentsii rozvytku ukrainskoho miuzyklu yak mystetstva i haluzi shou-industrii [Some Trends in the Development of the Ukrainian Musical as an Art and Branch of the Show Industry]. Young Scientist, 10(50), 262–267 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Ліляна Белименко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.