Дитячі мюзикли на сцені сучасних музичних та музично-драматичних театрів України

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269609

Ключові слова:

дитячий мюзикл, музичний театр, музично-драматичний театр, драматична складова, жанрова специфіка, художність образів

Анотація

Мета статті – виявити особливості постановок дитячих мюзиклів на сценах українських музичних та музично-драматичних театрів у драматургічному, художньо-естетичному, стилістичному й режисерсько-постановочному аспектах.

Методологія дослідження. Застосовано системний метод (для дослідження дитячого мюзиклу як самостійного жанру), компаративний метод, метод мистецтвознавчого та жанрово-стильового аналізу (для виявлення особливостей розвитку вітчизняного дитячого мюзиклу та специфічних особливостей його постановок на сценах музичних та музично-драматичних театрів України), а також метод узагальнення.

Результати. Дитячі мюзикли, представлені в репертуарі музичних та музично-драматичних театрів України, репрезентують унікальну форму функціонування вітчизняної школи з усіма її національними та художньо-естетичними особливостями, а також необмежені можливості в сценічній репрезентації цілісних і багатоаспектних культурних шарів минулого й сучасності. Виявлено особливості дитячого мюзиклу, його основні жанрові та естетичні характеристики (тяжіння до синтезу мистецтв, універсальної сценічної мови, в якій органічно поєднано драматичні, музичні, пластичні та образотворчі засоби виразності) на прикладі сучасних постановок. З’ясовано, що відповідно до специфіки і тенденцій розвитку українського сценічного мистецтва перших десятиліть ХХІ ст. вітчизняний дитячий мюзикл поєднує інтеркультурні та національні елементи. Дослідження виявило, що основою формування українського дитячого мюзиклу є різноманітні музично-драматичні жанрові різновиди (зонг-опера, рок-опера, музична комедія) та художньо-естетичні принципи бродвейських мюзиклів.

Наукова новизна. Досліджено драматургічні, художньо-естетичні, стилістичні та режисерсько-постановочні аспекти дитячих мюзиклів, представлених в репертуарі музичних та музично-драматичних театрів України на сучасному етапі; розглянуто особливості вітчизняних дитячих мюзиклів та виявлено їхні основні характеристики; вперше у вітчизняному мистецтвознавстві проаналізовано дитячі мюзикли «Кицин дім», «Жив собі пес», «School of rock».

Біографія автора

Ліляна Белименко, Київський національний університет культури і мистецтв

Викладач

Посилання

Kharchenko, M. V. (2021). Rezhyserski tekhnolohii pry stvorenni suchasnykh dytiachykh miuzykliv [Directing Technologies in the Creation of Modern Children’s Musicals]. In Aktualni dyskursy mystetstva estrady: tradytsii ta yevropeiska intehratsiia [Actual Discourses of Stage Art: Traditions and European Integration], Proceedings of the All-Ukrainian Scientific Conference of Scientific and Pedagogical Workers, Doctoral Students, Post-Graduate Students, Candidates, Master's Students and Students (pp. 80–84). KNUKiM Publishing Center [in Ukrainian].

Kovalenko, Yu. P. (2007). Evoliutsiia form miuzyklu v postanovkakh Kharkivskoho, Kyivskoho ta Odeskoho muzychnykh teatriv (1980–2005) [The Evolution of Musical Forms in the Productions of Kharkiv, Kyiv and Odesa Musical Theaters (1980–2005)]. Culture of Ukraine, 18, 144–153 [in Ukrainian].

Kravchenko, D. (2015). Teatralnyi miuzykl yak praktyka vydovyshchnoi kultury [Theater musical as a practice of spectacular culture]. In Kulturni praktyky yak chynnyk sotsiokulturnoi modernizatsii suchasnoho ukrainskoho suspilstva [Cultural Practices as a Factor of Socio-Cultural Modernization of Modern Ukrainian Society], Proceedings of the Scientific Conference (pp. 242–245). Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University. http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/5704/1/Kravchenko.pdf [in Ukrainian].

Lapko, V. (2011). Novorichnyi miuzykl M. Papernyka "Za dvoma zaitsiamy" yak adaptatsiia piesy M. Starytskoho do rozvazhalnoho zhanru [M. Papernyk's New Year’s Musical "Behind Two Hares" as an Adaptation of M. Starytskyi’s Play to the Entertainment Genre]. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Philological Sciences, 6(1), 97–105 [in Ukrainian].

Maliukova, N. (2021, April 15–16). Zhanr miuzyklu v kyivskykh teatrakh [The Musical Genre in Kyiv Theaters]. In Stsenichne ta muzychne mystetstvo: tsyrkovi ta estradni zhanry. Naukovo-metodychnyi aspect [Stage and Musical Art: Circus and Variety Genres. Scientific and Methodological Aspect], Proceedings of the 11th Scientific and Practical Conference (pp. 31–33). Kyiv Municipal Academy of Circus and Performing Arts [in Ukrainian].

Manko, S. (2014). Istoriia rozvytku zhanru miuzyklu v Ukraini v pershodzherelakh ta publikatsiiakh [History of the Genre of the Musical in Ukraine in the Primary Sources and Publications]. Traditions and Innovations in the Higher Architectural-Artistic Education, 1, 43–47 [in Ukrainian].

Melnyk, M. (2018, March 22). Miuzykl yak fenomen mystetstva ukrainskoi estrady XXI stolittia [Musical as a Phenomenon of Ukrainian Pop Art of the 21st Century]. In Ekonomika i kultura Ukrainy v svitovykh hlobalizatsiinykh protsesakh: pozytsionuvannia i realii [Economy and Culture of Ukraine in World Globalization Processes: Positioning and Realities], Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (pp. 137–140). KNUKiM Publishing Center [in Ukrainian].

Novosad-Lesiuk, Kh. N. (2022). Stanovlennia zhanru miuzyklu na Lvivskii stseni (1986–1990) [Formation of the Musical Genre on the Lviv Stage (1986–1990)]. Grail of Science, 11, 605–609. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.24.12.2021.116 [in Ukrainian].

Polishchuk, T. (n.d.). School of Rock (Shkola roku) ziavylasia v Kyievi [School of Rock Appeared in Kyiv]. Kyivska opera. Retrieved September 12, 2022, from https://kyivoperatheatre.com.ua/school-of-rock-shkola-roku-zyavylasya-v-kyyevi/ [in Ukrainian].

Shevelova, O. (2020). Dytiacho-iunatskyi repertuar suchasnoho muzychnoho teatru Ukrainy: problemy doslidzhennia rezhyserskoho kontseptu [Children’s and Youth Repertoire of Modern Musical Theater of Ukraine: Problems of Director's Concept Research]. Ukrainian Musicology, 46, 31–44 [in Ukrainian].

Shevelova, O. (2021). Suchasnyi dytiachyi miuzykl "Zhaba Masha" O. Spilioti v konteksti rezhyserskoho modeliuvannia tvorchoho mystetskoho proiektu [Modern Childrens Musical "Frog Masha" by O. Spilioti in the Context of Directors Modeling of a Creative Art Project]. Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 3–4(52–53), 262–276. https://doi.org/10.31318/2414-052X.3-4(52-53).2021.251827 [in Ukrainian].

Shevelova, O. (2022). Suchasnyi dytiachyi miuzykl "Zhaba Masha" O. Spilioti v konteksti subkultury molodoho pokolinnia [Realization of Modern Childrens Musical "Frog Masha" by O. Spiliotti in the Context of the Youth Subculture]. Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 1(54), 149–161. https://doi.org/10.31318/2414-052X.1(54).2022.255436 [in Ukrainian].

Vakulenko, D. Yu. (2021). Stanovlennia miuzykliv yak populiarnoho zhanru v Ukraini [Development of Musicals as a Popular Genre in Ukraine]. Grail of Science, 1, 559–561. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.19.02.2021.122 [in Ukrainian].

Zaitseva, I. (2017). Deiaki tendentsii rozvytku ukrainskoho miuzyklu yak mystetstva i haluzi shou-industrii [Some Trends in the Development of the Ukrainian Musical as an Art and Branch of the Show Industry]. Young Scientist, 10(50), 262–267 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Як цитувати

Белименко, Л. (2022). Дитячі мюзикли на сцені сучасних музичних та музично-драматичних театрів України. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (47), 110–116. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269609

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО