Вистава «Камінний господар» Івана Уривського в інтертекстуальних параллелях вітчизняного театру

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269616

Ключові слова:

сценічна класика, режисура, Дон Жуан, скульптура, Іван Уривський, Леся Українка

Анотація

Мета статті – висвітлити концепти вистави «Камінний господар» Івана Уривського в інтертекстуальних паралелях вітчизняного театру.

Методологія дослідження. Спирається на загальнонаукові методи: аналітичний (для вивчення специфіки національної драми та поняття інтертекстуальності), типологічно-структурний (для аналізу сценічної історії драми Лесі Українки «Камінний господар») та феноменологічний (для визначення оригінальності й креативності режисерської практики Івана Уривського).

Результати. Режисер Іван Уривський демонструє специфіку роботи з творами національної драматургії. Сценічний простір «Камінного господаря» насичений символікою, що викликає у глядачів асоціації, рефлексії й зчитування символів. У статті схарактеризовано смислотворчі параметри національної драматургії та визначено сутність поняття «сценічна класика». Зокрема, сучасне режисерське прочитання драми «Камінний господар» Лесі Українки викладено в ретроспективі картин минулого й розумінні певної тенденційності сценічної історії. Ця вистава непересічна завдяки глибокій культивації інтертекстуального поля драми. Режисер зняв із романтичних котурнів героїв цієї п’єси та по-новому розставив акценти. Інтенція донни Анни – «Нема без влади волі» – стала лейтмотивом вистави, що змодельована наперекір сценічній традиції і демонструє нову якість режисерського мислення. Образ жіночого марнославства, відтворений у виставі І. Уривського за допомогою деформованих скульптурних чудовиськ, апелює до сучасних соціальних стандартів. Сила, влада, воля – тріада, що скеровує шлях людей до успіху.

Наукова новизна цієї статті визначається введенням до наукового обігу концептів вистави «Камінний господар», яку проаналізовано крізь призму інтертекстуальних нашарувань сценічної історії цієї драми.

Біографія автора

Тетяна Бойко, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник

Посилання

Aheieva, V. (Comp.). (2002). Don Zhuan u svitovomu konteksti [Don Juan in the World Context]. Tempora [in Ukrainian].

Bakanurskyi, A., & Korniienko, V. (2009). Teatralnodramatychnyi slovnyk XX stolittia [Theatrical and Dramatic Dictionary of the 20th Century]. Znannia [in Ukrainian].

Boiko, T. A. (2011). Arkhetypova obraznist vystav V. Malakhova za tvoramy natsionalnoi dramaturhii: pozapremierni notatky [Archetypal Imagery of V. Malakhov’s Plays Based on Works of National Drama: Extra-Premier Notes]. Culture and Contemporaneity, 2, 177–181 [in Ukrainian].

Hrynyshyna, M. (2012). Lesia Ukrainka "Kaminnyi hospodar" [Lesya Ukrainka "Fireplace Master"]. In M. Hrynyshyna (Ed.), Ukrainskyi teatr XX stolittia: Antolohiia vystav [Ukrainian Theater of the 20th Century: Anthology of Plays] (pp. 81–106). Feniks [in Ukrainian].

Kashperska, D. (2020, March 2). Kaminna Halateia na vershyni hory [Galatea Fireplace on Top of the Mountain]. Proteatr. https://newsproteatr.blogspot.com/2020/03/kaminnyy-hospodar.html [in Ukrainian].

Kresan, N. (2004). Interpretatsii tvoriv Lesi Ukrainky na stseni suchasnoho teatru [Interpretations of Lesya Ukrainka’s Works on the Stage of the Modern Theater]. Ukrainskyi teatr, 6, 14–16 [in Ukrainian].

Pavis, P. (2006). Slovnyk teatru [Dictionary of the Theater] (M. Yakubiak, Trans.). Publishing of Ivan Franko National University of Lviv [in Ukrainian].

Reznikovich, M. (2002, November 9). V pyatyi raz [For the Fifth Time]. Kievskie vedomosti, 8 [in Russian].

Veselovska, H. I. (2014). Suchasne teatralne mystetstvo [Modern Theater Art]. National Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].

Veselovska, H. I. (2018). Teatr Mykoly Sadovskoho (1907–1920) [Theater of Mykola Sadovskyi (1907–1920)]. Tempora [in Ukrainian].

Yevdokymova, N. (2021, September 3). Ivan Uryvskyi: "Iedynyi shans rezhyserovi shchos zrozumity – postavyty". Teatralnyi rezhyser – pro te, yak pidstupytysia do klasyky [Ivan Uryvskyi: "The Only Chance for a Director to Understand Something is to Stage It". Theatrical Director – About how to Approach the Classics]. The Ukrainians. https://theukrainians.org/ivan-uryvskyi/ [in Ukrainian].

Zabuzhko, O. (2007). Notre Dame d’Ukraine: Ukrainka v konflikti mifolohii [Notre Dame d’Ukraine: Ukrainian Woman in the Conflict of Mythologies]. Fakt [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Як цитувати

Бойко, Т. (2022). Вистава «Камінний господар» Івана Уривського в інтертекстуальних параллелях вітчизняного театру. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (47), 117–124. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269616

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО