«Виразний танець» як форма апробації антитеатральної програми цюрихського дадаїзму

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269620

Ключові слова:

Рудольф фон Лабан, Гуго Балль, Трістан Тцара, історичний авангард, дадаїзм, антитеатр, художній твір, виразний танець, деструкція

Анотація

Мета статті – сформулювати основоположні принципи «антитеатральної» програми цюрихського дадаїзму, використовуючи як форму їхньої апробації концепцію «виразного танцю» Рудольфа фон Лабана.

Методологія дослідження базується на елементному поєднанні історико-реконструктивного, структурно-аналітичного та компаративного методів.

Результати. У статті представлено практику цюрихського «Кабаре Вольтер» Хуго Балля, з якої 1916 р. починається історія найрадикальнішого напряму «історичного» авангарду, та художні пошуки у сфері сценічного мистецтва, які ознаменували діяльність «Галереї Дада» Трістана Тцара 1917 р. Увагу також акцентовано на етапах формування концепції «виразного танцю» всесвітньовідомого угорського хореографа Рудольфа фон Лабана та на участі випускниць Цюрихського хореографічного інституту в сценічних експериментах дадаїстів. Компаративний аналіз постановок «Кабаре Вольтер» і «Галереї Дада» й експериментів угорського митця у сфері «вільної хореографії» у Цюрихському хореографічному інституті сприяв опису запропонованих дадаїстами способів організації «іншої сценічної реальності» та виявленню їхньої суголосності ідейно-художнім принципам «граматики танцю» Рудольфа фон Лабана.

Наукова новизна статті полягає у тому, що художні результати малодослідженої сценічної практики цюрихських дадаїстів (зокрема «симультанна поезія» та «звуковий вірш») унаочнюються засобами концептуальних положень теорії «виразного танцю» та методології «архітектури танцю» Рудольфа фон Лабана.

Біографія автора

Марина Гринишина, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, старший науковий співробітник

Посилання

Ball, H. (1992). Die Flucht aus der Zeit [The Escape from Time] (B. Echte, Ed.). Limmat Verlag [in German].

Ball, H. (1996). Flight out of Time: A Dada Diary (J. Elderfield, Ed.; A. Raimes, Trans.). University of California Press [in English].

Councell, C. (2004). Dancing to Utopia: Modernity, Community and the Movement Choir. Dance Research, 22(2), 154–167 [in English].

Dörr, E. (2008). Rudolf Laban: The Dancer of the Crystal. Scarecrow Press [in English].

Huelsenbeck, R. (Ed.). (1920). Dada Almanach [Give Almanach]. Erich Reiss [in German].

Klekovkin, O. Yu. (2017). Mise en scène: Idei. Kontseptsii. Napriamy [Mise en scène: Ideas. Concepts. Directions]. Feniks [in Ukrainian].

Korte, H. (1994). Die Dadaisten [The Dadaists]. Rowohlt [in German].

Manshylin, O. O. (2017). Rudolf Laban yak odna z kliuchovykh fihur suchasnoho tantsiu [Rudolf Laban as One of the Key Figures of Modern Dance]. In Suchasnyi tanets. Osnovy teorii i praktyky [Modern Dance. Fundamentals of Theory and Practice] (pp. 7–20). Lira-K [in Ukrainian].

Perrottet, S. (1995). Ein Bewegtes Leben [A Moving Life]. Beltz Quadriga [in German].

Preston-Dunlop, V. (1998). Rudolf Laban: An Extraordinary Life. Dance Books [in English].

Richter, H. (1964). Dada, Kunst und Antikunst. Der Beitrag Dadas zur Kunst des 20 [Art and Anti-Art. Dada‘s Contribution to 20th-Century Art]. M.DuMont Schaumberg [in German].

Riha, K., & Wende-Hohelberger, W. (Eds.). (1992). Dada Zürich. Texte. Manifeste. Dokumente [Dada Zurich. Lyrics. Manifests. Documents]. Reclam [in German].

Sinisi, S. (1987). Kandinsky e la sinttesi scenica astratta [Kandinsky and Abstract Stage Synthesis]. In L. Vazzoleu (Ed.), Il teatro degli anni Venti [The Theatre of the Twenties] (pp. 87–96). Bulzoni [in Italian].

Suquet, A. (2011). Scènes. Le corps dansant: un laboratoire de la perception [Scenes. The dancing body: Laboratory of Perception]. In A. Corbin, J.-J. Courtine & G. Vigarello (Eds.), Histoire du corps [History of the Body] (Vol. 3, pp. 407–429). Points [in French].

Szeemann, H. (2003). Monte Verità. In C. Rousier (Ed.), Être ensemble. Figures de la communauté en danse depuis le XXe siècle [Being Together. Community Figures in Dance since the 20th Century] (pp. 17–40). Centre national de la danse [in French].

Tzara, T. (1920). The Zurich Chronicle 1915–1919. In R. Huelsenbeck (Ed.), Dada Almanach [Give Almanach] (pp. 12–22). Erich Reiss [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Як цитувати

Гринишина, М. (2022). «Виразний танець» як форма апробації антитеатральної програми цюрихського дадаїзму. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (47), 125–131. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269620

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО