Реінтерпретація феномена Енді Воргола в плакатній діяльності молодих українських дизайнерів
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269623Ключові слова:
Енді Воргол, графічний дизайн, плакат, реінтерпретація, дизайн, освіта, національна ідентичністьАнотація
Мета статті – дослідити реінтерпретації феномена творчості основоположника комерційного попарту, художника лемківського походження, Енді Воргола в молодіжному українському плакаті, послуговуючись роботами студентів дизайнерської освіти.
Методологія. Дослідження базується на застосуванні системного підходу у поєднанні з компаративним, мистецтвознавчим та джерелознавчим методами.
Результати. В умовах гострої затребуваності етнічної самоідентифікації мистецька молодь України звертається до створення плакатів, швидкісно-дієвих ідеологічно спрямованих художніх творів, присвячуючи їх етнічним українцям, які здійснили помітний внесок у розвиток світової культури і цивілізації. Непересічна творча особистість Енді Воргола сприймається студентством як одна з реперних точок виміру квоти української культури у світовій. Іконологічний аналіз феномену Воргола у візуальних рішеннях плаката демонструє поруч із традиційними знаками та символами, що походять із надр української народної культури, беззаперечні ознаки постмодерністського художнього мислення, спадкоємність мистецьких прийомів «короля попарту», посилання на попередній історичний досвід, тяжіння до полістилізму образної побудови й текстового супроводу. Зауважено, що попри наслідування видатного представника мистецтва другої половини ХХ століття, сутнісний зміст українського студентського плаката зберігає гостру контемпоральність. Проаналізовані твори, виконані за программою поточних завдань з дизайнерських дисциплін, апробовані на всеукраїнських та міжнародних експозиціях.
Науковою новизною є аналіз використання студентами кафедри графічного дизайну творчої постаті українського походження, законодавця «комерційного попарту» для етнічної самоідентифікації через наслідування його художніх прийомів. Огляд візуальних інтерпретацій спадщини Енді Воргола на прикладах з навчального процесу в системі дизайн-освіти вводиться до наукового обігу вперше.
Посилання
Ablitsov, V. H. (2007). Halaktyka "Ukraina". Ukrainska diaspora: vydatni postati [Galaxy "Ukraine". Ukrainian Diaspora: Prominent Figures]. KYT [in Ukrainian].
Andreikanich, A. I. (2012). Antolohiia ukrainskoho plakata pershoi tretyny XX stolittia [An Anthology of Ukrainian Posters of the First third of the 20th Century]. Dovbush [in Ukrainian].
Andreikanich, A. I. (2013). Plakat: yoho vydy ta zhanry [Definition of the "Poste", its Types and Genres]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku, 19(1), 121–126 [in Ukrainian].
Bilash, K. (2017, July 20). Endi Vorhol i ukrainske mystetstvo: istoriia vitchyznianoho pop-artu [Andy Warhol and Ukrainian Art: The History of Ukrainian Pop Art]. LB. https://cutt.ly/kVhDjnb [in Russian].
Budnyk, A. (Comp.). (2016). Narodzheni Karpatamy: Plakatnyi Proekt v Ramkakh Pershoho Mizhnarodnoho Mystetskoho Festyvaliu Krain Karpatskoho rehionu "Karpatskyi prostir" [Born by the Carpathians: A Poster Project within the Framework of the First International Festival of Arts of the Carpathian Region "Carpathian Space"]. Sofiia-A [in Ukrainian].
Budnyk, A. (Comp.). (2017). Narodzheni Karpatamy – II: Plakatnyi Proekt v Ramkakh Druhoho Mizhnarodnoho Mystetskoho Festyvaliu Krain Karpatskoho Rehionu "Karpatskyi Prostir" [Born by the Carpathians – II: Poster Project within the Framework of the Second International Art Festival of the Carpathian Region "Carpathian Space"]. Sofiia-A [in Ukrainian].
Budnyk, A. (Comp.). (2018). Narodzheni Karpatamy – III: Plakatnyi Proekt v Ramkakh Mizhnarodnoho Mystetskoho Festyvaliu Krain Karpatskoho Rehionu "Karpatskyi Prostir" [Born by the Carpathians – III: Poster Project within the Framework of the International Art Festival of the Carpathian Region "Carpathian Space"]. Sofiia-A [in Ukrainian].
Budnyk, A. V. (2015). Formuvannia natsionalnoi spetsyfiky ukrainskoho vydovyshchnoho plakata kintsia XIX–pershoi tretyny XX stolit [Formation of National Specifics of the Ukrainian Spectacular Poster at the end of 19th–the First third of the 20th Century]. Notes on Art Criticism, 28, 152–160 [in Ukrainian].
Dzhym Morrison nosyv vyshyvanku [Jim Morrison Wore an Embroidered Jacket]. (2013, July 28). Ukrinform. https://cutt.ly/JVhS31Y [in Ukrainian].
Ingram, K. (2016). Tse Vorhol [This is Warhol] (E. Rei, Illus.). Vydavnytstvo Staroho Leva [in Ukrainian].
Knudde, K. (2022, July 22). Andy Warhol. In Lambiec. https://www.lambiek.net/artists/w/warhol_andy.htm [in English].
Kraliuk, P. (2010, June 4). Na prabatkivshchyni Endi Vorhola [In the Ancestral Home of Andy Warhol]. Den. https://day.kyiv.ua/uk/article/podorozhi/na-prabatkivshchini-endivorgola [in Ukrainian].
Midianka, P. (n.d.). Plach Eremyy – Servus pane Vorhol [Jeremiah’s Cry – Servus Mr. Vorgol]. Khoroshye pesny.https://goodsongs.com.ua/song53633_plach-eremii_servus-pane-vorgol.html [in Ukrainian].
Polishchuk, T. (2017, August 16). Narodzheni Karpatamy [Born by the Carpathians]. Den. https://day.kyiv.ua/uk/article/taym-aut/narodzheni-karpatamy [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Катерина Гамалія, Андрій Будник
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.