Естетика й прагматика дизайну візуального образу в трейлерах українських кінострічок

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269625

Ключові слова:

кінематограф, трейлер, дизайн візуального образу, відеомонтаж, динаміка

Анотація

Метою статті є дослідження та аналіз засобів передачі естетики й прагматики дизайну візуального образу на прикладі трейлерів вітчизняних кінокартин.

Методологія дослідження базується на аналітично-порівняльному аспекті та поєднує загальнонаукові та спеціальні методи, що надають можливість охарактеризувати тенденції розвитку українського кінематографа, ролі й значення дизайну візуального образу в трейлерах до кінострічок.

Результати. Обумовлено причини збільшення попиту на аудіовізуальні види мистецтва. Описано окремі аспекти роботи режисера монтажу, межі, допустимі для виходу із встановлених правил творення трейлерів. та значення індивідуального стилю. Встановлено принципи, які впливають на цілісність та гармонійність композиції візуального ряду. Визначено основне завдання трейлера, розкрито видову палітру сучасних трейлерів із позиції кореляції контенту. Окреслено основні етапи творення кінотрейлера та ідентифіковано засоби гармонізації, що є універсальними методиками формування врівноваженої композиції візуального ряду. Охарактеризовано значення та роль метра й ритму, статики й динаміки, контрасту й нюансу, принципу трансформації, що використовують трейлермейкери. Наведено приклади найбільш відомих монтажних прийомів. Визначено п’ять основних частин трейлера: вступна частина, сюжетний та акцентуаційний блоки, сюжетна лінія та заключна сцена.

Наукова новизна статті полягає в тому, що на прикладі трейлерів до українських кінострічок продемонстровано, яким чином розподіляються вказані частини, яке змістове й прагматичне навантаження вони мають. З’ясовано, що сучасний дизайн візуального образу виступає як категорія ментально обумовлена й підпорядкована реалізації так званого принципу дуалізму: в рамках повнометражного кіно йдеться про виконання естетичної функції, тоді як в скороченій версії – трейлері – відбувається анонсування стрічки, створення рекламного контенту.

Біографія автора

Олена Діденко, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірантка

Посилання

Bolter, D., & Grusin, R. (2000). Remediation: Understanding New Media. MIT Press [in English].

FILM.UA Group. (2019, September 18). Zakhar Berkut. Ofitsiinyi treiler [Zakhar Berkut. Official Trailer] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=fDoCoiiNqRc [in Ukrainian].

FILM.UA Group. (2021, December 6). Dovbush. Ofitsiinyi treiler № 1 [Dovbush Official Trailer No 1] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=3OpsYntQN30 [in Ukrainian].

FILM.UA Group. (2022, July 28). Snaiper. Bilyi Voron. Ofitsiinyi treiler [Sniper. White Raven. Official Trailer] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=VptIeP_TpTU [in Ukrainian].

Holos Ukrainskoho Kino. (2018a, April 24). Brama. Treiler [Gateway. Trailer] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=P50wriZYHQM [in Ukrainian].

Holos Ukrainskoho Kino. (2018b, July 18). Skazhene Vesillia. Treiler [Crazy Wedding. Trailer] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=CuqvWzeU9sY [in Ukrainian].

Holos Ukrainskoho Kino. (2018c, April 4). Taiemnyi shchodennyk Symona Petliury. Treiler [The Secret Diary of Symon Petliura. Trailer] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=75yixFpFXFM [in Ukrainian].

Horodnycha, K. (2019). Istoriia ta spetsefekty: Yake mistse istorychnykh strichok u suchasnomu ukrainskomu kino [History and Special Effects: What is the Place of Historical Films in Modern Ukrainian Cinema]. Ukrainskyi tyzhden, 14, 58–61 [in Ukrainian].

Insight Media. (2020, March 7). Toi Khto Proishov Kriz Vohon, ofitsiinyi treiler [The One Who Walked Through Fire Official Trailer] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=bqOJqKkoY9g [in Ukrainian].

Mishchenko, M. (2017, December 7–8). Shchodo vyznachennia poniattia "vizualizatsiia" u suchasnomu mystetstvi [Regarding the Definition of the Concept of "Visualization" in Modern Art]. In Vizualnist yak dominanta suchasnoi kultury [Visuality as a Dominant Feature of Modern Culture], Proceedings of the Interdisciplinary Scientific Conference (pp. 47–49). Instytut kulturolohii Natsionalnoi akademii mystetstv Ukrainy [in Ukrainian].

Murashko, M. V. (2016). Proektno-khudozhnii instrumentarii moushn-dyzainu (na prykladi reklamnoho rolyku) [Project and Artistic Toolkit of Motion Design (on the Example of a Commercial)] [PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Design and Arts]. https://www.ksada.org/doc/murashko_diss.pdf [in Ukrainian].

Planetakino. (2017, July 27). Riven chornoho – ofitsiinyi treiler [Black Level – Official Trailer] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Lgu46J3Fe8s [in Ukrainian].

Puzanov, V. M. (2018). Vymohy vyrobnykiv do treileriv filmiv: vid treilerkhausiv do pekshotiv [ Producer’s Requirements to Film Trailers: From Movie Trailer Houses to Film Packshots]. State and Regions. Series: Social Communications, 2(34), 121–128 [in Ukrainian].

Storozhova Zastava. (2017, January 10). Storozhova Zastava. Pershyi ofitsiinyi treiler [Sentinel Outpost. The First Official Trailer] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=oPIRz6b5aqY [in Ukrainian].

Takflix. (2021, March 26). Mamai. Tyzer filmu [Mamai. Movie Teaser] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=mdOQSg0wv8w [in Ukrainian].

Tiurina, V. V. (2021, November 10–11). Yavyshche perfomansu v dyzaini [The Phenomenon of Performance in Design]. In Dyzain – synerhiia mystetstva ta nauky [Design is a Synergy of Art and Science], Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (pp. 62–66). Natsionalna akademiia kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [in Ukrainian].

Torkut, N. M., & Ponomarenko, L. H. (2018). Treiler filmu, yak typ audiovizualnoi reklamy: zahalna kharakterystyka, riznovydy ta funktsii [Film Trailer as a Type of Audio-Visual Advertising: Common Characteristics, Variaties and Functions]. State and Regions. Series: Social Communications, 1(33), 161–165 [in Ukrainian].

Vorozheikin, Ye. P. (2018). Vizualni stratehii suchasnoi ekrannoi kultury: filosofsko antropolohichnyi aspekt [Visual Strategies of Modern Screen Culture: Philosophical and Anthropological Aspect] [PhD Dissertation, National Pedagogical Dragomanov University]. https://cutt.ly/JM0nchQ [in Ukrainian].

Zabolockii, A. (2014, May 10). Ofitsiinyi treiler do filmu "Plemia" Myroslava Slaboshpytskoho [Official Trailer for the Film "Tribe" by Miroslav Slaboshpytskyi] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=uNRZKixsIb8 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Як цитувати

Діденко, О. (2022). Естетика й прагматика дизайну візуального образу в трейлерах українських кінострічок. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (47), 139–147. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269625

Номер

Розділ

ДИЗАЙН