Симбіоз візуальної та ольфакторної перцепції в основі парфумерного дизайну (на прикладі парфумерного дому GUERLAIN)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269630

Ключові слова:

парфумерний дизайн, парфуми, синестезія, ольфакторний, аромати, візуальні та нюхові відчуття і сприймання

Анотація

Мета статті полягає в теоретичному й емпіричному аналізі ролі парфумерного дизайну як симбіозу візуальних та ольфакторних сенсорно-перцептивних процесів формування потреби у виборі парфумів споживачами.

Методологія дослідження полягає в застосуванні комплексу методів: теоретичних – історико-типологічний, ретроспективний, аналітичний методи, а також образно-стилістичного та порівняльного аналізу, які дали можливість виявити симбіотичні та синестезійні особливості парфумерного дизайну як багатоскладового явища в фешн-індустрії, а також емпіричний – для виявлення на основі опитування ролі дизайну флакона на вибір парфумів споживачами.

Результати. Проаналізовано візуальні засоби, особливості художньої образності й стилістичні тенденції у парфумерному дизайні на різних етапах розвитку французького парфумерного бренду GUERLAIN. Визначено джерела натхнення на творчі проєкти дизайнерів парфумерного французького бренду GUERLAIN, пріоритетні напрями діяльності в поєднанні мистецтва, ремесла, передових технологій, поступового переходу від традиціоналізму до новаторства. З’ясовано передумови та чинники впливу на розвиток парфумерного дизайну найстарішого Дому парфумерії GUERLAIN (з 1828 по теперішній час). Встановлено, що у формотворенні стилю парфумів на основі симбіозу візуального (дизайн флакона) й ольфакторного (ароматична композиція) складників французькі митці успадковували загальні тенденції європейських і східних процесів, доповнюючи їх глибинними французькими традиціями. Емпірично виявлено фактори впливу на вибір парфумів молоді. Теоретично й емпірично проаналізовано роль і місце парфумерного дизайну як симбіозу візуальних та ольфакторних сенсорно-перцептивних процесів у формуванні потреби у виборі парфумів споживачами. Обгрунтовано роль сенсорно-перцептивного відображення у формуванні повноцінного цілісного образу парфумів, яке відбувається завдяки міжсенсорному зв’язку – синестезії як метафори, тобто міжмодальній асоціації, а також мультисенсорній інтеграції (візуальній, аудіальній, смаковій, кінестетичній, нюховій), виникнення яких розпочинається в результаті сенсорно-перцептивного враження від парфумерного дизайну.

Наукова новизна роботи полягає в комплексному підході в процесі дослідження ролі композиційних принципів, проведенні ретроспективного структурно-семантичного аналізу візуальних засобів і стилістичних тенденцій у дизайні французького парфумерного бренду GUERLAIN на різних етапах його розвитку; визначено особливості прояву симбіозу й синестезії в художній образності дизайну парфумів.

Біографія автора

Олена Костюченко, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор психологічних наук, доцент

Посилання

Banissy, M. J., Walsh, V., & Ward, J. (2009). Enhanced sensory perception in synaesthesia. Experimental Brain Research, 196(4), 565–571. https://doi.org/10.1007/s00221-009-1888-0 [in English].

Barnett, K. J., & Newell, F. N. (2008). Synaesthesia is associated with enhanced, self-rated visual imagery. Consciousness and Cognition, 17(3), 1032–1039. https://doi.org/10.1016/j.concog.2007.05.011 [in English].

Bdzholy i frantsuzkyi Dim Guerlain [Bees and the French House of Guerlain]. (2017, July 18). Dim medu. https://dimmedu.com.ua/easy_blog/bdzholy-i-frantsuzkiy-dim-guerlain [in Ukrainian].

Champion, С., Guérer, А., & Proust, В. (2016). Givaudan, une odyssée des arômes et des parfums [Givaudan, an odyssey of aromas and fragrances]. MARTINIERE BL [in French].

Chiou, R., Stelter, M., & Rich, A. N. (2013). Beyond colour perception: Auditory-visual synaesthesia induces experiences of geometric objects in specific locations. Cortex, 49(6), 1750–1763. https://doi.org/10.1016/j.cortex.2012.04.006 [in English].

Cytowic, R. E. (2018). Synesthesia. The MIT Press [in English].

Delacourte, S. (n.d.). Histoire Du Parfum. Pt. 3: La naissance de la parfumerie moderne (1880–....) [History of Perfume. Pt. 3: The birth of modern perfumery (1880– ....)]. Le blog parfum de Sylvaine Delacourte. https://cutt.ly/6CKDmpw [in French].

Feydeau, E. (2006). A Scented Palace: The secret history of Marie Antoinette’s Perfumer. I. B. Tauris [in English].

Feydeau, E. (2011). Les parfums: Histoire, Anthologie, Dictionnaire [Perfumes: History, Anthology, Dictionary]. Bouquins [in French].

Feydeau, E. (2017). Le roman des Guerlain: Parfumeurs de Paris [The Guerlain novel: Perfumers of Paris]. Flammarion [in French].

Feydeau, E. (2019). La Grande Histoire du parfum [The Great History of Perfume]. Larousse [in French].

Feydeau, E., & Grasse, M.-C. (2012). Le parfum: L’un des sens, XXe-XXIe siècles [Perfume: One of the senses, the 20th-21st centuries]. Aubéron [in French].

Gauthier, М. В. (2011). Parfums mythiques [Mythical perfumes]. La Martinière [in French].

Ghozland, F., & Fernandez, X. (2011). L’herbier parfumé: Histoires humaines des plantes à parfum [The Perfumed Herbarium: Human Stories of Perfume Plants]. Plume de carotte [in French].

Grossenbacher, P. G., & Lovelace, C. T. (2001). Mechanisms of synesthesia: Cognitive and physiological constraints. Trends in Cognitive Sciences, 5(1), 36–41. https://doi.org/10.1016/S1364-6613(00)01571-0 [in English].

Guérer, A. (2017, August 11). Histoire des gestes du parfum [History of the gestures of perfume]. Memento. http://www.diptyqueparis-memento.com/fr/histoire-gestesparfum/ [in French].

Guerlain, une histoire de… flacons [Guerlain, a story of… bottles]. (2010, October 15). Guerlain histoire de parfums. https://cutt.ly/WC1pbI1 [in French].

Howard, J., Plailly, J., Grüschow, M., Haynes, J.-D., & Gottfried, J. A. (2009). Odor quality coding and categorization in human posterior piriform cortex. Nature Neuroscience, 12(7), 932–938. https://doi.org/10.1038/nn.2324 [in English].

Katsuba, M. (2019, April 5). Shakh i aromat [ Shah and aroma]. Kunsht. https://kunsht.com.ua/shakh-i-aromat/ [in Ukrainian].

Kostiuchenko, O. V. (2003). Formuvannia sensornykh obraziv na osnovi niukhovykh vidchuttiv [The formation of sensory images based on olfactory sensations] [Abstract of PhD Dissertation, H. S. Kostyuk Institute of Psychology] [in Ukrainian].

Kostiuchenko, O. V. (2013). Pertseptyvni osnovy obrazu svitu u studentiv [Perceptual foundations of students' image of the world] [Monograph]. Interservis [in Ukrainian].

Mitropoulos, M. (2022, May 12). The Bee Bottle: Guerlain Releases a 1-of-1 Art Piece Combining Human Creativity with Animalic Effort. I Fragrance Official. https://ifragranceofficial.com/the-bee-bottle-guerlain/ [in English].

Mon Guerlain La Petite Robe Noire [My Guerlain La Petite Robe Noire]. (2022). opf.off67.ml/products.aspx?cname=mon+guerlain+la+petite+robe+noire&cid=12 [in French].

Napoléon et le flacon Abeille Guerlain [Napoleon and the Abeille Guerlain bottle]. (2015, August 31). Ericlindsay. https://ericlindsay.wordpress.com/2015/08/31/napoleon-and-the-guerlain-beebottle/ [in French].

Osgood, C. E. (1959). Method and Theory in Experimental Psychology. Oxford University Press [in English].

Prokopik, D. (2018, March 9). Pochemu zapakhi probuzhdayut vospominaniya? [Why do smells evoke memories?]. BBC News Ukraine. https://www.bbc.com/ukrainian/blogs-russian-43345887 [in Russian].

Proust, M. (1834). Remembrance of Things Past (Vol. 1–2). Random House [in English].

Ramachandran, V. S., & Hubbard, E. M. (2001). Synaesthesia – A Window Into Perception, Thought and Language. Journal of Consciousness Studies, 8(12), 3–34 [in English].

Shanahan, L. K., Bhutani, S., & Kahnt, T. (2021). Olfactory perceptual decision-making is biased by motivational state. PLOS Biology, 19(8). https://doi.org/10.1371/journal.pbio.3001374 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Як цитувати

Костюченко, О. (2022). Симбіоз візуальної та ольфакторної перцепції в основі парфумерного дизайну (на прикладі парфумерного дому GUERLAIN). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (47), 148–162. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269630

Номер

Розділ

ДИЗАЙН