Арт-об’єкт як специфічна художня форма в сучасній українській моді
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269631Ключові слова:
арт-об’єкт, художньо-образні засоби, українська модаАнотація
Мета статті – проаналізувати концептуальне підґрунтя арт-об’єкта як специфічної художньої форми в індустрії моди, виявити творчі прийоми та засоби дизайну у створенні подіумного образу як арт-об’єкта.
Методи. Для дослідження естетичних концепцій у мистецтві XIX–XX ст. використано методи історичного аналізу, порівняння та узагальнення. У процесі виявлення творчих підходів і засобів у створенні подіумних образів застосовано методи синтезу, спостереження, образно-стилістичного та образно-асоціативного аналізу.
Результати. На основі здійсненого аналізу доведено, що сучасний етап розвитку індустрії моди позначено новим розумінням функції дизайнерського твору, переосмисленням традиційних підходів у представленні моделей одягу. Визначено, що пошуки митців щодо утвердження в галузі мистецтва виключно мистецьких ідеалів вплинули на перебіг розвитку моди. Починаючи від періоду модернізму 1920-1930-х рр., мода значною мірою орієнтується на образи, сюжети й засоби виразності образотворчого мистецтва. Проаналізовано сутність концепції «мистецтво заради мистецтва», яку розвивали художники й письменники Франції XIX ст., такі як Теофіль Готьє і Шарль Бодлер, пізніше у Великий Британії – Данте Габріель Росетті та Уїльям Морріс. Розглянуто трактування цієї концепції українським мистецтвознавцем В.Л. Скуратівським. Принцип переважання мистецького складника над функціональними характеристиками, зокрема в дизайні одягу, проаналізовано в контексті розвитку арт-дизайну в працях М. Яковлєва, Ю. Легенького, О. Лагоди, О. Луковської. Специфіка арт-об’єкта в рамках моди полягає в можливостях подачі модного тренду, трансляції культурно-мистецьких цінностей.
Наукова новизна. Вперше у вітчизняному мистецтвознавстві на прикладі моделей колекції української дизайнерки Оксани Караванської виявлено творчі прийоми, за допомогою яких поєднано структуру костюма й образи творів художниці Марії Приймаченко, а саме: перетворення зображувального елемента на об’ємно-просторову форму, використану як декор одягу; трансформація творчого джерела засобами аплікації та розпису; перенесення («цитування») засобами цифрового друку зображення з полотна художниці на тканину.
Посилання
Abyzov, V., & Bazeliuk, N. (2020, April 23). Art-dyzain v suchasnii ukrainskii kulturi [Art-Design in Modern Ukrainian Culture]. In Aktualni problemy suchasnoho dyzainu [Current Problems of Modern Design], Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (Vol. 2, pp. 143–147). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian].
Art for Art’s Sake. (n.d.) The Art Story Foundation. https://www.theartstory.org/definition/art-for-art/ [in English].
Bezklubenko, S. D. (2008). Artefakt [Artifact]. In Mystetstvo: terminy ta poniattia. Entsyklopedychne vydannia [Art: Terms and Concepts. Encyclopedic Edition] (Vol. 1, p. 25). Institute for Cultural Research of the Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].
Chuprina, N. V., & Kolosnichenko, M. V. (2020). Eklektyzm yak osnova proektnykh praktyk u suchasnii systemi mody [Eclectism as the Basis of Design Practices in a Modern Fashion System]. In L. L. Oviechkina (Ed.), Dyzain odiahu v polikulturnomu prostori [Clothing Design in a Multicultural Space] (pp. 88–105). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian].
Dykhnych, L., & Kharchenko, A. (2021, April 15–16). Interpretatsiia neformalnoho obrazu v konteksti postmodernykh praktyk mody [Interpretation of an Informal Image in the Context of Postmodern Fashion Practices]. In Dyzain pislia epokhy postmodernu: idei, teoriia, praktyka [Design After the Postmodern Era: Ideas, Theory, Practice], Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (pp. 156–161). KNUKiM Publishing Centre [in Ukrainian].
Hrynevych, V. (2009, January 12). Marii Pryimachenko zaboronialy khodyty do zooparku [Maria Priymachenko was Forbidden to go to the Zoo]. Gazeta.ua. https://gazeta.ua/articles/history-newspaper/_mariyi-prijmachenko-zaboronyali-hoditi-dozooparku/277282?mobile=false [in Ukrainian].
Kapitonenko, O. M. (2017). Moda totalitaryzmu ta posttotalitaryzmu v yevropeiskii kulturi: filosofsko-antropolohichnyi analiz [The Fashion of Totalitarianism and Post-Totalitarianism in European Culture: A Philosophical and Anthropological Analysis] [PhD Dissertation, National Pedagogical Dragomanov University] [in Ukrainian].
Lahoda, O. (2018). Dyzain kostiuma. Praktyky reprezentatsii [Costume Design. Practices of Representations] [Monograph]. Publisher Tretiakov O. M. [in Ukrainian].
Lehenkyi, Yu. H., & Tkachenko, L. P. (1998). Sistema mody: kul’turologiya, estetika, dizain [Fashion System: Cultural Studies, Aesthetics, Design]. Gosudarstvennaya akademiya legkoi promyshlennosti Ukrainy [in Russian].
Lukovska, O. I. (2018). Arttekstyl Ukrainy u konteksti yevropeiskykh eksperymentalnykh tendentsii druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [Art Textiles of Ukraine in the Context of European Experimental Trends of the second half of the 20th – Beginning of the 21st Century] [Monograph]. Maister knyh [in Ukrainian].
Mariia Pryimachenko v kolektsii Oksany Karavanskoi [Mariia Pryimachenko in the Collection of Oksana Karavanska] (D. Larin, Fot.). (2008, October 17). Ukrainska pravda. https://life.pravda.com.ua/culture/2008/10/17/9277/ [in Ukrainian].
Melnyk, M. T. (2008). Moda v konteksti khudozhnikh praktyk XX stolittia [Fashion in the context of artistic practices of the 20th century] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Shandrenko, O. M. (2014). Interpretatsiia mody v konteksti dyskursyvnykh praktyk [Interpretation of Fashion in the Context of Discursive Practices]. Culture and Contemporaneity, 2, 132–137 [in Ukrainian].
Skurativskyi, V. L. (2018). Mystetstvo dlia mystetstva [Art for Art’s Sake]. In I. M. Dziuba, A. I. Zhukovskyi, O. M. Romaniv & M. H. Zhelezniak (Eds.), Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine] (Vol. 20, pp. 520–521). NASU Institute of Encyclopedic Research. https://esu.com.ua/article-64664 [in Ukrainian].
Takac, B. (2021, January 6). The Influence of Art for Art’s Sake on History. Widewalls. https://www.widewalls.ch/magazine/art-for-arts-sake [in English].
Tkanko, Z. (2013). Nova realnist ukrainskoi mody 1990-kh rr [ New reality of Ukrainian fashion of the 1990-th]. Bulletin of Lviv National Academy of Arts, 24, 111–117 [in Ukrainian].
Yakovliev, M. (Ed.). (2010). Art-dyzain [Art Design]. In Dyzain: Slovnyk-dovidnyk [Design: Dictionary-Reference]. Feniks [in Ukrainian].
Yeremenko, I. I. (2016). Suchasnyi dyzain kostiuma: osnovni napriamky i tendentsii rozvytku [ Modern costume design: main directions and trends]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 6, 14–17 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Валерія Кузнєцова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.