Арт-об’єкт як специфічна художня форма в сучасній українській моді

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269631

Ключові слова:

арт-об’єкт, художньо-образні засоби, українська мода

Анотація

Мета статті – проаналізувати концептуальне підґрунтя арт-об’єкта як специфічної художньої форми в індустрії моди, виявити творчі прийоми та засоби дизайну у створенні подіумного образу як арт-об’єкта.

Методи. Для дослідження естетичних концепцій у мистецтві XIX–XX ст. використано методи історичного аналізу, порівняння та узагальнення. У процесі виявлення творчих підходів і засобів у створенні подіумних образів застосовано методи синтезу, спостереження, образно-стилістичного та образно-асоціативного аналізу.

Результати. На основі здійсненого аналізу доведено, що сучасний етап розвитку індустрії моди позначено новим розумінням функції дизайнерського твору, переосмисленням традиційних підходів у представленні моделей одягу. Визначено, що пошуки митців щодо утвердження в галузі мистецтва виключно мистецьких ідеалів вплинули на перебіг розвитку моди. Починаючи від періоду модернізму 1920-1930-х рр., мода значною мірою орієнтується на образи, сюжети й засоби виразності образотворчого мистецтва. Проаналізовано сутність концепції «мистецтво заради мистецтва», яку розвивали художники й письменники Франції XIX ст., такі як Теофіль Готьє і Шарль Бодлер, пізніше у Великий Британії – Данте Габріель Росетті та Уїльям Морріс. Розглянуто трактування цієї концепції українським мистецтвознавцем В.Л. Скуратівським. Принцип переважання мистецького складника над функціональними характеристиками, зокрема в дизайні одягу, проаналізовано в контексті розвитку арт-дизайну в працях М. Яковлєва, Ю. Легенького, О. Лагоди, О. Луковської. Специфіка арт-об’єкта в рамках моди полягає в можливостях подачі модного тренду, трансляції культурно-мистецьких цінностей.

Наукова новизна. Вперше у вітчизняному мистецтвознавстві на прикладі моделей колекції української дизайнерки Оксани Караванської виявлено творчі прийоми, за допомогою яких поєднано структуру костюма й образи творів художниці Марії Приймаченко, а саме: перетворення зображувального елемента на об’ємно-просторову форму, використану як декор одягу; трансформація творчого джерела засобами аплікації та розпису; перенесення («цитування») засобами цифрового друку зображення з полотна художниці на тканину.

Біографія автора

Валерія Кузнєцова, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірантка

Посилання

Abyzov, V., & Bazeliuk, N. (2020, April 23). Art-dyzain v suchasnii ukrainskii kulturi [Art-Design in Modern Ukrainian Culture]. In Aktualni problemy suchasnoho dyzainu [Current Problems of Modern Design], Proceedings of the International Scientific and Practical Conference (Vol. 2, pp. 143–147). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian].

Art for Art’s Sake. (n.d.) The Art Story Foundation. https://www.theartstory.org/definition/art-for-art/ [in English].

Bezklubenko, S. D. (2008). Artefakt [Artifact]. In Mystetstvo: terminy ta poniattia. Entsyklopedychne vydannia [Art: Terms and Concepts. Encyclopedic Edition] (Vol. 1, p. 25). Institute for Cultural Research of the Academy of Arts of Ukraine [in Ukrainian].

Chuprina, N. V., & Kolosnichenko, M. V. (2020). Eklektyzm yak osnova proektnykh praktyk u suchasnii systemi mody [Eclectism as the Basis of Design Practices in a Modern Fashion System]. In L. L. Oviechkina (Ed.), Dyzain odiahu v polikulturnomu prostori [Clothing Design in a Multicultural Space] (pp. 88–105). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian].

Dykhnych, L., & Kharchenko, A. (2021, April 15–16). Interpretatsiia neformalnoho obrazu v konteksti postmodernykh praktyk mody [Interpretation of an Informal Image in the Context of Postmodern Fashion Practices]. In Dyzain pislia epokhy postmodernu: idei, teoriia, praktyka [Design After the Postmodern Era: Ideas, Theory, Practice], Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (pp. 156–161). KNUKiM Publishing Centre [in Ukrainian].

Hrynevych, V. (2009, January 12). Marii Pryimachenko zaboronialy khodyty do zooparku [Maria Priymachenko was Forbidden to go to the Zoo]. Gazeta.ua. https://gazeta.ua/articles/history-newspaper/_mariyi-prijmachenko-zaboronyali-hoditi-dozooparku/277282?mobile=false [in Ukrainian].

Kapitonenko, O. M. (2017). Moda totalitaryzmu ta posttotalitaryzmu v yevropeiskii kulturi: filosofsko-antropolohichnyi analiz [The Fashion of Totalitarianism and Post-Totalitarianism in European Culture: A Philosophical and Anthropological Analysis] [PhD Dissertation, National Pedagogical Dragomanov University] [in Ukrainian].

Lahoda, O. (2018). Dyzain kostiuma. Praktyky reprezentatsii [Costume Design. Practices of Representations] [Monograph]. Publisher Tretiakov O. M. [in Ukrainian].

Lehenkyi, Yu. H., & Tkachenko, L. P. (1998). Sistema mody: kul’turologiya, estetika, dizain [Fashion System: Cultural Studies, Aesthetics, Design]. Gosudarstvennaya akademiya legkoi promyshlennosti Ukrainy [in Russian].

Lukovska, O. I. (2018). Arttekstyl Ukrainy u konteksti yevropeiskykh eksperymentalnykh tendentsii druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [Art Textiles of Ukraine in the Context of European Experimental Trends of the second half of the 20th – Beginning of the 21st Century] [Monograph]. Maister knyh [in Ukrainian].

Mariia Pryimachenko v kolektsii Oksany Karavanskoi [Mariia Pryimachenko in the Collection of Oksana Karavanska] (D. Larin, Fot.). (2008, October 17). Ukrainska pravda. https://life.pravda.com.ua/culture/2008/10/17/9277/ [in Ukrainian].

Melnyk, M. T. (2008). Moda v konteksti khudozhnikh praktyk XX stolittia [Fashion in the context of artistic practices of the 20th century] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Shandrenko, O. M. (2014). Interpretatsiia mody v konteksti dyskursyvnykh praktyk [Interpretation of Fashion in the Context of Discursive Practices]. Culture and Contemporaneity, 2, 132–137 [in Ukrainian].

Skurativskyi, V. L. (2018). Mystetstvo dlia mystetstva [Art for Art’s Sake]. In I. M. Dziuba, A. I. Zhukovskyi, O. M. Romaniv & M. H. Zhelezniak (Eds.), Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine] (Vol. 20, pp. 520–521). NASU Institute of Encyclopedic Research. https://esu.com.ua/article-64664 [in Ukrainian].

Takac, B. (2021, January 6). The Influence of Art for Art’s Sake on History. Widewalls. https://www.widewalls.ch/magazine/art-for-arts-sake [in English].

Tkanko, Z. (2013). Nova realnist ukrainskoi mody 1990-kh rr [ New reality of Ukrainian fashion of the 1990-th]. Bulletin of Lviv National Academy of Arts, 24, 111–117 [in Ukrainian].

Yakovliev, M. (Ed.). (2010). Art-dyzain [Art Design]. In Dyzain: Slovnyk-dovidnyk [Design: Dictionary-Reference]. Feniks [in Ukrainian].

Yeremenko, I. I. (2016). Suchasnyi dyzain kostiuma: osnovni napriamky i tendentsii rozvytku [ Modern costume design: main directions and trends]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 6, 14–17 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Як цитувати

Кузнєцова, В. (2022). Арт-об’єкт як специфічна художня форма в сучасній українській моді. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (47), 163–170. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269631

Номер

Розділ

ДИЗАЙН