Інфографіка як елемент дизайну художньої книги: візуально-семантична роль, особливості верстки
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269638Ключові слова:
інфографіка, дизайн книги, верстка, інформаційний дизайн, книжкова графіка, макет, ілюстрація, інтерактивАнотація
Метою статті є аналіз художніх книжкових видань на предмет наявності інфографіки в їхньому оформленні, що дає змогу зробити висновки про доцільність та обґрунтованість такої дизайн-концепції.
Методологія дослідження представлена синтезом джерелознавчого, порівняльного, аналітичного та класифікаційного методів, котрі застосовані, відповідно, для аналізу зразків книжкової продукції українських видавництв з елементами інфографіки, а також систематизації показових візуально-семантичних рис та типологізації різновидів інфографіки, що стали частиною книжкового макету.
Результати. Роль інфографіки у художній книзі багатогранна і значуща і, як було доведено, включає цілий комплекс доступних функцій: поруч з природною інформаційною – також ілюстративну, декоративну, наративну, навчальну тощо. Популяризація використання інфографіки у розробках сучасних книжкових видань пов’язана із посиленням візуально-комунікативних та цифрових тенденцій у мистецтві. Серед визначених специфічних рис – ілюстративний характер інфографіки у книзі, що часто передбачає сюжетність та високу деталізацію; крім того – візуальна прив’язка до образів головних героїв літературного твору, що дозволяє гармонійно «вписати» інфографічні елементи до загального книжкового ансамблю; у деяких випадках також зауважуємо подібність до коміксу, на що вказують текстові блоки-бульки, які інколи зустрічаються в оформленні книжкової інфографіки. Тобто з’ясовано, що у просторі книги традиційна інфографіка набуває нової художньої семантики, результатом чого стала поява її нестандартних форм (модифікованої, інтерактивної та декоративно-фукнціональної). При цьому верстка макету белетристичних видань з інфографічними елементами також має певні особливості, котрі зазвичай виражаються композиційною відокремленістю та акцентованістю інфографіки.
Наукова новизна дослідження демонструється обґрунтованими тезами щодо актуальності використання інфографіки як сучасного прийому дизайн-проєктування художніх книжкових видань. Крім того, у статті запропонована типологізація книжкової інфографіки з урахуванням її художньо-образної специфіки та визначені відповідні макетні особливості.
Посилання
Bozhko, T. (2022). Infohrafika yak informatsiina systema: problemy koduvannia informatsii [Infographics as an Information System: Information Encoding Issues]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 46, 198–208. https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258795 [in Ukrainian].
Cairo, A. (2017). Funktsionalne mystetstvo: vstup do infohrafiky ta vizualizatsii [Functional Art: An Introduction to Infographics and Visualization] (L. Belei, Trans. & R. Skakun, Ed.). Ukrainian Catholic University Press [in Ukrainian].
Cheremskyi, R. A., Bokareva, Yu. S., & Deineko, Zh. V. (2016, May 16–20). Vykorystannia infohrafiky yak zasobu komunikatsii u suchasnykh vydanniakh [Using Infographics as a Means of Communication in Modern Publications]. In Poligraficheskie, mul’timediinye i WEB-tekhnologii (PMW-2016) [Printing, multimedia and WEB technologies (PMW-2016)], Materials of the youth school-seminar of the 1st International Scientific and Technical Conference (Vol. 2, pp. 128–131). Kharkiv National University of Radio Electronics. https://openarchive.nure.ua/server/api/core/bitstreams/e9754149-a075-4899-83e9-eff8c47eb3cd/content [in Ukrainian].
Guzeeva, N. (1986). Vasya Kukushkin i chasy: knizhkakartinka [Vasya Kukushkin and the Clock: A Picture Book] (N. Chernysheva, Illus.). Veselka [in Russian].
Lytvyniuk, A. B. (2016). Infohrafika yak kliuchovyi komponent suchasnoho amerykanskoho naukovo-populiarnoho dyskursu [Infographics as a Key Component of Modern American Popular Science Discourse]. Linhvistyka XXI stolittia: novi doslidzhennia i perspektyvy, 88–100. https://langcenter.kiev.ua/Lingvistika%202016/88-100_Lytvyniuk.pdf [in Ukrainian].
Romanyshyn, R., & Lesiv, A. (2017). Holosno, tykho, poshepky [Loud, Quiet, Whisper]. Old Lion Publishing House [in Ukrainian].
Shakhina, I., & Ilina, O. (2015). Stvorennia infohrafiky za dopomohoiu suchasnykh Internet-servisiv [Creation of Infographics Using Modern Internet Services]. Naukovi zapysky. Seriia: Problemy metodyky fizykomatematychnoi i tekhnolohichnoi osvity, 2(8), 58–64 [in Ukrainian].
Shatkivska, A. S., & Burkina, N. V. (2019). Infohrafika yak suchasnyi zasib vizualizatsii danykh [Infographic as a Modern of Data Visualization]. Bulletin of Student Scientific Society, 2(11), 207–211 [in Ukrainian].
Shevchuk, V. (2002). Tini znykomi. Simeini khroniky: roman [The Shadows Are Gone. Family Chronicles: A Novel]. Tempora [in Ukrainian].
Trius, M. (2021). Ya i svit. Istoriia v infohrafitsi [I and the World. History in Infographics] (Kh. Casals, Illus. & A. Markhovska, Trans.). Kalamar [in Ukrainian].
Volynets, H. M. (2013). Suchasni tendentsii vykorystannia infohrafiky (na materiali chasopysu "Ukrainskyi tyzhden") [Modern Trends in the Use of Infographics (on the Material of the Magazine "Ukrainian Week")]. State and Regions. Series: Social Communications, 3–4, 67–72 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Вікторія Олійник
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.