Інфографіка як елемент дизайну художньої книги: візуально-семантична роль, особливості верстки

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269638

Ключові слова:

інфографіка, дизайн книги, верстка, інформаційний дизайн, книжкова графіка, макет, ілюстрація, інтерактив

Анотація

Метою статті є аналіз художніх книжкових видань на предмет наявності інфографіки в їхньому оформленні, що дає змогу зробити висновки про доцільність та обґрунтованість такої дизайн-концепції.

Методологія дослідження представлена синтезом джерелознавчого, порівняльного, аналітичного та класифікаційного методів, котрі застосовані, відповідно, для аналізу зразків книжкової продукції українських видавництв з елементами інфографіки, а також систематизації показових візуально-семантичних рис та типологізації різновидів інфографіки, що стали частиною книжкового макету.

Результати. Роль інфографіки у художній книзі багатогранна і значуща і, як було доведено, включає цілий комплекс доступних функцій: поруч з природною інформаційною – також ілюстративну, декоративну, наративну, навчальну тощо. Популяризація використання інфографіки у розробках сучасних книжкових видань пов’язана із посиленням візуально-комунікативних та цифрових тенденцій у мистецтві. Серед визначених специфічних рис – ілюстративний характер інфографіки у книзі, що часто передбачає сюжетність та високу деталізацію; крім того – візуальна прив’язка до образів головних героїв літературного твору, що дозволяє гармонійно «вписати» інфографічні елементи до загального книжкового ансамблю; у деяких випадках також зауважуємо подібність до коміксу, на що вказують текстові блоки-бульки, які інколи зустрічаються в оформленні книжкової інфографіки. Тобто з’ясовано, що у просторі книги традиційна інфографіка набуває нової художньої семантики, результатом чого стала поява її нестандартних форм (модифікованої, інтерактивної та декоративно-фукнціональної). При цьому верстка макету белетристичних видань з інфографічними елементами також має певні особливості, котрі зазвичай виражаються композиційною відокремленістю та акцентованістю інфографіки.

Наукова новизна дослідження демонструється обґрунтованими тезами щодо актуальності використання інфографіки як сучасного прийому дизайн-проєктування художніх книжкових видань. Крім того, у статті запропонована типологізація книжкової інфографіки з урахуванням її художньо-образної специфіки та визначені відповідні макетні особливості.

Біографія автора

Вікторія Олійник, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Bozhko, T. (2022). Infohrafika yak informatsiina systema: problemy koduvannia informatsii [Infographics as an Information System: Information Encoding Issues]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 46, 198–208. https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258795 [in Ukrainian].

Cairo, A. (2017). Funktsionalne mystetstvo: vstup do infohrafiky ta vizualizatsii [Functional Art: An Introduction to Infographics and Visualization] (L. Belei, Trans. & R. Skakun, Ed.). Ukrainian Catholic University Press [in Ukrainian].

Cheremskyi, R. A., Bokareva, Yu. S., & Deineko, Zh. V. (2016, May 16–20). Vykorystannia infohrafiky yak zasobu komunikatsii u suchasnykh vydanniakh [Using Infographics as a Means of Communication in Modern Publications]. In Poligraficheskie, mul’timediinye i WEB-tekhnologii (PMW-2016) [Printing, multimedia and WEB technologies (PMW-2016)], Materials of the youth school-seminar of the 1st International Scientific and Technical Conference (Vol. 2, pp. 128–131). Kharkiv National University of Radio Electronics. https://openarchive.nure.ua/server/api/core/bitstreams/e9754149-a075-4899-83e9-eff8c47eb3cd/content [in Ukrainian].

Guzeeva, N. (1986). Vasya Kukushkin i chasy: knizhkakartinka [Vasya Kukushkin and the Clock: A Picture Book] (N. Chernysheva, Illus.). Veselka [in Russian].

Lytvyniuk, A. B. (2016). Infohrafika yak kliuchovyi komponent suchasnoho amerykanskoho naukovo-populiarnoho dyskursu [Infographics as a Key Component of Modern American Popular Science Discourse]. Linhvistyka XXI stolittia: novi doslidzhennia i perspektyvy, 88–100. https://langcenter.kiev.ua/Lingvistika%202016/88-100_Lytvyniuk.pdf [in Ukrainian].

Romanyshyn, R., & Lesiv, A. (2017). Holosno, tykho, poshepky [Loud, Quiet, Whisper]. Old Lion Publishing House [in Ukrainian].

Shakhina, I., & Ilina, O. (2015). Stvorennia infohrafiky za dopomohoiu suchasnykh Internet-servisiv [Creation of Infographics Using Modern Internet Services]. Naukovi zapysky. Seriia: Problemy metodyky fizykomatematychnoi i tekhnolohichnoi osvity, 2(8), 58–64 [in Ukrainian].

Shatkivska, A. S., & Burkina, N. V. (2019). Infohrafika yak suchasnyi zasib vizualizatsii danykh [Infographic as a Modern of Data Visualization]. Bulletin of Student Scientific Society, 2(11), 207–211 [in Ukrainian].

Shevchuk, V. (2002). Tini znykomi. Simeini khroniky: roman [The Shadows Are Gone. Family Chronicles: A Novel]. Tempora [in Ukrainian].

Trius, M. (2021). Ya i svit. Istoriia v infohrafitsi [I and the World. History in Infographics] (Kh. Casals, Illus. & A. Markhovska, Trans.). Kalamar [in Ukrainian].

Volynets, H. M. (2013). Suchasni tendentsii vykorystannia infohrafiky (na materiali chasopysu "Ukrainskyi tyzhden") [Modern Trends in the Use of Infographics (on the Material of the Magazine "Ukrainian Week")]. State and Regions. Series: Social Communications, 3–4, 67–72 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Як цитувати

Олійник, В. (2022). Інфографіка як елемент дизайну художньої книги: візуально-семантична роль, особливості верстки. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (47), 186–192. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269638

Номер

Розділ

ДИЗАЙН