Художня інтерпретація грецького епосу ілюстратора й дизайнера Миколи Пшінки
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269641Ключові слова:
ілюстрація, книжковий дизайн, видання для дітей, грецький епос, синергія вербальних та візуальних образів, синкретичне мистецтво, авторський стиль, Микола ПшінкаАнотація
Мета статті. Комплексне дослідження художньої інтерпретації Миколою Пшінкою грецького епосу у виданнях для дітей («Міфи і легенди Греції», поеми «Еротокрит» В. Корнароса і «Василіос Дигеніс Акрит»), яка втілена в ілюстраціях та дизайн-конструюванні з урахуванням ідейно-семантичних і стилістичних особливостей текстів; висвітлення визначальних рис авторського стилю художника й дизайнера.
Методологія дослідження: інтерв’ю, емпіричні спостереження, мистецтвознавчий аналіз окремих ілюстрацій та конструктивних рішень у макетуванні книжок; синтез отриманих результатів та їх узагальнення для характеристики стилістичних особливостей художнього оформлення кожного з видань грецького епосу та авторського стилю художника і дизайнера М. Пшінки загалом.
Результати. Схарактеризовано визначальну рису авторського стилю М. Пшінки –романтизм із притаманним йому психологізмом, емоційністю в трактуванні образів героїв, увага до деталей, енергійність і точність малюнка, внутрішня експресія, драматизм і динаміка складних композицій ілюстрацій. Простежено взаємодію суто художніх (образотворчих) та конструктивних складників дизайн-макетів книжок, а також залежність оригінальних дизайнерських рішень від ідейно-семантичного наповнення та стилістичної самобутності текстів для досягнення синергії вербальних та візуальних образів, що робить книжки М. Пшінки явищем синкретичного мистецтва.
Наукова новизна. Художню інтерпретацію епічних грецьких творів, яку здійснив М. Пшінка, вперше розглянуто комплексно й різноаспектно: проаналізовано не тільки ілюстрації, мистецькі засоби генерування образів героїв і відтворення сюжетів, а й оригінальні дизайнерсько-конструктивні рішення, завдяки яким досягнуто органічної єдності в архітектоніці книжкових макетів.
Посилання
Hoian, Ya. (2005). Poet hrafiky [Graphic Poet]. Veselochka, 5–6, 32–33 [in Ukrainian].
Hoian, Ya. (2007, February 9). Dva knyzhchynykh kryla [Two Book Wings]. Uriadovyi kurier, 25, 11 [in Ukrainian].
Hoian, Ya. (2008, September 17). Veselka liubovi [A Rainbow of Love]. Kultura i zhyttia, 38, 2 [in Ukrainian].
Ivanchenko, O. V. (2021). Vydavnytstvo "Veselka": osoblyvosti stanovlennia, funktsionuvannia y rozvytku ["Rainbow" Publishing House: Peculiarities of Formation, Functioning and Development] [Monograph] (2nd ed.). Brama-Ukraina [in Ukrainian].
Kolosnichenko, М. V., Krotova, T. F., Pashkevych, K. L., & Pshinka, N. M. (2021). Stylistic and Constructional Solutions in Book Series Design "Fairy Tales from Around the World" of the National Children’s Literature Publishing House "Veselka". Art and Design, 2(14), 20–29 [in English].
Lohvynenko, O. (2007, February 1). "Abetka" hretskoi kultury dlia ukrainskykh maliat ["Alphabet" of Greek Culture for Ukrainian Children]. Literaturna Ukraina, 15–16, 4 [in Ukrainian].
Müller-Brockmann, J. (2010). Grid Systems in Graphic Design: A visual communication manual for graphic designers, typographers and three dimensional designers. Niggli [in English, in German].
Oliinyk, V. A. (2018). Transformatsii obraznoi systemy v dyzaini ukrainskoi knyhy 1980–1990-kh rokiv [Transformations of the Figurative System in the Design of Ukrainian Books in the 1980s and 1990s] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Pshinka, M. S. (2007). Shchastia pratsiuvaty dlia ditei: Vitaiemo! [Happiness to Work for Children: Congratulations!]. Veselochka, 1–2, 36–38 [in Ukrainian].
Pshinka, N. (2022, April 27). Modulna konstruktsiia v dyzaini knyhy: "Mify i lehendy Hretsii" Mykoly Pshinky [Modular Design in Book Design: "Myths and Legends of Greece" by Mykola Pshinka]. In Aktualni problemy suchasnoho dyzainu [Topical Issues of Modern Design], Proceedings of the IV International Scientific and Practical Conference (Vol. 2, pp. 146–150). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian].
Ruder, E. (2001). Typographie [Typography]. Niggli [in French].
Stasenko, V. (2010). Spadkoiemtsi pershodrukaria: Slovnyk myttsiv vypusknykiv ta vykladachiv kafedry hrafiky Ukrainskoi akademii drukarstva [Heirs of the First Printer: Dictionary of Artists, Graduates and Teachers of the Department of Graphics of the Ukrainian Academy of Printing]. NVED UAD [in Ukrainian].
Tokar, M. I. (2018). Obrazy heroiv ukrainskoi dytiachoi literatury v knyzhkovii iliustratsii druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [Images of Heroes of the Ukrainian Children’s Literature in Book Illustration of the Second Half of the XX – the Beginning of the XXI Century] [PhD Dissertation, Lviv National Academy of Arts] [in Ukrainian].
Valuienko, B. V. (1976). Arkhitektura knyhy [Architecture of the Book]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Yaremchuk, O. (2008). "Vesela doroha" do "Olimpu" dovzhynoiu v sorok rokiv: interviu z khudozhnykom Mykoloiu Pshinkoiu, na vidkrytti yoho vystavky ["Merry Road" to "Olympus" is Forty Years Long: An Interview with the Artist Mykola Pshinka, at the Opening of his Exhibition]. Art and Education, 4, 56–58 [in Ukrainian].
Yefimova, M. P. (2015). Dyzain dytiachoi knyhy Ukrainy: proektno-khudozhni pryntsypy I zasoby [Children’s Book Design of Ukraine: Design and Artistic Principles and Means] [PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Design and Arts] [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Наталя Пшінка
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.