Шляхи становлення виконавської творчості Квітки Цісик

Автор(и)

  • Маріанна Головкова Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-9458-4750

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282429

Ключові слова:

музичне мистецтво, вокальне виконавство, виконавська творчість, звукозаписи, українська діаспора, Квітка Цісик, Kacey Cisyk

Анотація

Мета статті – проаналізувати передумови та процес становлення виконавської творчості Квітки Цісик.

Результати дослідження. На основі здійсненого аналізу доведено зростання інтересу до мистецької діяльності однієї з найвизначніших світових професійних вокальних виконавиць Квітки Цісик. Завдяки дослідженню певних сторінок життя й творчості співачки простежено основні етапи становлення її виконавської майстерності; окреслено визначальні чинники в процесі формування, а саме: культурно-мистецьке середовище західноукраїнської діаспори в Америці, родинне оточення, активне залучення до громадських, культурних, освітніх організацій. Зазначено, що концертно-виконавська діяльність Квітки Цісик, постійна плідна праця над собою в професійному музичному розвитку сприяли становленню своєрідного, неповторного стилю виконання, що був притаманний лише їй. У статті проаналізовано пісенну спадщину співачки, що охоплює різножанровий репертуар і яка стала вагомим внеском у розвиток вокального мистецтва як мистецьке надбання в контексті національної самоідентифікації і як частина сучасної культури України.

Наукова новизна дослідження полягає в тому, що вперше у вітчизняному мистецтвознавстві сформовано цілісне уявлення про творчу особистість Квітки Цісик. Крім цього, досліджено періодизацію етапів становлення виконавської творчості співачки з урахуванням основних чинників формування вокальної кар’єри крізь призму соціокультурного та мистецького середовища.

Висновки. В результаті дослідження було визначено основні передумови та проаналізовано процес становлення виконавської творчості Квітки Цісик. З’ясовано основні чинники впливу на творчий вектор розвитку співачки, що віддзеркалився в кожному періоді її виконавської практики.

Біографія автора

Маріанна Головкова, Київський національний університет культури і мистецтв

Асистент

Посилання

Balet "Popeliushka" – vzhe v tsiu nediliu [Ballet "Cinderella" – already this Sunday]. (1967, April 7). Svoboda, 74(62), 1. http://www.svoboda-news.com/arxiv/pdf/1967/Svoboda-1967-062.pdf#search=%22%D0%A6%D1%96%D1%81%D0%B8%D0%BA%22 [in Ukrainian].

Bilovus, L. I. (2017). Ukrainomovni periodychni vydannia SShA pro kulturnu samoprezentatsiiu ukrainskoi diaspory yak sposobu zberezhennia natsionalnoi identychnosti [U.S. Ukrainian-language periodicals about the cultural self-presentation of the Ukrainian diaspora as a way of preserving national identity]. Bulletin of the Book Chamber, 5, 46‒50 [in Ukrainian].

Chaika, V. V. (2017, November 23). Kvitka Cisyk yak fenomen ukrainskoi muzychnoi pivnichnoamerykanskoi diaspory [Kvitka Cisyk as a phenomenon of the Ukrainian musical North American diaspora]. In Humanitarni studii NAKKKiM [Humanities studies of NAKKKiM] [Proceedings of the Conference] (pp. 37–39). National Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].

Drychak, S. V. (2018). Osoblyvosti funktsionuvannia hromadskykh kulturno-prosvitnytskykh orhanizatsii ukraintsiv v diaspori (na prykladi SShA ta Kanady) [Peculiarities of the functioning of public cultural and educational organizations of Ukrainians in the diaspora (using the example of the USA and Canada)]. In Stan ta perspektyvy rozvytku kulturolohichnoi nauky v Ukraini [State and prospects of the development of cultural science in Ukraine] [Proceedings of the Conference] (Pt. 1, pp. 65–67). Mykolaivska filiia Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv [in Ukrainian].

Ekskliuzyvni interviu. Kvitka Cisyk: "Ia bula strashno zvorushena i vsiudy plakala" [Exclusive interviews. Kvitka Tsysyk: "I was terribly moved and cried everywhere"]. (2018, June 20). Vezha. https://web.archive.org/web/20180701150404/http://www.vezha.org/kvitka-tsisyk-ya-bula-strashno-zvorushena-i-vsyudy-plakala-eksklyuzyv/ [in Ukrainian].

Horak, R. (2018). Zhuravli vidletily…: Esei pro Kvitku Cisyk ta yii rid [The cranes flew away...: Essays about Kvitka Cisyk and her family]. Apriori [in Ukrainian].

K. (1964, March 11). "Metelyk" v Ukrainskomu Narodnomu Domi Niu Yorku ["Butterfly" in the Ukrainian People's House in New York]. Svoboda, 71(47), 4. http://www.svoboda-news.com/arxiv/pdf/1964/Svoboda-1964-047.pdf#search=%22%D0%A6%D1%96%D1%81%D0%B8%D0%BA%22 [in Ukrainian].

Karas, H. V. (2014a). Osoblyvosti zahalnoi muzychnoi osvity ukrainskoi diaspory XX stolittia [Features of the general musical education of the Ukrainian diaspora of the 20th century]. Pedahohichna osvita: Teoriia i praktyka, 16, 278–285 [in Ukrainian].

Karas, H. V. (2014b). Ukrainska muzychna kultura zakhidnoi diaspory yak sotsiokulturnyi fenomen XX stolittia [Ukrainian musical culture of the Western diaspora as a socio-cultural phenomenon of the 20th century] [Doctoral Dissertation, Natsionalna akademiia kerivnykh kadriv kultury i mystetstv] [in Ukrainian].

Kharkivske oblasne obiednannia Vseukrainskoho tovarystva "Prosvita" imeni T. Shevchenka [@ prosvitakh]. (2013, April 4). Kvitka Cisyk – interviu [Kvitka Cisyk – interview] [Video]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=j9ZpMlQwY7Q [in Ukrainian].

Koliada, I., Koliada, Yu., & Yurchyshyn, P. (2019). Kvitka Cisyk. Folio [in Ukrainian].

Kopanycia, T. (1981, January 25). "Kvitka" – excellent in every respect [Music review Kvitka, by K. Cisyk]. The Ukrainian Weekly, 4, 7 [in English].

Luno, P. Ye., & Domazar, S. O. (2018). Patriotychnyi liryzm tvorchosti Kvitky Cisyk yak dzherelo obraznosti khoreohrafichnykh nomeriv [The patriotic lyricism of Kvitka Cisycs art as source of figurative choreographic performances]. Young Scientist, 11(63), 189‒192 [in Ukrainian].

Medvid, O. B. (2011). Rol kulturno-osvitnikh orhanizatsii u zberezhenni natsionalnoi kultury ukraintsiv u SShA [The role of cultural and educational organizations in preserving the national culture of Ukrainians in the USA]. Scientific Journal of M. P. Dragomanov National Pedagogical University. Series 5: Pedagogical Sciences: Realities and Perspectives, 28, 152‒155 [in Ukrainian].

Merfi, N. (2010). Ukraintsi v SShA: Zberezhennia natsionalnykh ta kulturnykh tradytsii [Ukrainians in the USA: Preservation of national and cultural traditions]. Noulidzh [in Ukrainian].

Mystetskyi vechir molodykh talantiv v Niu Yorku [Art evening of young talents in New York]. (1965, December 1). Svoboda, 72(222), 1. http://www.svoboda-news.com/arxiv/pdf/1965/Svoboda-1965-222.pdf#search=%22%D0%A6%D1%96%D1%81%D0%B8%D0%BA%22 [in Ukrainian].

Obukh, L. (2014). Providni tendentsii ukrainskoi muzychnoi osvity zakhidnoi diaspory (pochatok XX– XXI st.) [Leading trends in Ukrainian music education of the Western diaspora (early 20th – 21st centuries)] [Abstract of PhD Dissertation, Lviv National Music Academy named after Mykola Lysenko] [in Ukrainian].

Pered premieroiu opery "Anna Yaroslavna" v Niu Yorku i Filiadelfii [Before the premiere of the opera "Anna Yaroslavna" in New York and Philadelphia]. (1969, May 9). Svoboda, 76(86), 3–5. http://www.svoboda-news.com/arxiv/pdf/1969/Svoboda-1969-086.pdf#search=%22%D0%A6%D1%96%D1%81%D0%B8%D0%BA%22 [in Ukrainian].

Poliakova, I. O. (2021, May 14). Ukrainska mentalnist fenomenu spivachky Kvitky Cisyk v ukrainsko-amerykanskomu vymiri [The Ukrainian mentality of the phenomenon of the singer Kvitka Cisyk in the Ukrainian-American dimension]. In Kontseptualni problemy rozvytku suchasnoi humanitarnoi ta prykladnoi nauky [Conceptual problems of the development of modern humanitarian and applied science] [Proceedings of the Conference] (pp. 188–192). King Danylo University [in Ukrainian].

Rudnytsky, A., & Poltava, L. (1969). Anna Yaroslavna: Opera na try dii [Anna Yaroslavna: Opera in 3 acts]. Svoboda [in Ukrainian].

Sarancha, H. (2008). Shkoly ukrainoznavstva yak chynnyk zberezhennia natsionalnoi kultury v diaspori SshA [Schools of Ukrainian studies as a factor in the preservation of national culture in the US diaspora]. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series 6: Historical Sciences, 6, 96–101 [in Ukrainian].

Shapovalova, R. (2021). Styl "retro" v ukrainskii populiarnii muzytsi (na prykladi pisni "Vershe" Kvitky Cisyk) ["Retro-style" in Ukrainian popular music (on the example of the song "vershe, miy vershe" by Kvitka Cisyk)]. Humanities Science Current Issues, 44(3), 78–83. https://doi.org/10.24919/2308-4863/44-3-12 [in Ukrainian].

Tryhub, P. M., & Merfi, N. (2007). Ukrainska diaspora v SShA: zberezhennia tradytsii natsionalnoi kultury (istoriohrafiia problemy) [Ukrainian diaspora in the USA: Preservation of traditions of national culture (historiography of the problem)]. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly. Seriia: Istoriia, 74(61), 122–133 [in Ukrainian].

Vytvytskyi, V. (1989). Muzychnymy shliakhamy. Spohady [In musical ways. Memoirs]. Suchasnist [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-24

Як цитувати

Головкова, М. (2023). Шляхи становлення виконавської творчості Квітки Цісик. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (48), 8–16. https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282429

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ МИСТЕЦТВА