Концепт кохання в радянському кінематографі доби хрущовської «відлиги»
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282431Ключові слова:
концепт кохання, кінематограф «відлиги», соцреалізм, радянська ідеологія, кінематограф тоталітарної добиАнотація
Метою статті є: розкриття художніх прийомів, якими режисери фільмів періоду хрущовської «відлиги» відтворювали інтимні переживання персонажів; концептуалізація поняття «кохання» у фільмах цього часу, визначення значущості любовного чинника в розкритті особистісних якостей персонажа. У дослідженні зроблено аналіз культурно-історичного поля епохи кінця 1950-х–1960-х років, кардинальних змін у суспільному та мистецькому житті в СРСР. Визначальним завданням дослідження є розкриття підтекстів у вербальній та візуальній структурі аналізованих стрічок. Методологія розгляду ґрунтується на історичному, культурологічному аналізі постсталінсьої епохи; компаративний аналіз застосовано для зіставлення естетичних засобів та нових художніх прийомів у фільмах періоду «відлиги»; за допомогою типологічного аналізу стрічкѝ виокремлено в певні групи за спільними естетичними параметрами чи ідейними підтекстами.
Результати дослідження. Визначено візуальні, драматургічні засоби, за допомогою яких режисери кінематографа «відлиги» розкривали на екрані любовні переживання персонажів. Через текстологічний аналіз фільмів розкрито світоглядні засади кіномистецтва хрущовської «відлиги» та особливу функцію любовних переживань як елемента сюжетики стрічок 1950-1960 років.
Наукова новизна полягає в дослідженні концепту кохання в кінематографі СРСР періоду 1950-1960 років. Уперше в українському кінознавстві проаналізовано взаємозв’язок між висвітленням теми любовних стосунків на екрані та свободою висловлювання в радянському мистецтві.
Висновки. З результатів дослідження випливає аргумент про появу у вказаний період нового кіногероя, який суттєво відрізнявся від персонажів тоталітарної епохи; він був наділений якостями, які спричинили до заборони низки стрічок. Концентрація уваги на інтимних переживаннях, сумнівах чи рефлексії відводила на другий план ідеологічні настанови СРСР та унеможливлювала пропагандистський вплив кінематографа на суспільну свідомість.
Посилання
Braterska-Dron, M. (2012). Interpretatsiia narizhnykh poniat moralnisnoi svidomosti v kinomystetstvi [Interpretation of the cornerstone concepts of moral consciousness in cinematography] [Monograph]. Publishing House of National Pedagogical Dragomanov University [in Ukrainian].
Briukhovetska, L. (2006). Poetychne kino 1960–1970- kh rokiv [Poetic cinema of the 1960s and 1970s]. In I. Zubavina (Comp.), Narysy z istorii kinomystetstva Ukrainy [Essays on the history of film art of Ukraine] (pp. 195–266). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
Dmytryk, O. (2012). Fantomni vidchuttia: Haptychna estetyka kinematohrafa vidlyhy [Phantom sensations: The haptic aesthetics of the Thaw cinema]. Ukrainske mystetstvoznavstvo: materialy, doslidzhennia, retsenzii, 12, 194–202 [in Ukrainian].
Dumančić, M. (2020). Men out of focus: The Soviet masculinity crisis in the long sixties. University of Toronto Press [in English].
Hoseiko, L. (2005). Istoriia ukrainskoho kinematohrafa. 1896–1995 [History of Ukrainian cinematography. 1896–1995] (S. Dovhaniuk & L. Hoseiko, Trans., V. Voitenko, Ed.). KINO-KOLO [in Ukrainian].
Musiienko, O. S. (2009). Ukrainske kino: Teksty i kontekst [Ukrainian cinema: Texts and context]. Hlobus-Pres [in Ukrainian].
Smyrna, L. (2017). Stolittia nonkonformizmu v ukrainskomu vizualnomu mystetstvi [A century of nonconformism in Ukrainian visual art] [Monograph]. Feniks [in Ukrainian].
Sokol, Ye. V. (2018). Ukrainski khudozhno-ihrovi filmy: Peredumovy ta tendentsii rozvytku zhanru za chasiv khrushchovskoi "vidlyhy" [Ukrainian feature films: prerequisites and trends of the genre's development during the Khrushchev "thaw"]. International Journal. Culturology. Philology. Musicology, 1(10), 99–104 [in Ukrainian].
Zubavina, I. B. (2022). Tsinnisno-smyslovi dominanty chasu v kontsept-obrazi materi (na materiali kinematohrafa Ukrainy) [Value-semantic dominants of time in the concept image of the mother (based on the material of the cinematography of Ukraine)]. Academic Bulletin of the Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 31, 51–60. https://doi.org/10.34026/1997-4264.31.2022.267518 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Тетяна Журавльова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.