Трансформація образу жінки в китайському німому кіно в контексті взаємодії екранного та сценічного мистецтв
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282437Ключові слова:
німе кіно, кінематограф Китаю, жіночий рух, «нова жінка», розмовна драмаАнотація
Мета статті – дослідити трансформацію жіночих образів у китайському німому кіно першої третини ХХ ст. у контексті взаємодії екранного та сценічного мистецтв.
Результати дослідження. Аналіз розвитку кіно та театру першої половини ХХ ст. в Китаї довів, що патріархальні типи героїнь традиційного театру, які жертвують собою заради чоловіків, стають застарілими у зв’язку з загальною лібералізацією суспільного життя. Розвиток розмовної драми відкриває можливості для жінок-актрис. Натомість фемінізація акторського складу в кіно відбувається не одразу: спочатку жіночі ролі грають чоловіки, потім з’являються актриси другого плану, і лише з початку 1920-х років жінки починають грати головних героїнь. Китайські кіноактриси першого покоління поставали прикладом для наслідування, формували нові стандарти краси та поведінки.
Наукова новизна. Ця публікація вперше висвітлює специфіку трансформації жіночих образів у китайському німому кіно першої третини ХХ ст. у контексті взаємодії екранного та сценічного мистецтв.
Висновки. Доведено, що образи нових жінок у китайському німому кіно відтворювали ідеали фемінізму та водночас стимулювали боротьбу за жіночу емансипацію. Протягом 1920-х років ідея відходу від патріархальної моделі послідовно транслювалася через екранне та сценічне мистецтво. Навіть кіновиробники з консервативними поглядами віддзеркалювали зміни в гендерних питаннях, про що свідчить поява типажів розкаяної героїні з неоконфуціанських мелодрам і жінки-воїна з фільмів уся. Зроблено висновок, що у фільмах німого періоду співіснують різні типи жіночих образів: з одного боку, дружина, яка прагне вивільнення від важких обов’язків, з іншого – жінка з сумнівною репутацією, яка жертвує собою заради дітей. Наголошено, що вже в еру звукового кіно з’явиться той жіночий образ, який адекватно відображає здобутки китайського фемінізму.
Посилання
Berry, C. (1996). China befor 1949. In G. Nowell- Smith (Еd.), The Oxford history of world cinema (pp. 409–412). Oxford University Press [in English].
Chang, J. (2022). Kinoteatralna plastychnist shedevriv kytaiskoho mystetstva shedevriv kytaiskoho mystetstva ("Chervonyi zhinochyi zahin" Se Tszinia ta "Pidnimit chervonyi likhtar" Chzhana Imou) [Cinematic plasticity of masterpieces of Chinese art ("The Red Detachment of Women" by Xie Jin and "Raise the Red Lantern" by Zhang Yimou)]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 31, 102–108. https://doi.org/10.34026/1997-4264.31.2022.267530 [in Ukrainian].
Dooling, A. D. (2005). Women’s literary feminism in twentieth-century China. Palgrave Macmillan [in English].
Fonoroff, P. (1988). A brief history of Hong Kong cinema. Renditions, 29–30, 293–308. https://www.cuhk.edu.hk/rct/pdf/e_outputs/b2930/v29%2630P293.pdf [in English].
Hershatter, G. (2007). Women in China’s long twentieth century. University of California Press [in English].
Ko, D. (1994). Teachers of the inner chambers: Women and culture in seventeenth-century China. Stranford University Press [in English].
Luo, L. (2018). The White Snake in Hong Kong Horror Cinema: From Horrific Tales to Crowd Pleasers. In G. Bettinson & D. Martin (Eds.), Hong Kong Horror Cinema (pp. 34–51). Edinburgh University Press [in English].
Murashevych, K. (2009). Zarodzhennia novoi poezii "4 travnia" ta vynyknennia kontaktnykh zviazkiv u kytaiskii literaturi pochatku XX stolittia [The emergence of the new poetry "May 4" and the emergence of contact links in Chinese literature of the beginning of the 20th century]. The World of the Orient, 4, 126–133 [in Ukrainian].
Rea, Ch. (n.d.). Directory of early Chinese films. Chinese Film Classics. https://chinesefilmclassics.org/films/ [in English].
Rodionov, A. (2010). Kytaiska literatura novoho y novitnoho chasu [Chinese literature of the new and modern times]. Vsesvit: Special issue. https://www.vsesvit-journal.com/old/content/view/727/41/ [in Ukrainian].
Tan, M. (2020). From silent movies to Disney musicals: A cinematic history of lady warrior Hua Mulan. Geeks. https://vocal.media/geeks/from-silent-movies-to-disney-musicals-a-cinematic-history-of-lady-warrior-hua-mulan [in English].
Wang, Z. (2017). Finding women in the state: A Socialist Feminist Revolution in the People's Republic of China, 1949–1964. University of California Press [in English].
Yan, H. (2006). Chinese women writers and the feminist imagination 1905–1948. Routledge [in English].
Zhao, Z. Q. (2019). Interaction between traditional opera and movie. Open Journal of Social Sciences, 7(7), 333–339. https://doi.org/10.4236/jss.2019.77028 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Цзе Чанг
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.