Художньо-стильові принципи інтерпретації жанру меса в сучасній композиторській практиці
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282440Ключові слова:
традиція, новаторство, стабільні й мобільні компоненти жанру меса, жанрово-стильові принципи композиторської інтерпретаціїАнотація
Мета статті: визначити художньо-стильові принципи інтерпретації жанру меса в сучасній композиторській практиці. Завдання: позначити найбільш iстотнi особливостi жанрової традиції меси в європейській музичній культурі, її проєкцiю на сучасну музичну творчiсть; визначити стабільні й мобільні складники традиції жанру меса в духовних творах “Missa Festiva” Дж. Лівітта та у “Requiem Aeternam” Н. Тельфер; проаналізувати обрані твори для матеріалу дослідження з позицій виявлення художніх принципів композиторського трактування жанрової традиції меси.
Результати дослідження. Звернення композиторів останньої чверті ХХ – початку ХХІ ст. до жанру меса розрізняються за конструктивними й художніми ознаками. У зв’язку з активним інтересом сучасних композиторів до духовної музики виникає гостра необхідність музикознавчого осмислення цього процесу.
Наукова новизна. Вперше у вітчизняному музикознавстві проаналізовано духовні твори сучасних композиторів, зокрема “Missa Festiva” Дж. Лівітта та у “Requiem Aeternam” Н. Тельфер, в аспекті діалогу традицій і новаторства та визначено художньо-стильові принципи композиторської інтерпретації канону жанру католицької меси.
Висновки. Простежено особливості трактування жанру меси у творчості сучасних композиторів та здійснено такі узагальнення. На тривалому шляху розвитку меси відбувалися якісні метаморфози, які привели до її трансформації, що виразилася в серії модифікацій всередині самого жанру. Основу жанру меси, незважаючи на кардинальні жанрово-стилістичні перетворення, становить офіційний канон латинської меси, а літургійний текст залишається сталим вербальним рядом, що визначає приналежність до жанру меса. Особливості прояву вільного композиторського мислення у творах “Missa Festiva” Дж. Лівітта та у “Requiem Aeternam” Н. Тельфер пов’язані не тільки зі створенням історично типізованих канонічних музичних форм, а й із трансформацією жанрової моделі в оригінальних авторських концепціях. Дослідження духовних творів на основі взаємодії таких складників, як жанр, текст і композиторські технології; дає змогу виявити їхню струнку будову.
Посилання
Bell, G. D. (2021). Interview with 3 Canadian choral composers. Choral Journal, 61(9), 42–50 [in English].
Hopkins, M. (2015). Interview with Nancy Telfer. Canadian Winds: The Journal of the Canadian Band Association, 13(2), 11–14. https://www.proquest.com/docview/1719290355?pq- [in English].
John Leavitt Biography. (n.d.). Singers.com. Retrieved February 2, 2021, from https://www.singers.com/bio/4146 [in English].
John Leavitt Music. (n.d.). Home. Retrieved February 22, 2022, from https://johnleavittmusic.com/ [in English].
Kuchurivskyi, Yu. S. (2018). Natsionalni aspekty rozvytku zhanru rekviiemu v anhliiskii muzytsi [National aspects of the development of the requiem genre in English music]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 395–400. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147617 [in Ukrainian].
Meredith, V. (2002). Through the eyes of three Canadian female composers: The concert mass. Choral Journal, 42(7), 9–17. https://acda-publications.s3.us-east-2.amazonaws.com/choral_journals/February_2002_Meredith_V.pdf [in English].
Pavlyshyn, S. (2007). Amerykanska muzyka [American music]. BaK [in Ukrainian].
Prykhodko, O. (2014). Slovo v muzytsi i muzyka v slovi: Eksperymenty v suchasnii khorovii muzytsi [Word in music and music in word: Experiments in modern choral music]. In K. Jachimowska, B. Kudra, & E. Szkudlarek-Śmiechowicz (Eds.), Słowo we współczesnych dyskursach [The word in contemporary discourses] (pp. 463–470). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. http://doi.org/10.18778/7969-107-4.41 [in Ukrainian].
Rensink-Hoff, R. (2015). The life and works of four female Canadian choral composers. Choral Journal, 56(3), 34–60 [in English].
Walker, M. E. (2020). Towards a decolonised music history curriculum. Journal of Music History Pedagogy, 10(1), 1–19. http://www.ams-net.org/ojs/index.php/jmhp/article/view/310 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Olena Batovska
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.