Художньо-стильові принципи інтерпретації жанру меса в сучасній композиторській практиці

Автор(и)

  • Олена Батовська Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, Україна https://orcid.org/0000-0002-1435-1245

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282440

Ключові слова:

традиція, новаторство, стабільні й мобільні компоненти жанру меса, жанрово-стильові принципи композиторської інтерпретації

Анотація

Мета статті: визначити художньо-стильові принципи інтерпретації жанру меса в сучасній композиторській практиці. Завдання: позначити найбільш iстотнi особливостi жанрової традиції меси в європейській музичній культурі, її проєкцiю на сучасну музичну творчiсть; визначити стабільні й мобільні складники традиції жанру меса в духовних творах “Missa Festiva” Дж. Лівітта та у “Requiem Aeternam” Н. Тельфер; проаналізувати обрані твори для матеріалу дослідження з позицій виявлення художніх принципів композиторського трактування жанрової традиції меси.

Результати дослідження. Звернення композиторів останньої чверті ХХ – початку ХХІ ст. до жанру меса розрізняються за конструктивними й художніми ознаками. У зв’язку з активним інтересом сучасних композиторів до духовної музики виникає гостра необхідність музикознавчого осмислення цього процесу.

Наукова новизна. Вперше у вітчизняному музикознавстві проаналізовано духовні твори сучасних композиторів, зокрема “Missa Festiva” Дж. Лівітта та у “Requiem Aeternam” Н. Тельфер, в аспекті діалогу традицій і новаторства та визначено художньо-стильові принципи композиторської інтерпретації канону жанру католицької меси.

Висновки. Простежено особливості трактування жанру меси у творчості сучасних композиторів та здійснено такі узагальнення. На тривалому шляху розвитку меси відбувалися якісні метаморфози, які привели до її трансформації, що виразилася в серії модифікацій всередині самого жанру. Основу жанру меси, незважаючи на кардинальні жанрово-стилістичні перетворення, становить офіційний канон латинської меси, а літургійний текст залишається сталим вербальним рядом, що визначає приналежність до жанру меса. Особливості прояву вільного композиторського мислення у творах “Missa Festiva” Дж. Лівітта та у “Requiem Aeternam” Н. Тельфер пов’язані не тільки зі створенням історично типізованих канонічних музичних форм, а й із трансформацією жанрової моделі в оригінальних авторських концепціях. Дослідження духовних творів на основі взаємодії таких складників, як жанр, текст і композиторські технології; дає змогу виявити їхню струнку будову.

Біографія автора

Олена Батовська, Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Bell, G. D. (2021). Interview with 3 Canadian choral composers. Choral Journal, 61(9), 42–50 [in English].

Hopkins, M. (2015). Interview with Nancy Telfer. Canadian Winds: The Journal of the Canadian Band Association, 13(2), 11–14. https://www.proquest.com/docview/1719290355?pq- [in English].

John Leavitt Biography. (n.d.). Singers.com. Retrieved February 2, 2021, from https://www.singers.com/bio/4146 [in English].

John Leavitt Music. (n.d.). Home. Retrieved February 22, 2022, from https://johnleavittmusic.com/ [in English].

Kuchurivskyi, Yu. S. (2018). Natsionalni aspekty rozvytku zhanru rekviiemu v anhliiskii muzytsi [National aspects of the development of the requiem genre in English music]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 395–400. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147617 [in Ukrainian].

Meredith, V. (2002). Through the eyes of three Canadian female composers: The concert mass. Choral Journal, 42(7), 9–17. https://acda-publications.s3.us-east-2.amazonaws.com/choral_journals/February_2002_Meredith_V.pdf [in English].

Pavlyshyn, S. (2007). Amerykanska muzyka [American music]. BaK [in Ukrainian].

Prykhodko, O. (2014). Slovo v muzytsi i muzyka v slovi: Eksperymenty v suchasnii khorovii muzytsi [Word in music and music in word: Experiments in modern choral music]. In K. Jachimowska, B. Kudra, & E. Szkudlarek-Śmiechowicz (Eds.), Słowo we współczesnych dyskursach [The word in contemporary discourses] (pp. 463–470). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. http://doi.org/10.18778/7969-107-4.41 [in Ukrainian].

Rensink-Hoff, R. (2015). The life and works of four female Canadian choral composers. Choral Journal, 56(3), 34–60 [in English].

Walker, M. E. (2020). Towards a decolonised music history curriculum. Journal of Music History Pedagogy, 10(1), 1–19. http://www.ams-net.org/ojs/index.php/jmhp/article/view/310 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-24

Як цитувати

Батовська, О. (2023). Художньо-стильові принципи інтерпретації жанру меса в сучасній композиторській практиці. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (48), 49–56. https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282440

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО