Формування компетентності майбутніх піаністів-концертмейстерів у контексті сучасних освітніх процесів і викликів

Автор(и)

  • Тетяна Молчанова Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка, Україна https://orcid.org/0000-0002-2152-7341

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282451

Ключові слова:

піаніст-концертмейстер, особистісне зростання, професійна компетентність, ціннісне ставлення до фаху

Анотація

Мета статті: розкрити особливості компетентності піаніста-концертмейстера, що формується через засвоєння професійної інформації та збагачення фахових знань, умінь і навиків, через нерозривний зв’язок із культурними надбаннями свого народу, прагнення до самоосвіти та саморозвитку, розширення кордонів своєї творчості.

Результати дослідження. Запропоновано алгоритм підготовки майбутніх концертмейстерів у навчальних музичних закладах передвищого та вищого рівня освіти через розширення кордонів професійної орієнтації музиканта цього напряму, його етнокультурної компетентності, яка передбачає нерозривний зв’язок із духовними цінностями власного народу, усвідомлення себе справжнім носієм української культури; прагнення до самоосвіти та саморозвитку.

Наукова новизна дослідження полягає в комплексному осмисленні формування компетентності піаніста-концертмейстера, яка генерується через засвоєння професійної інформації та збагачення фахових знань, умінь і навиків, їхньої систематизації й класифікації за різновидами та завданнями. Крім того, формування компетентності відбувається через нерозривний зв’язок із культурними надбаннями свого народу, прагнення до самоосвіти та саморозвитку, розширення кордонів своєї творчості. У ситуації сучасних викликів саме такий підхід стає основою подальшої успішної діяльності музиканта цього напряму.

Висновки. Запропоновані міркування та пропозиції, а також досвід практичного впровадження в роботу кафедри концертмейстерства Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка дозволяють констатувати актуальність формування компетентності концертмейстера як атрибута професіоналізму, ціннісного ставлення до фаху, особистісного зростання як фахівця на основі чіткого визначення актуальних спеціальних компетенцій, що, відповідно, дозволять визначити необхідні форми організації навчального процесу музикантів цього профілю, а також найважливіші напрями оптимізації освітнього процесу.

Біографія автора

Тетяна Молчанова, Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Alekseev, A. (1974). Iz istorii fortepiannoi pedagogiki: Rukovodstvo po igre na klavishno-strunnykh instrumentakh (ot epokhi Vozrozhdeniya do serediny XIX veka) [From the history of piano pedagogy: A guide to playing keyboard-string instruments (from the Renaissance to the middle of the 19th century)]. Muzychna Ukraina [in Russian].

Katz, M. (2009). The complete collaborator: The pianist as partner. Oxford University Press [in English].

Marchwiński, J. (2007). Gra zespołowa pianistów: Refleksje o nauczaniu partnerstwa [Team pianist play: Reflections on teaching partnership]. Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina [in Polish].

Marchwiński, J. (2010). Partnerstwo w muzyce [Partnership in Music]. Polske Wydawnictwo Muzyczne [in Polish].

Marchwiński, J. (2014, April 5). Refleksja o środowiskowym postrzeganiu grania zespołowego pianisty [A reflection on the environmental perception of playing a pianist in an ensemble]. In Partnerstwo w Muzyce [Partnership in Music] [Abstracts of the conference]. Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina. http://jerzy-marchwinski.blogspot.com/2014/04/refleksja-osrodowiskowym-postrzeganiu.html [in Polish].

Mattheson, J. (1999). Der vollkommene Capellmeister [The perfect Kapellmeister] (F. Ramm, Ed.). Bärenreiter-Studienausgabe. (Original work published 1739) [in German].

Molchanova, T. (2015). Mystetstvo pianista-kontsertmeistera u kulturno-istorychnomu konteksti: Istoriia, teoriia, praktyka [The art of the pianist-concertmaster in the cultural and historical context: History, theory, practice] [Monograph]. Liha-pres [in Ukrainian].

Moore, G. (1953). Singer and accompanist: The performance of fifty songs. Macmillan [in English].

Newton, I. (1966). At the Piano – Ivor Newton: The world of an accompanist. Published by Crescendo Publishing Company [in English].

Price, N. D. (2005). Accompanying skills for pianists: Including SightPlay with Skillful eyes. Culver Crest Publications [in English].

Roussou, E. (2013). An exploration of the pianist’s multiple roles within the duo chamber ensemble. In International Symposium on Perfomance Science (pp. 511–516). Association Européenne des Conservatoires [in English].

Savari, S. (1989). Kontsertmeister – interpretator kamernovokal’nykh sochinenii [Concertmaster-interpreter of chamber vocal compositions]. In L. Nebolyubova (Ed.), Teoriya i istoriya muzykal’nogo ispolnitel’stva [Theory and history of musical performance] (pp. 167–177). Izdatel’stvo Kievskoi konservatorii [in Russian].

Savari, S. (2005). Azbuka akkompanementa [The alphabet of accompaniment] (A. Ya. Grosov, Ed.). Yugo-Vostok LTD [in Russian].

Savari, S. (2006). Rechitativ: Problemy akkompanementa [Recitative: Problems of accompaniment] (O. A. Shumilina, Ed.). Donetskaya gosudarstvennaya muzykal’naya akademiya imeni S. Prokof’eva [in Russian].

Skardowska, E. (2006). O roli pianisty w dydaktyce instrumentalistów [On the role of the pianist in teaching instrumentalists] [Abstract of DSc Dissertation, Chopin University of Music] [in Polish].

Skardowska, E. (2011a). O muzyce, jej nauczaniu i wykonawstwie [About music, its teaching and performance]. Dialog edukacyjny rodnilp "WOM" rybnik, 4(15), 12–15 [in Polish].

Skardowska, E. (2011b). O wykonawstwie zespołowym muzyki, pianistach i kulturze muzycznej [On ensemble performance of music, pianists and musical culture]. Dialog edukacyjny rodnilp "WOM" rybnik, 4(15), 16–19 [in Polish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-24

Як цитувати

Молчанова, Т. (2023). Формування компетентності майбутніх піаністів-концертмейстерів у контексті сучасних освітніх процесів і викликів. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (48), 71–78. https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282451

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО