Шляхи наслідування та опанування традиційної манери співу неавтентичними виконавцями
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282455Ключові слова:
традиційний спів, локальна виконавська традиція, діалект, тембр, ансамбль, фольклор, звуковий ідеалАнотація
Мета статті – описати шляхи опанування локальних виконавських стилів співаками міських фольклорних колективів, що є відірваними від природно-акустичного середовища автентичної традиції співу, наслідком чого є погано сформоване внутрішнє відчуття звукоідеалу традиційного локусу; дослідити методи роботи над вокально-виконавською специфікою традиції та темброво-стилістичною достовірністю співу.
Результати дослідження. У статті розглядаються різноманітні виконавські аспекти опанування традиції міськими співаками, зокрема проблема «штампованого» й штучного, неприродного звучання та засоби її вирішення; засвоєння діалектної мови, притаманної певній локальній виконавській традиції; досягнення необхідної темброво-стилістичної достовірності співу та формування внутрішнього відчуття традиційного звукового ідеалу та ін.
Наукова новизна. Визначено шляхи й методи міських виконавців-фольклористів щодо збереження й реконструкції народної пісні з метою її донесення до глядача в первозданному вигляді або з наближенням до звукоідеалу локальної традиції.
Висновки. Досягнення певного рівня індивідуальної майстерності в традиційному співі повинно супроводжуватися виробленням специфічного відчуття ансамблю, що ґрунтується на акустичному відчутті чистоти ансамблевого строю, музичній та психологічній координації співаків, їхньому взаємозв’язку й взаємозалежності, що проявляється на різних рівнях (темброве співвідношення та поєднання голосів у ансамблі; ступінь їхньої варіаційної рухливості; прагнення повно реалізувати інтонаційно-фактурний потенціал наспіву; перевага ритмічної поліфонії над однаковим ритмом; емоційно-психологічна та енергетична підтримка одне одного в ансамблі та ін.) Окрім володіння принципами народного виконавства, міський співак-фольклорист повинен розумітися на специфіці й основних закономірностях народної традиційної культури, сприймати народні традиції як продуктивний досвід, життєздатний і актуальний у сучасних умовах.
Посилання
Bench, O. H. (2020). Tradytsiia ukrainskoho khorovoho spivu [Tradition in musical choral culture]. Scientific Herald Uem. Series: Pedagogy, 5. http://umo.edu.ua/images/content/institutes/imp/vydannya/visnyk_umo/pedagogika/5_2020/%D0%91%D0%B5%D0%BD%D1%87.pdf [in Ukrainian].
Karchova, Yu. I. (2016). Ukrainske narodnopisenne vykonavstvo v profesiinii muzychnii praktytsi ostannoi tretyny XX – pochatku XXI stolit [Ukrainian folk song performance in professional musical practice of the last third of the 20th – beginning of the 21st centuries] [PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Culture]. http://surl.li/htywq [in Ukrainian].
Katsanevaki, A. (2012). Traditional singing: Field-research or -a performing art? combining research methods and teaching methods in one field (an introductory note. In Musical Practices in the Balkans: Ethnomusicological Perspectives [Proceedings of the Conference] (Vol. 112, Book 8, pp. 149–166). Serbian Academy of Sciences and Arts. https://cutt.ly/Cwejkkyp [in English].
Kons, M., Steinbach, K., & Kivestu, T. (2016). Local cultural heritage usage in music studies in south-eastern Estonian schools. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 217, 531–536. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.02.036 [in English].
Lotsman, R. O. (2012). Metodychni ta ukrainoznavchi zasady fakhovoi pidhotovky vykonavtsiv narodnoi pisni v umovakh suchasnoho mista [Methodical and Ukrainian studies principles of professional training of folk song performers in the conditions of a modern city]. Naukovi zapysky Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia: Pedahohichni ta istorychni nauky, 108, 119–126. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/8984 [in Ukrainian].
Lu, K. (2022). The musical characteristics of local folk songs and their singing techniques based on a psychological perspective. Psychiatria Danubina, 34(5), 384–386. https://hrcak.srce.hr/file/410245 [in English].
Ostapchuk, L., Sidorova, I., & Lanovenko-Melnyk, N. (2021). Avtentychna ta narodno-akademichna manery spivu: Spetsyfika i shliakhy profesionalizatsii [Authentic and folk-academic manners of singing: Specifics and ways of professionalisation]. Humanities science current issues, 35, 32–39. https://dspace.vspu.edu.ua/handle/123456789/10449 [in Ukrainian].
Shevchenko, I. L. (2021). Rozvytok vokalno-vykonavskoi maisternosti maibutnikh pedahohiv-muzykantiv pry vyvchenni navchalnoi dystsypliny "Metodyka roboty z folklornymy ansambliamy" [Development of vocal and performance skills of future music teachers while studying the educational discipline "Methodology of working with folklore ensembles"]. Naukovi zapysky Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia: Pedahohichni nauky, 195, 140–145. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1-195-140-145 [in Ukrainian].
Shnurenko, T. V. (2018). Osoblyvosti postanovky narodnoho holosu: pedahohichnyi aspekt [The folk voice’s inhale: Pedagogical aspect]. Image of the Modern Pedagogue, 3(180), 63–65 [in Ukrainian].
Sinelnikov, I. H. (2019). Robota z folklornym kolektyvom: Metody opanuvannia tradytsiinoho muzychnoho materialu [Work with folk collective: Methods of opening of traditional musical material]. Image of the Modern Pedagogue, 1(184), 65–68. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-1(184)-65-68 [in Ukrainian].
Sinelnikova, V. V., & Sinelnikov, I. H. (2019). Deiaki pytannia zasvoiennia avtentychnoi tradytsii spivu u miskomu molodizhnomu folklorystychnomu kolektyvi [Some questions of development of authentic tradition of the copy in the city youth folklorist collective]. Image of the Modern Pedagogue, 4(187), 94–99. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-4(187)-94-99 [in Ukrainian].
Skoptsova, O. M. (2016). Narodno-vykonavska manera yak khudozhno-stylova oznaka ukrainskoho narodnoho khorovoho vykonavstva [Folk performing manner as the stylistic sign of the Ukrainian national choir performance]. Young Scientist, 12(1), 100–103. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/12.1/25.pdf [in Ukrainian].
Sliuzinskas, R. (2019). Changeability in musical folklore performing process: Evolution or just variability? Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 2(1), 8–21. https://doi.org/10.31866/2616-7581.2.1.2019.171783 [in English].
Synytsia, R. I. (2021). Suchasna problematyka tradytsiinoho narodnopisennoho vykonavstva: etnokulturolohichnyi aspekt. Literature and Culture of Polissya. Series: Philology Research, 103(18), 128–140. https://doi.org/10.31654/2520-6966-2021-18f-103-128-140 [in Ukrainian].
Tsapun, R. (2014). Vykhovannia osnovnykh spivochykh navykiv u folklornomu kolektyvi: Metodychni rekomendatsii [Education of basic singing skills in a folk group: Methodical recommendations]. Rivne State University of the Humanities. http://surl.li/htyvi [in Ukrainian].
Tsiupa, N. P., & Pavliuchenko, P. H. (2018). Aktualni pytannia vykhovannia narodnoi manery spivu [Actual issues of education of the folk style of singing]. Young Scientist, 2(1), 173–176. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2018/2/41.pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Іван Сінельніков, Валентина Сінельнікова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.